Anotācija

22-TA-2988: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts līdzdalības saglabāšanu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca", valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta septīto daļu un Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 4. un 7.pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir saglabāt valsts līdzdalību sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”, valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”, valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” un noteikt kapitālsabiedrību vispārējo stratēģisko mērķi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk arī – VPIL) 88.panta septītā daļa paredz, ka publiska persona, kas dibinājusi vai ieguvusi līdzdalību kapitālsabiedrībā, pārvērtē līdzdalību tajā. No Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk – Likums) 7.panta otrās daļas izriet, ka lēmumu par publiskas personas līdzdalības saglabāšanu kapitālsabiedrībā pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija, kas valsts līdzdalības gadījumā ir Ministru kabinets. Savukārt no Likuma 25.panta trešās daļas izriet, ka valsts kapitāla daļu turētājam ir pienākums izstrādāt un iesniegt līdzdalības vērtējumu Ministru kabinetā.
Likuma 7.pantā noteikts pienākumu Veselības ministrijai  kā valsts kapitālu daļu turētājai pārvērtēt tiešo līdzdalību kapitālsabiedrībā un vērtēt atbilstību Likuma 4.panta nosacījumiem, attiecīgi vērtējot atbilstību VPIL 88.panta nosacījumiem, šādās kapitālsabiedrībās:
SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (reģistrācijas Nr.40003951628, valsts līdzdalības apmērs 100%) (turpmāk arī – RAKUS);
VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” (reģistrācijas Nr.40003457109, valsts līdzdalības apmērs 100%) (turpmāk arī – PSKUS) ;
VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” (reģistrācijas Nr.40003457128, valsts līdzdalības apmērs 100%) (turpmāk arī – BKUS).
Valsts kapitāla daļu turētājs RAKUS, PSKUS un BKUS (turpmāk arī - kapitālsabiedrības) ir Veselības ministrija. Pēdējais Veselības ministrijas izstrādātais līdzdalības saglabāšanas izvērtējums[1] tika apstiprināts Ministru kabinetā 2015. gada 22. decembrī.[2]
Ministru kabinetā 2020. gada 3. decembrī tika iesniegts (izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē) jauns izvērtējums par valsts līdzdalības saglabāšanu kapitālsabiedrībās.[3]
Ņemot vērā saņemtos atzinumus (priekšlikumus un iebildumus) par augstāk minēto izvērtējumu, RAKUS, PSKUS un BKUS valsts kapitāla daļu turētājs pieņēma lēmumu izstrādāt jaunu izvērtējumu par līdzdalības saglabāšanu klīniskajās universitātes slimnīcās, to strukturējot atbilstoši Konkurences padomes sniegtajam skaidrojumam par priekšnoteikumiem publiskas personas līdzdalībai kapitālsabiedrībā un tās izvērtēšanu, kā arī atbilstoši Konkurences padomes izstrādātajām  Konkurences neitralitātes izvērtēšanas vadlīnijām (turpmāk – Līdzdalības izvērtējums).

Latvijas sabiedrība ir ieinteresēta efektīvā un paredzamā valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību un tām piederošo kapitāla daļu pārvaldībā un attīstībā. Sabiedrībai ir jāgūst maksimāls labums no tai piederošajiem aktīviem un to izmantošanai jābūt saskanīgai ar valsts noteiktajiem mērķiem[4].
Saskaņā ar VPIL 88.pantā noteikto, publiska persona var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību jau esošā kapitālsabiedrībā, ja izpildās vismaz viens no VPIL 88.pantā minētajiem nosacījumiem, t.i.:
tiek novērsta tirgus nepilnība – situācija, kad tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā;
publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai;
tiek pārvaldīti tādi īpašumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.

VPIL 88.panta piemērošana līdzdalības saglabāšanas izvērtējumā skaidrota Konkurences padomes informatīvajā materiālā “Priekšnoteikumi publiskas personas līdzdalībai kapitālsabiedrībā un tās izvērtēšana”[5].
Līdzdalības izvērtējums strukturēts atbilstoši Konkurences padomes sniegtajiem norādījumiem:
- tiek apzināti pastāvošie tiesiskie un faktiskie apstākļi;
- tiek veikts ekonomiskais izvērtējums atbilstoši Konkurences padomes izvirzītajiem 14 faktoriem;
- tiek veikts juridiskais izvērtējums atbilstoši Konkurences padomes formulētajiem jautājumiem.
Savukārt kritēriji publiskas personas tieši vai netieši veiktai darbībai tādā tirgū, kurā pastāv konkurence, formulēti Konkurences padomes sagatavotajās “Konkurences neitralitātes izvērtēšanas vadlīnijās” (turpmāk - Konkurences neitralitātes vadlīnijas)[6].
Atbilstoši Konkurences neitralitātes vadlīnijām, jāizvērtē 4 principi:
- saimnieciskās darbības un publisko funkciju nodalīšana;
- cenu noteikšana, balstoties uz izmaksām;
- vienlīdzīga regulējuma nodrošināšana;
- konkurenci veicinoša publisko iepirkumu organizēšana.

Valsts līdzdalība veselības aprūpes sistēmā ir integrējoša funkcija, proti, kompleksa sabiedrības un valsts pamatu regulēšana, tādējādi nosakot dažādu sociālo grupu mijiedarbības svarīgākos noteikumus, saglabājot iedzīvotājus teritorijas vienotībā. Valsts līdzdalība kapitālsabiedrībās nodrošina atbildību par sabiedrības veselību, kas ietver politisko funkciju, ar to saprotot, ka valsts kā publiskās varas organizācija ietver veselības aprūpes pamatprincipu noteikšanu caur tiešu līdzdalību kapitālsabiedrībās un saglabājot atbildību un regulējošo funkciju par veselības nozari, proti:
- veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu;
- atbilstošas  veselības infrastruktūras nodrošināšanu;
- veselīgu kopienu un veselības uzvedības veicināšanu;
- infekciju slimību izplatīšanas novēršanu;
- aizsardzību pret vides veselības apdraudējumiem;
- sagatavošanos ārkārtas situācijām un reaģēšanu uz tām.

Savukārt privātā sektora ieinteresētība ir galvenokārt saistīta ar tādu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu par kuriem var gūt ienākumus un privātā sektora potenciālu neieinteresētību veikt šīs  funkcijas, ja tām nav finansiāla atdeve.
Privātās infrastruktūras ieguldījums veselības aprūpē ir ar mērķi atgūt ieguldītos līdzekļus. Bet valstij jānodrošina veselības aprūpe ikvienam cilvēkam neatkarīgi no vietas vai mājsaimniecības lieluma. Privātais sektors koncentrējoties jau uz individualizētu veselības aprūpi un koncentrētu iedzīvotāju skaitu, nenosegtu visu veselības tirgus laukumu valstī. Valsts caur kapitālsabiedrībām nodrošina tiesības uz veselību un  piekļuvi veselības aprūpes pakalpojumiem ikvienam iedzīvotājam
Saglabājot valsts līdzdalību kapitālsabiedrībās, pirmkārt, veselības aprūpes sistēmas saimniecisko īpašību un akadēmisko uzdevumu dēļ tiek veidotas integrētas, multidisciplināras ārstniecības iestādes, kurās vienkopus tiek sniegti gan komercpakalpojumi, gan arī mazrentabli pakalpojumi.
Otrkārt, tiek nodrošinātas konstitucionāli garantētās tiesības uz veselības aprūpi, kas attaisno valsts izvēli klīniskajās universitātes slimnīcās ieguldītā kapitāla izlietojumu optimizēt par labu nevis kapitāla ienesīgumam, bet pakalpojumu apjomam un daudzējādībai. Tādējādi nodrošinot, ka arī turpmāk iedzīvotājiem tiks sniegti nepieciešamie valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi saskaņā ar Nacionālo veselības dienestu noslēgtajiem līgumiem, neskatoties uz iespējamo darbības nerentabilitāti, kā arī sniedzot iespēju piedalīties Ministrijas izstrādāto nozares politikas plānošanas dokumentu aktivitāšu realizēšanā.

Laba veselība ir būtiska ilgstošai ekonomiskajai un sociālajai attīstībai un nabadzības mazināšanai. Piekļuve nepieciešamajiem veselības pakalpojumiem ir izšķiroša, lai saglabātu un uzlabotu veselību. Tajā pašā laikā cilvēki ir jāaizsargā no nonākšanas nabadzībā veselības aprūpes izmaksu dēļ. Lai nodrošinātu iedzīvotāju veselības saglabāšanu un uzlabošanu visaptverošs (universāls) veselības pārklājums ir kļuvis par galveno veselības reformas mērķi daudzās valstīs un par Pasaules veselības organizācijas (turpmāk – PVO) prioritāru mērķi. Visaptverošs (universālais) veselības pārklājums tiek definēts kā visiem cilvēkiem pieejami nepieciešamie veselības pakalpojumi (tostarp profilakse, veselības veicināšana, ārstēšana, rehabilitācija un paliācija) pietiekamā kvalitātē, lai tie būtu efektīvi, vienlaikus nodrošinot, ka šo pakalpojumu izmantošana nerada lietotājam finansiālas grūtības[7].
2015.gadā tika panākta vienošanās par Apvienoto Nāciju organizācijas 17 ilgtspējīgas attīstības mērķiem (turpmāk – IAM), un tie nosaka vispārēju pamatu rīcībai līdz 2030.gadam. Daudzi no šiem mērķiem ir saistīti ar veselību, it īpaši trešais IAM "nodrošināt veselīgu dzīvi un sekmēt labklājību visu vecumu iedzīvotājiem". Šis mērķis saskan  ar Sabiedrības veselības pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 26.maija rīkojumu Nr.359), ar kurām izvirzīti tādi Sabiedrības veselības politikas mērķi un rīcības virzieni kā veselīgs un aktīvs dzīvesveids, infekciju izplatības mazināšana, uz cilvēku centrēta un integrēta veselības aprūpe, cilvēkresursu nodrošinājums un prasmju pilnveide, veselības aprūpes ilgtspēja, pārvaldības stiprināšana, efektīva veselības aprūpes resursu izlietošana. Vienlaikus šīs pamatnostādnes iezīmē arī galvenās prioritātes nākamajiem septiņiem gadiem, gan, lai aizsargātu indivīda veselību, gan arī palīdzētu indivīdam ilgāk dzīvot ar labu veselību. Izvirzītas šādas prioritārās veselības jomas – sirds un asinsvadu slimības, onkoloģija, psihiskā veselība, mātes un bērna veselības (perinatālais un neonatālais periods) aprūpe, retās slimības, paliatīvā aprūpe, medicīniskā rehabilitācija[8]. 
Arī Eiropas Savienībā (turpmāk – ES) visaptverošais (universālais) veselības pārklājums ir galvenais IAM, uz ko Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (turpmāk – OECD) publicētā izdevuma “Health at a Glance: Europe 2018. State of Health in the EU Cycle”[9] (turpmāk – Health at Glance) priekšvārdā norāda iepriekšējais ES veselības un pārtikas drošības komisārs Vītenis Andrjukaitis (Vytenis Andriukaitis) un OECD ģenerālsekretārs Anhels Gurija (Angel Gurría):
"Mums ir jāuzlabo piekļuve veselības aprūpei. Visaptverošam (universālam) veselības pārklājumam – galvenajam Eiropas Savienības Ilgtspējīgas attīstības mērķim – un savlaicīgai piekļuvei pieejamai, profilaktiskai un ārstnieciskai veselības aprūpei – Eiropas sociālo tiesību pīlāra pamatprincipam – joprojām vajadzētu būt politikas darbības galvenajam mērķim. Jaunākie dati par neapmierinātajām veselības aprūpes vajadzībām ir iepriecinoši; mazāk ES pilsoņu ziņo par aprūpes pārtraukšanu finansiālu iemeslu dēļ, attāluma no pakalpojumiem vai gaidīšanas laika dēļ. Tomēr plaisa starp nabadzīgajiem un turīgajiem joprojām ir pārāk liela. Nabadzīgajiem eiropiešiem vidēji piecas reizes biežāk ir problēmas ar piekļuvi veselības aprūpei nekā bagātākiem, un politikā par prioritāti jāizvirza finansiālā aizsardzība nelabvēlīgā situācijā esošām grupām".
Saskaņā ar iepriekš minēto un Latvijas Republikas Satversmes 111.pantu, kas nosaka, ka valsts aizsargā cilvēku veselību un garantē ikvienam medicīniskās palīdzības minimumu, visaptverošs (universāls) veselības pārklājums ir arī Latvijas veselības nozares mērķis, ko pamato šādi valsts stratēģiskās plānošanas dokumenti:
Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. gadam, kuras  viens no noteiktajiem prioritārajiem ilgtermiņa rīcības virzieniem – veselības un sociālo pakalpojumu kvalitāte un pieejamība – nosaka politikas virzienus ilgtspējīgai veselības nozares attīstībai, ieguldot veselības aprūpē, ar to saistītās zināšanās un tehnoloģijās un veselīga dzīvesveida veicināšanā visās paaudzēs;
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.gadam, īpaši prioritāte "stipras ģimenes, veseli un aktīvi cilvēki", rīcības virziens "uz cilvēku centrēta veselības aprūpe" un rīcības virziens  "psiholoģiskā un emocionālā labklājība". Tāpat uzdevumi, kas skar veselības nozares jautājumus, ir iekļauti arī citos rīcības virzienos.

Ņemot vērā šā brīža izaicinājumus veselības aprūpes nozarē un personāla kapacitāti, šā izvērtējuma ietvaros Veselības ministrija  neredz iespēju veikt tirgus izvērtējumu specifiskā sadalījumā ambulatorajā un stacionārajā tirgus sektorā, jo šis ir ļoti apjomīgus resursus patērējošs uzdevums. Vienlaikus jāvērš uzmanība, ka Konkurences padome (turpmāk - KP) plāno uzsākt tirgus uzraudzību veselības aprūpes nozarē, t.sk., apkopojot informāciju par publiskajam un privātajam sektoram pieejamiem un saņemtajiem, kā arī plānotajiem atbalsta instrumentiem turpmākajā plānošanas periodā. Tāpat KP plāno apkopot informāciju par publiskā sektora veselības aprūpes iestādēm piešķirto finansējumu (ieguldījumiem), kā arī pašu publiskā sektora veselības aprūpes iestāžu veiktajiem ieguldījumiem, t.sk. infrastruktūras attīstībai un iekārtu iegādei (KP 02.06.2023. vēstule Nr. 2.2-2/629, kas adresēta Veselības ministrijai).
Veselības ministrija cer, ka KP veiktā tirgus uzraudzība palīdzēs turpmākajā konkurences neitralitātes izvērtējumā attiecībā uz specifiskiem stacionāriem veselības aprūpes pakalpojumiem (turpmāk - SVAP) un ambulatoriem veselības aprūpes pakalpojumiem (turpmāk - AVAP).
 Vienlaikus Veselības ministrija informē, ka ir uzsākts pētījums Atveseļošanas fonda  4.3.1.1.i. investīcijas “Atbalsts sekundārās ambulatorās veselības aprūpes kvalitātes un pieejamības novērtēšanai un uzlabošanai” ietvaros, kurā Nacionālais veselības dienests īsteno projektu Nr.4.3.1.1.i.0/1/22/I/VM/001, kas paredz, ka uz izstrādātas metodoloģijas pamata tiks veikts pētījums par sekundārās ambulatorās veselības aprūpes (SAVA) kvalitāti un pieejamību.
Kā galvenie pētījuma mērķi ir - konstatēt vājos posmus SAVA pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā; novērtēt SAVA kvalitāti un pieejamību dažādos griezumos (pēc nodrošināto pakalpojumu apjoma, veida, rindu garuma, teritoriālās pieejamības, sociāli demogrāfiskā profila u.c.); veikt SAVA pakalpojumu kartējumu, lai konstatētu izmaiņas, ko rada administratīvi teritoriālā reforma (iedzīvotāju skaita izmaiņas, apdzīvotības blīvums, pārvietošanās ieradumiem, mobilitātes izmaiņām u.c.); sniegt rekomendācijas politikas izmaiņām.
Pētījums nodrošinās iespēju par nozari atbildīgajām iestādēm plānot un īstenot jaunu, uzlabotu politiku SAVA pakalpojumu sniegšanā iedzīvotājiem, lemt par jaunu SAVA pakalpojumu finansēšanu no valsts budžeta un plānot pieprasījumam atbilstošu veselības aprūpes cilvēkresursu un tehnoloģiju noslodzi īstermiņā un ilgtermiņā.
Plānots, ka pētījuma īstenošanā tiks izmantotas daudzveidīgas metodes – lielo datu analīze par SAVA aspektiem, ārvalstu pieredzes izpēte un Latvijas situācijas salīdzinājums ar citām valstīm, kvalitatīvās un kvantitatīvās socioloģijas metodes, un citas piemērojamās metodes.
Šobrīd noris pētījuma metodoloģijas izstrāde, secīgi tiks sludināts iepirkums par paša pētījuma ieviešanu. Pētījuma faktiskais gala termiņš provizoriski plānojas uz 2024.gada beigām. 


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Diemžēl vispārēja (universāla) veselības pārklājuma pietiekamu īstenošanu Latvijā kavē nepietiekams veselības nozares finansējums, jo Latvijas veselības aprūpes finansējuma līmenis ir viens no zemākajiem Eiropas Savienībā:
- saskaņā ar OECD datiem vidējie izdevumi veselībai uz vienu iedzīvotāju, ņemot vērā pirktspējas paritāti, 2019.gadā bija EUR 1 337, kas bija 52% no vidējā ES rādītāja (EUR 2 572) un attiecīgi tas bija otrais zemākais rādītājs ES (zemāki izdevumi uz iedzīvotāju bija tikai Rumānijai (EUR 1292))[10];
- 2020.gadā vidējie izdevumi veselībai uz vienu iedzīvotāju Latvijā palielinājās līdz EUR 1 551, kas bija 49% no vidējā ES rādītāja (EUR 3 159) un tas bija piektais zemākais rādītājs ES (zemāki izdevumi uz iedzīvotāju bija Slovākijai, Bulgārijai, Horvātijai un Rumānijai[11];
- 2019.gadā veselības aprūpei paredzētā IKP proporcionālā daļa Latvijā bija 6,3%, kas ir par vienu ceturtdaļu mazāka nekā vidējais ES rādītājs (8,3%) un ceturtais zemākais rādītājs ES (Luksemburgai bija 5,4% (Luksemburgā vidējie izdevumi uz iedzīvotāju bija EUR 3 767), Rumānijai – 5,7% un Polijai – 6,2%)[12];
- 2020.gadā veselības aprūpei paredzētā IKP proporcionālā daļa Latvijā palielinājās līdz 7,4%, kas ir par vienu trešdaļu mazāka nekā vidējais ES rādītājs (10,9%). ES vidējā rādītāja pieaugums salīdzinot ar iepriekšējo gadu bija par 31,3%, taču Latvijā šis pieaugums bija 17,4%. Latvijai bija septītais zemākais rādītājs starp ES valstīm[13];
- "Valsts veselības pārskats 2021" norādīts, ka 2019.gadā tikai 61 % veselības aprūpes izdevumu ir finansēts no valsts līdzekļiem, un privāto izdevumu īpatsvars ir otrais augstākais ES. Kopumā vidēji ES šis rādītājs ir 80 % un kaimiņvalstīs Lietuvā 66 % un Igaunijā 74 %[14].
Valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu tarifi tiek noteikti atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumiem Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk arī –  Noteikumi Nr.555), bet valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu apjoms tiek noteikts līgumos, kas tiek parakstīti starp Nacionālo veselības dienestu un ārstniecības iestādēm, tajā skaitā kapitālsabiedrībām, kurās Ministrija ir kapitāla daļu turētāja. Jāvērš uzmanība uz to, ka jau ilgstoši valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu tarifi pilnībā nekompensē pakalpojumu sniegšanas faktiskās izmaksas, t.sk., preču un pakalpojumu cenu pieaugumu, infrastruktūras uzturēšanas, attīstības un amortizācijas izdevumus un neļauj veidot uzkrājumus, lai nodrošinātu infrastruktūras uzlabošanas pasākumus nepieciešamajā apjomā. Esošo situāciju neuzlabo arī pēdējos gados nodrošinātais valsts budžeta finansējuma pieaugums, jo tas pamatā tika piešķirts ārstniecības personu darba samaksas palielināšanai un veselības aprūpes pakalpojumu apjoma palielināšanai, nevis pārējo valsts apmaksāto veselības aprūpes tarifu elementu paaugstināšanai.
Ārstniecības iestāžu faktisko izmaksu nepietiekama kompensācija īpaši izteikta stacionārajā veselības aprūpē, jo stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai ir nepieciešams nodrošināt atbilstošu infrastruktūru[15], kuras izveidošana un uzturēšana ir dārga, kā arī nepieciešams nodrošināt augstas kvalifikācijas speciālistu piesaisti. Ņemot vērā, ka kapitālsabiedrības ir vadošās ārstniecības iestādes noteiktās medicīnas jomās un tās attiecīgi nodrošina terciārā līmeņa veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, tad kapitālsabiedrību personāla un infrastruktūras uzturēšanas izmaksas ir augstākas kā citās ārstniecības iestādēs, attiecīgi stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana kapitālsabiedrībām rada finansiālus zaudējumus.
Kā vēl viena aktuāla nozares problēma, kas ietekmē valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu ir kvalificēta ārstniecības personāla nepietiekamība, ko ir izraisījis zemais ārstniecības personu darba samaksas līmenis nepietiekamā nozares finansējuma dēļ, kas rada nopietnu konkurenci ar privāto sektoru par nepieciešamajiem cilvēkresursiem.


[1] Informatīvais ziņojums par valsts līdzdalības saglabāšanu kapitālsabiedrībās, kurās Veselības ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, un priekšlikumu sniegšanu par turpmāko rīcību ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Rīgas Hematoloģijas centrs” un sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Veselības centrs “Biķernieki””. Pieejams: https://www.vm.gov.lv/lv/media/1651/download 

[2] Latvijas Republikas Ministru kabineta 2015.gada 22.decembra sēdes protokols Nr.68 81.§ Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/mk/mksedes/saraksts/protokols/?protokols=2015-12-22

[3] Informatīvā ziņojuma "Par valsts līdzdalības saglabāšanu SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs", VSIA "Daugavpils psihoneiroloģiskā slimnīca", VSIA "Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca", VSIA "Slimnīca “Ģintermuiža"", VSIA "Piejūras slimnīca", VSIA "Bērnu psihoneiroloģiskā slimnīca "Ainaži"", VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca", VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" un SIA "Ludzas medicīnas centrs"" projekts pieejams: http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40495145

[4] Pārresoru koordinācijas centrs. Vispārējo stratēģisko mērķu noteikšanas vadlīnijas valsts līdzdalībai kapitālsabiedrībā

[5] VPIL 88. panta vadlīnijas, 2019. gads. Pieejams: https://www.kp.gov.lv/files/documents/Informat%C4%ABvais%20materi%C4%81ls_Priek%C5%A1noteikumi%20PP%20l%C4%ABdzdal%C4%ABbai%20kapit%C4%81lsabiedr%C4%ABb%C4%81%20un%20t%C4%81s%20izv%C4%93rt%C4%93%C5%A1ana.pdf

[6] Konkurences neitralitātes vadlīnijas, 2019. gads. Pieejams: https://www.kp.gov.lv/files/documents/Konkurences%20neitralit%C4%81tes%20Vadl%C4%ABnijas.pdf

[7] https://www.who.int/healthsystems/universal_health_coverage/en/

[8] https://likumi.lv/ta/id/332751-sabiedribas-veselibas-pamatnostadnes-2021-2027-gadam

[9] https://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/health-at-a-glance-europe-2018, 3

[10] https://www.oecd-ilibrary.org/deliver/82129230-en.pdf?itemId=%2Fcontent%2Fpublication%2F82129230-en&mimeType=pdf, 161

[11] https://www.oecd-ilibrary.org/deliver/507433b0-en.pdf?itemId=%2Fcontent%2Fpublication%2F507433b0-en&mimeType=pdf, 131

[12] https://www.oecd-ilibrary.org/deliver/82129230-en.pdf?itemId=%2Fcontent%2Fpublication%2F82129230-en&mimeType=pdf, 163

[13] https://www.oecd-ilibrary.org/deliver/507433b0-en.pdf?itemId=%2Fcontent%2Fpublication%2F507433b0-en&mimeType=pdf, 133

[14] https://www.oecd-ilibrary.org/deliver/11bb880a-lv.pdf?itemId=/content/publication/11bb880a- lv&mimeType=pdf, 9

[15] Ministru kabineta 2009.gada 20.janvāra noteikumi Nr.60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām”
 
Risinājuma apraksts
Valsts tiešā pārvaldībā ir jautājumi, kas skar visus sabiedrību. Satversmes 111.pants iedibina šo cilvēka veselības aizsardzības pienākumu no valsts puses. Konstitucionālās funkcijas ir  pamatvirzieni un pamatprincipi, kas nosaka valsts pienākumus pret sabiedrību. Saglabājot tiešu līdzdalību veselības aprūpes kapitālsabiedrībās, valsts atzīst savu lomu sabiedrības veselības aizsardzībā, un katra kapitālsabiedrība ar savu stratēģisko mērķi ir daļa no vispārējās cilvēka veselības aizsardzības klauzulas, kas ietverta valsts konstitūcijā.

Vienlaikus kapitālsabiedrībām un tajās strādājošām ārstniecības personām ir nozīmīga loma Veselības ministrijas izstrādāto nozares politikas plānošanas dokumentu izstrādē un iekļauto aktivitāšu realizēšanā. Kā galvenos nozares politikas plānošanas dokumentus var minēt:
- Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2014.gada 14.oktobra rīkojumu Nr.589), mērķis - pagarināt Latvijas iedzīvotāju veselīgi nodzīvoto mūža ilgumu un novērst priekšlaicīgu nāvi, saglabājot, uzlabojot un atjaunojot veselību. Lai to sasniegtu, dokumentā tika definēti šādi apakšmērķi:
novērst nevienlīdzību veselības jomā, veicot pasākumus, lai nodrošinātu Latvijas iedzīvotājiem vienādas iespējas veselības veicināšanā un veselības aprūpē;
samazināt priekšlaicīgu mirstību no neinfekciju slimībām, mazinot riska faktoru negatīvo ietekmi uz veselību;
uzlabot mātes, tēva un bērna veselību, samazināt zīdaiņu mirstību;
veicināt veselīgu un drošu dzīves un darba vidi, samazināt traumatismu un mirstību no ārējiem nāves cēloņiem;
samazināt iedzīvotāju saslimstību ar infekcijas slimībām;
nodrošināt efektīvu veselības aprūpes sistēmas pārvaldi un racionālu resursu izmantošanu, lai sekmētu veselības aprūpes veselības sistēmas darbības ilgtspējību un visiem Latvijas iedzīvotājiem vienlīdzīgu pieeju kvalitatīviem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem.
- Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022.gada 26.maija rīkojumu Nr.359), kuru mērķis ir uzlabot Latvijas iedzīvotāju veselību, pagarinot labā veselībā nodzīvoto mūžu, novēršot priekšlaicīgu mirstību un mazinot nevienlīdzību veselības jomā. Lai to sasniegtu dokumentā ir definēti šādi rīcības virzieni:
veselīgs un aktīvs dzīvesveids;
infekciju izplatības mazināšana;
uz cilvēku centrēta un integrēta veselības aprūpe;
cilvēkresursu nodrošinājums un prasmju pilnveide;
veselības aprūpes ilgtspēja, pārvaldības stiprināšana, efektīva veselības aprūpes resursu izlietošana.
- HIV infekcijas, seksuālās transmisijas infekciju, B un C hepatīta izplatības ierobežošanas rīcības plāns 2018.-2020.gadam (apstiprināts ar 2017.gada 31.oktobra Ministru Kabineta rīkojumu Nr.630).
- Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plāns 2017.-2020.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2017.gada 31.maija rīkojumu Nr.269).
- Plāns reto slimību jomā 2017.-2020.gadam (apstiprināts ar 2017.gada 23.oktobra Ministra kabineta rīkojumu Nr.602).
- Mātes un bērna veselības uzlabošanas plāns 2018.-2020.gadam (apstiprināts ar 2018.gada 6.jūnija Ministru kabineta rīkojumu Nr.259).
- Veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plāns onkoloģijas jomā 2022. – - 2024. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022.gada 6.jūlija rīkojumu Nr. 493.).

Pamatojoties uz Likuma 4. un 7.pantu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 1., 2.punktu, pārvērtējot valsts līdzdalību kapitālsabiedrībās, secināms, ka valsts līdzdalība kapitālsabiedrībās ir saglabājama (detalizēti skatīt anotācijas pielikumā).
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kapitālsabiedrību darbības tiesiskie un faktiskie apstākļi, juridiskais izvērtējums un ekonomiskais izvērtējums  katrā no attiecīgās kapitālsabiedrības darbības jomām, kurā ir izvērtēts, gan pakalpojumu tirgus, kurā darbojas kapitālsabiedrība, gan arī kapitālsabiedrības darbības ietekme uz citiem tirgus dalībniekiem un konkurences procesu kopumā, pievienots anotācijas pielikumā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
  • VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca"
  • VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Iedzīvotājiem ar invaliditāti tiek nodrošināta daudzveidīga, augsta līmeņa valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība klīniskajās universitātes slimnīcās.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Iedzīvotājiem tiek nodrošināta daudzveidīga, augsta līmeņa valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība klīniskajās universitātes slimnīcās.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Bērniem tiek nodrošināta daudzveidīga, augsta līmeņa valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi