Anotācija (ex-ante)

24-TA-2032: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Rūpniecības ielā 1V, Daugavpilī, pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa, 5.panta pirmā daļa, 9.panta pirmā daļa.
Ņemot vērā Ministru kabineta rīkojuma projektā "Par valsts nekustamā īpašuma Rūpniecības ielā 1V, Daugavpilī, pārdošanu" (turpmāk – rīkojuma projekts) minētā valsts nekustamā īpašuma izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi to saglabāt valsts īpašumā, ar valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk – VNĪ) Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi, lai ievērojot Atsavināšanas likumā ietverto tiesisko regulējumu, atļautu VNĪ pārdot izsolē valsts nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.05000200212) - Rūpniecības ielā 1V, Daugavpilī, kas nav nepieciešams valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.05000200212) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000200212) 0,4160 ha platībā - Rūpniecības ielā 1V, Daugavpilī, nostiprinātas Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā Latgales rajona tiesas Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000557814 (turpmāk – Zemesgrāmata), lēmuma datums: 18.07.2016. Uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000200212) esošās piecas būves (būvju kadastra apzīmējumi 05000200202002; 0500020020202018; 05000200202019; 05000200202020 un 05000200202021), kas bija ierakstītas Latgales rajona tiesas Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000117967, pievienotas Zemesgrāmatā nekustamam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr.05000200212), veidojot vienotu valsts nekustamo īpašumu (turpmāk – valsts nekustamais īpašums), lēmuma datums 12.12.2023., pamats būvju pievienošanai: 14.09.2023. valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma akts Nr. 3034R/23.
Būves (būvju kadastra apzīmējumi 05000200202002; 0500020020202018; 05000200202019; 05000200202020 un 05000200202021) - Rūpniecības ielā 1V, Daugavpilī, pamatojoties uz Ministru kabineta 26.11.2013. noteikumu Nr. 1354 "Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā" 32.3. apakšpunktu un Latgales apgabaltiesas zvērinātas notāres Evijas Birzules 17.05.2023. aktu par mantojuma lietas izbeigšanu, reģistra Nr. 3666, ar Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr. 3034R/23 (valstij piekritīgās mantas realizācijai un nodošanai bez maksas) pārņemts no Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu ministrijas valdījumā un grāmatvedības uzskaitē, un VNĪ pārvaldīšanā ar akta parakstīšanas dienu, t.i., ar 14.09.2023.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem valsts nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst:
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000200212), kurai uz 01.01.2024. kadastrālā vērtība ir noteikta 13625 euro; lietošanas mērķis: rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve, platība 0,4160 ha; lietošanas veidi: zeme zem ēkām, platība 0,3842 ha un zeme zem ceļiem, platība 0,0318 ha;
- būve (būves kadastra apzīmējums 05000200202002)  - administratīva ēka; tās platība ir 269,30 m2, galvenais lietošanas veids – rūpnieciskās ražošanas ēkas (kods:1251); kadastrālā vērtība uz 01.01.2024.gada ir noteikta 8717 euro;
- būve (būves kadastra apzīmējums 05000200202018)  - noliktava; tās platība ir 126 m2, galvenais lietošanas veids – noliktavas, rezervuāri, bunkuri un silosi (kods:1252); kadastrālā vērtība uz 01.01.2024.gada ir noteikta 3943 euro;
- būve (būves kadastra apzīmējums 05000200202019)  - noliktava; tās platība ir 511,90 m2, galvenais lietošanas veids – Noliktavas, rezervuāri, bunkuri un silosi (kods:1252); kadastrālā vērtība uz 01.01.2024.gada ir noteikta 17932 euro;
- būve (būves kadastra apzīmējums 05000200202020)  - bituma vārīšanas ēka; tās platība ir 51,20 m2, galvenais lietošanas veids – rūpnieciskās ražošanas ēkas (kods:1251);  kadastrālā vērtība uz 01.01.2024.gada ir noteikta 1657 euro;
- būve (būves kadastra apzīmējums 05000200202021)  - bituma vārīšanas ēka; tās platība ir 60,80 m2, galvenais lietošanas veids – rūpnieciskās ražošanas ēkas (kods:1251);  kadastrālā vērtība uz 01.01.2024.gada ir noteikta 1968 euro;

Atbilstoši NĪVKIS datiem valsts nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 01.01.2024. ir noteikta 47842 euro.

Būvju (būvju kadastra apzīmējumi 05000200202002; 0500020020202018; 05000200202019; 05000200202020 un 05000200202021) tehniskais stāvoklis atbilstoši pielikumā pie Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma akta Nr. 3034R/23(valstij piekritīgās mantas realizācijai un nodošanai bez maksas) minētajai informācijai kopumā raksturojams kā:
būvei (būves kadastra apzīmējums 05000200202002)  - avārijas, faktiskais nolietojums pēc vizuālās apsekošanas dabā (%) - 74%;
būvei (būves kadastra apzīmējums 05000200202018)  - sabrucis, faktiskais nolietojums pēc vizuālās apsekošanas dabā (%) - 95%;
būvei (būves kadastra apzīmējums 05000200202019) - sabrucis, faktiskais nolietojums pēc vizuālās apsekošanas dabā (%) - 92%;
būvei (būves kadastra apzīmējums 05000200202020) - sabrucis, faktiskais nolietojums pēc vizuālās apsekošanas dabā (%) - 95%;
būvei (būves kadastra apzīmējums 05000200202021) - sabrucis, faktiskais nolietojums pēc vizuālās apsekošanas dabā (%) - 95%.
Valsts nekustamais īpašums nav iznomāts.
Atbilstoši NĪVKIS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000200212) noteikti apgrūtinājumi:
pierobeža - 0,4160 ha; vides un dabas resursu ķīmiskās aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu – 0,4160 ha.
Nākamajam valsts nekustamā īpašuma ieguvējam turpmāk, izmantojot valsts nekustamo īpašumu būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Atbilstoši Daugavpils valstspilsētas pašvaldības Centrālās pārvaldes Pilsētplānošanas un būvniecības departamenta 29.04.2024. vēstulē Nr.2-7/340 (turpmāk – vēstule) minētajam, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 05000200212 atļautā izmantošana ir noteikta ar Daugavpils pilsētas domes 24.03.2020. saistošiem noteikumiem Nr.12 „Daugavpils pilsētas teritorijas plānojuma izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi un grafiskā daļa” (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr.12) - rūpnieciskās apbūves teritorija (R).
Saskaņā ar Saistošo noteikumu Nr.12 tematiskās kartes "Degradētās teritorijas" datiem zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000200212) neatrodas degradētā teritorijā.
Piekļuve valsts nekustamajam īpašumam ir iespējama no Daugavpils valstspilsētas pašvaldības īpašumā esoša nekustamā īpašuma "Rūpniecības iela" (zemes vienības kadastra apzīmējums 0500 020 0207).
          Ņemot vērā, ka VNĪ rīcībā nav informācijas par valsts nekustamā īpašuma nepieciešamību valsts pārvaldes iestāžu funkciju nodrošināšanai, optimālākais risinājums ir tā virzīšana atsavināšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā “Pašreizējā situācija”.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi, ņemot vērā Ministru kabineta rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi to saglabāt valsts īpašumā, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt nekustamā īpašuma atsavināšanu un attiecīga Ministru kabineta lēmuma sagatavošanu.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 9.panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu atsavināšanu organizē VNĪ.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44. panta pirmo un otro daļu publiskas personas zemi var iegūt īpašumā personas, kas saskaņā ar likumu var būt zemes īpašuma tiesību subjekti. Ievērojot minēto, rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma ieguvējam jāatbilst likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās" 20.panta nosacījumiem. Šī iemesla dēļ nekustamā īpašuma izsoles noteikumos jāparedz arī šāds nosacījums.
Rīkojuma projekts paredz nekustamā īpašuma valdītājam  – Finanšu ministrijai uzdevumu nodot pircējam valsts nekustamo īpašumu 30 (trīsdesmit) dienu laikā no pirkuma līgumu noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgu pieņemšanas un nodošanas aktu. Trīsdesmit dienu termiņš dokumentu nodošanai nekustamā īpašuma pircējam noteikts, izvērtējot nekustamā īpašuma pircēja pienākumu veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, samērīgi ar nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Atbilstoši Atsavināšanas likuma 30.pantā noteiktajam, izsoles dalībniekam, kurš būs nosolījis augstāko cenu par nekustamo īpašumu, būs jāsamaksā par nosolīto nekustamo īpašumu divu nedēļu laikā. Līdz ar to samērīgiem ar nekustamā īpašuma pircēja pienākumiem, veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, ir jābūt arī nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Tādēļ VNĪ nekustamo īpašumu pirkumu līgumos paredz nosacījumu, ka dokumentus, kas nepieciešami pircēja īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, pārdevējs (vai valdītājs) izsniedz pircējam 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc visu saistību izpildes pret pārdevēju.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Atbilstoši Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta" 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu ievietojot  Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - fiziska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties valsts nekustamo īpašumu.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - juridiska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties valsts nekustamo īpašumu.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. VNĪ saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu un Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" 37.punktu valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitīs valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas. Ja rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums tiks atsavināts 2024.gadā, tad atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi pēc atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 55.pantu izlietojami VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai (izņemot netiešo izmaksu segšanai), tajā skaitā valsts nekustamo īpašumu uzlabošanas darbu veikšanai, vidi degradējošo objektu sakārtošanai un energoefektivitātes pasākumu īstenošanai. Minētie līdzekļi, kas 2024. gadā netiks izlietoti valsts īpašumā un VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai, līdz 31.12.2024. tiks ieskaitīti valsts budžetā.
Šobrīd nav iespējams noteikt summu, kas tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo pašlaik nav iespējams noteikt nekustamā īpašuma pārdošanas vērtību, jo nekustamā īpašuma atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un tā būs atkarīga no nekustamā īpašuma tirgus vērtības vērtēšanas dienā. Atsavināšanas izdevumu apmēru nosaka Ministru kabineta paredzētajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 25.08.2009. noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi