Anotācija (ex-ante)

23-TA-886: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 18.janvāra rīkojumā Nr. 19 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma (turpmāk – Likums) 13. pants un 7.1 panta 4.1, 4.2 daļa un 5.daļa.
Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 9. augusta sēdes protokollēmuma Nr.39, 67.§, (turpmāk – MK protokollēmums) 10.2. un 10.3 punkts.
Likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 64.panta pirmā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekta izstrādes mērķis ir nodrošināt Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) finansējumu, lai 2023.gadā atbilstoši Likuma 13.panta 3., 3.1 un 6.daļai noteiktajam kompensētu pašvaldību izdevumus 50% apmērā mājokļa pabalsta izmaksām, nodrošinātu pašvaldībām avansa maksājumus un  administratīvās izmaksas laikposmā no 01.04.2022. līdz 30.06.2023., kā arī, LM veiktos izdevumus uzlabojumiem www.epakalpojumi.lv un  lietojumprogrammā SOPA atbilstoši 09.02.2023. Likuma grozījumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma 13.panta 2.3 daļa nosaka, ka pašvaldības sociālais dienests laikposmā no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 31.maijam iesniegtos iesniegumus par materiālās situācijas izvērtēšanu, sociālās palīdzības pabalstu un trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanu izskata 40 darbdienu laikā pēc minētā iesnieguma un normatīvajos aktos par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteikto dokumentu saņemšanas un pieņem lēmumu par mājokļa pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt šo pabalstu. Mājokļa pabalstu mājsaimniecībai piešķir ar mēnesi, kad saņemts iesniegums.
Likuma 13. panta 3.daļa nosaka, ka,  lai daļēji kompensētu izdevumus mājokļa pabalstam, valsts nodrošina mērķdotāciju pašvaldībām 50 procentu apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, kas radušies laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 30. jūnijam.
Savukārt Likuma 3.1 daļa nosaka, ka, lai daļēji kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās par šā panta 2.3 daļā minētā iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, valsts kompensē pašvaldībām 8 euro par vienu iesniegumu. Mērķdotāciju, kas paredzēta administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldības sociālais dienests var izlietot pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzībai, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, kā arī tehnikas un aprīkojuma iegādei.
Likuma 13.panta 4.daļa nosaka, ka pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam iesniedz LM pārskatu par faktiski izlietotajiem līdzekļiem mājokļa pabalstam un šā panta 2.3 daļā noteikto iesniegumu skaitu. Iepriekšējā pārskata periodā norādītos datus var precizēt viena mēneša laikā pēc pirmreizējā pārskata iesniegšanas. Pašvaldība pārskatus var iesniegt līdz 2023. gada 15. jūlijam. Pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību šā likuma mērķim.
Likuma 13.panta 6.daļa nosaka, ka, lai nodrošinātu nepieciešamos līdzekļus mājokļa pabalsta izmaksām, pašvaldībām ir tiesības pieprasīt avansa maksājumu no 2022. gada novembra 50 procentu apmērā no iepriekšējā mēneša faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalstam.

Likums nenosaka Likumā noteikto pasākumu finansēšanas kārtību 2023.gadam. Likuma normu finansiālā ietekme LM ir norādīta Likuma anotācijā (pie likuma “Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā”, kas pieņemts Saeimā 2022.gada 11.augustā) un MK protokollēmuma 10.punktā, kas nosaka, ka LM 2023.gadam nepieciešamo finansējumu, lai nodrošinātu Likuma 13.pantā noteikto normu īstenošanu, paredzēt likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas procesā.  
Atbilstoši minētajiem Likuma grozījumiem, valsts atbalsta pašvaldībām mājokļa pabalsta līdzfinansējuma nosacījumi paredz valsts budžeta līdzfinansējumu 50% apmērā mājokļa pabalstam pašvaldībām un valsts atbalstu pašvaldībām 8 euro par vienu iesnieguma izskatīšanu. 2023.gadam nepieciešamais finansējums ir aprēķināts 2023.gada janvārim – jūnijam par atbalsta periodu no 2022.gada decembra līdz 2023.gada maijam. Vienlaikus, atbilstoši iepriekš minētajam, ka pašvaldība pārskatus var iesniegt līdz 2023. gada 15. jūlijam, LM līdzfinansējuma 50% apmērā mājokļa pabalstam pašvaldībām un valsts atbalsta pašvaldībām 8 euro par vienu iesnieguma izskatīšanu gala termiņš ir 2023.gada jūlijs.

Likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 64. pants nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" noteikto apropriāciju 139 936 631 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei Likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai, ja ir pieņemts attiecīgs MK lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

Papildus Saeima 09.02.2023. pieņēma grozījumus Likumā, kas paredz papildus atbalsta pasākumus no 01.05.2022. līdz 30.04.2023. mājsaimniecībām, kura mājokli apkurina, izmantojot sašķidrināto naftas gāzi, un kura mājokli apkurina, izmantojot dīzeļdegvielu (Likuma 7.1 panta 4.1 un 4.2 daļa). Saskaņā ar Likuma 7.1 panta 5.daļu mājsaimniecība, lai saņemtu minētos papildus atbalsta pasākumus, iesniedz iesniegumus izmantojot pašvaldību e-pakalpojumu portālu www.epakalpojumi.lv, vai klātienē, izmantojot pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu SOPA. Atbilstoši šo Likuma grozījumu anotācijai, LM nepieciešams veikt uzlabojumus e-pakalpojumu portālā www.epakalpojumi.lv un pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā SOPA kopā 19 481 euro apmērā.
Vienlaikus šajā anotācijā ir norādīts, ka kopējais nepieciešamais finansējums šo grozījumu ieviešanai 10 943 340 euro apmērā tiks nodrošināts Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai 2023.gadā paredzētā finansējuma ietvaros.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK protokollēmuma 10.2. un 10.3 punktu,  Likuma 13. pantā noteikto normu īstenošanai 2023.gadā LM tika paredzēts finansējums ne vairāk kā 14 721 354 euro apmērā, tai skaitā:
1) 12 609 354 euro apmērā valsts budžeta līdzfinansējuma pašvaldībām mājokļa pabalsta izmaksai;
2) 2 112 000 euro apmērā, lai kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās saistībā ar mājokļa pabalsta iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu.

Saskaņā ar MK 18.01.2023. rīkojumu Nr.19 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 15.00.00 “Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai””) 2023. gadā pirmreizēji jau tika piešķirts finansējums valsts budžeta mērķdotācijai pašvaldībām 50 procentu apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalstam, avansa maksājumam ne vairāk kā 50 procentu apmērā no iepriekšējā mēneša faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalstam (turpmāk - mājokļa pabalsts) no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, kas radušies laikposmā no 2022. gada 1. decembra līdz 2023. gada 28. februārim un pašvaldību administratīvo izmaksu 8 euro par vienu iesniegumu kompensēšanai (turpmāk – administratīvās izmaksas) 6 606 280 euro apmērā, tai skaitā, mājokļa pabalstu nodrošināšanai 6 231 216 euro par faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, kas radušies laikposmā no 01.12.2022. līdz 28.02.2023. un administratīvo izmaksu nodrošināšanai 375 064 euro, kas radušies laikposmā no 2023. gada janvāra līdz 2023. gada martam.

Laika periodā no 2023.gada janvāra līdz martam no piešķirtā finansējuma 2023.gadam 6 606 280 euro faktiski izlietoti 6 269 544 euro, tai skaitā, mājokļa pabalstu nodrošināšanai 6 065 048 euro  un administratīvo izmaksu nodrošināšanai 204 496 euro. Neizlietotie finanšu līdzekļi uz 01.04.2023 ir 336 736 euro, tai skaitā mājokļa pabalstam – 166 168 euro un administrēšanas izmaksām – 170 568 euro.

Vienlaikus LM, lai nodrošinātu Likuma 7.1 panta 4.1 un 4.2 daļa minēto atbalsta pasākumu ieviešanu, ir veikusi uzlabojumus e-pakalpojumu portālā www.epakalpojumi.lv un pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā SOPA 19 481 euro apmērā, sākotnēji finansējumu nodrošinot no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde”.

09.03.2023. ir pieņemts likums “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”. Atbilstoši budžeta likumam, Likuma 13. un 7.1 pantā noteikto normu īstenošanai LM budžetā finansējums nav piešķirts un LM 2023.gada budžetā nav brīvu līdzekļu minēto Likuma normu turpmākai nodrošināšanai.
 
Risinājuma apraksts
Likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 64. pants nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" noteikto apropriāciju 139 936 631 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei Likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai, ja ir pieņemts attiecīgs MK lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Līdz ar to LM ir sagatavojusi MK rīkojuma grozījuma projektu “Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 15.00.00 “Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai””, lai arī turpmāk nodrošinātu Likuma 13. pantā noteikto normu īstenošanu, kā arī kompensētu LM faktiski veiktos izdevumus uzlabojumiem e-pakalpojumu portālā www.epakalpojumi.lv un pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā SOPA.

Tā kā nav iespējams precīzi prognozēt faktiskos izdevumus Likuma 13. pantā noteikto normu īstenošanai, LM finansējumu pieprasa pa daļām, veicot aprēķinus nepieciešamajam finansējumam turpmākajam 4 mēnešiem (aprīlim – jūlijam par periodu no 2023.gada 1.marta līdz 2023.gada 30.jūnijam) un plānojot to 6 448 090 euro apmērā  (detalizēts aprēķins anotācijas pielikumā)).

Līdz ar to MK rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 15.00.00 “Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai” 13  073 851 euro, tai skaitā:
1.  13 054 370 euro apmērā uz LM pamatbudžeta apakšprogrammu  05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas”, lai:
1) atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13. panta trešajai un sestajai daļai kompensētu pašvaldībām izdevumus 50 procentu apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, kas radušies laikposmā, no 2022. gada 1. decembra līdz 2023. gada 30.jūnijam, un nodrošinātu pašvaldībām avansa maksājumus laikposmā no 2023.gada janvāra līdz 2023.gada jūnijam 12 591 466 euro apmērā;
2) atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13. panta 3.1 daļai kompensētu pašvaldībām  administratīvās izmaksas 462 904 euro apmērā, kas pašvaldībām radušās saistībā ar mājokļa pabalsta iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu laikposmā no 2022. gada 1. decembra līdz 2023. gada 30.jūnijam.
2. 19 481 euro apmērā uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu  97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde”, lai nodrošinātu Pašvaldību elektronisko pakalpojumu portāla www.epakalpojumi.lv un Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšanu, atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7.1 panta 4.1 un 4.2 daļā minētā tiesiskā regulējuma ieviešanai.

Ņemot vērā, ka pašvaldība pārskatu “Pārskats par mērķdotācijas izlietojumu mājokļa pabalstam” (Veidlapa Nr. 18_MajP) var iesniegt līdz 2023. gada 15. jūlijam par LM līdzfinansējuma 50% apmērā mājokļa pabalstam pašvaldībām un valsts atbalsta pašvaldībām 8 euro par vienu iesnieguma izskatīšanu un veiks finansējuma gala norēķinu, tad gadījumos,  ja pašvaldība konstatē mērķdotācijas atlikumu par laika periodu līdz 2023.gada 30.jūnijam, pašvaldības pienākumus ir informēt par šo faktu LM un pārmaksas daļu atgriezt valsts pamatbudžeta ieņēmumos.
Konstatējot finansējuma izlietojuma pārkāpumus, pēc 2023.gada 31.jūlija pašvaldībai ir pienākums tos mēneša laikā pārskaitīt LM ieskaitīšanai valsts pamatbudžeta ieņēmumos.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības un Pašvaldību sociālie dienesti
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām būs jāizvērtē mājsaimniecību iesniegumi un jāpieņem lēmumi mājokļa pabalsta piešķiršanai vai nepiešķiršanai un jāuzskaita mājokļa pabalsta iesniegumu skaits.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 606 280
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 606 280
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 606 280
6 467 571
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
6 606 280
6 467 571
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-6 467 571
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-6 467 571
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
6 467 571
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2023.gada ailē “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīts ar ar FM 31.01.2023. rīkojumu Nr.29 “Par apropriācijas pārdali” piešķirtais finansējums.
2023.gada ailē “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam” summa 6 467 571 euro veidojas no 6 448 090 euro (nepieciešamais finansējums Likuma 13. pantā noteikto normu īstenošanai, apropriācijas palielināšanai LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas”) un 19 481 euro (nepieciešamais finansējums Likuma 7.1 panta 4.1 un 4.2 daļā minētā tiesiskā regulējuma ieviešanai, apropriācijas palielināšanai LM pamatbudžeta apakšprogrammā 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde”).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar MK protokollēmuma 10.2. un 10.3 punktu, LM 2023. gadam nepieciešamais finansējums, lai nodrošinātu Likuma 13. pantā noteikto normu īstenošanu, ir paredzēts ne vairāk kā 14 721 354 euro apmērā, tai skaitā:
1)  12 609 354 euro apmērā valsts budžeta līdzfinansējuma pašvaldībām mājokļa pabalsta izmaksai;
2)  2 112 000 euro apmērā, lai kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās saistībā ar mājokļa pabalsta iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu.

Ņemot vērā faktisko izpildi 2023.gada janvārī – martā no jau piešķirtajiem 6 606 280 euro, tai skaitā, mājokļa pabalstu kompensēšanai  6 231 216 euro, administrēšanas izmaksu kompensēšanai  –  375 064 euro ir izlietoti 6 269 544 euro, tai skaitā, mājokļa pabalstu kompensēšanai – 6 065 048 euro, administratīvo izmaksu kompensēšanai – 204 496 euro. Uz 01.04.2023. ir izveidojies finanšu līdzekļu atlikums 336 736 euro, tai skaitā, mājokļu pabalstu kompensēšanai – 166 168 euro un administratīvo izdevumu kompensēšanai – 170 568 euro, ko prognozēts izlietot turpmāko mēnešu mērķdotācijas finansējumam un kas ņemts vērā LM detalizētajā izdevumu aprēķinā (pievienots pielikumā). 

Atbilstoši LM aprēķinam, prognozētās izmaksas turpmākajiem 4 mēnešiem (aprīlim – jūlijam), ņemot vērā izveidojušos līdzekļu atlikumu uz 01.04.2023., par periodu no 01.04.2023. līdz 31.07.2023. ir 6 448 090 euro apmērā, tai skaitā:
1) 6 360 250 euro apmērā valsts budžeta līdzfinansējuma pašvaldībām mājokļa pabalsta izmaksai (ieskaitot avansa maksājumus pašvaldībā laikposmā no 2023.gada aprīļa līdz 2023.gada jūnijam);
2) 87 840  euro apmērā, lai kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās saistībā ar mājokļa pabalsta iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu.

Līdz ar to kopējie izdevumi Likuma 13. pantā noteikto normu īstenošanai 2023.gadā šobrīd  tiek prognozēti 13 054 370 euro apmērā (t.i., par 1 666 984 euro mazāk nekā noteikts MK protokollēmuma 10.2. un 10.3 punktā), t.sk.:
1) 12 591 466 euro apmērā valsts budžeta līdzfinansējuma pašvaldībām mājokļa pabalsta izmaksai (t.i., par 17 888 euro mazāk nekā mazāk nekā noteikts MK protokollēmuma 10.2. punktā);
2) 462 904 euro apmērā, lai kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās saistībā ar mājokļa pabalsta iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu (t.i., par 1 649 096 euro mazāk nekā mazāk nekā noteikts MK protokollēmuma 10.3. punktā).

Tā kā šobrīd nav iespējams precīzi prognozēt faktiskos izdevumus minēto pasākumu finansēšanai un LM 2023.gada valsts budžetā nav finansējuma, ko novirzīt šo pasākumu finansēšanai, LM finansējumu pieprasīs pa daļām, sagatavojot un iesniedzot priekšlikumus FM apropriācijas pārdalei un pieprasot nepieciešamos izdevumus  prognozēto izmaksu segšanai turpmākajiem 2 mēnešiem (aprīlim – maijam), vienlaikus, ņemot vērā līdzekļu atlikumu uz 01.04.2023. 4 133 466 euro apmērā, tai skaitā: 4 133 466 euro apmērā valsts budžeta līdzfinansējuma pašvaldībām mājokļa pabalsta izmaksai (ieskaitot avansa maksājumus pašvaldībām).
Finansējums administrēšanas izdevumiem turpmākiem 2 mēnešiem netiek prasīts, ņemot vērā faktisko līdzekļu atlikumu uz 1.aprīli saskaņā ar anotācijas pielikumu.

Atlikušo finansējumu LM pieprasīs atbilstoši nepieciešamības izvērtējumam provizoriski maija beigās – jūnija sākumā, kad būs zināmas aptuvenās faktisko izmaksu tendences 2023.gada martā un aprīlī.

Vienlaikus, ņemot vērā LM faktiski veiktos izdevumus 19 481 euro apmērā (maksājums veikts 10.03.2023.), lai nodrošinātu Pašvaldību elektronisko pakalpojumu portāla www.epakalpojumi.lv un Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammas SOPA funkcionalitātes papildināšanu, atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7.1 panta 4.1 un 4.2 daļā minētā tiesiskā regulējuma ieviešanai, nepieciešams par minēto summu palielināt apropriāciju LM pamatbudžeta apakšprogrammā  97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde”. LM 2023.gada budžetā šādi līdzekļi nav plānoti, tai pat laikā atbilstoši Likuma grozījumiem, kas pieņemti Saeimā 09.02.2023., anotācijā ir noteikts, ka kopējais nepieciešamais finansējums šo grozījumu ieviešanai tiks nodrošināts Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai 2023.gadā paredzētā finansējuma ietvaros.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs FM pieprasījumu par pamatbudžeta apropriācijas pārdali atbilstoši rīkojuma 1. punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, tad tiks veiktas apropriācijas izmaiņas.

Izdevumi tiks veikti LM pamatbudžeta apakšprogrammas 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” ietvaros un LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 15.00.00 “Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai”.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Valsts kase

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Anotācijas pielikums