Anotācija

25-TA-594: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Novērošanas misijā Gruzijā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa nosaka, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets (turpmāk - MK). MK 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā. Papildus, Noteikumu Nr. 598 11. punkts nosaka, ka MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz neatkarīgā civilā eksperta Raimonda Deičmaņa dalības laika pagarināšanu ES Novērošanas misijā Gruzijā (turpmāk - starptautiskā misija), kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai dotu ieguldījumu stabilitātes nodrošināšanā Gruzijā, saskaņā ar 2008. gada 12. augusta vienošanos starp Krieviju un Gruziju un 2008. gada 8. septembra pieņemto lēmumu Eiropas drošības un aizsardzības politikas jomā, 2008. gada 1.oktobrī darbu uzsāka starptautiskā misija.  Starptautiskā misija ir vienīgais Krievijas un Gruzijas t.s. Sešu punktu vienošanās par uguns pārtraukšanu starptautiskais novērotājs. Tās uzdevums ir sekmēt spriedzes mazināšanu konfliktā iesaistīto pušu starpā, situācijas stabilizāciju un normalizēšanu. Starptautiskajā misijā pašlaik darbojas 12 civilie eksperti no Latvijas.
Ar MK 2023. gada 18. aprīļa rīkojumu Nr. 210 "Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Novērošanas misijā Gruzijā" R. Deičmanis tika apstiprināts kā novērotājs dalībai starptautiskajā misijā līdz 2024. gada 9. maijam un pagarināts dalībai starptautiskajā misijā līdz 2025. gada 9. maijam ar MK 2024. gada 2. aprīļa rīkojumu Nr. 243 “Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Novērošanas misijā Gruzijā”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ārlietu ministrija (turpmāk - ĀM) ir saņēmusi Eiropas Ārējās darbības dienesta 2024. gada 6. septembra vēstuli Ref.Ares(2024)6330844 ar lūgumu pagarināt civilā eksperta R. Deičmaņa dalības laiku starptautiskajā misijā līdz 2026. gada 9. maijam. R. Deičmanis atbilst Noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekritis dalības laika pagarinājumam starptautiskajā misijā no 2025. gada 10. maija līdz 2026. gada 9. maijam.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 598 11. punktu MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā, nepārsniedzot Noteikumu Nr. 598 10. punktā noteikto nepārtrauktas dalības laiku trīs gadus.
ĀM ir sagatavojusi rīkojuma projektu par civilā eksperta R. Deičmaņa dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu. Saskaņā ar Noteikumu Nr. 598 16. punktu izdevumus, kas saistīti ar civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā, izvirzītājinstitūcija sedz no tai budžetā paredzētajiem līdzekļiem vai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasa no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Izdevumus, kas saistīti ar civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā nav iespējams nodrošināt no ĀM budžetā paredzētajiem līdzekļiem un tādēļ tie tiek prasīti no budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Starptautiskā misija šos izdevumus neapmaksā
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
500
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
500
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
500
37 020
0
20 675
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
500
37 020
0
20 675
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-37 020
0
-20 675
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-37 020
0
-20 675
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
37 020
0
20 675
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins pielikumā.
Civilā eksperta darbības nodrošināšanai 2025.gadā nepieciešams finansējums 37 520 euro apmērā un 2026.gadā 20 675 euro apmērā. Ņemot vērā civilā eksperta dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā līdz 2026. gada 9. maijam, R. Deičmanim 2025. gadā nebūs nepieciešams ar MK 2024. gada 2. aprīļa (prot. Nr. 14 1. §) rīkojumu Nr. 243 "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Novērošanas misijā Gruzijā" piešķirtais finansējums  500 euro apmērā (ceļa izdevumi 250 euro apmērā, izdevumi par bagāžu 100 euro apmērā, 150 euro dzīvojamās telpas īres, komunālo pakalpojumu izdevumi ekonomija). Šie līdzekļi 500 euro apmērā tiek novirzīti civilā eksperta daļējai dalības starptautiskajā misijā nodrošināšanai, attiecīgi samazinot kopējo nepieciešamo finansējumu 2025. gadā civilā eksperta darbības nodrošināšanai – 37 020 euro apmērā (37 520 euro – 500 euro).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus 2025. gadā 37 020 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Pārējais nepieciešamais finansējums civilā eksperta darbības nodrošināšanai 2025.gadā tiks nodrošināts tam novirzot ekonomiju no MK 2024. gada 2.aprīļa (prot. Nr. 14 1. §) rīkojuma Nr. 243 "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Novērošanas misijā Gruzijā" īstenošanai piešķirtā finansējuma.
Savukārt 2026. gadā nepieciešamais finansējums 20 675 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai atbilstoši Ārlietu ministrijas sniegtajam priekšlikumam precizējot un palielinot Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus programmā 97.00.00 „Nozaru vadība un politikas plānošana” civilo ekspertu darbības nodrošināšanai no 2026. gada 1.janvāra.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
detalizēts pielikums
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk