Anotācija

25-TA-1517: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma "V254 valsts mežs" Variņu pagastā, Smiltenes novadā, nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8. panta ceturtā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz valsts nekustamo īpašumu “V254 valsts mežs” (kadastra Nr. 94900040148) – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 94900040147 0,050 ha platībā un uz tās uzbūvēto inženierbūvi “V254 posms, M” (būves kadastra apzīmējums 94900040147001) – valsts vietējā autoceļa V254 “Vidaga – Grošļi – Krustakmens” posmu no 0,000. km līdz 0,020. km – Variņu pagastā, Smiltenes novadā (turpmāk arī - Nekustamais īpašums), nodot Zemkopības ministrijas valdījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Variņu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000945039 un īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk - NĪVKIS) datiem Nekustamajam īpašumam ir noteikti šādi apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs 0,0190 ha platībā;
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,0500 ha platībā;
- lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,0108 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos 0,0500 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0108 ha platībā;
- no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos 0,0500 ha platībā.
Noteiktie apgrūtinājumi neietekmē turpmāko Nekustamā īpašuma uzturēšanu. Nākamajam Nekustamā īpašuma valdītājam, rīkojoties ar Nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība, atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 94900040147 noteikta fiskālā kadastrālā vērtība 19 EUR un universālā kadastrālā vērtība 100 EUR, savukārt būvei ar kadastra apzīmējumu 94900040147001 noteikta fiskālā kadastrālā vērtība 4618 EUR un universālā kadastrālā vērtība 3895 EUR.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā AS "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) 2022. gada 1. jūlija vēstulē Nr. 4.1-2_04xe_101_22_485 “Par valsts zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 94900040093 daļas valdītāja maiņu” pausto atbalstu Nekustamā īpašuma pārņemšanai, Nekustamais īpašums ir nododams Zemkopības ministrijas valdījumā.
Uz nekustamā īpašuma “V254 valsts mežs” esošais autoceļa V254 “Vidaga – Grošļi – Krustakmens” posms no 0,000. km līdz 0,020. km pieslēdzas Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā esošai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 50640070052, uz kuras atrodas LVM tiesiskajā valdījumā esošas inženierbūves – tilta “Vidagas upes tilts” (būves kadastra apzīmējums 50640070052002) daļa un tā balsti uz ceļa “Meža ceļš” (būves kadastra apzīmējums 50640070052001). Atbilstoši NĪVKIS datiem, kadastrā ir reģistrēta tikai daļa no tilta “Vidagas upes tilts” (būves kadastra apzīmējums 50640070052002), bet otra puse tilta atrodas uz Satiksmes ministrijas valdījumā esošas zemes vienības.
LVM norāda, ka valsts vietējā autoceļa V254 “Vidaga – Grošļi – Krustakmens” posms no 0,000. km līdz 0,020. km un tilts “Vidagas upes tilts” (būves kadastra apzīmējums 50640070052002) tiek izmantoti meža apsaimniekošanai, mežsaimniecības tehnikas un kokmateriālu transporta pārvadājumiem.
Uz nododamās zemes vienības atrodas tilts, kas ir Zemkopības ministrijas bilancē esoša būve. Satiksmes ministrijas atbildībā ir tikai zeme un būve ar kadastra apzīmējumu 94900040147001 un no Satiksmes ministrijas puses nekādas darbības saistībā ar tiltu kā būvi netiks veiktas. Pēc zemes vienības sadalīšanas jaunā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 94900040147 tika kadastrāli uzmērīta, kas nozīmē, ka tā tika aktualizēta visā apjomā, tostarp arī posmā, kur atrodas Zemkopības ministrijai piekritīgā būve – tilts (skat. zemes robežu un situācijas plāns "94900040147_Z_splans_20230915 un "94900040147_Z_zrplans_20230915").”
Lai nodrošinātu tilta “Vidagas upes tilts” uzturēšanu, tai skaitā veiktu NĪVKIS datu aktualizāciju par visu tiltu, nepieciešams nodot Zemkopības ministrijas valdījumā Nekustamo īpašumu.


Minētā nekustamā īpašuma valdītāja maiņa uz Zemkopības ministriju ir nepieciešama, lai nodrošinātu Meža likumā noteiktās valsts funkcijas īstenošanu – valsts mežu apsaimniekošanu un aizsardzību, lai LVM turpmāk varētu veiktu tilta uzturēšanu.
Pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas Zemkopības ministrijas valdījumā un ierakstīšanas zemesgrāmatā tiks nodrošināta tā nodošana AS „Latvijas valsts meži” pārziņā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums “V254 valsts mežs” (kadastra Nr. 94900040148) – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 94900040147 0,050 ha platībā un uz tās uzbūvēto inženierbūvi “V254 posms, M” (būves kadastra apzīmējums 94900040147001) – valsts vietējā autoceļa V254 “Vidaga – Grošļi – Krustakmens” posmu no 0,000. km līdz 0,020. km – Variņu pagastā, Smiltenes novadā, tiek nodots Zemkopības ministrijas valdījumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar transporta infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Tā kā Nekustamais īpašums tiek nodots Zemkopības ministrijas valdījumā un AS "Latvijas Valsts meži" pārvaldījumā, tad izdevumi, kas saistīti ar īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no AS "Latvijas Valsts meži" līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija, Zemkopības ministrija, AS "Latvijas valsts meži" un VSIA "Latvijas Valsts ceļi".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi