23-TA-1257: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Dienvidkurzemes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Bābeļi VAS ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa, kā arī Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 2023. gada 30. marta lēmums Nr. 228 "Par nekustamā īpašuma "Bābeļi VAS ceļš", Vaiņodes pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā"
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Dienvidkurzemes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Bābeļi VAS ceļš" Vaiņodes pagastā, Dienvidkurzemes novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Bābeļi VAS ceļš" Vaiņodes pagastā, Dienvidkurzemes novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6492 004 0225) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6492 004 0225) 3500 m² platībā un inženierbūve "Lāčpurva ceļš" (būves kadastra apzīmējums 6492 004 0225 001) (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Dienvidkurzemes novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Vaiņodes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000652436 uz Dienvidkurzemes novada pašvaldības vārda.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,04 ha platībā un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (7312040100) 0,003 ha platībā. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Dienvidkurzemes novada pašvaldības, NĪVK IS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Dienvidkurzemes novada dome, ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 04.01.2023. iesniegumu Nr. 4.1-2_002b_260_23_5, 30.03.2023. pieņēma lēmumu Nr. 228 "Par nekustamā īpašuma "Bābeļi VAS ceļš", Vaiņodes pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā", ar kuru tika nolemts nodot īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā Dienvidkurzemes novada pašvaldībai piederošu zemes vienību "Bābeļi VAS ceļš" Vaiņodes pagastā ar kadastra apzīmējumu 6492 004 0225, 0,35 ha platībā un uz tās esošu inženierbūvi ceļu ar nosaukumu "Lāčpurva ceļš" (būves kadastra apzīmējums 6492 004 0225 001) 280,5 metru garumā valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai, nosakot valstij Zemkopības ministrijas personā pienākumu bez atlīdzības nodot nekustamo īpašumu Dienvidkurzemes novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,04 ha platībā un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (7312040100) 0,003 ha platībā. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Dienvidkurzemes novada pašvaldības, NĪVK IS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Dienvidkurzemes novada dome, ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 04.01.2023. iesniegumu Nr. 4.1-2_002b_260_23_5, 30.03.2023. pieņēma lēmumu Nr. 228 "Par nekustamā īpašuma "Bābeļi VAS ceļš", Vaiņodes pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā", ar kuru tika nolemts nodot īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā Dienvidkurzemes novada pašvaldībai piederošu zemes vienību "Bābeļi VAS ceļš" Vaiņodes pagastā ar kadastra apzīmējumu 6492 004 0225, 0,35 ha platībā un uz tās esošu inženierbūvi ceļu ar nosaukumu "Lāčpurva ceļš" (būves kadastra apzīmējums 6492 004 0225 001) 280,5 metru garumā valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai, nosakot valstij Zemkopības ministrijas personā pienākumu bez atlīdzības nodot nekustamo īpašumu Dienvidkurzemes novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un inženierbūve ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve funkcionāli tiek izmantotas kā meža infrastruktūras objekti Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc tie uzturami atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6492 004 0025 1033,97 ha kopplatībā.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve funkcionāli tiek izmantotas kā meža infrastruktūras objekti Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc tie uzturami atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6492 004 0025 1033,97 ha kopplatībā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVKIS tiks nodots Dienvidkurzemes novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertajām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Dienvidkurzemes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVKIS tiks nodots Dienvidkurzemes novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertajām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Dienvidkurzemes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- AS "Latvijas valsts meži"
- Dienvidkurzemes novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi