Anotācija

23-TA-1379: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 535 "Bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz pilnveidot normatīvo regulējumu attiecībā uz bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanas kārtību. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi, lai bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanu varētu veikt kompetentāki ekspertīzes veicēji un nodrošinātu objektīvāku avāriju izmeklēšanu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanas kārtība noteikta Ministru kabineta 2008. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 535 "Bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanas kārtība" (turpmāk - Noteikumi Nr. 535). Bīstamo iekārtu avāriju izmeklē Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk - PTAC) amatpersona, pieaicinot bīstamo iekārtu valdītāju un attiecīgo ekspertu vai speciālistu. Notiekot avārijai, valdītājam nekavējoties par avāriju jāziņo PTAC un jāiesniedz attiecīgi ziņojums atbilstoši Noteikumu Nr.535 noteiktajam regulējumam.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PTAC veicot bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanu, lielākajā daļā gadījumu nepieciešams veikt ekspertīzi, pieprasot speciālistu un ekspertu atzinumus. Šobrīd normatīvais regulējums nosaka, ka par avārijas izmeklēšanu saistītos izdevumus sedz attiecīgās bīstamās iekārtas valdītājs. 
PTAC praksē ir saskāries ar situācijām, ka avāriju izmeklēšanai plānotais ekspertīzes veicējs atsakās veikt ekspertīzi, ņemot vērā potenciālos riskus, ka bīstamās iekārtas valdītājs varētu atteikties segt izdevumus par veikto ekspertīzi. Turklāt esošā norēķinu kārtība var ietekmēt ekspertīzes objektivitāti, piemēram, ekspertīzes veicējs var nenorādīt uz visiem bīstamās iekārtas valdītāja pārkāpumiem vai norādīt tos nepilnīgi, ņemot vērā, ka valdītājs, saņemot negatīvu ekspertīzes atzinumu, var tam nepiekrist un līdz ar to var atteikties segt izdevumus par veikto ekspertīzi.
Risinājuma apraksts
Lai PTAC varētu nodrošināt pēc iespējas kvalitatīvāku un objektīvāku ekspertīzes veikšanu, nepieciešams veikt grozījumu Noteikumu Nr. 535 14.punktā un papildināt Noteikumus Nr. 535 ar 14.1 punktu. 
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr.535 noteikts, ka avāriju izmeklēšanai paredzētais laiks ir 10 darbdienas no valdītāja ziņojuma saņemšanas par notikušo avāriju. Lielākajā daļā gadījumu, PTAC veicot bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanu, izmanto savas Noteikumu Nr. 535 13.3.apakšpunktā noteiktās tiesības, pieaicināt ekspertus ekspertīzes veikšanai un ekspertīzes atzinuma sagatavošanai, līdz ar to parasti avārijas izmeklēšanai nepieciešamais laiks ir vidēji 30 dienas no valdītāja ziņojuma saņemšanas, ņemot vērā, ka ekspertīzes veicējs ekspertīzes atzinumu sagatavo vidēji 3-4 nedēļu laikā. Tādējādi PTAC objektīvi ir grūtības ievērot 10 darbdienu avārijas izmeklēšanas termiņu. 
Risinājuma apraksts
Precizēts Noteikumu Nr. 535 12.punkts, nosakot, ka PTAC avāriju izmeklē 30 dienu laikā.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Ietekmes apraksts
Paredzētie grozījumi nerada ietekmi uz bīstamo iekārtu valdītājiem un PTAC

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Lai bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanai PTAC varētu piesaistīt kompetentus ekspertus un, lai neveidotos situācijas, kad valdītājs atsaka veikt izdevumus ekspertam par ekspertīzes veikšanu, tad turpmāk valdītājam izdevumus par avāriju izmeklēšanu būs jāatlīdzina PTAC, kas nerada ietekmi uz valdītāju, jo jau šobrīd normatīvais regulējums nosaka, ka valdītājam jāsedz izdevumi par avārijas izmeklēšanu. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks norādīta pēc publiskās apspriedes

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks norādīta pēc publiskās apspriedes

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi