Anotācija (ex-ante)

21-TA-1660: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Rīkojuma projekts "Par Interact IV labas teritoriālās sadarbības programmu pārvaldības programmas 2021.–2027. gadam projektu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 8.oktobra protokollēmumā Nr.46 37.§ „Par nacionālo pozīciju Nr. 1 “Par Kohēzijas politikas mērķa „Eiropas teritoriālā sadarbība” 2021.-2027.gadam programmu sagatavošanu” (turpmāk – Protokollēmums Nr.46) 3.1.apakšpunktā doto uzdevumu, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) ir sagatavojusi atbalstīšanai Ministru kabinetā ES Kohēzijas politikas mērķa “Eiropas teritoriālā sadarbība” Interact IV programmas projektu (turpmāk - Interact IV programma vai Programma).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt Programmas projekta iesniegšanu apstiprināšanai Eiropas Komisijā.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs tiks deleģēts parakstīt piekrišanu Programmas saturam un nacionālā līdzfinansējuma nodrošināšanai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulas Nr.2021/1059 par īpašajiem noteikumiem attiecībā uz Eiropas teritoriālās sadarbības mērķi (Interreg), kas saņem atbalstu no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un ārējās finansēšanas instrumentiem 16.panta 5.punkta pirmajai daļai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Interact IV programma tiks īstenota Eiropas Savienības (turpmāk - ES) Kohēzijas politikas mērķa „Eiropas teritoriālā sadarbība” ietvaros un tiks finansēta no Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzekļiem.

Programma ir izstrādāta atbilstoši:
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulai Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Kopīgo noteikumu regula);
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulai (ES) Nr.2021/1059 par īpašajiem noteikumiem attiecībā uz Eiropas teritoriālās sadarbības mērķi (Interreg), kas saņem atbalstu no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un ārējās finansēšanas instrumentiem (turpmāk – Interreg regula);
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulu Nr.2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu (turpmāk – ERAF un Kohēzijas fondu regula);
- Nacionālajiem plānošanas dokumentiem.

2019. gadā tika uzsākts Programmas sagatavošanas process – tika izveidota Programmēšanas komiteja (turpmāk – PK), kuras sastāvā nominēti visu ES dalībvalstu un partnervalstu (Norvēģija, Šveice) atbildīgo iestāžu pārstāvji. Laikā no 2019.gada līdz 2021.gada jūnijam notikušas septiņas PK sanāksmes, kurās tika diskutēts un pieņemti lēmumi par Programmas saturu un Programmas ieviešanas aspektiem.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 8.oktobra sēdes Protokollēmuma  Nr.46  37.§ 3.punktu VARAM ir noteikta par nacionālo atbildīgo iestādi (turpmāk – NAI) par Kohēzijas politikas mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība" 2021.-2027.gadam politikas izstrādi un koordinēšanu Latvijā.

Izstrādājot Programmas dokumenta projektu Programmas dalībvalstis izmantojušas augstākās hierarhijas nacionālos attīstības plānošanas dokumentus, Latvijas gadījumā tas ir NAP2027. Lai nodrošinātu Latvijas attīstības mērķu sasniegšanu, Programmas izstrāde ir balstīta uz NAP2027 rīcības virziena “Līdzsvarota reģionālā attīstība” izvirzītajā mērķa – “reģionu potenciāla attīstība un ekonomisko atšķirību mazināšana, stiprinot to iekšējo un ārējo konkurētspēju, kā arī nodrošinot teritoriju specifikai atbilstošus risinājumus apdzīvojuma un dzīves vides attīstībai”. Interact IV programma, atbalstot Interreg programmu vadībā iesaistītas institūcijas un Interreg programmu finansējuma saņēmējus, stiprina to kapacitāti ieviest kvalitatīvus projektus, kas sniedz pievienoto vērtību reģionu attīstībai.  

Interact IV programma tiek līdzfinansēta no ERAF līdzekļiem un aptver visu ES, Norvēģijas un Šveices teritoriju. Tā tiek īstenota atbilstoši Interreg regulas 14.panta 4.punkta a) apakšpunktā noteiktam Interreg konkrētam mērķim “Labākā sadarbības pārvaldība”, stiprinot publisko iestāžu — īpaši to, kam uzticēts pārvaldīt konkrētu teritoriju — un ieinteresēto personu institucionālās spējas. Ir paredzēts, ka Programma sniegs konsultatīvo atbalstu, organizēs apmācības un pieredzes apmaiņas pasākumus Interreg vadības īstenošanā iesaistītajām institūcijām ar mērķi palielināt institucionālo kapacitāti un veicināt kvalitatīvu un efektīvu Interreg programmu īstenošanu.

Programmas īpatnība ir tā, ka tās ietvaros netiks atlasīti un īstenoti projekti parastajā izpratnē. Programmas finansējumu saņem un visas aktivitātes ievieš Programmas biroji, kas sniedz atbilstošus pakalpojumus un nodrošina konsultatīvo atbalstu Interreg programmu vadībā iesaistītām institūcijām un finansējuma saņēmējiem.

2021.gada oktobrī ES dalībvalstis un partnervalstis apstiprināja Programmas projektu.

Programmas projektam stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums nav veikts, ņemot vērā Slovākijas valdības lēmumu par izņēmuma piemērošanu attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.jūnija  direktīvas 2001/42/EC 3.panta nosacījumiem un atļauju neveikt stratēģisko novērtējumu ETS mērķa programmām, kas galvenokārt atbalsta “mīkstās aktivitātes”.


Tāpat, ņemot vērā Programmas specifiku un  faktu, ka tā neparedz   projektu īstenošanu ar finansējuma saņēmēju iesaisti,  publiskā apspriešana par Interact IV programmu nav jāveic.

Interact IV programmas vadību nodrošina šādas pārvaldības struktūras:
- Vadošā iestāde (izvietota Slovākijā);
- Kopīgais Sekretariāts (izvietots Slovākijā);
- Interact biroji (izveidoti Dānijā, Somijā, Spānijā, Austrijā);
- Revīzijas iestāde (izvietota Slovākijā);
- Uzraudzības komiteja (dalībvalstu un partnervalstu koleģiāla programmas institūcija, kas pilda Interreg regulas 22.pantā un 30.pantā noteiktās funkcijas un kuras sastāvu izveido saskaņā ar Interreg  regulas  29. pantu, un kuras lēmumi tiek pieņemti starpvalstu līmenī).

Programmas ieviešanas nosacījumi, detalizēts Programmas institūciju uzdevumu un atbildību apraksts, kā arī dalībvalstu  un partnervalstu saistības, ir ietverti Programmas 7.sadaļā “Īstenošanas noteikumi”.

VARAM, pildot NAI funkcijas, piedalīsies Programmas Uzraudzības komitejas darbā. Sagatavojot Latvijas kā programmas dalībvalsts viedokli par plānotām aktivitātēm un sniedzot priekšlikumu Programmas ikgadējiem darba plāniem, tiks ņemtas vērā galveno Programmas pakalpojumu lietotāju un mērķgrupu, kas ir noteiktas Programmā,  intereses un vajadzības.

Lai nodrošinātu Latvijas dalību Interact IV programmā, saskaņā ar Interreg regulas 16.panta 5.punkta pirmo daļu pirms sadarbības programmas iesniegšanas Eiropas Komisijas (turpmāk - EK) iesaistītajām dalībvalstīm un partnervalstīm rakstiski jāapstiprina sava piekrišana Programmas saturam. Šī piekrišana aptver arī  visu iesaistīto dalībvalstu un partnervalstu saistības nodrošināt Programmas īstenošanai vajadzīgo nacionālo līdzfinansējumu.

Rīkojuma projekts izstrādāts, lai nacionāli atbalstītu Programmas projekta turpmāku virzību apstiprināšanai EK. Papildus tiek dots deleģējums vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram parakstīt Piekrišanu Programmas saturam un valsts līdzfinansējuma nodrošināšanai, kā arī deleģējums VARAM 2021.-2027. gadā veikt ikgadējos maksājumus Programmas tehniskās palīdzības budžetā nacionālā līdzfinansējuma nodrošināšanai saskaņā ar Piekrišanā noteikto, nepārsniedzot nacionālā līdzfinansējuma kopējo summu.

Programmas darba valoda ir angļu valoda. Visu dokumentu oriģināli, kas nepieciešami Programmas iesniegšanai EK, tai skaitā Programmas dokuments, ir angļu valodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Latvijas Republikas dalību Programmā, saskaņā  ar Interreg regulas 16. panta 5. punkta pirmo daļu pirms sadarbības programmas iesniegšanas EK iesaistītajām ES dalībvalstīm un partnervalstīm rakstiski jāapstiprina sava piekrišana Programmas saturam. Šī piekrišana aptver arī  visu iesaistīto dalībvalstu un partnervalstu saistības nodrošināt Programmas īstenošanai vajadzīgo nacionālo līdzfinansējumu.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai nacionāli atbalstītu Programmas projekta turpmāku virzību apstiprināšanai EK. Papildus tiek dots deleģējums vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram parakstīt piekrišanu Programmas saturam un valsts līdzfinansējuma nodrošināšanai, kā arī deleģējums VARAM 2021.-2027. gadā veikt ikgadējos maksājumus Programmas Tehniskās palīdzības budžetā nacionālā līdzfinansējuma nodrošināšanai saskaņā ar piekrišanā noteikto, nepārsniedzot kopējo nacionālā līdzfinansējuma summu.

Programmas darba valoda ir angļu valoda. Visu dokumentu oriģināli, kas nepieciešami Programmas iesniegšanai EK, ir angļu valodā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
18 807
0
9 403
0
9 403
9 403
2.1. valsts pamatbudžets
0
18 807
0
9 403
0
9 403
9 403
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-18 807
0
-9 403
0
-9 403
-9 403
3.1. valsts pamatbudžets
0
-18 807
0
-9 403
0
-9 403
-9 403
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-18 807
-9 403
-9 403
-9 403
5.1. valsts pamatbudžets
-18 807
-9 403
-9 403
-9 403
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Programmu līdzfinansē ERAF un kopējais ERAF finansējums Programmai ir 45 000 000 euro, no tiem 3 333 333 euro ir atvēlēti tehniskajai palīdzībai.
Programmas finansējuma saņēmēji ir  pastāvīgie Interact biroji, kuru atrašanās vieta ir Turku, Valensija, Viborga un Vīne. (Latvijā Interact IV programmas biroji netiek izveidoti). Šie biroji sniegs Programmas pakalpojumus, iesaistot visas Programmas mērķa grupas. Interact IV programma nav vērsta uz projektu īstenošanu parastajā Interreg izpratnē. Tā vietā visas aktivitātes plānos, izstrādās un ieviesīs Programmas biroji, atbilstoši Programmas Uzraudzības komitejas pieņemtajiem lēmumiem.
Lai nodrošinātu Programmas efektīvu pārvaldību un ieviešanu, papildus ERAF līdzfinansējumam Programmas partnervalstīm jānodrošina nacionālais līdzfinansējums Programmas tehniskās palīdzības budžetā septiņos ikgadējos maksājumos laikā no 2021.-2027. gadam. Latvijai nacionālā līdzfinansējuma ikgadējās iemaksas Programmas tehniskās palīdzības budžetā, saskaņā ar Piekrišanas 1. pielikumā noteikto, jānodrošina ikgadēji  9 403 euro apmērā, nepārsniedzot kopējo nacionālā līdzfinansējuma summu 65 822 euro. Sadalījums pa gadiem ir šāds:
2021.gadā – 9 404 euro;
2022.gadā – 9 403 euro;
2023.gadā - 9 403  euro;
2024.gadā – 9 403  euro;
2025.gadā – 9 403  euro;
2026.gadā – 9 403  euro;
2027.gadā – 9 403  euro.
Pirmais maksājums tiek plānots 2022.gadā kopā iemaksas par 2021. un 2022.gadu – 18 807 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

VARAM noteiktajā kārtībā no 74.resorsa “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” pieprasīs valsts budžeta līdzekļus iepriekšminēto iemaksu veikšanai, lai tos ieplānotu VARAM budžeta apakšprogrammā 69.09.00. “Pārrobežu sadarbības programmu darbības nodrošināšana, projekti un pasākumi (2021-2027)”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1059
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula Nr.2021/1059 par īpašajiem noteikumiem attiecībā uz Eiropas teritoriālās sadarbības mērķi (Interreg), kas saņem atbalstu no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un ārējās finansēšanas instrumentiem (Interreg regula)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula Nr.2021/1059 par īpašajiem noteikumiem attiecībā uz Eiropas teritoriālās sadarbības mērķi (Interreg), kas saņem atbalstu no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un ārējās finansēšanas instrumentiem (Interreg regula)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Interreg regulas 16.panta 5.punkta pirmā daļa
Rīkojuma projekta 1.un 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nav attiecināms 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Rīkojuma projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Rīkojuma projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Sakarā ar to, ka Programma nav vērsta uz projektu īstenošanu  parastajā izpratnē un Programmas finansējumu saņem un visas aktivitātes ievieš Interact IV programmas biroji, kas sniegs atbilstošus pakalpojumus un nodrošinās konsultatīvo atbalstu Interreg programmu vadībā iesaistītām institūcijām un finansējuma saņēmējiem (izstrādā produktus un mācību materiālus, organizē apmācības un pieredzes apmaiņas pasākumus, veic analīzes un pētījumus, utt.) ar mērķi palielināt institucionālo kapacitāti un veicināt kvalitatīvu un efektīvu Interreg programmu īstenošanu, publiskā apspriešana par programmu nav jāveic.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Interact IV labas teritoriālās sadarbības programmu pārvaldības programmas 2021.–2027. gadam projekta kopsavilkums
2. pielikums
Nosaukums
Ministru kabineta pilnvarojuma vēstules projekts latviešu valodā
3. pielikums
Nosaukums
Ministru kabineta pilnvarojuma vēstules projekts angļu valodā