Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-618: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
- Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24.un 25.pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Saskaņā pieejamajiem statistikas datiem, vairāk nekā pusei pacientu pēc vidēji smagi un smagi pārslimotas Covid-19 infekcijas, ilgstoši (ilgāk par 3 mēnešiem) saglabājas elpošanas sistēmas traucējumi (samazināta vitālā kapacitāte), kardiovaskulārās sistēmas komplikācijas (aritmijas, miokardīts, miokarda infarkts, sirds mazspēja), neiropsiholoģiskas komplikācijas (cerebrovaskulāri notikumi, izmainīts mentālais stāvoklis, atmiņas traucējumi, perifēras neiropātijas) vai muskuloskeletālas komplikācijas. Minētie traucējumi var izpausties kā vājums, nespēks, sāpes, elpas trūkums, atkarība no papildu skābekļa inhalāciju nepieciešamības, samazināta fiziskās slodzes tolerance, kognitīvs deficīts, miega traucējumi, krampju lēkmes, samazināts muskuļu spēks, rīšanas, fonācijas traucējumi un citi ikdienas aktivitāšu, darbspējas un dzīves kvalitāti ietekmējoši faktori.

Ar Ministru kabineta 2021.gada 31.maija rīkojuma Nr.356 (prot. Nr.44 54.§) “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” 1.1., 1.2. un 1.3.apakšpunktu Veselības ministrijai piešķirts finansējums, kas nepārsniedz  1 946 132 euro apmērā, lai segtu izdevumus,  kas radušies nodrošinot rehabilitācijas pakalpojumus pacientiem pēc pārslimotas Covid-19 infekcijas. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 31. maija rīkojuma Nr. 356 (prot. Nr.44 54.§) “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” 1.1., 1.2. un 1.3.punktu Veselības ministrijai 2021.gadā tika piešķirti budžeta programmā 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” un pārdalīti ar Finanšu ministrijas 2021.gada 8.novembra rīkojumu Nr.686 “Par līdzekļu piešķiršanu”, Finanšu ministrijas 2021.gada 10.novembra rīkojumu Nr.700 “Par līdzekļu piešķiršanu”, Finanšu ministrijas 2021.gada 2.decembra rīkojumu Nr.786 “Par līdzekļu piešķiršanu” un Finanšu ministrijas 2021.gada 27.decembra rīkojumu Nr.923 “Par līdzekļu piešķiršanu”   1 190 862 euro, lai Nacionālais veselības dienests segtu izdevumus par rehabilitācijas pakalpojumiem pacientiem pēc pārslimotas Covid-19 infekcijas.

Rīkojuma projekts sagatavots, lai nodrošinātu izdevumu segšanu ārstniecības iestādēm par 2021.gada decembrī sniegtajiem  rehabilitācijas pakalpojumiem pacientiem pēc pārslimotas Covid-19 infekcijas, jo  rēķini par 2021.gada decembrī sniegtajiem pakalpojumiem veidojas nākošajā mēnesī, t.i. 2022.gada janvārī. Lai segtu izdevumus ārstniecības iestādēm par 2021.gada decembrī nodrošinātiem rehabilitācijas pakalpojumiem pacientiem pēc pārslimotas Covid-19 infekcijas, tai skaitā:
• ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumiem 98 005 euro;
• rehabilitācijas pakalpojumiem dienas stacionārā 205 156 euro;
• subakūtās rehabilitācijas pakalpojumiem stacionārā (tai skaitā papildu skābekļa atbalstam) 532 808 euro, tai skaitā izmaksu korekcija par 2021.gada augusta, septembra, oktobra un novembra mēnesi.

Gadījumā, ja finansējums medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai netiks nodrošināts pilnā apmērā, tas radīs risku, ka ārstniecības iestādēm pasliktināsies finanšu plūsma izmaksu segšanai, kuras radušās sniedzot rehabilitācijas pakalpojumus Covid-19 infekcijas pacientiem. 
Pacientiem pēc pārslimošanas ar Covid-19 infekciju rehabilitācija ir nepieciešama gan akūti, gan subakūti. Akūtā rehabilitācija tiek nodrošināta stacionārās ārstēšanas laikā atkarībā no slimības klīniskās gaitas. Subakūtā rehabilitācija pēc Covid-19 infekcijas pārslimošanas akūtā etapa beigām tiek organizēta dažādos intensitātes līmeņos stacionārā, dienas stacionārā vai atsevišķu ambulatoru pakalpojumu veidā.
Pacientiem subakūtā periodā sekas pēc Covid-19  infekcijas pārslimošanas var izpausties dažādos funkcionēšanas traucējumos atkarībā no bojātām orgānu struktūrām un funkcijām, kā arī no blakusesošo slimību fona un vispārējā veselības stāvokļa pirms infekcijas slimības.


Publisko resursu ieguldījums valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai tiks sniegts ievērojot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
835 969
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
835 969
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-835 969
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-835 969
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
835 969
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekta 1.punkts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt finansējumu 835 969 euro apmērā Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam), lai segtu izdevumus ārstniecības iestādēm par 2021.gada decembrī sniegtajiem rehabilitācijas pakalpojumiem pacientiem pēc pārslimotas Covid-19 infekcijas, tai skaitā:
ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumiem 98 005 euro;
rehabilitācijas pakalpojumiem dienas stacionārā 205 156 euro;
subakūtās rehabilitācijas pakalpojumiem stacionārā (tai skaitā papildu skābekļa atbalstam) 532 808 euro, tai skaitā izmaksu korekcija par 2021.gada augusta, septembra, oktobra un novembra mēnesi.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nebūs iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Izdevumi 2021.gadā tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Anotācijas pielikums