Anotācija (ex-ante)

23-TA-3304: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pasaules Pasta savienības Vispārīgā reglamenta Ceturto papildprotokolu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijai, kā Pasaules Pasta savienības dalībvalstij, ir jānodrošina saistošo dokumentu piemērošanu Latvijā un ir jāratificē Pasaules Pasta savienības Vispārīgā reglamenta (turpmāk - Vispārīgais reglaments) Ceturtais papildprotokols.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai apstiprinātu Vispārīgā reglamenta Ceturto papildprotokolu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvija ir Pasaules Pasta savienības dalībvalsts. Pasaules Pasta savienība apvieno 192 dalībvalstis. Tā veicina starptautiskas sadarbības attīstību, iespēju robežās sniedz dalībvalstīm vajadzīgo tehnisko atbalstu pasta jautājumos, pilda konsultatīvas, saskarsmes un starpniecības funkcijas, izdod noteikumus starptautiskā pasta apmaiņai, kā arī rekomendācijas un vadlīnijas, kas palīdz nodrošināt plašu mūsdienu produktu un pakalpojumu tīklu.
Pasaules Pasta savienības struktūras ir Kongress, Administratīvā padome (CA), Pasta darbības padome (POC) un Starptautiskais birojs.
Augstākā Pasaules Pasta savienības struktūra ir Kongress, kas sastāv no dalībvalstu pārstāvjiem. Kongress notiek reizi četros gados un tajā tiek pieņemti grozījumi Pasaules Pasta savienības aktos un pieņemtas rezolūcijas, tiek noteikta darbības programma savienības darbā nākamajiem četriem gadiem un izstrādāts stratēģiskais plāns, tiek ievēlēti pārstāvji CA un POC, kā arī Starptautiskā biroja ģenerāldirektors un tā vietnieks.
Kongresu starplaikā Pasaules Pasta savienības darba nepārtrauktību Vispārīgajā reglamentā noteiktās kompetences ietvaros nodrošina CA un POC, kas koordinē un uzrauga visas darbības, lai veicinātu starptautisko pasta pakalpojumu attīstību, modernizāciju, pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanu un uzlabošanu.
Starptautiskais birojs, ko vada ģenerāldirektors un kontrolē CA, pilda izpildes, atbalsta, sakaru, informācijas un konsultatīvās funkcijas, nodrošina tehnisko atbalstu visām Pasaules pasta savienības struktūrām, veicina tehnisko sadarbību starp dalībvalstīm un reģionālajām apvienībām.
Pieņemtie Pasaules Pasta savienības pamatdokumenti ir saistoši tās dalībvalstīm, tostarp Pasaules Pasta savienības Konstitūcija (turpmāk – Konstitūcija) un Vispārīgais Reglaments. Pasaules Pasta savienības pamatdokumentos iekļautais regulējums attiecas arī uz dalībvalstu izraudzītajiem pasta operatoriem to kompetences ietvaros.

Saskaņā ar Konstitūcijas 22.panta 2.punktu Vispārīgais reglaments nodrošina Konstitūcijas piemērošanu un Pasaules Pasta savienības darbību. Grozījumus Konstitūcijā un Vispārīgajā Reglamentā izdara, pieņemot papildprotokolus.
Vispārīgais reglaments nosaka Pasaules Pasta savienības struktūru pienākumus un funkcijas, ievēlēšanas principus, procedūras priekšlikumu iesniegšanai grozījumu izdarīšanai Pasaules Pasta savienības dokumentos, šķīrējtiesas procedūras, darba valodas, nosaka Pasaules Pasta savienības izdevumu maksimāli pieļaujamo apmēru nākamajam četru gadu periodam, kā arī dalības maksas iemaksu klases.
Latvija kā dalībvalsts līdz šim ir ratificējusi šādus Vispārējā reglamenta dokumentus:
1) 2014. gada 12. jūnijā ir pieņemts likums "Par Pasaules Pasta savienības Vispārīgo reglamentu".
2) 2018. gada 11. oktobrī ir pieņemts likums "Par Pasaules Pasta savienības Vispārīgā reglamenta Pirmo papildprotokolu".
3) 2019. gada 5. septembrī ir pieņemts likums "Par Pasaules Pasta savienības Vispārīgā reglamenta Otro papildprotokolu".
4) 2021. gada 2. jūnijā ir pieņemts likums "Par Pasaules Pasta savienības Vispārīgā reglamenta Trešo papildprotokolu".

Latvijā starptautisko saistību izpildes prasības pasta jomā ir noteiktas Pasta likumā. Pasta likums nosaka institūciju, kas pārstāv Latvijas Republiku attiecībās ar Pasaules Pasta savienību un izraudzītā pasta operatora noteikšanas kārtību, tā tiesības un un darbības pamatprincipus, tostarp, ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem.
Pasta likuma 3.pantā noteikts, ka papildus Pasta likumā noteiktajām prasībām pasta nozari reglamentē arī Pasaules Pasta konvencija un citi Latvijas Republikai saistoši starptautiskie līgumi, savukārt likuma 6.pantā noteikts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) nosaka to pasta komersantu, kurš sniegs pasta pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā, pildot visas no Pasaules Pasta savienības dokumentiem izrietošās saistības, un kurš atbilstoši minētajām saistībām pasta darbības jautājumos pārstāvēs Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem (turpmāk — izraudzītais pasta operators).
Regulators ar 2009. gada 7. decembra lēmumu Nr.408 “Par pārstāvību attiecībās ar citu valstu noteiktiem pasta operatoriem” noteica VAS "Latvijas Pasts" pienākumu sniegt Latvijas Republikas teritorijā pasta pakalpojumus, pildot visas no Pasaules Pasta savienības dokumentiem izrietošās saistības un pārstāvēt Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem. Ievērojot minēto, VAS "Latvijas Pasts" ir Latvijas izraudzītais pasta operators, kuram noteikti pienākumi pildīt Pasaules Pasta savienības dokumentos noteiktās prasības.
Atbilstoši Pasta likuma 7.pantam Latvijas Republiku attiecībās ar Pasaules Pasta savienību, īstenojot pasta nozares politiku, pārstāv Satiksmes ministrija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gada 5. oktobrī Pasaules Pasta savienības Ceturtajā ārkārtas kongresā Rijādā ir parakstīts un pieņemts Vispārīgā reglamenta Ceturtais papildprotokols, kas ietver kongresa laikā izdarītos grozījumus Vispārīgajā reglamentā:
- pilnveidotas normas attiecībā uz CA, POC un Starptautiskā biroja ģenerāldirektora pienākumiem, Konsultatīvās komitejas sastāvu un funkcijām,  tādējādi veidojot tiesisko pamatu pasta sektora uzņēmumiem, asociācijām un zinātniskām organizācijām plašāk iesaistīties Pasaules Pasta savienības struktūru darbā un sniegt savu ieguldījumu;
- noteikti jauni budžeta izdevumu griesti 2024.gadam un 2025.gadam, katrā gadā  39 512 270 CHF (šobrīd griestu apmērs ir 38 890 030 CHF). Šāds lēmums tika pieņemts, ņemot vērā ārkārtīgi svarīgas prioritātes, kas identificētas 2023.gadā, t.i., nepieciešamību novirzīt līdzekļus kiberdrošībai un citiem prioritārajiem projektiem, kuru īstenošana saistīta ar informācijas sistēmu uzturēšanu.
Tā rezultātā Latvijas kā dalībvalsts iemaksu apmēra pieaugums būs 736 CHF gadā (līdz šim Latvijas kā dalībvalsts iemaksa bija 43 500 CHF katru gadu.)

Latvijai kā Pasaules Pasta Savienības dalībvalstij tas jāratificē iespējami īsākā laikā un saskaņā ar Konstitūcijas 26.pantu paziņojums par ratifikāciju iespējami īsākā laikā jāiesniedz Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts “Par Pasaules Pasta savienības Vispārīgā reglamenta Ceturto papildprotokolu” sagatavots, lai ratificētu Vispārīgā reglamenta Ceturto papildprotokolu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • VAS "Latvijas Pasts"
Ietekmes apraksts
VAS "Latvijas Pasts" kā izraudzītajam pasta operatoram noteikts pienākums sniegt pasta pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā, pildot visas no Pasaules Pasta savienības dokumentiem izrietošās saistības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Pasaules Pasta savienības Vispārīgā reglamenta Cetrurtais papildprotokols
Apraksts
2023. gada 5. oktobrī Pasaules Pasta savienības Ceturtajā ārkārtas kongresā Rijādā ir parakstīts Vispārīgā reglamenta Ceturtais papildprotokols. Saskaņā ar Konstitūcijas 31.panta 2.punktu kongresa pieņemtie grozījumi Vispārīgajā reglamentā noformējami kā papildprotokols, un dalībvalstīm tas jāratificē iespējami īsākā laikā.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Pasaules Pasta savienības Vispārīgā reglamenta Cetrurtais papildprotokols
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Latvijai jāievēro Konstitūcijas 26.pantā un 31.pantā minētie procesuālie noteikumi. Latvijai šis akts ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz deponēšanai Pasaules Pasta savienības Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
1.pants
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi nav sniegti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi