Anotācija (ex-ante)

22-TA-2619: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Saistībā ar notiekošo militāro konfliktu starp Ukrainu un Krievijas Federāciju, izvērtējot riskus darbības nepārtrauktībai un sabiedrībai kritisko pakalpojumu sniegšanā ir nepieciešams veikt papildus pasākumus, lai stiprinātu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (turpmāk-NMPD) gatavību ārkārtas situācijās.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Piešķirt Veselības ministrijai (Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam) finansējumu, kas nepārsniedz 102 378 euro, tajā skaitā finansējumu, kas nepārsniedz 31 808 euro apmērā divu dīzeļģeneratoru iegādei un uzstādīšanai, finansējumu, kas nepārsniedz 70 570 euro medicīnisko materiālu resursu krājumu palielināšanai.

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

NMPD ir Veselības ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. NMPD darbības mērķis ir īstenot vienotu valsts politiku neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas jomā, organizējot un nodrošinot neatliekamo medicīnisko palīdzību iedzīvotājiem pirmsslimnīcas etapā, kā arī plānojot katastrofu medicīnas sistēmas darbību, organizējot un nodrošinot neatliekamo medicīnisko palīdzību ārkārtas medicīniskajās situācijās un katastrofās, kā arī gadījumā, ja nepieciešamais medicīniskās palīdzības apjoms pārsniedz ārstniecības iestādes resursu iespējas, un glabājot medicīnisko ierīču un medikamentu valsts materiālās rezerves.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

1. Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, arvien biežāk notiek dažādu medicīnisko materiālu piegādes traucējumi, kas rada risku, ka atsevišķu resursu apjoms var samazināties vai vispār kļūt nepieejams. NMPD ir vienīgais pirmsslimnīcas etapa neatliekamās medicīniskās palīdzības un specializētās medicīniskās palīdzības sniedzējs valstī. Lai nodrošinātu neatliekamās medicīniskās palīdzības brigāžu darba nepārtrauktību un spēju likvidēt pacientu vitālo funkciju traucējumus un uzturēt atjaunoto vitālo funkciju darbību līdz brīdim, kamēr pacients tiek nodots slimnīcas uzņemšanas nodaļā, NMPD ir nepieciešams izveidot medicīnisko materiālu uzkrājumus ne mazāk kā 2 mēnešu patēriņam. Šim mērķim ir nepieciešami papildus līdzekļi 70 570 euro apjomā. NMPD budžetā piešķirti līdzekļi ikdienas darba nodrošināšanai 12 mēnešiem. Ņemot vērā straujo medicīnas preču un materiālu cenu kāpumu (skatīt pielikumu Nr.2 (tabula ar nomenklatūrām un cenām, kādas ir spēkā šobrīd 2022.gada septembrī)) jau šobrīd prognozējams līdzekļu deficīts minēto izdevumu segšanai, tādējādi NMPD nav iespēju esošā budžeta ietvaros izveidot nepieciešamo medicīnisko materiālu resursu krājumus divu mēnešu patēriņa apjomā. 
Anotācijas pielikumā Nr.2 uzskatāmi ir redzams gan cenu sadārdzinājums, gan (atbilstoši 2022.gada iepirkuma rezultātiem) ļoti daudzām nepieciešamajām nomenklatūrām ir tikai viens piegādātājs (piemēram “Pagaidu transvenozie kardiostimul.elektrodi” ir viens piegādātājs ar cenu 37.5 euro uz vienību), līdz ar to, ja šīs preces nav iegādājamas arī elektroniskajā iepirkumu sistēmā un NMPD nav izveidotas šo preču rezerves, pirmsslimnīcas etapa neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana (t.sk. gan pacienta vitālo rādītāju monitorēšana un diagnostika, gan vitālo funkciju atjaunošana un uzturēšana) reāli var tikt apdraudēta.
2. NMPD brigāžu atbalsta centrā Jelgavā nav alternatīvu elektroenerģijas padevei ārējās elektroapgādes traucējumu gadījumā. Brigāžu atbalsta centrā Jelgavā tiek nodrošināts 22 Zemgales reģionā dislocēto NMP brigāžu darbs un materiāli tehniskais nodrošinājums. Elektroapgādes traucējumu gadījumā tiktu būtiski ietekmēta brigāžu darba organizācija un neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšana iedzīvotājiem.
NMPD Operatīvās vadības centrs (turpmāk – OVC) ir struktūrvienība, kura dislocēta divās adresēs Latvijas teritorijā - Rīgā, Laktas ielā 8 un Daugavpilī, Siguldas ielā 16, un apkalpo uz tālruni 113 ienākošos zvanus visā valstī, kā arī nodrošina NMP brigāžu vadību visā valsts teritorijā. Lai nodrošinātu OVC struktūrvienības zvanu centra infrastruktūras pilnveidojumus, tai skaitā gatavības nodrošināšanu ārkārtas gadījumos, tiek realizēts projekts "NMPD OVC nepārtrauktas darbības nodrošināšana ikdienā un ārkārtējās situācijas gadījumos, tai skaitā COVID-19 apstākļos". Projekta ietvaros ir izstrādāts būvprojekts un tiks uzsākta atsevišķas ēkas būvniecība OVC funkcijas nodrošināšanai. Saskaņā ar MK 06.07.2021. noteikumiem Nr.508 “Kritiskās infrastruktūras, tajā skaitā Eiropas kritiskās infrastruktūras, apzināšanas, drošības pasākumu un darbības nepārtrauktības plānošanas un īstenošanas kārtība” OVC ir B kategorijas kritiskā infrastruktūra, kurai nepieciešams nodrošināt nepārtrauktu elektroenerģijas padevi.

Risinājuma apraksts

Lai nodrošinātu  nepārtrauktu pirmsslimnīcas etapa neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu, nepieciešams iegādāties un uzstādīt dīzeļģeneratoru NMPD brigāžu atbalsta centrā Jelgavā un NMPD OVC Daugavpilī. 
Lai nodrošinātu NMP brigāžu darba nepārtrauktību un spēju likvidēt pacientu vitālo funkciju traucējumus un uzturēt atjaunoto vitālo funkciju darbību līdz brīdim, kamēr pacients tiek nodots slimnīcas uzņemšanas nodaļā, NMPD ir nepieciešams izveidot medicīnisko materiālu uzkrājumus ne mazāk kā 2 mēnešu patēriņam. NMPD budžeta apakšprogrammā 39.04.00 "Neatliekamā medicīniskā palīdzība" budžetā šādam pasākumam finansējums nav pieejams un nav plānots.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
102 378
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
102 378
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-102 378
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-102 378
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
102 378
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam) finansējumu 102 378 euro apmērā, tajā skaitā:
1. finansējumu, kas nepārsniedz 31 808 euro apmērā divu dīzeļģeneratoru iegādei un uzstādīšanai;
2. finansējumu, kas nepārsniedz 70 570 euro medicīnisko materiālu resursu krājumu palielināšanai.

Dīzeļģenerātoru iegādi un uzstādīšanu plānots veikt iepirkuma „Par tiesībām piegādāt un uzstādīt dīzeļģeneratorus” (ID Nr.NMPD 2022/6) rezultātā 2022.gada 1.aprīlī noslēgtā līguma Nr.1-14/2022/20 "Par tiesībām piegādāt un uzstādīt dīzeļģeneratorus" ietvaros.
Nepieciešamā finansējuma aprēķinu dīzeļģeneratoru iegādei un uzstādīšanai skatīt anotācijas 1.pielikumā.

Medicīnisko materiālu resursu krājumu iegādi plānots veikt atklāta konkursa „Par tiesībām piegādāt vienreizlietojamos medicīniskos materiālus” (iepirkuma identifikācijas numurs NMPD 2022/28) rezultātā šobrīd pasūtītāja un piegādātāju savstarpējā saskaņošanas procesā esošās Vispārīgās vienošanās "Par tiesībām piegādāt vienreizlietojamos medicīniskos materiālus" ietvaros.
Nepieciešamā finansējuma provizorisko aprēķinu medicīnisko materiālu resursu krājumu iegādei skatīt anotācijas  3.pielikumā.

Atbilstoši materiālu pieejamībai attiecīgam piegādātājam, var būt izdevumu pozīciju izmaiņas. Izmaiņas tiks nodrošinātas piešķirtā finansējuma ietvaros.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
MK rīkojuma projekta ““Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” (EKK 2000 preces un pakalpojumi – 70 570 euro un EKK 5000 pamatkapitāla veidošana – 31 808 euro) ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.1_Izmaksu aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.2_Materiālo rezervju piegādātāji un izmaksu sadārdzinājums
3. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.3_Materialo rezervju izmaksu aprēķins