22-TA-3563: Rīkojuma projekts (Naudas balvas un pabalsti)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumu Nr. 26 "Noteikumi par kārtību, kādā piešķiramas naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā, un naudas balvu apmēru" 2. punkts.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sporta likuma 9.panta trešās daļas 3.punkts un 14.panta pirmā daļa.
Apraksts
Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 1. decembra sēdē nolemtais (prot. Nr.6 3.§).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Piešķirt naudas balvas sportistiem, sportistu treneriem, apkalpojošajiem sporta darbiniekiem par sportistu izciliem sasniegumiem sportā 24. Vasaras Nedzirdīgo spēlēs, kā arī citiem izciliem sasniegumiem sportā 2021.gada nogalē un 2022.gadā. Naudas balvu kopējais apmērs ir 1 343 505 euro, tās tiks izmaksātas no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Sporta likuma 14.panta pirmo daļu Latvijas sportistiem, viņu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem, tai skaitā sporta ārstiem, apkalpojošajam personālam un attiecīgajām sporta federācijām Ministru kabinets var piešķirt naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā. Saskaņā ar Sporta likuma 9. panta trešās daļas 3. punktu Ministru kabinetam priekšlikumus attiecībā uz naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā sniedz Latvijas Nacionālā sporta padome (turpmāk - Padome). Padomes 2022. gada 1. decembra sēdē, izvērtējot Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 26 "Noteikumi par kārtību, kādā piešķiramas naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā, un naudas balvu apmēru" (turpmāk - Noteikumi) noteiktā kārtībā Izglītības un zinātnes ministrijā (turpmāk – IZM) saņemtos Sporta likumā noteiktā kārtībā atzīto sporta federāciju iesniegumus naudas balvu piešķiršanai par izciliem sasniegumiem 24. Vasaras Nedzirdīgo spēlēs, kā arī kā arī citiem izciliem sasniegumiem sportā 2021. gada nogalē un 2022. gadā, Ministru kabinetam tika izteikts priekšlikums (prot. Nr.6 3.§., 3.2. un 3.4. apakšpunkts) piešķirt naudas balvas sportistiem un sporta federācijām.
Saskaņā ar Noteikumu 2. punktu izglītības un zinātnes ministrs Padomes priekšlikumu par naudas balvu piešķiršanu iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā.
Saskaņā ar Noteikumu 2. punktu izglītības un zinātnes ministrs Padomes priekšlikumu par naudas balvu piešķiršanu iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt naudas balvas sportistiem, sportistu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem un apkalpojošam personālam par sportistu izciliem sasniegumiem sportā 24. Vasaras Nedzirdīgo spēlēs, kā arī citiem izciliem sasniegumiem sportā 2021.gada nogalē un 2022.gadā.
Risinājuma apraksts
IZM ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu „Par naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā” (turpmāk – Rīkojuma projekts), kurš paredz saskaņā ar Sporta likuma 14. panta pirmo daļu, kā arī ievērojot Noteikumu 2.punktu, piešķirt naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā 24. Vasaras Nedzirdīgo spēlēs, kā arī citiem izciliem sasniegumiem sportā 2021.gada nogalē un 2022.gadā.
Naudas balvu kopējais apmērs ir 1 343 505 euro (tai skaitā vismaz 227 361 euro nodokļu samaksai). Rīkojuma projektā atsevišķi ir norādīts maksājamā iedzīvotāju ienākuma nodokļa apmērs (likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 10. punkts), kas tiek ietverts ar naudas balvu apbalvojamai personai piešķiramajā naudas balvā. Tādejādi iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājums (23% no summas, kas pārsniedz 1423 euro) naudas balvas saņēmējam jāsedz pašam (no saņemtās naudas balvas). Atsevišķiem sportistiem un treneriem par summu virs 78 100 euro ir jāveic iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājums 31% apmēra. Rīkojuma projektā nav ietverta nodokļu summa naudas balvu izmaksai Latvijas Olimpiskās vienības sporta ārstiem un fizioterapeitiem (Rīkojuma projekta 1.162. apakšpunkts) par ieguldījumu M.Dukura, A.Samoilovas, T.L.Graudiņas un P.Eidukas sagatavošanā dalībai un augstu rezultātu sasniegšanai 2022. gada augstākā līmeņa sporta sacensībās, jo par konkrēti apbalvojamām personām lems SIA "Latvijas Olimpiskā vienība" valde, kas kā darba devējs arī veiks visus nodokļu maksājumus.
Saskaņā ar Noteikumu 27. punktu naudas balvu izmaksai izmantojami Ministrijas apakšprogrammai "Balvas par izciliem sasniegumiem sportā" paredzētie valsts budžeta līdzekļi un citi valsts budžeta līdzekļi, ja par to pieņemts attiecīgs lēmums atbilstoši Likumam par budžetu un finanšu vadību. Papildus minētam saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa. Ministrijas ieskatā naudas balvu piešķiršana par izciliem sasniegumiem sportā ir atzīstama par valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 43. punktu ministrija pieprasījumu apropriācijas pārdalei no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" sagatavo kā tiesību akta projektu, ko normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā. Ievērojot minēto, kā arī, ņemot vērā faktu, ka IZM 2022. gada IZM pamatbudžeta apakšprogrammā 09.08.00 "Balvas par izciliem sasniegumiem sportā" paredzētie līdzekļi 42 686 euro apmērā, jau ir izlietoti, ievērojot Padomes 2022. gada 1. decembra sēdē Ministru kabinetam izteikto aicinājumu (prot. Nr.6 3.§., 3.6. apakšpunkts), Rīkojuma projekts arī paredz uzdevumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 1 343 505 euro.
Naudas balvu kopējais apmērs ir 1 343 505 euro (tai skaitā vismaz 227 361 euro nodokļu samaksai). Rīkojuma projektā atsevišķi ir norādīts maksājamā iedzīvotāju ienākuma nodokļa apmērs (likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 10. punkts), kas tiek ietverts ar naudas balvu apbalvojamai personai piešķiramajā naudas balvā. Tādejādi iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājums (23% no summas, kas pārsniedz 1423 euro) naudas balvas saņēmējam jāsedz pašam (no saņemtās naudas balvas). Atsevišķiem sportistiem un treneriem par summu virs 78 100 euro ir jāveic iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājums 31% apmēra. Rīkojuma projektā nav ietverta nodokļu summa naudas balvu izmaksai Latvijas Olimpiskās vienības sporta ārstiem un fizioterapeitiem (Rīkojuma projekta 1.162. apakšpunkts) par ieguldījumu M.Dukura, A.Samoilovas, T.L.Graudiņas un P.Eidukas sagatavošanā dalībai un augstu rezultātu sasniegšanai 2022. gada augstākā līmeņa sporta sacensībās, jo par konkrēti apbalvojamām personām lems SIA "Latvijas Olimpiskā vienība" valde, kas kā darba devējs arī veiks visus nodokļu maksājumus.
Saskaņā ar Noteikumu 27. punktu naudas balvu izmaksai izmantojami Ministrijas apakšprogrammai "Balvas par izciliem sasniegumiem sportā" paredzētie valsts budžeta līdzekļi un citi valsts budžeta līdzekļi, ja par to pieņemts attiecīgs lēmums atbilstoši Likumam par budžetu un finanšu vadību. Papildus minētam saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa. Ministrijas ieskatā naudas balvu piešķiršana par izciliem sasniegumiem sportā ir atzīstama par valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 43. punktu ministrija pieprasījumu apropriācijas pārdalei no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" sagatavo kā tiesību akta projektu, ko normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā. Ievērojot minēto, kā arī, ņemot vērā faktu, ka IZM 2022. gada IZM pamatbudžeta apakšprogrammā 09.08.00 "Balvas par izciliem sasniegumiem sportā" paredzētie līdzekļi 42 686 euro apmērā, jau ir izlietoti, ievērojot Padomes 2022. gada 1. decembra sēdē Ministru kabinetam izteikto aicinājumu (prot. Nr.6 3.§., 3.6. apakšpunkts), Rīkojuma projekts arī paredz uzdevumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 1 343 505 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Noteikumi paredz naudas balvu piešķiršanu arī attiecīgajām sporta federācijām, kuru sportisti izcilus sasniegumus ir guvuši Noteikumos noteiktās augstākā līmeņa sporta sacensībās, vai kuru valsts izlases startējušas pasaules un Eiropas čempionātu finālturnīros. Minētā naudas balva sporta federācijām ir paredzēta attiecīgā sporta veida attīstībai un jauno sportistu sagatavošanai. Saskaņā ar Noteikumu 28., 29. un 30. punktu slēdzot līgumus ar attiecīgajām sporta federācijām, tajos tiks noteikts, ka no piešķirtās naudas balva sporta veida attīstībai jaunatnes sporta attīstībai novirzāmi ne mazāk kā 50% no sporta federācijas attīstībai saņemtā naudas balvas apmēra.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Sportisti, treneri, sportistus apkalpojošie sporta darbinieki
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts pozitīvi ietekmēs tajā minētās personas - sportistus, trenerus un sportistus apkalpojošos sporta darbiniekus, kuri saņems naudas balvas.
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts pozitīvi ietekmēs tajā minētās juridiskās personas - sporta federācijas, kas saņems naudas balvas sporta veida attīstībai un jauno sportistu sagatavošanai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 343 505
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 343 505
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 343 505
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 343 505
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 343 505
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu Rīkojuma projektā minēto naudas balvu izmaksu, no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" IZM tiks piešķirti 1 343 505 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" sedz atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Latvijas Nacionālā sporta padome, kas saskaņā ar Sporta likuma 9. panta pirmo daļu ir sabiedriska konsultatīva institūcija, kas piedalās valsts sporta politikas izstrādē, veicina sporta attīstību un sadarbību sporta jomā, kā arī lēmumu pieņemšanu jautājumos, kas attiecas uz sportu.6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Jautājums par naudas balvu piešķiršanu sportistiem, sportistu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem un apkalpojošam personālam par sportistu izciliem sasniegumiem sportā 24. Vasaras Nedzirdīgo spēlēs, kā arī citiem izciliem sasniegumiem sportā 2021.gada nogalē un 2022.gadā, izskatīts Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022.gada 1. decembra sēdē (prot. Nr.6 3.§.).
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022.gada 1. decembra sēdē Ministru kabinetam tika izteikts priekšlikums (prot. Nr.6 3.§., 3.2., 3.3. apakšpunkts) piešķirt naudas balvas sportistiem, sportistu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem un apkalpojošam personālam par sportistu izciliem sasniegumiem sportā 24. Vasaras Nedzirdīgo spēlēs, kā arī citiem izciliem sasniegumiem sportā 2021.gada nogalē un 2022.gadā.
Lai nodrošinātu naudas balvu izmaksu pilnā apmērā, saskaņā ar Noteikumu 27. punktu Latvijas Nacionālā sporta padome arī nolēma (prot. Nr.6 3.§., 3.6.apakšpunkts) aicināt Ministru kabinetu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 1 343 505 euro.
Lai nodrošinātu naudas balvu izmaksu pilnā apmērā, saskaņā ar Noteikumu 27. punktu Latvijas Nacionālā sporta padome arī nolēma (prot. Nr.6 3.§., 3.6.apakšpunkts) aicināt Ministru kabinetu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 1 343 505 euro.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi