Anotācija (ex-ante)

22-TA-977: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 16. septembra noteikumos Nr. 550 "Hidrotehnisko un meliorācijas būvju būvnoteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izstrādāts pēc ministrijas iniciatīvas ņemot vērā Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punktu, kas nosaka, ka šā likuma grozījumi par  12. panta ceturtās un piektās daļas izslēgšanu un 14. panta papildināšanu ar 1.3 daļu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā, kā arī būvniecības informācijas sistēmas pilnveidoto funkcionalitāti.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru prezidenta 2021. gada 10. maija rezolūcija Nr.12/2021-JUR-82 - līdz 2022. gada 1. jūlijam sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā Būvniecības likuma (2021. gada 15. aprīļa likuma "Grozījumi Būvniecības likumā" redakcijā) 14.1 panta ceturtajā daļā minēto tiesību akta projektu

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir noteikt gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu atbilstoši Būvniecības likuma 14.1 panta ceturtajai daļai, precizēt būvnoteikumos atsauces par būvniecības procesa termiņiem, ņemot vērā 2021.gada 15.aprīlī pieņemtos grozījumus Būvniecības likumā, kā arī pilnveidot būvniecības informācijas sistēmā norādāmo informāciju par būvniecībā radītajiem atkritumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Ievērojot Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punktu, ar 01.07.2022. būvniecības procesuālos termiņus noteiks vispārīgie būvnoteikumi nevis Būvniecības likums. Lai nodrošinātu vienotu un vienveidīgu normu piemērošanas brīdi, grozījumiem noteikts vienots termiņš - 01.07.2022.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saeimā 2021. gada 15. aprīlī pieņemtajos grozījumos Būvniecības likums papildināts ar 14.1 pantu, kur ceturtā daļa nosaka, ka Ministru kabinets būvnoteikumos nosaka gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu. Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punkts nosaka, ka  šā likuma papildināšanu ar 14.1 pantu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
Saeimā 2021. gada 15. aprīlī pieņemtajos grozījumos Būvniecības likumā tika 14. panta 1.3 daļā noteikts, ka būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektu un izdara atbilstošas atzīmes vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajos termiņos, vienlaikus svītrojot Būvniecības likuma 12. panta ceturto un piekto daļu. Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punkts nosaka, ka šā likuma grozījumi par  12. panta ceturtās un piektās daļas izslēgšanu un 14. panta papildināšanu ar 1.3 daļu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā, līdz ar to speciālajos būvnoteikumos ir nepieciešams veikt grozījumus.
Šobrīd būvniecības procesā par būvniecībā radītiem atkritumiem informācija ir jāsniedz ierosinot būvniecības ieceri un pabeidzot būvdarbus pie objekta pieņemšanas ekspluatācijā, bet netiek norādīta pašu būvdarbu laikā. Lai nodrošinātu efektīvāku būvniecībā radīto atkritumu apsaimniekošanu, nepieciešams veikt grozījumos vispārīgajos un speciālajos būvnoteikumos, pilnveidojot sniedzamo informāciju par būvniecības atkritumiem arī būvdarbu gaitā (piemēram, būvdarbu žurnālā) un noteikt konkrētu termiņu detalizētākas informācijas sniegšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saeimā 2021. gada 15. aprīlī pieņemtajos grozījumos Būvniecības likumā tika 14. panta 1.3 daļā noteikts, ka būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektu un izdara atbilstošas atzīmes vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajos termiņos, vienlaikus svītrojot Būvniecības likuma 12. panta ceturto un piekto daļu. Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punkts nosaka, ka šā likuma grozījumi par  12.panta ceturtās un piektās daļas izslēgšanu un 14. panta papildināšanu ar 1.3 daļu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā, līdz ar to speciālajos būvnoteikumos ir jāprecizē atsauces, aizstājot Būvniecības likuma 12. panta ceturto un piekto daļu ar vispārīgajiem būvnoteikumiem, kas turpmāk noteiks termiņus, kādos būvvalde vai institūcija, kura veic būvvaldes funkcijas, pieņem lēmumus un veic atbilstošas atzīmes.
Risinājuma apraksts
Speciālajos būvnoteikumos precizēs atsauces, aizstājot Būvniecības likuma 12. panta ceturto un piekto daļu ar vispārīgajiem būvnoteikumiem, kas turpmāk noteiks termiņus, kādos būvvalde vai institūcija, kura veic būvvaldes funkcijas, pieņem lēmumus un veic atbilstošas atzīmes.
Problēmas apraksts
Šobrīd speciālajos būvnoteikumos ir noteikts, ka ierosinot būvniecību, būvniecības ieceres dokumentos ir jānorāda ziņas par būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu, būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjomu, būvdarbu laikā radīto atkritumu pārstrādes vai apglabāšanas vietu, teritorijas sakārtošanas veidu (šo būvnoteikumu 1. un 2. pielikums), bet pabeidzot būvdarbus ir jānorāda atkritumu apsaimniekotāja nosaukums un būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjoms (tonnas) (šo būvnoteikumu 11. pielikums). Būvniecības dokumentos ir jānorāda kopējais atkritumu apjoms, nenorādot precīzāk par šo atkritumu veidu.
Risinājuma apraksts
Speciālajos būvnoteikumos precizēs būvniecības informācijas sistēmā norādāmo informāciju par būvniecībā radītajiem atkritumiem, ņemot vērā Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta "Būvniecības procesu un IS attīstība 2.kārta"(Nr.2.2.1.1/19/I/005) 4. laidiena ietvaros sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Valsts vides dienesta un Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" pārstāvju līdzdalību saskaņoto un pilnveidoto būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitāti, kas nodrošina būvniecības atkritumu uzskaiti būvniecības informācijas sistēmā visa būvniecības procesa laikā.
Turpmāk, ierosinot būvniecību, būvniecības ieceres dokumentos būs jānorāda ziņas par plānoto būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu veidu atbilstoši atkritumu klasifikatoram (Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 302 "Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus" pielikums) un to apjomu. Savukārt, pabeidzot būvdarbus un ierosinot objektu pieņemšanu ekspluatācijā, kā līdz šim jānorāda atkritumu apsaimniekotājs, kurš atbilstoši vides aizsardzības jomas normatīvajiem aktiem ir saņēmis atbilstošās atļaujas, būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjomu, un papildus jānorāda šo atkritumu veidu atbilstoši atkritumu klasifikatoram (Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 302 "Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus" pielikums).
Līdz ar to būvniecības informācijas sistēmā uzkrātos datus varēs nodot uz Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmu par būvniecības atkritumu nodošanu atkritumu apsaimniekotājiem izvešanai no būvobjekta, kā arī datu analizēšanas un kontroles vajadzībām, kas ļaus efektīvāk izsekot būvniecībā radīto atkritumu apsaimniekošanu.
Ņemot vērā, ka būvniecības informācijas sistēmā jau ir izstrādāta atbilstoša funkcionalitāte, tad būvnoteikumos noteikts konkrēts termiņš - 01.07.2022., ar kuru brīdi personai ir pienākums sniegt detalizētāku informāciju par būvniecības atkritumiem.
Problēmas apraksts
Būvniecības likuma 14.1 panta ceturtā daļa nosaka, ka Ministru kabinets būvnoteikumos nosaka gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu. Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27. punkts nosaka, ka  šā likuma papildināšanu ar 14.1 pantu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā.  
Būvnoteikumos tiks noteikti gadījumi, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu. Būvniecības likuma 14.1  pants nevar sākt darboties bez atbilstošiem grozījumiem vispārīgajos un speciālajos būvnoteikumos. 
Ekonomikas ministrija organizēja sanāksmes ar būvniecības nozari, lai uzklausītu nozares viedokli par klusēšanas-piekrišanas regulējuma ieviešanu. Nozare vērsa uzmanību, ka šobrīd ir vairākas valsts un pašvaldību institūcijas, kuras nepamatoti neievēro būvniecības normatīvajos aktos noteiktos termiņus attiecībā uz atļauju, atzīmju un saskaņošanas sniegšanu.
Risinājuma apraksts
Papildināts būvnoteikumu izdošanas tiesiskais pamatojums ar  Būvniecības likuma 14.1 panta ceturto daļu, līdz ar to papildināts būvnoteikumu 1. punkts attiecībā uz to, ko šie noteikumi nosaka, papildinot tos ar Būvniecības likuma 14.1 panta ceturtajā daļā noteikto. (noteikt gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu).  
Noklusējums ir piemērojams gadījumos, kad būvvaldei atbilstoši Būvniecības likuma 12. pantā noteiktajai būvvaldes kompetencei nav jāvērtē paskaidrojuma rakstam pievienoto būvniecības ieceres dokumentācijas (būvprojekta) tehnisko risinājumu. Būvniecības likuma 12. pants nosaka, ka būvvalde nodrošina būvniecības administratīvā procesa tiesiskumu, tai skaitā veic būvdarbu administratīvo prasību ievērošanas kontroli un pieņem būves ekspluatācijā. Būvvaldes kompetencē ir pārbaudīt un kontrolēt šāda būvniecības principa un šādu tehnisko prasību ievērošanu: 1) arhitektoniskās kvalitātes princips, ciktāl tas attiecas uz būves iekļaušanos ainavā un pilsētvidē; 2) pašvaldības teritorijas plānojumā, lokālplānojumā (ja tāds ir izstrādāts) un detālplānojumā (ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvajiem aktiem) noteiktās prasības; 3) normatīvajos aktos noteiktās būves novietojuma prasības. Par būvniecības ieceres dokumentācijas (būvprojektu) tehnisko risinājumu atbild būvprojekta izstrādātājs.
Projekts paredz noklusējuma principu piemērot attiecībā uz Būvniecības likuma 14.1 panta pirmajā daļā noteikto - uz būvvaldes lēmumiem un atzīmēm būvniecības administratīvajā procesā, kura ierosināšanai ir nepieciešams paskaidrojuma raksts. Piemērošanas nosacījums - notecējis lēmuma izdošanas termiņš un  nav izdots negatīvs lēmums; notecējis atzīmes veikšanas termiņš un nav izdots negatīvs lēmums. Noklusējuma princips attiecas arī uz būvvaldes lēmumu par būvdarbu pabeigšanu, bet nav piemērojams uz citu institūciju saņemtajiem atzinumiem.
Projekts paredz noteikt, ka noklusējuma princips piemērojams pirmās grupas hidrobūves vai meliorācijas inženierbūves atjaunošanai vai nojaukšanai, piemēram, rakti dīķi ar virsmas laukumu līdz 0,5 ha.
Ņemot vērā, ka Būvniecības informācijas sistēmā jāveic pielāgošanas darbi, noklusējuma princips (būvnoteikumu 22.1 punkts) stāsies spēkā 2023. gada 1. jūlijā. Noklusējuma princips nav piemērojams būvniecības procesiem, kas noris neizmantojot būvniecības informācijas sistēmu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Būvju īpašnieki un citi būvniecības procesa dalībnieki, kas realizēs konkrēto būvniecību. Mērķgrupas aptuveno lielumu vai īpatsvaru nav iespējams noteikt.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Būvju īpašnieki un citi būvniecības procesa dalībnieki, kas realizēs konkrēto būvniecību, kā arī institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, kura lems par būvniecību. Mērķgrupas aptuveno lielumu vai īpatsvaru nav iespējams noteikt.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr.529 "Ēku būvnoteikumi" (22-TA-974)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi" (22-TA-975)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr. 530 "Dzelzceļa būvnoteikumi" (22-TA-976)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.4. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 661 "Ar radiācijas drošību saistīto būvju būvnoteikumi" (22-TA-979)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.5. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 501 "Elektronisko sakaru inženierbūvju būvnoteikumi" (22-TA-980)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.6. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 631 "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi" (22-TA-973)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.7. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" (22-TA-972)

Pamatojums un apraksts
Noteikt būvniecības procesuālos termiņus, kādos būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektu un izdara atbilstošas atzīmes
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.8. Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 9. maija noteikumos Nr. 253 "Atsevišķu inženierbūvju būvnoteikumi" (22-TA-1009)

Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/4c48fd7a-8b30-41a1-a95a-0f89ee1ba787

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības pārstāvju viedokļi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk