Anotācija

25-TA-2097: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ludzas novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Silarašu ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa, Ludzas novada pašvaldības domes 2024. gada 27. novembra lēmums Nr. 534 (protokols Nr. 15, 73.§) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Silarašu ceļš", kadastra numurs 6894 001 0115, Salnavas pagastā, Ludzas novadā nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM apsaimniekošanā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir atļaut pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Ludzas novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Silarašu ceļš" Salnavas pagastā, Ludzas novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas (turpmāk ‒ ministrija) valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Silarašu ceļš" Salnavas pagastā, Ludzas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6894 001 0115) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienība kadastra apzīmējums 6894 001 0036) 0,4455 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6894 001 0089) 0,3572 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6894 001 0112) 2,89 ha platībā un būve (būves kadastra apzīmējums 6894 001 0112 001) (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Ludzas novada pašvaldībai ar reģistrācijas numuru 90000017453 (turpmāk ‒ pašvaldība). Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Latgales rajona tiesas Salnavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000925016 uz pašvaldības vārda.

Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustamajam īpašumam ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6894 001 0036 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (tips 7312030303) 0,4455 ha platībā un pierobeža (tips 7316120300) 0,4455 ha platībā;
2) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6894 001 0089 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (tips 7312030303) 0,3572 ha platībā un pierobeža (tips 7316120300) 0,3572 ha platībā;
3) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6894 001 0112:
a) līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (tips 7311020104) 0,0100 ha platībā;
b) līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (tips 7311020104) 0,0100 ha platībā;
c) tauvas joslas teritorija gar upi (tips 7311050200) 0,0040 ha platībā;
d) tauvas joslas teritorija gar upi (tips 7311050200) 0,0040 ha platībā;
e) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (tips 7312030303) 2,8900 ha platībā;
f) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo           spriegumu līdz 20 kilovoltiem (tips 7312050101) 0,0100 ha platībā;
g) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu 110 kilovolti (tips 7312050102) 0,1000 ha platībā;
h) sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu (tips 7316080100) 0,4300 ha platībā un pierobeža (tips 7316120300) 2,8900 ha platībā.

Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu, bet, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Atbilstoši NĪVKIS datiem nekustamā īpašuma sastāvā esošās inženierbūves ar kadastra apzīmējumu 6894 001 0112 001 platība ir 14245,00 m², fiskālā kadastrālā vērtība 01.01.2025. ir 141 880,00 euro, bet universālā kadastrālā vērtība 01.01.2025. ir 113 960,00 euro un ekspluatācijas uzsākšanas gads – 2024.
Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošo zemes vienību lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods) 1101.

Ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2024. gada 1. novembra iesniegumu Nr. 4.1-2_0827_260_24_1087, Ludzas novada pašvaldības dome 2024. gada 27. novembrī pieņēma lēmumu Nr. 534 (protokols Nr. 15, 73.§) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Silarašu ceļš", kadastra numurs 6894 001 0115, Salnavas pagastā, Ludzas novadā nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM apsaimniekošanā", ar kuru nolēma nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā pašvaldības nekustamo īpašumu visā tā sastāvā valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības un inženierbūve ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.

Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantots kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturams atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošām meža platībām – zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 3844 008 0007 un 3844 012 0053  3809,04 ha kopplatībā, kas ietilpst nekustamā īpašuma "Baltinavas masīvs" (kadastra numurs 3844 008 0007) Baltinavas pagastā, Balvu novadā sastāvā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.

Ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVKIS tiks nodots pašvaldībai visā tā sastāvā (galvenā lieta – zemes vienība un tās būtiskā daļa – uz tās esošā būve ar jebkādiem uzlabojumiem, ja tādi tiks īstenoti) saskaņā ar Civillikuma 968. pantu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam, ja tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Zemkopības ministrija
  • Ludzas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi