25-TA-152: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumos Nr. 226 "Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumos Nr. 226 "Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu finansējuma pārdali un precizētu atbilstošāku atmaksu finansējuma avotu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt precizējumus Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumos Nr. 226 "Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 226), lai veiktu finansējuma pārdali un precizētu atbilstošāku atmaksu finansējuma avotu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 226 4.2. apakšpunktu, Akcelerācijas fondu programmas īstenošanai ir pieejams atmaksu finansējums 2 miljonu euro apmērā, savukārt saskaņā ar MK noteikumu Nr. 226 20. punktu, 2024. gada 30. jūnijā noslēdzās akcelerācijas fondu ieguldījumu periods. Apkopojot informāciju uz 2024. gada 29. oktobri, Attīstības finanšu institūcijas Altum (turpmāk – sabiedrība Altum) ir konstatējusi, ka ieguldījumiem uzņēmumos, kā arī fondu pārvaldnieku vadības maksām MK Noteikumu Nr. 226 paredzētais 2 mijonu euro atmaksu finansējums faktiski ir izlietots 1,9 miljonu euro apmērā. Akcelerācijas fondu programmas īstenošana paredzēta līdz 2028. gadam, taču atlikušais atmaksu finansējums ir pietiekams līdz indikatīvi 2025. gada 2. ceturkšņa beigām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Akcelerācijas fondu programmas īstenošanu līdz 2028. gadam nav iespējams nodrošināt ar MK noteikumu Nr. 226 paredzēto atmaksu finansējumu, savukārt Riska kapitāla fondu programmai, kas tiek īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumiem Nr. 518 “Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 518), paredzētais atmaksu finansējums veido pārpalikumu, kā arī to, ka atmaksu finansējums abās programmās tiks izmantots gan ieguldījumu veikšanai, gan vadības maksu segšanai, nepieciešams veikt grozījumus precizējot atbilstošāku atmaksu finansējuma avotu.
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, un 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tiek atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām un stājās spēkā NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10. oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju.
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, un 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tiek atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām un stājās spēkā NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10. oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju.
Risinājuma apraksts
1. Nepieciešams precizēt Noteikuma projekta 4.2 apakšpunktu, nosakot, ka tiek palielināts minētais atmaksu finansējumu līdz 3 000 000 euro, ko veido sekojoši atmaksu finansējuma avoti:
1) darbības programmas "Uzņēmējdarbība un inovācijas" papildinājuma 2.2.1.4.1. apakšaktivitātē "Atbalsts aizdevumu veidā komersantu konkurētspējas uzlabošanai" gūto atmaksu publiskā finansējuma daļa 1 000 000 euro un šā finansējuma atmaksātais finansējums;
2) 2.2.1.1. aktivitātē "Ieguldījumu fonds investīcijām garantijās, paaugstināta riska aizdevumos, riska kapitāla fondos un cita veida finanšu instrumentos" gūto atmaksu publiskā finansējuma daļa 2 000 000 euro apmērā.
MK noteikumu Nr. 226 grozījumi nerada ietekmi uz gala saņēmējiem pasākuma ietvaros, jo finanšu starpnieki (akcelerācijas fondu pārvaldnieki) turpina nodrošināt fondu darbību, tai skaitā veicot ieguldījumu gala saņēmējos monitoringu atbilstoši savai ieguldījumu realizācijas stratēģijai.
Investīciju veikšana gala saņēmējos (follow-on ieguldījumi) šajā pasākumā ir pabeigti saskaņā ar MK noteikumos noteiktajām prasībām un termiņiem un nepārsniedzot ar finanšu starpniekiem noslēgtajos līgumos noteikto pieejamā publiskā finansējuma apjomu. Palielinātais atmaksu finansējums tiks izmantots, lai segtu fondu vadības maksas saskaņā ar līgumiem, kas noslēgti starp sabiedrību Altum un finanšu starpniekiem – vadības maksas pēcieguldījumu periodā, kurām nevar izmantot ERAF finansējumu.
2. Nepieciešami tehniskie precizējumi, pārņemot Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2.1. redakciju
1) darbības programmas "Uzņēmējdarbība un inovācijas" papildinājuma 2.2.1.4.1. apakšaktivitātē "Atbalsts aizdevumu veidā komersantu konkurētspējas uzlabošanai" gūto atmaksu publiskā finansējuma daļa 1 000 000 euro un šā finansējuma atmaksātais finansējums;
2) 2.2.1.1. aktivitātē "Ieguldījumu fonds investīcijām garantijās, paaugstināta riska aizdevumos, riska kapitāla fondos un cita veida finanšu instrumentos" gūto atmaksu publiskā finansējuma daļa 2 000 000 euro apmērā.
MK noteikumu Nr. 226 grozījumi nerada ietekmi uz gala saņēmējiem pasākuma ietvaros, jo finanšu starpnieki (akcelerācijas fondu pārvaldnieki) turpina nodrošināt fondu darbību, tai skaitā veicot ieguldījumu gala saņēmējos monitoringu atbilstoši savai ieguldījumu realizācijas stratēģijai.
Investīciju veikšana gala saņēmējos (follow-on ieguldījumi) šajā pasākumā ir pabeigti saskaņā ar MK noteikumos noteiktajām prasībām un termiņiem un nepārsniedzot ar finanšu starpniekiem noslēgtajos līgumos noteikto pieejamā publiskā finansējuma apjomu. Palielinātais atmaksu finansējums tiks izmantots, lai segtu fondu vadības maksas saskaņā ar līgumiem, kas noslēgti starp sabiedrību Altum un finanšu starpniekiem – vadības maksas pēcieguldījumu periodā, kurām nevar izmantot ERAF finansējumu.
2. Nepieciešami tehniskie precizējumi, pārņemot Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2.1. redakciju
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
JāCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Laika periodā no 2025.gada 8.februāra līdz 2025.gada 22.februārim MK noteikumu projekts tika izsludināts publiskā apspriešanā. Laika perioda nav saņemti komentāri par MK noteikumu projektu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
