25-TA-1236: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdē (prot. Nr. 21 41.§) tika atbalstīts likumprojekts “Grozījumi Izglītības likumā” (24-TA-234), kura protokollēmuma 7. punktā uzdots Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - ministrija) līdz 2025. gada 20. jūnijam sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" un citos saistītajos normatīvajos aktos par papildu finansējuma atbalsta personālam nodrošināšanu, uzsākot pāreju uz vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli "Programma skolā".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
No 2025.gada 1. septembra nodrošināt papildu finansējumu atbalsta personāla darba samaksai, uzsākot pāreju uz pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli “Programma skolā” vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2025.
Pamatojums
Nepārtrauktības nodrošināšana pedagogu darba samaksai.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024.gada 17. decembra sēdē (protokols Nr. 53 171.§) tika pieņemts ministrijas informatīvais ziņojums "Par pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli "Programma skolā""(24-TA-2782). Pedagogu darba samaksas finansēšanas modelis "Programma skolā" ir viens no ministrijas piedāvātajiem risinājumiem efektīvai vispārējās izglītības pārvaldībai, kas nepieciešama, lai nodrošinātu izglītības kvalitāti un līdzvērtīgas iespējas izglītības programmu apguvei neatkarīgi no izglītības iestādes atrašanās vietas, uzlabotu cilvēkkapitāla un finanšu resursu pārvaldību. Ministru prezidentes E. Siliņas 2025. gada 21. februārī valdības plānā “Valdības uzrāviena 4 x 4 prioritātes 2025. gadam” kā viena no prioritātēm ir noteikta - uzsākt pedagogu atalgojuma finansēšanas modeļa “Programma skolā” ieviešanu.
Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdē (prot. Nr. 21 41.§) tika atbalstīts likumprojekts “Grozījumi Izglītības likumā” (24-TA-234), kura protokollēmuma 7. punktā uzdots ministrijai līdz 2025. gada 20. jūnijam sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" un citos saistītajos normatīvajos aktos par papildu finansējuma atbalsta personālam nodrošināšanu, uzsākot pāreju uz vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli "Programma skolā" (turpmāk - modelis).
Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk arī- noteikumi) noteikts, ka valsts budžeta mērķdotāciju ministrija aprēķina pašvaldībai vienam mēnesim atbilstoši mērķdotācijas apmēram uz vienu izglītojamo: 1.–6. klases skolēniem – 125,10 euro, 7.–9. klases skolēniem – 161,21 euro, 10.–12. klases skolēniem – 173,23 euro, ilgstoši slimojošiem bērniem un skolēniem un 1.–9. klases skolēniem ar augstākiem mācību sasniegumiem – 143,15 euro, speciālās izglītības, neklātienes un tālmācības 1.–12. klases skolēniem – 152,77 euro. Viena izglītojamā mērķdotācijas apjomā iekļauts: finansējums izglītības programmu īstenošanai pedagoģisko darbinieku darba samaksai , atbalsta personāla darba samaksai, izglītības iestādes administrācijas pedagoģisko darbinieku (izglītības iestādes direktora un viņa vietnieku) darba samaksai, pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas piemaksām. Ministrija, pamatojoties uz bērnu un izglītojamo skaitu attiecīgā gada 1. septembrī, aprēķina mērķdotāciju pedagogu darba samaksai par periodu no kārtējā gada 1. septembra līdz 31. decembrim un par periodu no nākamā gada 1. janvāra līdz 31. augustam, ievērojot: mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo, reģionālos koeficientus, izglītības programmu papildu koeficientus, papildu finansējumu pamatizglītības programmu ar augstākiem plānotajiem rezultātiem īstenošanā iesaistīto pedagogu darba samaksai.
Noteikumos noteiks, ka pašvaldības, sadalot mērķdotāciju izglītības iestādēm pedagogu darba samaksai, ne mazāk kā septiņus procentus no mērķdotācijas izlieto atbalsta personāla (izglītības iestādes bibliotekārs, skolotājs logopēds, izglītības psihologs, speciālais pedagogs, pedagogs karjeras konsultants, pedagoga palīgs) darba samaksai un ne vairāk kā 15 procentus – iestādes vadītāja un viņa vietnieku darba samaksai.
Lai pakāpeniski uzsāktu pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa "Programma skolā" (turpmāk - modelis) īstenošanu, skat. ministrijas informatīvo ziņojumu "Par pedagogu atalgojuma finansēšanas modeli "Programma skolā"" (24-TA-2782), pieņemts Ministru kabineta 2024.gada 16. decembra sēdē (protokols Nr. 53 171.§) skat.: https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/57d71df6-ae1d-447b-ae99-3f91edef4a90, projektā tiek paredzēts aprēķināt finansējumu atbalsta personāla darba samaksai pēc modeļa principa. 2025./2026. mācību gadā tie būs 70 procenti no modelī plānotā apjoma atbalsta personāla darba samaksai, kurā iekļauts finansējums septiņu procentu apmērā no viena izglītojamā mērķdotācijas sadalījuma, kuru pašlaik, pēc noteikumos noteiktā, pašvaldības novirza atbalsta personāla darba samaksai. Projektā noteikumos jāprecizē kopējās mērķdotācijas aprēķins, norādot, ka kopējā mērķdotācija pedagogu darba samaksai tiek veidota summējot mērķdotāciju uz vienu izglītojamo (kas ietver mērķdotāciju attiecīgi izglītības programmu īstenošanai pedagoģisko darbinieku darba samaksai, izglītības iestādes administrācijas pedagoģisko darbinieku darba samaksai, pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas piemaksām) un mērķdotāciju atbalsta personāla darba samaksai, kas aprēķināta uz pašvaldību, ņemot vērā kopējo izglītojamo skaitu, kā arī ņemot vērā izglītības programmu un mācību formu (vai speciālā izglītība tiek apgūta iekļauti vispārizglītojošā klasē vai speciālās izglītības klasē). Ņemot vērā, ka, uzsākot modeļa īstenošanu, mērķdotāciju atbalsta personāla darba samaksai aprēķinās pēc modeļa metodoloģijas, tā daļa mērķdotācijas aprēķina, kas tiks noteikta kā mērķdotācija uz vienu izglītojamo, iekļaus mērķdotāciju pedagogu darba samaksai, izņemot atbalsta personālu, līdz ar to nepieciešams precizēt viena izglītojamā mērķdotācijas apjomu, ievērojot to, ka līdz šim ir spēkā regulējums, kas nosaka, ka vismaz 7% no kopējās mērķdotācijas jānovirza atbalsta personālam. Tādējādi, ieviešot jauno mērķdotācijas aprēķina kārtību, kur daļa no mērķdotācijas tiek arī turpmāk aprēķināta kā mērķdotācija uz vienu izglītojamo, kam papildus tiek aprēķināta mērķdotācija atbalsta personālam atbilstoši kopējam izglītojamo skaitam pašvaldībā, mērķdotācijas apmērs uz vienu izglītojamo tiek noteikts 93% apmērā no līdzšinējā.
Attiecīgi papildus tiek rēķināta mērķdotācija atbalsta personāla - pedagoga palīga, izglītības psihologa, skolotāja logopēda, pedagoga karjeras konsultanta, izglītības iestādes bibliotekāra, speciālām pedagoga, sociālā pedagoga – darba samaksai, ņemot vērā normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto zemāko mēneša darba algas likmi atbalsta personāla amatiem un piemērojot tai palielinājumu 10 procentu apmērā atbalsta personāla algas likmes diferenciācijai. Mērķdotācija atbalsta personālam tiek aprēķināta izglītības iestādes līmenī, ņemot vērā atbalsta personāla likmju skaitu, kas tiek aprēķināts, nosakot vienu atbalsta personāla amata likmi uz noteiktu izglītojamo skaitu izglītības iestādē, kā arī papildus tiek noteikti klašu posmi, kuru izglītojamo skaits tiek izmantots atbalsta personāla likmju aprēķinam mērķdotācijas aprēķinā, skat. projektā noteikumu 3. pielikums. Aprēķins tiek veikts, ņemot vērā izglītojamo skaitu kārtējā gada 1. septembrī vispārējās izglītības programmās (ieskaitot izglītojamos speciālās izglītības programmās iekļaujoši vispārizglītojošās klasēs vai speciālās izglītības klasēs vispārējās izglītības iestādē) un, pēc iepriekš minētā aprēķina, papildus tiek aprēķināts atbalsta personāla amatu likmju skaits izglītojamajiem, kas vispārējās izglītības iestādēs apgūst speciālās pamatizglītības programmas iekļauti vispārizglītojošās klasēs vai speciālās izglītības klasēs.
Mērķdotācijas aprēķinā atbalsta personālam tiek izmantota normatīvajos aktos noteiktā zemākā mēneša darba algas likme pedagoga amatam, ko aprēķina ar 10% palielinājumu.
Projekts paredz, ka tiek stiprināta pedagoga palīga loma 1.-3. klasē, jo tiks finansēts viens pedagoga palīgs uz 60 izglītojamiem. Tas ir svarīgi, lai jau izglītības ieguves sākumposmā izglītojamie, kam ir grūtības mācībās, saņemtu savlaicīgu palīdzību, vienlaikus nekavējot kopējā mācību procesa norisi klasē, izvērtējot, kuros mācību priekšmetos nepieciešams atbalsts izglītojamam un nodrošinot viņam iespēju veiksmīgi iekļauties turpmākajā izglītības procesā.
Skolotājam logopēdam tiek finansēta viena likme uz 450 izglītojamiem. Speciālajam pedagogam paredzēts finansējums vienai likmei uz 900 izglītojamajiem (1.-9. klašu posmā), savukārt izglītības iestādes bibliotekāram - viena likme uz 600 izglītojamajiem, nosakot, ka izglītības iestādē ir ne mazāk kā 0,2 un ne vairāk kā 2 izglītības iestādes bibliotekāru slodzes. Pedagogam karjeras konsultantam tiek finansēta likme uz 600 izglītojamiem 7.-9. un 10.-12. klašu posmos, un psihologam un sociālajam pedagogam lviena ikme uz 600 izglītojamiem.
Projektā noteikumos mērķdotācijas apjoms uz vienu izglītojamo nemainās pirmsskolas izglītībā, ilgstoši slimojošiem izglītojamiem un izglītojamiem tālmācības izglītības programmās, tas paliek iepriekšējā apjomā.
Mērķdotācijas aprēķinā izmantotais atbalsta personāla aprēķins katrai izglītības iestādei izmantojams tikai kopējam mērķdotācijas aprēķinam un nav uzskatāms par fiksētu likmju skaitu konkrētai izglītības iestādei vai pašvaldībai. Atbalsta personāla nodrošinājumu nepieciešams organizēt, izvērtējot konkrētās izglītojamo vajadzības pašvaldības izglītības iestādēs, attiecīgi aprēķinātais likmju skaits ir pielāgojams kopējā finansējuma ietvaros, atbilstoši faktiskajām vajadzībām, un nav obligāti izmantojama finansējuma aprēķinā piemērotā attiecība konkrētai amata likmei uz izglītojamo skaitu.
Kopējā aprēķinātā mērķdotācija pašvaldību dibinātām izglītības iestādēm (ieskaitot mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo un mērķdotāciju atbalsta personālam) tiek piešķirta pašvaldībām, kas atbilstoši pašvaldībā noteiktai kārtībai un, ievērojot normatīvajos aktos noteikto, sadala piešķirto finansējumu vispārējās izglītības iestādēm.
Palielinoties kopējā finansējuma apjomam, jo tiek piešķirts papildu finansējums atbalsta personāla darba samaksai, projektā tiek precizēts noteikumu 13.2.apakšpunkts, nosakot, ka no šo noteikumu 11. punktā minētās mērķdotācijas pašvaldības ne mazāk kā deviņus procentus izlieto atbalsta personāla darba samaksai un ne vairāk kā 14 procentus – iestādes vadītāja un viņa vietnieku darba samaksai, procentuālā izteiksmē administrācijai (izglītības iestādes direktora un vietnieku darba samaksai) novirzāmais finansējums, pašvaldībai tiek saglabāts līdzšinējā apjomā, tas sastāda 14 procentus, kas atbilst 15 procentiem no līdzšinējā mērķdotācijas apjoma.
Projektā saglabāts noteikumos noteiktais, ka pašvaldībām, sadalot mērķdotāciju, ir iespēja novirzīt finansējumu atbalsta personāla darba samaksai vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo atbalstam pēc nepieciešamības, jo noteikumos noteikts, ka pašvaldības ne mazāk kā deviņus procentus izlieto atbalsta personāla darba samaksai, tas netiek noteikts izglītības iestādes līmenī.
Mainot mērķdotācijas aprēķina kārtību no mērķdotācijas uz vienu izglītojamo uz kopējo mērķdotāciju, ieskaitot mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo un mērķdotācijas aprēķinu atbalsta personāla darba samaksai, kas rēķināts pašvaldību līmenī uz kopējo izglītojamo skaitu, balstoties uz 2024./2025. mācību gada datiem, visām pašvaldībām paredzams kopējais mērķdotācijas pieaugums, kas saistīts ar papildu finansējuma piešķiršanu atbalsta personāla darba samaksai.
Modelī ir paredzēts no valsts budžeta finansēt arī sociālā pedagoga darba samaksu, taču, tā kā projektā paredzēts finansējums atbalsta personālam ir tikai 70 procentu apjomā no modelī paredzētā finansējuma aprēķina atbalsta personāla darba samaksai, kurā ir iekļauts amats "sociālais pedagogs", tomēr amats "sociālais pedagogs" netiek iekļauts mērķdotācijas sadales uzskaitījumā atbalsta personālam, jo tiek paredzēts paplašināt atbalsta personāla amatu uzskaitījumu attiecībā uz valsts budžeta mērķdotācijas izlietojumu vienlaikus ar normatīvā regulējuma grozījumiem, kas paredzēs ieviest modeli 100 procentu apmērā. Modeļa atbalsta personāla darba samaksas aprēķina metodikā, noteikumu 3. pielikums, ir saglabāts amats "sociālais pedagogs", bet tā kā tie ir 70 procenti no modeļa finanšu apjoma, 2025./2026. mācību gadā nav paredzēts amatu "sociālais pedagogs" tarificēt no mērķdotācijas.
Pārejas posmā uz modeļa finansēšanas principiem, pašvaldības, sadalot mērķdotāciju izglītības iestādēm 2025./2026. mācību gadam, nodrošina, ka izglītības iestādei piešķirtais finansējums nav mazāks par finansējumu, kurš tiktu sadalīts atbilstoši regulējumam, kas bija spēkā līdz 2025.gada 31.augustam, proti, izglītības iestādei piešķirtais finansējums uz vienu izglītojamo nedrīkst būt mazāks par finansējumu uz vienu izglītojamo, kāds tas būtu aprēķināts ar mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo, kas ir spēkā līdz 2025. gada 31. augustam.
Palielinoties atbalsta personāla mērķdotācijas apjomam, ne vienmēr tas nozīmē, ka izglītības iestādē rodas jaunas pilnas atbalsta personāla slodzes, ņemot vērā, ka šobrīd, pēc VIIS datiem, vairums atbalsta personāla amatiem ir nepilnas slodzes. Papildus tiks apmaksātas atbalsta personāla darba stundas. Lai veicinātu atbalsta personālam paredzētās mērķdotācijas daļas izmantošanu pilnā apmērā un atbilstoši mērķim, atbalsta personālam paredzēto mērķdotācijas daļu var izmantot arī piemaksām pedagogiem, kas papildus saviem tiešajiem pienākumiem veic atbalsta personāla pienākumus, ja to pieļauj pedagoga izglītība, pieredze un izglītības iestādes darba plānojums.
Projektā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā vārds "indikatīvi" nozīmē to, ka finansējums var gan palielināties, gan samazināties, ņemot vērā aktuālo izglītojamo skaitu uz 2025.gada 1.septembri.
Anotācijas pielikumā pievienota datne "Papildu nepieciešamā finansējuma kopsavilkums".
Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdē (prot. Nr. 21 41.§) tika atbalstīts likumprojekts “Grozījumi Izglītības likumā” (24-TA-234), kura protokollēmuma 7. punktā uzdots ministrijai līdz 2025. gada 20. jūnijam sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" un citos saistītajos normatīvajos aktos par papildu finansējuma atbalsta personālam nodrošināšanu, uzsākot pāreju uz vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli "Programma skolā" (turpmāk - modelis).
Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk arī- noteikumi) noteikts, ka valsts budžeta mērķdotāciju ministrija aprēķina pašvaldībai vienam mēnesim atbilstoši mērķdotācijas apmēram uz vienu izglītojamo: 1.–6. klases skolēniem – 125,10 euro, 7.–9. klases skolēniem – 161,21 euro, 10.–12. klases skolēniem – 173,23 euro, ilgstoši slimojošiem bērniem un skolēniem un 1.–9. klases skolēniem ar augstākiem mācību sasniegumiem – 143,15 euro, speciālās izglītības, neklātienes un tālmācības 1.–12. klases skolēniem – 152,77 euro. Viena izglītojamā mērķdotācijas apjomā iekļauts: finansējums izglītības programmu īstenošanai pedagoģisko darbinieku darba samaksai , atbalsta personāla darba samaksai, izglītības iestādes administrācijas pedagoģisko darbinieku (izglītības iestādes direktora un viņa vietnieku) darba samaksai, pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas piemaksām. Ministrija, pamatojoties uz bērnu un izglītojamo skaitu attiecīgā gada 1. septembrī, aprēķina mērķdotāciju pedagogu darba samaksai par periodu no kārtējā gada 1. septembra līdz 31. decembrim un par periodu no nākamā gada 1. janvāra līdz 31. augustam, ievērojot: mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo, reģionālos koeficientus, izglītības programmu papildu koeficientus, papildu finansējumu pamatizglītības programmu ar augstākiem plānotajiem rezultātiem īstenošanā iesaistīto pedagogu darba samaksai.
Noteikumos noteiks, ka pašvaldības, sadalot mērķdotāciju izglītības iestādēm pedagogu darba samaksai, ne mazāk kā septiņus procentus no mērķdotācijas izlieto atbalsta personāla (izglītības iestādes bibliotekārs, skolotājs logopēds, izglītības psihologs, speciālais pedagogs, pedagogs karjeras konsultants, pedagoga palīgs) darba samaksai un ne vairāk kā 15 procentus – iestādes vadītāja un viņa vietnieku darba samaksai.
Lai pakāpeniski uzsāktu pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa "Programma skolā" (turpmāk - modelis) īstenošanu, skat. ministrijas informatīvo ziņojumu "Par pedagogu atalgojuma finansēšanas modeli "Programma skolā"" (24-TA-2782), pieņemts Ministru kabineta 2024.gada 16. decembra sēdē (protokols Nr. 53 171.§) skat.: https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/57d71df6-ae1d-447b-ae99-3f91edef4a90, projektā tiek paredzēts aprēķināt finansējumu atbalsta personāla darba samaksai pēc modeļa principa. 2025./2026. mācību gadā tie būs 70 procenti no modelī plānotā apjoma atbalsta personāla darba samaksai, kurā iekļauts finansējums septiņu procentu apmērā no viena izglītojamā mērķdotācijas sadalījuma, kuru pašlaik, pēc noteikumos noteiktā, pašvaldības novirza atbalsta personāla darba samaksai. Projektā noteikumos jāprecizē kopējās mērķdotācijas aprēķins, norādot, ka kopējā mērķdotācija pedagogu darba samaksai tiek veidota summējot mērķdotāciju uz vienu izglītojamo (kas ietver mērķdotāciju attiecīgi izglītības programmu īstenošanai pedagoģisko darbinieku darba samaksai, izglītības iestādes administrācijas pedagoģisko darbinieku darba samaksai, pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas piemaksām) un mērķdotāciju atbalsta personāla darba samaksai, kas aprēķināta uz pašvaldību, ņemot vērā kopējo izglītojamo skaitu, kā arī ņemot vērā izglītības programmu un mācību formu (vai speciālā izglītība tiek apgūta iekļauti vispārizglītojošā klasē vai speciālās izglītības klasē). Ņemot vērā, ka, uzsākot modeļa īstenošanu, mērķdotāciju atbalsta personāla darba samaksai aprēķinās pēc modeļa metodoloģijas, tā daļa mērķdotācijas aprēķina, kas tiks noteikta kā mērķdotācija uz vienu izglītojamo, iekļaus mērķdotāciju pedagogu darba samaksai, izņemot atbalsta personālu, līdz ar to nepieciešams precizēt viena izglītojamā mērķdotācijas apjomu, ievērojot to, ka līdz šim ir spēkā regulējums, kas nosaka, ka vismaz 7% no kopējās mērķdotācijas jānovirza atbalsta personālam. Tādējādi, ieviešot jauno mērķdotācijas aprēķina kārtību, kur daļa no mērķdotācijas tiek arī turpmāk aprēķināta kā mērķdotācija uz vienu izglītojamo, kam papildus tiek aprēķināta mērķdotācija atbalsta personālam atbilstoši kopējam izglītojamo skaitam pašvaldībā, mērķdotācijas apmērs uz vienu izglītojamo tiek noteikts 93% apmērā no līdzšinējā.
Attiecīgi papildus tiek rēķināta mērķdotācija atbalsta personāla - pedagoga palīga, izglītības psihologa, skolotāja logopēda, pedagoga karjeras konsultanta, izglītības iestādes bibliotekāra, speciālām pedagoga, sociālā pedagoga – darba samaksai, ņemot vērā normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto zemāko mēneša darba algas likmi atbalsta personāla amatiem un piemērojot tai palielinājumu 10 procentu apmērā atbalsta personāla algas likmes diferenciācijai. Mērķdotācija atbalsta personālam tiek aprēķināta izglītības iestādes līmenī, ņemot vērā atbalsta personāla likmju skaitu, kas tiek aprēķināts, nosakot vienu atbalsta personāla amata likmi uz noteiktu izglītojamo skaitu izglītības iestādē, kā arī papildus tiek noteikti klašu posmi, kuru izglītojamo skaits tiek izmantots atbalsta personāla likmju aprēķinam mērķdotācijas aprēķinā, skat. projektā noteikumu 3. pielikums. Aprēķins tiek veikts, ņemot vērā izglītojamo skaitu kārtējā gada 1. septembrī vispārējās izglītības programmās (ieskaitot izglītojamos speciālās izglītības programmās iekļaujoši vispārizglītojošās klasēs vai speciālās izglītības klasēs vispārējās izglītības iestādē) un, pēc iepriekš minētā aprēķina, papildus tiek aprēķināts atbalsta personāla amatu likmju skaits izglītojamajiem, kas vispārējās izglītības iestādēs apgūst speciālās pamatizglītības programmas iekļauti vispārizglītojošās klasēs vai speciālās izglītības klasēs.
Mērķdotācijas aprēķinā atbalsta personālam tiek izmantota normatīvajos aktos noteiktā zemākā mēneša darba algas likme pedagoga amatam, ko aprēķina ar 10% palielinājumu.
Projekts paredz, ka tiek stiprināta pedagoga palīga loma 1.-3. klasē, jo tiks finansēts viens pedagoga palīgs uz 60 izglītojamiem. Tas ir svarīgi, lai jau izglītības ieguves sākumposmā izglītojamie, kam ir grūtības mācībās, saņemtu savlaicīgu palīdzību, vienlaikus nekavējot kopējā mācību procesa norisi klasē, izvērtējot, kuros mācību priekšmetos nepieciešams atbalsts izglītojamam un nodrošinot viņam iespēju veiksmīgi iekļauties turpmākajā izglītības procesā.
Skolotājam logopēdam tiek finansēta viena likme uz 450 izglītojamiem. Speciālajam pedagogam paredzēts finansējums vienai likmei uz 900 izglītojamajiem (1.-9. klašu posmā), savukārt izglītības iestādes bibliotekāram - viena likme uz 600 izglītojamajiem, nosakot, ka izglītības iestādē ir ne mazāk kā 0,2 un ne vairāk kā 2 izglītības iestādes bibliotekāru slodzes. Pedagogam karjeras konsultantam tiek finansēta likme uz 600 izglītojamiem 7.-9. un 10.-12. klašu posmos, un psihologam un sociālajam pedagogam lviena ikme uz 600 izglītojamiem.
Projektā noteikumos mērķdotācijas apjoms uz vienu izglītojamo nemainās pirmsskolas izglītībā, ilgstoši slimojošiem izglītojamiem un izglītojamiem tālmācības izglītības programmās, tas paliek iepriekšējā apjomā.
Mērķdotācijas aprēķinā izmantotais atbalsta personāla aprēķins katrai izglītības iestādei izmantojams tikai kopējam mērķdotācijas aprēķinam un nav uzskatāms par fiksētu likmju skaitu konkrētai izglītības iestādei vai pašvaldībai. Atbalsta personāla nodrošinājumu nepieciešams organizēt, izvērtējot konkrētās izglītojamo vajadzības pašvaldības izglītības iestādēs, attiecīgi aprēķinātais likmju skaits ir pielāgojams kopējā finansējuma ietvaros, atbilstoši faktiskajām vajadzībām, un nav obligāti izmantojama finansējuma aprēķinā piemērotā attiecība konkrētai amata likmei uz izglītojamo skaitu.
Kopējā aprēķinātā mērķdotācija pašvaldību dibinātām izglītības iestādēm (ieskaitot mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo un mērķdotāciju atbalsta personālam) tiek piešķirta pašvaldībām, kas atbilstoši pašvaldībā noteiktai kārtībai un, ievērojot normatīvajos aktos noteikto, sadala piešķirto finansējumu vispārējās izglītības iestādēm.
Palielinoties kopējā finansējuma apjomam, jo tiek piešķirts papildu finansējums atbalsta personāla darba samaksai, projektā tiek precizēts noteikumu 13.2.apakšpunkts, nosakot, ka no šo noteikumu 11. punktā minētās mērķdotācijas pašvaldības ne mazāk kā deviņus procentus izlieto atbalsta personāla darba samaksai un ne vairāk kā 14 procentus – iestādes vadītāja un viņa vietnieku darba samaksai, procentuālā izteiksmē administrācijai (izglītības iestādes direktora un vietnieku darba samaksai) novirzāmais finansējums, pašvaldībai tiek saglabāts līdzšinējā apjomā, tas sastāda 14 procentus, kas atbilst 15 procentiem no līdzšinējā mērķdotācijas apjoma.
Projektā saglabāts noteikumos noteiktais, ka pašvaldībām, sadalot mērķdotāciju, ir iespēja novirzīt finansējumu atbalsta personāla darba samaksai vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo atbalstam pēc nepieciešamības, jo noteikumos noteikts, ka pašvaldības ne mazāk kā deviņus procentus izlieto atbalsta personāla darba samaksai, tas netiek noteikts izglītības iestādes līmenī.
Mainot mērķdotācijas aprēķina kārtību no mērķdotācijas uz vienu izglītojamo uz kopējo mērķdotāciju, ieskaitot mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo un mērķdotācijas aprēķinu atbalsta personāla darba samaksai, kas rēķināts pašvaldību līmenī uz kopējo izglītojamo skaitu, balstoties uz 2024./2025. mācību gada datiem, visām pašvaldībām paredzams kopējais mērķdotācijas pieaugums, kas saistīts ar papildu finansējuma piešķiršanu atbalsta personāla darba samaksai.
Modelī ir paredzēts no valsts budžeta finansēt arī sociālā pedagoga darba samaksu, taču, tā kā projektā paredzēts finansējums atbalsta personālam ir tikai 70 procentu apjomā no modelī paredzētā finansējuma aprēķina atbalsta personāla darba samaksai, kurā ir iekļauts amats "sociālais pedagogs", tomēr amats "sociālais pedagogs" netiek iekļauts mērķdotācijas sadales uzskaitījumā atbalsta personālam, jo tiek paredzēts paplašināt atbalsta personāla amatu uzskaitījumu attiecībā uz valsts budžeta mērķdotācijas izlietojumu vienlaikus ar normatīvā regulējuma grozījumiem, kas paredzēs ieviest modeli 100 procentu apmērā. Modeļa atbalsta personāla darba samaksas aprēķina metodikā, noteikumu 3. pielikums, ir saglabāts amats "sociālais pedagogs", bet tā kā tie ir 70 procenti no modeļa finanšu apjoma, 2025./2026. mācību gadā nav paredzēts amatu "sociālais pedagogs" tarificēt no mērķdotācijas.
Pārejas posmā uz modeļa finansēšanas principiem, pašvaldības, sadalot mērķdotāciju izglītības iestādēm 2025./2026. mācību gadam, nodrošina, ka izglītības iestādei piešķirtais finansējums nav mazāks par finansējumu, kurš tiktu sadalīts atbilstoši regulējumam, kas bija spēkā līdz 2025.gada 31.augustam, proti, izglītības iestādei piešķirtais finansējums uz vienu izglītojamo nedrīkst būt mazāks par finansējumu uz vienu izglītojamo, kāds tas būtu aprēķināts ar mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo, kas ir spēkā līdz 2025. gada 31. augustam.
Palielinoties atbalsta personāla mērķdotācijas apjomam, ne vienmēr tas nozīmē, ka izglītības iestādē rodas jaunas pilnas atbalsta personāla slodzes, ņemot vērā, ka šobrīd, pēc VIIS datiem, vairums atbalsta personāla amatiem ir nepilnas slodzes. Papildus tiks apmaksātas atbalsta personāla darba stundas. Lai veicinātu atbalsta personālam paredzētās mērķdotācijas daļas izmantošanu pilnā apmērā un atbilstoši mērķim, atbalsta personālam paredzēto mērķdotācijas daļu var izmantot arī piemaksām pedagogiem, kas papildus saviem tiešajiem pienākumiem veic atbalsta personāla pienākumus, ja to pieļauj pedagoga izglītība, pieredze un izglītības iestādes darba plānojums.
Projektā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā vārds "indikatīvi" nozīmē to, ka finansējums var gan palielināties, gan samazināties, ņemot vērā aktuālo izglītojamo skaitu uz 2025.gada 1.septembri.
Anotācijas pielikumā pievienota datne "Papildu nepieciešamā finansējuma kopsavilkums".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai pakāpeniski uzsāktu modeļa īstenošanu, projektā novirzot septiņus procentus finansējuma no viena izglītojamā mērķdotācijas apjoma vispārējā pamatizglītībā un vispārējā vidējā izglītībā atbalsta personāla darba samaksai, noteikumu 5. punkta apakšpunktos jāveic grozījumi viena vispārējās izglītības izglītojamā mērķdotācijas apjomam, nosakot to 93 procentu apjomā, izņemot izglītojamiem pirmsskolas, tālmācības izglītības programmās un ilgstoši slimojošiem izglītojamiem. 5. punkts jāpapildina ar 5.2. apakšpunktu, kas nosaka mērķdotācijas aprēķinu atbalsta personāla darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām. Noteikumi jāpapildina ar 3. pielikumu atbalsta personāla likmju aprēķinam, atbilstoši izglītojamo skaitam, pēc modeļa principiem, ņemot vērā normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto zemāko mēneša darba algas likmi atbalsta personāla amatiem un piemērojot tai palielinājumu 10 procentu apmērā atbalsta personāla algas likmes diferenciācijai.
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumu 5.punkts izteikts šādā redakcijā:
"5. Ministrija aprēķina mērķdotāciju pašvaldībai vienam mēnesim, tajā iekļaujot sekojošu aprēķinu:
5.1. mērķdotāciju pedagogu darba samaksai (izņemot atbalsta personālu), atbilstoši šādam mērķdotācijas apmēram uz vienu izglītojamo:
5.1.1. bērniem pirmsskolas izglītības programmās, tai skaitā šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētajiem bērniem, – 132,81 euro;
5.1.2. 1.–6. klases skolēniem – 116,34 euro;
5.1.3. 7.–9. klases skolēniem – 149,93 euro;
5.1.4. 10.–12. klases skolēniem, tai skaitā šo noteikumu 7.3. apakšpunktā minētajiem skolēniem, – 161,10 euro;
5.1.5. šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētajiem 1.–9. klases skolēniem – 143,15 euro;
5.1.6. šo noteikumu 9. punktā minētajiem 1.–9. klases skolēniem – 133,13 euro;
5.1.7. šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētajiem un 7.2. apakšpunktā minētajiem skolēniem neklātienes izglītības programmās 1.–12. klasē – 142,08 euro;
5.1.8. šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētajiem 1.–12. klases skolēniem tālmācības izglītības programmās – 152,77 euro;
5.2. mērķdotāciju atbalsta personāla darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām:
5.2.1. atbilstoši atbalsta personāla likmju skaitam, kas aprēķināts saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumu atbilstoši izglītojamo skaitam sistēmā kārtējā gada 1. septembrī vispārējās izglītības programmās un klasēs (1. - 12. klase), izņemot tālmācības izglītības programmās, un klašu skaitam;
5.2.2. atbalsta personāla likmju skaitam, kas aprēķināts atbilstoši šo noteikumu 5.2.1. apakšpunktam, 2025./2026. mācību gadā piemēro koeficientu 0,7;
5.2.3. ņemot vērā normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto zemāko mēneša darba algas likmi atbalsta personāla amatiem un piemērojot tai koeficientu 1,1."
"5. Ministrija aprēķina mērķdotāciju pašvaldībai vienam mēnesim, tajā iekļaujot sekojošu aprēķinu:
5.1. mērķdotāciju pedagogu darba samaksai (izņemot atbalsta personālu), atbilstoši šādam mērķdotācijas apmēram uz vienu izglītojamo:
5.1.1. bērniem pirmsskolas izglītības programmās, tai skaitā šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētajiem bērniem, – 132,81 euro;
5.1.2. 1.–6. klases skolēniem – 116,34 euro;
5.1.3. 7.–9. klases skolēniem – 149,93 euro;
5.1.4. 10.–12. klases skolēniem, tai skaitā šo noteikumu 7.3. apakšpunktā minētajiem skolēniem, – 161,10 euro;
5.1.5. šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētajiem 1.–9. klases skolēniem – 143,15 euro;
5.1.6. šo noteikumu 9. punktā minētajiem 1.–9. klases skolēniem – 133,13 euro;
5.1.7. šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētajiem un 7.2. apakšpunktā minētajiem skolēniem neklātienes izglītības programmās 1.–12. klasē – 142,08 euro;
5.1.8. šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētajiem 1.–12. klases skolēniem tālmācības izglītības programmās – 152,77 euro;
5.2. mērķdotāciju atbalsta personāla darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām:
5.2.1. atbilstoši atbalsta personāla likmju skaitam, kas aprēķināts saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumu atbilstoši izglītojamo skaitam sistēmā kārtējā gada 1. septembrī vispārējās izglītības programmās un klasēs (1. - 12. klase), izņemot tālmācības izglītības programmās, un klašu skaitam;
5.2.2. atbalsta personāla likmju skaitam, kas aprēķināts atbilstoši šo noteikumu 5.2.1. apakšpunktam, 2025./2026. mācību gadā piemēro koeficientu 0,7;
5.2.3. ņemot vērā normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto zemāko mēneša darba algas likmi atbalsta personāla amatiem un piemērojot tai koeficientu 1,1."
Problēmas apraksts
Projektā mērķdotācija pedagogu darba samaksai (izņemot atbalsta personālu) uz vienu izglītojamo noteikta 5.1. apakšpunktā, tā ir atdalīta no mērķdotācijas daļas atbalsta personāla darba samaksai (5.2.apakšpunkts). Noteikumos jāprecizē atsauces uz 5.1. apakšpunktu koeficientu piemērošanai 6., 7. un 9. punktā mērķdotācija pedagogu darba samaksai (izņemot atbalsta personālu). Tāpat noteikumos jāprecizē 11.punkts ar atsaucēm uz 5.1. un 5.2. apakšpunktu. Kā arī attiecīgi jāprecizē 25.2. apakšpunkts ar atsauci uz 5.1. apakšpunktu par papildu finansējuma aprēķinu tām pašvaldībām, kuru vidējā skolēnu un skolotāju skaita attiecība iepriekšējā gada 15. oktobrī ir vienāda vai lielāka par vidējo skolēnu un skolotāju skaita attiecību valstī pašvaldību vispārizglītojošās skolās.
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumu:
- 6., 7. un 9.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, atsaucoties uz 5.1. apakšpunktu;
- 11.1. apakšpunktu tiek izteikts šādā redakcijā:
"11.1. mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo atbilstoši šo noteikumu 5.1. apakšpunktam";
- papildināti ar 11.1.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.1.1 mērķdotācijas apmēru atbalsta personālam atbilstoši šo noteikumu 5.2. apakšpunktam";
- 25.2. apakšpunkts tiek izteikts šādā redakcijā:
"25.2. viena procenta apmērā no pašvaldībai aprēķinātā finansējuma atbilstoši šo noteikumu 5.1. apakšpunktam pašvaldību vispārizglītojošo skolu pedagogu darba samaksai no 2024. gada 1. septembra līdz 2026. gada 31. augustam."
- 6., 7. un 9.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, atsaucoties uz 5.1. apakšpunktu;
- 11.1. apakšpunktu tiek izteikts šādā redakcijā:
"11.1. mērķdotācijas apmēru uz vienu izglītojamo atbilstoši šo noteikumu 5.1. apakšpunktam";
- papildināti ar 11.1.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.1.1 mērķdotācijas apmēru atbalsta personālam atbilstoši šo noteikumu 5.2. apakšpunktam";
- 25.2. apakšpunkts tiek izteikts šādā redakcijā:
"25.2. viena procenta apmērā no pašvaldībai aprēķinātā finansējuma atbilstoši šo noteikumu 5.1. apakšpunktam pašvaldību vispārizglītojošo skolu pedagogu darba samaksai no 2024. gada 1. septembra līdz 2026. gada 31. augustam."
Problēmas apraksts
Projektā, palielinoties kopējās mērķdotācijas apjomam, noteikumos jānosaka, ka pašvaldības no šo noteikumu 11. punktā minētās mērķdotācijas, ievērojot normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi, ne mazāk kā deviņus procentus izlieto atbalsta personāla (izglītības iestādes bibliotekārs, skolotājs logopēds, izglītības psihologs, speciālais pedagogs, pedagogs karjeras konsultants, pedagoga palīgs) darba samaksai un ne vairāk kā 14 procentus – iestādes vadītāja un viņa vietnieku darba samaksai, jāizsaka noteikumu 13.1. un 13.2. apakšpunkti jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumu 13.1. un 13.2. apakšpunkts izteikti šādās redakcijās:
"13.1. ievēro normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi";
"13.2. no šo noteikumu 11. punktā minētās mērķdotācijas ne mazāk kā deviņus procentus izlieto atbalsta personāla (izglītības iestādes bibliotekārs, skolotājs logopēds, izglītības psihologs, speciālais pedagogs, pedagogs karjeras konsultants, pedagoga palīgs) darba samaksai un ne vairāk kā 14 procentus – iestādes vadītāja un viņa vietnieku darba samaksai".
"13.1. ievēro normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi";
"13.2. no šo noteikumu 11. punktā minētās mērķdotācijas ne mazāk kā deviņus procentus izlieto atbalsta personāla (izglītības iestādes bibliotekārs, skolotājs logopēds, izglītības psihologs, speciālais pedagogs, pedagogs karjeras konsultants, pedagoga palīgs) darba samaksai un ne vairāk kā 14 procentus – iestādes vadītāja un viņa vietnieku darba samaksai".
Problēmas apraksts
Lai pašvaldības, sadalot mērķdotāciju izglītības iestādēm, ievērotu vienlīdzības principu, ņemot vērā pakāpenisko pāreju uz finansēšanas modeli "Programma skolā", noteikumos jānosaka, ka pašvaldībām, sadalot mērķdotāciju 2025./2026.mācību gadam, jānodrošina, ka izglītības iestādei piešķirtais finansējums nav mazāks par finansējumu, kurš tiktu sadalīts atbilstoši regulējumam, kas bija spēkā līdz 2025. gada 31. augustam.
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumi papildināti ar 29.7 punktu:
"Pašvaldības sadalot mērķdotāciju, kas paredzēta 2025./2026. mācību gadam, nodrošina, ka izglītības iestādei piešķirtais finansējums nav mazāks par finansējumu, kurš tiktu sadalīts atbilstoši regulējumam, kas bija spēkā līdz 2025. gada 31. augustam."
"Pašvaldības sadalot mērķdotāciju, kas paredzēta 2025./2026. mācību gadam, nodrošina, ka izglītības iestādei piešķirtais finansējums nav mazāks par finansējumu, kurš tiktu sadalīts atbilstoši regulējumam, kas bija spēkā līdz 2025. gada 31. augustam."
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Vispārējās izglītības iestāžu atbalsta personālu
- Vispārējās izglītības izglītojamos
Ietekmes apraksts
Vispārējās izglītības iestādēs mainīsies atbalsta personāla slodzes. Vispārējās izglītības izglītojamiem atbalsta personāls būs nodrošināts pēc izglītojamo vajadzībām, attiecīgi pašvaldības novirzīs finansējumu atbalsta personālam.
Juridiskās personas
- Vispārējās izglītības iestādes, pašvaldības
Ietekmes apraksts
Nepieciešams pārskatīt atbalsta personāla slodzes, kā arī, nepieciešamības gadījumā, piesaistīt papildus pedagogus atbalsta sniegšanai izglītojamiem. Pašvaldībām, sadalot mērķdotāciju, ir iespēja novirzīt finansējumu vispārējās izglītības izglītojamiem atbalsta personālam pēc nepieciešamības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
6 851 454
0
24 595 901
0
24 595 901
24 595 901
2.1. valsts pamatbudžets
0
6 851 454
0
24 595 901
0
24 595 901
24 595 901
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-6 851 454
0
-24 595 901
0
-24 595 901
-24 595 901
3.1. valsts pamatbudžets
0
-6 851 454
0
-24 595 901
0
-24 595 901
-24 595 901
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
6 851 454
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-24 595 901
-24 595 901
-24 595 901
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins nosūtīts Finanšu ministrijai.
Kopsavilkums - pielikumā.
Kopsavilkums - pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Projekta īstenošanai indikatīvi papildu nepieciešamais valsts budžeta finansējums
2025. gada 4 mēnešiem ir 6 851 454 euro, tai skaitā:
→ 6 662 399 euro – Izglītības un zinātnes ministrijai (62. resors);
→ 188 714 euro – Izglītības un zinātnes ministrijai (15. resors);
→ 341 euro – Kultūras ministrijai (22. resors).
Finanšu līdzekļus papildu izdevumu finansēšanai 6 851 454 euro apmērā 2025. gadā plānots nodrošināt veicot pārdali:
1) 4 920 559 euro apmērā no valsts budžeta resorā "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" rezervētā finansējuma (skat. piezīmi);
2) 1 930 895 euro no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Piezīme:
Ministru kabineta 2024. gada 14. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 43 1.§
9. punkts: “Pieņemt zināšanai, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi” rezervētais finansējums 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam" [..]”.
10. punkts: “Lai Izglītības un zinātnes ministrija uzsāktu finansēšanas modeļa "Programma skolā" pakāpenisku īstenošanu no 2025. gada 1. septembra, nepieciešamo finansējumu modeļa ieviešanai rast Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta ietvaros un no mērķdotācijām pašvaldībām. Ja budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" veidojas finansējuma atlikums prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam", nodrošinot mērķa sasniegšanu pilnā apmērā, tad atlikumu ir iespējams novirzīt finansēšanas modeļa "Programma skolā" īstenošanai 2025. gadā un turpmākajos gados. [..]”
2025. gadam rezervētais finansējums (likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 73. pants) = 30 000 000 euro.
Pedagogu darba samaksas palielinājumam par 2,6% no 2025. gada 1. janvāra piešķirti 25 079 441 euro (skat. tiesību aktu projektus 24-TA-2552 un 24-TA-2557).
Finansējuma atlikums 74. resora 23.00.00 programmā finansēšanas modeļa "Programma skolā" īstenošanai = 4 920 559 euro.
Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai 6 851 454 euro apmērā 2025. gadā sadalījumā pa valsts budžeta resoriem, norādot finansēšanas avotu:
1) 6 662 399 euro 62. resora “Mērķdotācijas pašvaldībām” budžeta programmai 05.00.00 “Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām” plānots nodrošināt:
– 4 920 218 euro no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi",
– 1 742 181 euro no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem";
2) 188 714 euro Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammai 01.05.00 "Dotācija privātajām mācību iestādēm" no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem";
3) 341 euro Kultūras ministrijas budžeta programmai 20.00.00 “Kultūrizglītība” no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi".
2026. gadā un turpmākajiem gadiem projekta īstenošanai indikatīvi nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums
24 595 901 euro.
Jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu 2026.gadam un turpmāk, izskatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” izstrādes procesā.
Izglītības un zinātnes ministrijai un Kultūras ministrijai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot Ministru kabineta rīkojuma projektus:
1) par finanšu līdzekļu piešķiršanu 2025. gadam 4 920 559 euro apmērā no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" rezervētā finansējuma;
2) par finanšu līdzekļu piešķiršanu 2025. gadam 1 930 895 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Papildu nepieciešamā finansējuma apmēra aprēķins veikts ņemot vērā izglītojamo skaitu 2024. gada 1. septembrī.
Ja pēc 2025. gada 1. septembra būs nepieciešams papildu finansējums izglītojamo skaita un struktūras izmaiņu dēļ, tai skaitā par Ukrainas civiliedzīvotājiem, jautājums par nepieciešamo papildu finansējumu 2025. gadam tiks skatīts Ministru kabinetā, pēc faktiski nepieciešamo aprēķinu veikšanas.
Projektā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā vārds "indikatīvi" nozīmē to, ka finansējums var gan palielināties, gan samazināties, ņemot vērā aktuālo izglītojamo skaitu uz 2025.gada 1.septembri.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Pedagogu darba samaksas modeļa "Programma skolā" izstrādes procesā tika iesaistīti sadarbības partneri, pašvaldības, izglītības iestāžu dibinātāji, izglītības iestādes, kā arī tika nodrošināta publicitāte tā izstrādes gaitā.
6.4. Cita informācija
Ministru kabineta 2024.gada 16. decembra sēdē (protokols Nr. 53 171.§) tika pieņemts Izglītības un zinātnes ministrijas informatīvais ziņojums "Par pedagogu atalgojuma finansēšanas modeli "Programma skolā""(24-TA-2782).
2025.gada 17.jūlijā ministrija organizēja tiešsaistes semināru pašvaldību izglītības pārvalžu un izglītības iestāžu vadītājiem par grozījumiem Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs".
2025.gada 17.jūlijā ministrija organizēja tiešsaistes semināru pašvaldību izglītības pārvalžu un izglītības iestāžu vadītājiem par grozījumiem Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs".
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- izglītības iestādes, izglītības iestāžu dibinātāji, pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks palielināts atbalsta iespējas izglītojamiem vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās vispārējās izglītības iestādēs, jo palielinās atbalsta personāla darba samaksas apjoms.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks palielināts atbalsta iespējas izglītojamiem vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās, jo palielinās atbalsta personāla darba samaksas apjoms.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Papildu nepieciešamā finansējuma kopsavilkums
