25-TA-1175: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 880 "Atbalsta programmas nosacījumi energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 880 "Atbalsta programmas nosacījumi energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās" (turpmāk- MK noteikumi Nr. 880).
Noteikumu projekts izdots saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. un 14. punktu.
Noteikumu projekts izdots saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. un 14. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 880, palielinot sabiedrības "Altum" aizdevuma un garantijas apmēru, kā arī citu nosacījumu precizēšana, lai nosacījumi būtu skaidrāki, mazinātos birokrātiskais slogs un tiktu veicināta programmas apguve.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Š.g. 13. maijā tika pārtraukta jaunu pieteikumu pieņemšana daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes atbalsta programmā, kas tiek realizēta MK noteikumu Nr. 880 ietvaros (turpmāk- Atbalsta programma). Šīs atbalsta programmas ietvaros rezervēts viss pieejamais finansējums, kas apstiprināts vispārējās atjaunošanas pasākumiem. Visvairāk projektu iesniegti no Rīgas reģiona – 52%, kam seko Vidzeme ar 24%, Kurzeme – 10%, Zemgale – 9% un Latgale – 5%. Aktīvākā valstspilsēta ir Rīga – saņemti 102 projektu pieteikumi.
Projektu pieteikumus vēl var iesniegt par daudzdzīvokļu mājām, ja ēku atjaunošanai plānots izmantot rūpnieciski ražotos koka karkasa paneļus, kā arī Latgales plānošanas reģiona daudzdzīvokļu ēkām, ja ar energoefektivitātes projektu paredzēts sasniegt 10–29% kopējās primārās enerģijas ietaupījumu. Šīm aktivitātēm paredzētais kapitāla atlaides finansējums ir pieejams.
Projektu pieteikumus vēl var iesniegt par daudzdzīvokļu mājām, ja ēku atjaunošanai plānots izmantot rūpnieciski ražotos koka karkasa paneļus, kā arī Latgales plānošanas reģiona daudzdzīvokļu ēkām, ja ar energoefektivitātes projektu paredzēts sasniegt 10–29% kopējās primārās enerģijas ietaupījumu. Šīm aktivitātēm paredzētais kapitāla atlaides finansējums ir pieejams.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Atbalsta programmas ietvaros iesniegto projektu pieteikumu plānotais kapitāla atlaides apjoms ir 242 EUR/m2 kā arī vienā mājā vidēji ir 40 dzīvokļu īpašumi. Ja salīdzina ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 460 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.1.i. investīcijas "Daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes uzlabošana un pāreja uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu" īstenošanas noteikumi" ietvaros realizēto atbalsta programmu, kurā kapitāla atlaides apjoms ir 175 EUR/m2 kā arī vienā mājā vidēji ir 33 dzīvokļu īpašumi, vērojama tendence pieaugt gan mājas platībai, gan arī vidējām izmaksām, vidēji 38% apmērā.
2) Atbalsta programmas ietvaros, pirms pieteikuma atbalsta saņemšanai iesniegšanai, var tik izstrādāta tehniskā dokumentācija. MK noteikumos Nr. 880 27.2 apakšpunktā noteikts, ka atbalstu nepiešķir darbībām, kuras uzskatāmas par faktiski pabeigtām vai pilnībā īstenotām, pirms ir iesniegts pieteikums atbalsta saņemšanai, līdz ar to atbalsta saņēmējiem nav viennozīmīgi skaidri definēts, vai tehniskās dokumentācijas izmaksas, kas radušās pirms pieteikuma atbalsta saņemšanai iesniegšanas, ir iespējams attiecināt MK noteikumu Nr. 880 ietvaros;
3) Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 880 46. un 89. punkta redakcijām – lēmums par atbalsta piešķiršanu un līguma noslēgšana ar sabiedrību "Altum" noteikts vienā termiņā – līdz 2028. gada 1. martam. Nepieciešams novērst savstarpēji pretrunīgās MK noteikumu Nr. 880 46. un 89. punktu redakcijas.
2) Atbalsta programmas ietvaros, pirms pieteikuma atbalsta saņemšanai iesniegšanai, var tik izstrādāta tehniskā dokumentācija. MK noteikumos Nr. 880 27.2 apakšpunktā noteikts, ka atbalstu nepiešķir darbībām, kuras uzskatāmas par faktiski pabeigtām vai pilnībā īstenotām, pirms ir iesniegts pieteikums atbalsta saņemšanai, līdz ar to atbalsta saņēmējiem nav viennozīmīgi skaidri definēts, vai tehniskās dokumentācijas izmaksas, kas radušās pirms pieteikuma atbalsta saņemšanai iesniegšanas, ir iespējams attiecināt MK noteikumu Nr. 880 ietvaros;
3) Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 880 46. un 89. punkta redakcijām – lēmums par atbalsta piešķiršanu un līguma noslēgšana ar sabiedrību "Altum" noteikts vienā termiņā – līdz 2028. gada 1. martam. Nepieciešams novērst savstarpēji pretrunīgās MK noteikumu Nr. 880 46. un 89. punktu redakcijas.
Risinājuma apraksts
1) Pieaugot māju platībai kā arī palielinoties ēku atjaunošanas izmaksām, nepieciešams palielināt maksimālos sabiedrības "Altum" aizdevuma un garantijas apmērus. MK noteikumu Nr. 880 53. punktā nepieciešams noteikt, ka sabiedrības "Altum" maksimālais aizdevuma apmērs projekta īstenošanai ir līdz 7 000 000 euro kā arī MK noteikumu Nr. 880 63. punktā nepieciešams noteikt, ka garantētā summa vienas ēkas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem nepārsniedz 5 600 000 euro. Līdz 2025. gada 13.maijam tika iesniegti kapitāla atlaides rezervācijas pieteikumi par visu atbalsta programmai pieejamo finansējuma apmēru. Pēc kapitāla atlaides rezervācijas, pēc tam arī pakalpojumu sniedzēja atlases, kad skaidri zināmas projekta kopējās izmaksas, tiks piešķirts atbalsts - piešķirts sabiedrības "Altum" aizdevums, garantija un kapitāla atlaide. Atbalsta piešķiršana, līdz ar to līguma slēgšana par atbalsta saņemšanu vēl ne ar vienu projektu nav veikta, līdz ar to ierosinātās izmaiņu dēļ MK noteikumos Nr. 880 nebūs nepieciešams veikt izmaiņas klientu iesniegtajos pieteikumos, kā arī gaidāmajos atbalsta līgumos. Ierosinātās izmaiņas nodrošinās, ka projektiem, kuri plāno veikt kompleksu ēku atjaunošanu būs iespējams saņemt sabiedrības "Altum" aizdevumu par visām projekta attiecināmajām izmaksām vai garantiju 80% apmērā no cita finansētāja attiecināmo izmaksu aizdevuma. Ar grozījumiem MK noteikumos Nr.880 atbalstu varēs saņemt mājas, kurām ir liela platība un kurās ir lielāks mājsaimniecību skaits. Salīdzinājumā ar vairākiem maziem projektiem, bet summāri platības ziņā līdzvērtīgas, lieliem projektiem ir zemākas administratīvas izmaksas (projektēšanas, būvniecības un uzraudzības izmaksas), lielāks energoefektivitātes ieguvums (renovācijas rezultātā siltumenerģijas ietaupījums uz kopējo ieguldījumu ir augstāks) un plašāks sabiedriskais efekts.
Sabiedrības Altum 2025. gada 13. augusta valdes sēdē tika izskatīts jautājums par daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes atbalsta programmas rādītāju novērtējumu. Tika secināts, ka noteikumu projekta ietekme uz plānotājiem atbalsta programmas rādītājiem ir nebūtiska (sagaidāmo paredzamo un sagaidāmo neparedzamo zaudējumu apjoma pieaugums nepārsniedz 4% apmēru), līdz ar to Ministru kabineta 2025. gada 15. jūlija sēdes protokola Nr. 28 66. § (25-TA-1249 (IP)) apstiprinātais programmu rādītāju novērtējums ir aktuāls un tas nav jāgroza.
2) Nepieciešams precizēt MK noteikumos Nr. 880 27.2 apakšpunktu, nosakot, ka kā izņēmums ir darbības, kuru izmaksas iekļauj kapitāla atlaides palielināšanā saskaņā ar MK noteikumu Nr. 880 30. punktu.
3) Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 880 89. punktu, nosakot, ka Sabiedrība "Altum" pieņem lēmumus par atbalsta piešķiršanu līdz brīdim, kamēr pieejams MK noteikumu Nr. 880 7. punktā minētais finansējums, bet ne vēlāk kā līdz 2028. gada 15.februārim.
Noteikumu projekta 81.4.1. un 81.4.2. apakšpunktā ir veikti tehniski precizējumi, lai šajā apakšpunktā noteiktās summas salāgotu ar Regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktā noteiktajām summām.
Sabiedrības Altum 2025. gada 13. augusta valdes sēdē tika izskatīts jautājums par daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes atbalsta programmas rādītāju novērtējumu. Tika secināts, ka noteikumu projekta ietekme uz plānotājiem atbalsta programmas rādītājiem ir nebūtiska (sagaidāmo paredzamo un sagaidāmo neparedzamo zaudējumu apjoma pieaugums nepārsniedz 4% apmēru), līdz ar to Ministru kabineta 2025. gada 15. jūlija sēdes protokola Nr. 28 66. § (25-TA-1249 (IP)) apstiprinātais programmu rādītāju novērtējums ir aktuāls un tas nav jāgroza.
2) Nepieciešams precizēt MK noteikumos Nr. 880 27.2 apakšpunktu, nosakot, ka kā izņēmums ir darbības, kuru izmaksas iekļauj kapitāla atlaides palielināšanā saskaņā ar MK noteikumu Nr. 880 30. punktu.
3) Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 880 89. punktu, nosakot, ka Sabiedrība "Altum" pieņem lēmumus par atbalsta piešķiršanu līdz brīdim, kamēr pieejams MK noteikumu Nr. 880 7. punktā minētais finansējums, bet ne vēlāk kā līdz 2028. gada 15.februārim.
Noteikumu projekta 81.4.1. un 81.4.2. apakšpunktā ir veikti tehniski precizējumi, lai šajā apakšpunktā noteiktās summas salāgotu ar Regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktā noteiktajām summām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Atbalsts tiks sniegts daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašniekiem.
Juridiskās personas
- Būvniecības nozare (t.sk. būvniecības uzņēmumi), pašvaldības, biedrības, kapitālsabiedrības, kas ir iesaistītas daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldīšanā un apsaimniekošanā
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā Noteikumu projekta ietvaru, tas ietekmē juridiskās personas, kas iesaistītas daudzdzīvokļu māju atjaunošanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352)
Apraksts
Ir konstatēts, ka Noteikumu projekta 81.4.1. un 81.4.2. apakšpunktā noteiktās summas neatbilst Regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktā noteiktajām summām. Attiecīgi precizēts Noteikumu projekta 81.4. apakšpunkts, salāgojot to ar Regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktu.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 81.4.1. un 81.4.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalība netiek nodrošināta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2.1.1.1. pasākuma ietvaros, cita starpā, tiks sekmēta viena no Nacionālā attīstības plāna mērķu izpildēm: esošais dzīvojamais fonds līdz 2050. gadam atbilstu augstiem energoefektivitātes, būvniecības, drošības un labiekārtotības standartiem.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošana labvēlīgi ietekmē pašvaldību teritoriju attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiek samazināts enerģijas patēriņš, būvniecībā tiek izmantoti energoefektīvi materiāli.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2.1.1.1. pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim primārais enerģijas ikgadējais patēriņš daudzdzīvokļu mājās ar uzlabotu energoefektivitāti plānots 21 162 MWh/gadā.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
