Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2245: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 253 "Kārtība, kādā organizējama ilgstoši slimojošu izglītojamo izglītošanās ārpus izglītības iestādes"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 253 “Kārtība, kādā organizējama ilgstoši slimojošu izglītojamo izglītošanās ārpus izglītības iestādes””  (turpmāk – projekts) izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas atbilstoši Vispārējās izglītības likuma 4. panta 15. punktā minētajam deleģējumam.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumus Nr. 253 “Kārtība, kādā organizējama ilgstoši slimojošu izglītojamo izglītošanās ārpus izglītības iestādes” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 253) atbilstoši esošai situācijai.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Attiecībā uz MK noteikumiem Nr. 253 ir konstatēts, ka tiesību aktā ietvertās normas ir precizējamas atbilstoši esošajai situācijai, jo 2021. gada 1. septembrī stājās spēkā Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta noteikumi Nr. 528 “Vispārējās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības iestāžu pedagoģiskā procesa un eksaminācijas centru profesionālās kvalifikācijas ieguves organizēšanai obligāti nepieciešamā dokumentācija” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 528), kas nosaka vispārējās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības iestāžu pedagoģiskā procesa un eksaminācijas centru profesionālās kvalifikācijas ieguves organizēšanai obligāti nepieciešamo dokumentāciju.
Saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijā pieejamo informāciju, 2020./2021. mācību gadā slimnīcās izglītojās vidēji 781 ilgstoši slimojošie izglītojamie no 1.-9. klasei (VSIA „Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” kopā 439 – izglītojamie; VSIA “Daugavpils psihoneiroloģiskā slimnīca” – 19;  VSIA “Slimnīca “Ģintermuiža”” – 40; VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari””  - 237 un VSIA “Bērnu psihoneiroloģiskā slimnīca "Ainaži"” – 46 ).  Pēc Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem uz 2021. gada 1. septembri mājas apmācībā bija 129 izglītojamie.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreiz MK noteikumu Nr. 253 2. punkts nosaka, ka mācības organizē saskaņā ar vispārējās izglītības programmu (tās veidu), pielāgojot to katra izglītojamā individuālajām vajadzībām, bet 4. punkts, nosaka, ka, ņemot vērā izglītojamā veselības stāvokli, mācību slodze 1.-4. klasē nedrīkst pārsniegt trīs stundas dienā un sešas mācību stundas nedēļā, bet 5.-12. klasē - četras stundas dienā un astoņas mācību stundas nedēļā.
Ņemot vērā, ka ilgstoši slimojošajam izglītojamam veselības stāvoklis var būt atšķirīgs, ir nepieciešams izstrādāt individuālo izglītības programmas apguves plānu, lai izglītojamais sekmīgi apgūtu izglītības programmu. Katram izglītojamam minētais plāns var būt atšķirīgs, jo jāņem vērā viņa veselības stāvoklis. Individuālā izglītības programmas plāna īstenošana nodrošinās individuālu pieeju izglītojamam veiksmīgākai mācību satura apguvei. 
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt 2. un 4. punktus, nosakot, ka mācības organizē saskaņā ar vispārējās izglītības programmu, atbilstoši individuālam izglītības programmas apguves plānam.
 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 253 7. punkts paredz, ka mācības mājās organizē, ņemot vērā valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu, kas pamatojas uz ārstu komisijas vai ģimenes ārsta atzinumu. Valsts un pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas darbību regulē Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumi Nr. 709 “Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām”. Minētajā normatīvajā regulējumā valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas kompetencē nav noteikts sniegt atzinumu par ilgstoši slimojošo izglītojamo mācību organizēšanu mājās.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt 7. punktu, saskaņā ar valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas funkcijām.
 
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 253 5. punkts nosaka, ka izglītības iestāde, kurā izglītojamais mācās, nodrošina viņa slimošanas laikā mājās vai slimnīcā mācību priekšmetos saņemtā vērtējuma ierakstīšanu izglītojamā klases žurnālā, kā arī pārceļ viņu nākamajā klasē un izsniedz attiecīgos izglītības dokumentus.
Noteikumu Nr. 253 9. punkts nosaka, ka, pamatojoties uz pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu par izglītojamā mācību organizēšanu mājās, izglītības iestādes vadītājs nodrošina individuālu izglītības programmas apguves plānu noteiktam termiņam atbilstoši izglītojamā veselības stāvoklim un izglītības programmai, kuru apgūst izglītojamais, un norīko pedagogus, kuri norādītajā termiņā attiecīgo mācību priekšmetu māca izglītojamā mājās.
Noteikumu Nr. 253. 11. punkts nosaka, ka pedagogs, kurš norādītajā termiņā attiecīgo mācību priekšmetu māca izglītojamā mājās, ieraksta izglītojamā dienasgrāmatā nodarbības datumu, mācīto vielu, mācību stundu skaitu un zināšanu vērtējumu.
Noteikumu Nr. 253 12. punkts nosaka, ka pedagogs, kurš izglītojamo māca mājās, katru mēnesi izglītības iestādes vadītāja noteiktajā kārtībā iesniedz pārskatu. Pārskatā norāda izglītojamā vārdu un uzvārdu, klasi, nodarbību datumu un laiku, mācīto vielu un mācību stundu skaitu, kā arī ziņas par izglītojamā zināšanu vērtējumu.
Noteikumu nr. 253 17.2. apakšpunkts nosaka, ka pašvaldības izglītības speciālista vai pašvaldības izglītības pārvaldes iestādes noteiktās izglītības iestādes direktors nodrošina individuāla mācību plāna izstrādi noteiktajam termiņam atbilstoši izglītojamā veselības stāvoklim un izglītības programmai, kuru apgūst izglītojamais, un norīko pedagogus, kuri norādītajā termiņā attiecīgo mācību priekšmetu māca slimnīcā.
Noteikumu Nr. 253 18. punkts nosaka, ka pedagogs, kurš norādītajā termiņā attiecīgo mācību priekšmetu māca slimnīcā, ieraksta izglītojamā dienasgrāmatā nodarbību datumu, mācīto vielu, mācību stundu skaitu un vērtējumu.
Noteikumu Nr. 253 19. punkts nosaka, ka pedagogs, kurš izglītojamo māca slimnīcā, katru mēnesi izglītības iestādes vadītāja noteiktajā kārtībā iesniedz pārskatu. Pārskatā norāda izglītojamā vārdu un uzvārdu, klasi, nodarbību datumu un laiku, mācīto vielu un mācību stundu skaitu, kā arī ziņas par izglītojamā zināšanu vērtējumu.
Noteikumu Nr. 253 22. punkts nosaka, ka pēc izglītojamā izrakstīšanas no slimnīcas izglītības iestāde, kura organizē izglītošanos slimnīcā, izsniedz izglītojamam izziņu, kurā norādīts zināšanu vērtējums visos mācību priekšmetos. Izziņa iesniedzama izglītības iestādē, kurā izglītojamais mācās.
Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr. 528  stājās spēkā 2021. gada 1. septembrī, ir nepieciešams precizēt noteikumu projektu attiecībā uz obligāto dokumentāciju, kā arī saskaņot terminoloģiju ar Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumiem Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 416).
Jāņem vērā, ka jau 2014. gadā tika veikti grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 779 “Noteikumi par vispārējās izglītības iestāžu pedagoģiskā procesa organizēšanai nepieciešamo obligāto dokumentāciju”, ar kuriem tika noteiktas izglītības iestādes tiesības patstāvīgi noteikt dokumentu saziņai ar izglītojamo vecākiem. Minētie noteikumi 2021. gada 1. septembrī zaudēja spēku ar MK noteikumiem Nr. 528.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt 5., 9. 11., 12., 17.2., 18., 19. un 22. punktus saskaņā ar MK noteikumu Nr. 416., MK noteikumu Nr. 528. noteikumu terminoloģiju.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, kuri ilgstoši slimo, un viņu likumiskie pārstāvji.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz izglītojamiem, kuri ilgstoši slimo, un viņu likumiskajiem pārstāvjiem. Minētajiem izglītojamiem tiks izstrādāts individuālais izglītības programmas apguves plāns, kas palīdzēs sekmīgi apgūt izglītības programmu.
 
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes, pašvaldību izglītības pārvaldes iestādes, slimnīcas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts būtiski neietekmēs juridiskās personas, jo minētās normas ir precizējošas, kas jau ir noteiktas citos normatīvajos regulējumos.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Valstspilsētu un novadu izglītības pārvaldes, Latvijas izglītības vadītāju asociācija, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība, Veselības ministrija, Valsts izglītības satura centrs un Izglītības kvalitātes valsts dienests

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/7b633cd9-1c2d-47bf-9bfc-45dae0372b8e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi un iebildumi netika saņemti.
 

6.4. Cita informācija

Laika posmā no 2021. gada oktobra līdz 2022. gada februārim Izglītības un zinātnes ministrija lūdza sniegt priekšlikumus valstspilsētu un novadu izglītības pārvalžu vadītājiem, izglītības speciālistiem, Latvijas izglītības vadītāju asociācijai, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrībai, Veselības ministrijai, Valsts izglītības satura centram un Izglītības kvalitātes valsts dienestam par nepieciešamajiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 253. Viedoklis tika lūgts arī Ainažu pamatskolai un  Jelgavas Paula Bendrupa pamatskolai.  Izteiktie priekšlikumi tika izvērtēti un pēc iespējas iekļauti noteikumu projektā
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi