23-TA-1617: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 242 "Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija sēdē atbalstītais informatīvais ziņojums “Par problēmjautājumiem saistībā ar pašvaldību augstas gatavības investīciju projektu īstenošanu” (Nr. 23-TA-96).
Attiecībā uz 2021. gada augstas gatavības investīciju projektiem, kas ietverti Ministru kabineta 2021. gada 2. jūnija rīkojumā Nr. 390 “Par atbalstītajiem augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai, kuriem piešķirams valsts budžeta finansējums” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 390), Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija sēdē atbalstīts priekšlikums Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) līdz 2023. gada 30. jūnijam izvērtēt grozījumu nepieciešamību Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 242 “Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 242), lai nodrošinātu neizmantotā valsts budžeta finansējuma atgūšanu no pašvaldību investīciju projektiem.
Attiecībā uz 2021. gada augstas gatavības investīciju projektiem, kas ietverti Ministru kabineta 2021. gada 2. jūnija rīkojumā Nr. 390 “Par atbalstītajiem augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai, kuriem piešķirams valsts budžeta finansējums” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 390), Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija sēdē atbalstīts priekšlikums Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) līdz 2023. gada 30. jūnijam izvērtēt grozījumu nepieciešamību Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 242 “Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 242), lai nodrošinātu neizmantotā valsts budžeta finansējuma atgūšanu no pašvaldību investīciju projektiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk – VRAA) varētu nodrošināt neizmantotā valsts budžeta finansējuma atgūšanu no 2021. gada pašvaldību investīciju projektiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
VARAM saņēma informāciju par vairākiem problēmjautājumiem, kas skar 2021. gada augstas gatavības investīciju projektus. Līdz ar to tika sagatavots informatīvais ziņojums, lai sniegtu informācijas apkopojumu par problēmjautājumiem, kā arī piedāvātu iespējamos risinājumus. Tāpat VARAM saņēma Finanšu ministrijas 2022. gada 9. decembra vēstuli Nr. 3.2.-16/2-9/3634, ar kuru Finanšu ministrija ierosina Latvijas Pašvaldību savienībai sadarboties ar VARAM un sagatavot nepieciešamo informāciju izskatīšanai Ministru kabinetā 2023. gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projekti nav pabeigti MK noteikumu Nr. 242 3.6. apakšpunktā noteiktajā termiņā - līdz 2022. gada 31. decembrim un nav apgūts piešķirtais finansējums.
Risinājuma apraksts
VARAM ir izvērtējusi grozījumu nepieciešamību MK noteikumos Nr. 242, ņemot vērā ierobežotos valsts budžeta resursus. Tika konstatēts, ka:
1) 2022. gada projektu īstenošana tika uzsākta jau pēc Krievijas Federācijas agresijas Ukrainā sākuma un projekta īstenošanā jau bija jārēķinās ar aktuālajiem riskiem;
2) 2021. gadā minētie nosacījumi bija vieni no projekta atlases kritērijiem. Līdz ar to ir nevienlīdzīga pieeja pret pašvaldībām, kas neiesniedza projektus, jo jau sākotnēji paredzēja, ka nevar izpildīt šo kritēriju.
Attiecīgi izstrādāts noteikumu projekts, kas nosaka, ka VRAA reizi ceturksnī apkopo un izvērtē pašvaldību iesniegtos pārskatus par investīciju projektu īstenošanu, izņemot pārskatus par ventilācijas investīciju projektiem, kurus izvērtē Izglītības un zinātnes ministrija, un informē aģentūru par to saskaņošanu. Ja aģentūra vai Izglītības un zinātnes ministrija konstatē, ka pašvaldība investīciju projektam piešķirto finansējumu nav izmantojusi atbilstoši paredzētajam mērķim un šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem, vai šo noteikumu 3.6. vai 3.1 8. apakšpunktā minētajā termiņā, aģentūra nosūta pašvaldībai pieprasījumu atmaksāt neatbilstoši izmantoto valsts budžeta finansējumu vai līdz noteiktajam termiņam neizmantoto valsts budžeta finansējumu saskaņā ar aģentūras noteikto maksājumu grafiku.
1) 2022. gada projektu īstenošana tika uzsākta jau pēc Krievijas Federācijas agresijas Ukrainā sākuma un projekta īstenošanā jau bija jārēķinās ar aktuālajiem riskiem;
2) 2021. gadā minētie nosacījumi bija vieni no projekta atlases kritērijiem. Līdz ar to ir nevienlīdzīga pieeja pret pašvaldībām, kas neiesniedza projektus, jo jau sākotnēji paredzēja, ka nevar izpildīt šo kritēriju.
Attiecīgi izstrādāts noteikumu projekts, kas nosaka, ka VRAA reizi ceturksnī apkopo un izvērtē pašvaldību iesniegtos pārskatus par investīciju projektu īstenošanu, izņemot pārskatus par ventilācijas investīciju projektiem, kurus izvērtē Izglītības un zinātnes ministrija, un informē aģentūru par to saskaņošanu. Ja aģentūra vai Izglītības un zinātnes ministrija konstatē, ka pašvaldība investīciju projektam piešķirto finansējumu nav izmantojusi atbilstoši paredzētajam mērķim un šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem, vai šo noteikumu 3.6. vai 3.1 8. apakšpunktā minētajā termiņā, aģentūra nosūta pašvaldībai pieprasījumu atmaksāt neatbilstoši izmantoto valsts budžeta finansējumu vai līdz noteiktajam termiņam neizmantoto valsts budžeta finansējumu saskaņā ar aģentūras noteikto maksājumu grafiku.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Informatīvajā ziņojumā tika piedāvāts arī alternatīvs risinājums negrozīt MK noteikumus Nr. 242, ko Ministru kabinets neatbalstīja.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pašvaldību iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Projekta tālāka īstenošana nodrošināma no pašvaldību budžeta resursiem. Tiks uzlabota, pilnveidota pašvaldību sniegto pakalpojumu pieejamība pašvaldību iedzīvotājiem.
Juridiskās personas
- Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Projektu tālāka īstenošana nodrošināma no pašvaldību budžeta resursiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Projektu tālāka īstenošana nodrošināma no pašvaldību budžeta resursiem. Tiks uzlabota, pilnveidota pašvaldību sniegto pakalpojumu pieejamība pašvaldību iedzīvotājiem.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
978 525
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
978 525
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
978 525
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
978 525
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
978 525
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
978 525
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
VRAA un IZM varēs nodrošināt neizmantotā valsts budžeta finansējuma atgūšanu no 2021. gada pašvaldību investīciju projektiem 978 525,47 euro apmērā, lai tālāk būtu iespējams novirzīt tiem augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem, kuriem 2022. gadā iepirkuma līgums netika noslēgts noteiktajā termiņā un kam netika izmaksāts valsts budžeta finansējums 2022. gadā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts digitālās attīstības aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts digitālās attīstības aģentūra
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi