25-TA-1996: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 25. februāra noteikumos Nr. 126 "Kārtība, kādā piešķir valsts atbalstu lauksaimniecībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 25. februāra noteikumos Nr. 126 "Kārtība, kādā piešķir valsts atbalstu lauksaimniecībai"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta 3.1 un ceturto daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir
1) pārdalīt 2025. gadam piešķirto finansējumu starp apstiprinātajiem atbalsta pasākumiem;
1) pārdalīt 2025. gadam piešķirto finansējumu starp apstiprinātajiem atbalsta pasākumiem;
2) precizēt atbalsta piešķiršanas nosacījumus atbalsta pasākumā "Atbalsts tirgus veicināšanai".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos Ministru kabineta 2025. gada 25. februāra noteikumos Nr. 126 "Kārtība, kādā piešķir valsts atbalstu lauksaimniecībai" (turpmāk – noteikumi Nr. 126) ir noteikti valsts atbalsta pasākumi lauksaimniecības attīstībai, valsts atbalsta apmērs, piešķiršanas kritēriji un kārtība 2025. gadam.
Pēc Lauku atbalsta dienesta sniegtās informācijas, Ministru kabineta 2025. gada 25. februāra noteikumos Nr. 126 "Kārtība, kādā piešķir valsts atbalstu lauksaimniecībai" (turpmāk – noteikumi Nr. 126) minētajā atbalsta pasākumā "Atbalsts 2024. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam" līdz 2025. gada 1. septembrim ir izveidojušies neizmantoti finanšu līdzekļi, turpretī atbalsta pasākumiem "Atbalsts aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību produkta reģistrācijai", "Atbalsts ciltsdarba pasākumiem piensaimniecības nozarē" un "Atbalsts ciltsdarba pasākumiem liellopu gaļas ražošanas nozarē" ir jāpalielina finansējums, tāpēc tas ir jāpārdala starp atbalsta pasākumiem.
Noteikumu Nr. 126 5. nodaļas 142.2.1.1. apakšpunktā ir noteikts, ka Agroresursu un ekonomikas institūts (turpmāk – institūts) izdevumu tāmē iekļauj izdevumus par kopstenda platības nomas maksu. Savukārt 149. punktā ir noteikts, ka šīs izmaksas netiek ieskaitītas atbalstā, kas tiek piešķirts subsidēta pakalpojuma veidā pretendentiem, kuri piedalās kopstendā.
Pēc Lauku atbalsta dienesta sniegtās informācijas, Ministru kabineta 2025. gada 25. februāra noteikumos Nr. 126 "Kārtība, kādā piešķir valsts atbalstu lauksaimniecībai" (turpmāk – noteikumi Nr. 126) minētajā atbalsta pasākumā "Atbalsts 2024. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam" līdz 2025. gada 1. septembrim ir izveidojušies neizmantoti finanšu līdzekļi, turpretī atbalsta pasākumiem "Atbalsts aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību produkta reģistrācijai", "Atbalsts ciltsdarba pasākumiem piensaimniecības nozarē" un "Atbalsts ciltsdarba pasākumiem liellopu gaļas ražošanas nozarē" ir jāpalielina finansējums, tāpēc tas ir jāpārdala starp atbalsta pasākumiem.
Noteikumu Nr. 126 5. nodaļas 142.2.1.1. apakšpunktā ir noteikts, ka Agroresursu un ekonomikas institūts (turpmāk – institūts) izdevumu tāmē iekļauj izdevumus par kopstenda platības nomas maksu. Savukārt 149. punktā ir noteikts, ka šīs izmaksas netiek ieskaitītas atbalstā, kas tiek piešķirts subsidēta pakalpojuma veidā pretendentiem, kuri piedalās kopstendā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbalsta pasākumā "Atbalsts aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību produkta reģistrācijai" plānoto divu pretendentu vietā būs trīs pretendenti, tādēļ par 2500 euro ir jāpalielina finansējums. Trūkstošo finansējumu atbalsta pasākumam ir plānots pārdalīt no atbalsta pasākuma "Atbalsts 2024. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam", jo šajā atbalsta pasākumā līdz 2025. gada 1. septembrim ir izveidojušies neizmantoti finanšu līdzekļi.
Risinājuma apraksts
Tā kā neizmantotais finansējums no atbalsta pasākuma "Atbalsts 2024. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam" pārdalīts uz atbalsta pasākumu "Atbalsts aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību produkta reģistrācijai", noteikumos Nr. 126 izdarīti šādi grozījumi:
a) 2.5.2. apakšpunktā atbalsts aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību produkta reģistrācijai palielināts no 5000 līdz 7500 euro (palielinājums par 2500 euro);
b) attiecīgi par 2500 euro palielināts 2.5. apakšpunktā noteiktais finansējums pārtikas kvalitātes shēmām.
a) 2.5.2. apakšpunktā atbalsts aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību produkta reģistrācijai palielināts no 5000 līdz 7500 euro (palielinājums par 2500 euro);
b) attiecīgi par 2500 euro palielināts 2.5. apakšpunktā noteiktais finansējums pārtikas kvalitātes shēmām.
Problēmas apraksts
Pēc Lauku atbalsta dienesta sniegtās informācijas, atbalsta pasākumā "Atbalsts ciltsdarba pasākumiem piensaimniecības nozarē" ir palielinājies atbalsttiesīgo dzīvnieku skaits (pārraudzībā un snieguma pārbaudē iesaistīto dzīvnieku skaits), tāpēc jāpalielina arī finansējums, lai pilnībā varētu segt izmaksas par 2025. gada trešo ceturksni.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 126 2.1.1.1. apakšpunktā palielināts finansējums no 1 264 719 līdz 1 274 719 euro (palielinājums par 10 000 euro). Finansējums pārdalīts no atbalsta pasākuma "Atbalsts 2024. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam".
Problēmas apraksts
Pēc Lauku atbalsta dienesta sniegtās informācijas, atbalsta pasākumā "Atbalsts ciltsdarba pasākumiem liellopu gaļas ražošanas nozarē" audzētāji tik aktīvi iesaistās ciltsdarbā, ka pietrūkst finansējuma sertificētu tīršķirnes vaislas buļļu novērtēšanai, kā arī vismaz vienu gadu vecu buļļu ģenētiskās kvalitātes novērtēšanai un nav iespējams piešķirt atbalstu plānotās atbalsta likmes apmērā.
Risinājuma apraksts
Trūkstošo finansējumu sertificētu tīršķirnes vaislas buļļu novērtēšanai iespējams nodrošināt no liellopu gaļas ražošanas nozarei piešķirtā finansējuma, tāpēc noteikumu Nr. 126 2.1.1.2. apakšpunktā palielināts finansējums sertificētu tīršķirnes vaislas buļļu novērtēšanai no 248 636 līdz 278 636 euro (palielinājums par 30 000 euro). Tā kā ir nepieciešams arī papildu finansējums vismaz vienu gadu veciem buļļiem 3000 euro apmērā, šis finansējums ir pārdalīts no atbalsta pasākuma "Atbalsts 2024. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam". Attiecīgi 2.1.1.2. apakšpunktā palielināta kopējā atbalsta summa no 450 179 līdz 453 179 euro, un līdz ar to arī finansējums vismaz vienu gadu vecu buļļu novērtēšanai no 20 000 līdz 23 000 euro.
Atbilstoši piensaimniecībā un liellopu gaļas ražošanas nozarē palielinātajam finansējumam grozīts noteikumu Nr. 126 2.1. un 2.1.1. apakšpunkts, palielinot arī kopējo finansējumu lopkopībai, ciltsdarbam un dzīvnieku audzēšanai par 13 000 euro.
Atbilstoši finansējuma apmēram, kas pārdalīts no atbalsta pasākuma "Atbalsts 2024. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam", precizēts noteikumu Nr. 126 2.7. apakšpunkts, samazinot finansējumu no 551 840 līdz 536 340 euro (samazinājums par 15 500 euro).
Atbilstoši piensaimniecībā un liellopu gaļas ražošanas nozarē palielinātajam finansējumam grozīts noteikumu Nr. 126 2.1. un 2.1.1. apakšpunkts, palielinot arī kopējo finansējumu lopkopībai, ciltsdarbam un dzīvnieku audzēšanai par 13 000 euro.
Atbilstoši finansējuma apmēram, kas pārdalīts no atbalsta pasākuma "Atbalsts 2024. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam", precizēts noteikumu Nr. 126 2.7. apakšpunkts, samazinot finansējumu no 551 840 līdz 536 340 euro (samazinājums par 15 500 euro).
Problēmas apraksts
Par noteikumu Nr. 126 149. punktā minētajām izmaksām, t. i., par 142.2.1.1. apakšpunktā noteiktajām izmaksām par kopstenda platības nomas maksu, kuras pašlaik netiek segtas saskaņā ar noteikumiem Nr. 126, pretendents atbalstu var saņemt saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumiem Nr. 301 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 301), iesniedzot iesniegumu Lauku atbalsta dienestā. 2025. gada 15. septembrī Valsts kancelejā ir iesniegts ar institūtu, Lauku atbalsta dienestu, ražotājiem, Finanšu ministriju un Tieslietu ministriju saskaņots noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumos Nr. 301 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai"" (25-TA-1206), paredzot, ka atbalstu par šīm izmaksām 60 procentu apmērā pretendents varētu saņemt uzreiz, piesakoties institūtā dalībai kopstendā, un atlikušos 40 procentus nomaksājot pats. Tādējādi pretendentam nav uz šo atbalstu jāpiesakās Lauku atbalsta dienestā, un samazinās administratīvais slogs gan pretendentam, gan Lauku atbalsta dienestam.
Tā kā gan noteikumi Nr. 126 gan noteikumi Nr. 301 attiecas uz vienu un to pašu atbalstu (bet dažādām izstādēm), ko saņem institūts, nepieciešams ieviest saskaņotu normatīvo regulējumu abos noteikumos.
Tā kā izstāžu organizatori rēķinos par dalību izstādē papildus kopstenda platības nomas maksai mēdz iekļaut arī tādus izdevumus kā dalības maksa un reģistrācijas un apdrošināšanas izmaksas, nepieciešams precizēt noteikumus Nr. 126 un iekļaut šīs izmaksas atbalstāmajās izmaksās.
Tā kā gan noteikumi Nr. 126 gan noteikumi Nr. 301 attiecas uz vienu un to pašu atbalstu (bet dažādām izstādēm), ko saņem institūts, nepieciešams ieviest saskaņotu normatīvo regulējumu abos noteikumos.
Tā kā izstāžu organizatori rēķinos par dalību izstādē papildus kopstenda platības nomas maksai mēdz iekļaut arī tādus izdevumus kā dalības maksa un reģistrācijas un apdrošināšanas izmaksas, nepieciešams precizēt noteikumus Nr. 126 un iekļaut šīs izmaksas atbalstāmajās izmaksās.
Risinājuma apraksts
Noteikta jauna kārtība, paredzot, ka kopstenda dalībnieks, piesakoties dalībai kopstendā institūtā, saņem 60 procentu atbalstu subsidēta pakalpojuma veidā par kopstenda platības nomas maksas, dalības maksas, reģistrācijas un apdrošināšanas izmaksām, 30 dienu laikā pēc dalības izstādē nomaksājot institūtam atlikušos 40 procentus. Atbilstoši ir precizēts noteikumu Nr. 126 142.2.1.1. apakšpunkts, tajā ietverot papildu attiecināmās izmaksas, kā arī precizēts 149. un 157. punkts, lai kopstenda dalībnieki saņemtu atbalstu subsidēta pakalpojuma veidā par visām izmaksām, kas saistītas ar kopstendu organizēšanu. Tās ir izmaksas, ko jau ir sedzis institūts, organizējot kopstendus, izņemot 40 procentus no noteikumu Nr. 126 142.2.1.1. apakšpunktā minētajām izmaksām. Tādējādi visas izmaksas, kas saistītas ar kopstenda organizēšanu, kā arī atbalsts, ko institūts piešķir pretendentam, būs institūta pārziņā, atvieglojot administrēšanas procesu un mazinot administratīvo slogu. Jaunā kārtība attieksies tikai uz tām izstādēm, par kurām institūts informāciju par iespēju pieteikties dalībai kopstendos būs publicējis pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Sertificētu gaļas šķirņu buļļu īpašnieki
- Piena govju īpašnieki
Ietekmes apraksts
Sertificētu gaļas šķirņu buļļu īpašnieki un piena govju īpašnieki saņems atbalstu plānotajā apmērā subsidētu pakalpojumu veidā.
Juridiskās personas
- Sertificētu gaļas šķirņu buļļu īpašnieki
- Personas, kas reģistrē aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību produktus
- Personas, kas ražo pārtikas produktus un piedalās izstāžu kopstendos un izstādēs
- Piena govju īpašnieki
Ietekmes apraksts
Sertificētu gaļas šķirņu buļļu un piena govju īpašnieki saņems atbalstu plānotajā apmērā subsidētu pakalpojumu veidā. Visas personas, kas reģistrē aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību produktus, saņems atbalstu par faktiskajām izmaksām.
Personām, kas ražo pārtikas produktus un piedalās izstāžu kopstendos un izstādēs, būs labvēlīgāki nosacījumi attiecībā uz pasākumu īstenošanas un izdevumu samaksas termiņiem.
Personām, kas ražo pārtikas produktus un piedalās izstāžu kopstendos un izstādēs, būs labvēlīgāki nosacījumi attiecībā uz pasākumu īstenošanas un izdevumu samaksas termiņiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Ar noteikumu projektu grozīta noteikumu Nr. 126 149. punkta ievaddaļa, neskarot 149. punkta apakšpunktus, kuros ir atsauces uz Eiropas Savienības regulām. Tādējādi projekts neskar regulu ieviešanu.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbalsta nosacījumi būtiski nav grozīti. Tie nodrošina piešķirtā finansējuma pārdali un izlietojumu un tiešā veidā neskar lauksaimniekus.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
