Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-2416: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Valsts dzelzceļa administrācijas 2023. gada budžeta apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļa, kurā kurā noteikts, ka budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžeta projektus apstiprināšanai Ministru kabinetā iesniedz ministrijas (pārraudzības institūcijas) līdz kārtējā gada 1. septembrim, un Ministru kabinets tos apstiprina līdz kārtējā gada 15. septembrim.
Dzelzceļa likuma 30. panta 2.1 daļa un pārejas noteikumu 48. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu, līdz kārtējā gada 1. septembrim, budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžeta projekta apstiprināšanai Ministru kabinetā nepieciešams iesniegt pārraudzības institūcijas (ministrijas) izstrādātu Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par Valsts dzelzceļaadministrācijas 2023. gada budžeta apstiprināšanu" (turpmāk-  Projekts). Ministru kabinets to apstiprina līdz kārtējā gada 15. septembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No 2010. gada 1. janvāra Valsts dzelzceļa administrācija (turpmāk - Administrācija) ir budžeta nefinansēta valsts pārvaldes iestāde, kas tiek finansēta no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansējuma saskaņā ar Dzelzceļa likuma 30. panta 2.1 daļu, kas noteic, ka Administrācijai ik gadu no Dzelzceļa likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteiktajiem finansēšanas avotiem, ko veido ieņēmumi no maksas par šā likuma 12.1 panta pirmajā daļā minēto minimālo piekļuves pakalpojumu kompleksu un ieņēmumi no tās valstij piederošās zemes iznomāšanas, uz kuras izvietota publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra (Dzelzceļa likuma 15. panta otrā daļa), piešķir finansējumu 0,37 procentu apmērā no kopējā dzelzceļa infrastruktūras finansējuma apjoma par iepriekšējo gadu. Kopējais plānotais dzelzceļa infrastruktūras finansējums par 2023. gadu ir 114 232 155 EUR x 0,37%= 422 659 EUR.
No Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 48. punkta, kas noteic, ka 2021., 2022. un 2023. gadā finansējums Administrācijai nedrīkst būt mazāks par finansējumu, kāds attiecīgi piešķirts 2015. gadam - 405 244  EUR, kas reizināts ar koeficientu 1.42, kopā 575 446 EUR. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams apstiprināt Administrācijas 2023. gada budžetu. 
Risinājuma apraksts
Projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Administrācijas 2023. gada budžeta ieņēmumus 575 446 EUR apmērā, kas izriet no Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 48. punkta, kas noteic, ka 2021., 2022. un 2023. gadā finansējums Administrācijai nedrīkst būt mazāks par finansējumu, kāds attiecīgi piešķirts 2015. gadam - 405 244  EUR  un reizināts ar koeficientu 1.42, kopā sanāk 575 446 EUR un izdevumus 687 797 EUR apmērā (t.sk.112 351 EUR apmērā no maksas pakalpojumiem un citu pašu ieņēmumu atlikuma 359 564, 94 EUR  uz 2023. gada 1. janvāri).

Nepieciešamais finansējums izdevumiem 2023. gadam: 687 797 EUR paredzēti kārtējo izdevumu segšanai, tai skaitā - 581 385 EUR darbinieku atlīdzībai, pamatojoties uz grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kas stājas spēkā no 2022. gada 1. jūlija.  No plānotā 2023. gada finansējuma, precēm un pakalpojumiem paredzēti 98 930 EUR, bet kapitālajiem izdevumiem -  7 482 EUR.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pamatojoties uz Ministru kabineta  2022. gada 2. februāra  instrukcijas Nr. 1 “Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu” 10. punktu, pievienojam tīmekļvietni, kurā pieejama Administrācijas darbības stratēģija:

https://www.vda.gov.lv/lv/strategija/
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam, sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība Projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, Valsts dzelzceļa administrācija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpilde neietekmēs Valsts dzelzceļa administrācijas funkcijas un uzdevumus un tai pieejamos cilvēkresursus. Saistībā ar Projekta izpildi nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas, likvidēt vai reorganizēt esošās.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi