Anotācija

25-TA-1634: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"" izstrādāts precizēt piešķirtā finansējuma sadalījumu pa gadiem, lai varētu pabeigt un apmaksāt jaunā Liepājas cietuma būvniecību atbilstoši noslēgtajiem līgumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir precizēt jaunā Liepājas cietuma būvniecībai piešķirtā finansējuma avotus, kā arī sadalījumu pa gadiem, lai varētu pabeigt un apmaksāt jaunā Liepājas cietuma būvniecību atbilstoši noslēgtajiem līgumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Tieslietu ministrija, izpildot Ministru kabineta uzdevumu, (prot. Nr.73, 21.§ 4.punkts) mēneša laikā pēc jaunā Liepājas cietuma projektēšanas, autoruzraudzības un būvdarbu iepirkuma uzvarētāja pasludināšanas Ministru kabinetam iesniedza izskatīšanai grozījumus Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju", atbilstoši precizējot būvniecības termiņus un finanšu plūsmas pa gadiem. Ņemot vērā sarežģīto budžeta plānošanas procesu, kā arī lai nodrošinātu, ka Tieslietu ministrijas precizētā jaunā Liepājas cietuma būvniecības projekta finanšu plūsma negatīvi neietekmē Latvijas fiskālo telpu, tika panākta vienošanās, ka daļa no 2026. gadā nepieciešamā finansējuma jaunā Liepājas cietuma būvniecībai tiek piešķirta 2025. gadā.
Ar Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra rīkojumu Nr. 740 "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"" tika nolemts atbalstīt jauna cietuma būvniecību Liepājā par valsts budžeta līdzekļiem, paredzot kopējo finansējumu 2022.–2026. gadam ne vairāk kā 175 643 319 euro apmērā, tai skaitā:
          2.1. atļaut Tieslietu ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 04.02.00 "Ieslodzījuma vietu būvniecība" ilgtermiņa saistību pasākuma "Jauna cietuma būvniecība Liepājā" īstenošanai laikposmā no 2023. līdz 2026. gadam 164 835 668 euro apmērā:
          2.1.1. 2023. gadā – 20 701 659 euro;
          2.1.2. 2024. gadā – 75 366 614  euro;
          2.1.3. 2025. gadā – 39 680 821 euro;
          2.1.4. 2026. gadā – 29 086 574 euro;
          2.2. atļaut jaunā Liepājas cietuma būvniecības nodrošināšanai izmantot valsts akciju sabiedrības "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitālā ieguldītos līdzekļus ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstībai:
          2.2.1. 2022. gadā – 392 538 euro;
          2.2.2. 2025. gadā – 10 415 113 euro."

2022.gada novembrī tika parakstīts līgums par Liepājas cietuma būvniecību ar SIA “ Citrus Solutions” (turpmāk - būvnieks) un tika uzsākti būvniecības darbi. Plānotais darbu pabeigšanas laiks – 2025. gada 22.septembris.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jaunā Liepājas cietuma būvniecības projekta īstenošana ir noritējusi ļoti veiksmīgi, ievērojot visus sākotnēji noteiktos būvniecības termiņus un atbilstoši plānotajām finanšu plūsmām pa gadiem. Ņemot vērā, ka jaunā Liepājas cietuma būvniecību plānots pabeigt 2025.gada 22.septembrī, tai skaitā nodot objektu ekspluatācijā, tad 2025.gada ietvaros pietrūkst 15 483 003 euro (tai skaitā PVN), lai atbilstoši noslēgtajam līgumam samaksātu būvniekam par padarītajiem darbiem, tomēr šie līdzekļi ir iedalīti 2026.gadam.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešama piešķirtā finansējuma pārdale pa gadiem, piešķirot papildu finansējumu 2025.gadā un tādā pašā apmērā samazinot piešķirto finansējumu 2026.gadā. Papildu finansējuma piešķiršana var tikt realizēta, palielinot sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitālu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 15 483 003 euro apmērā, lai nodrošinātu jaunā Liepājas cietuma būvniecības darbu apmaksu 2025.gadā.
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta 19. daļa noteic, ka finanšu ministram ir tiesības, informējot par to Saeimu, palielināt ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, kas ir kapitāla daļu turētāja attiecīgajā kapitālsabiedrībā, apropriāciju finansēšanas klasifikācijas kategoriju kodiem, lai veiktu ieguldījumu valsts izšķirošajā ietekmē esošo kapitālsabiedrību pamatkapitālā svarīgu valstisku funkciju nodrošināšanai vai tautsaimniecības attīstības veicināšanai. Šādu apropriācijas palielināšanu var veikt, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un apropriācijas palielināšanai nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta bilanci nominālajā izteiksmē atbilstoši Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmas Eiropas Savienībā metodoloģijai.
Jaunais Liepājas cietums ir kopējai sabiedrības drošībai nozīmīgs infrastruktūras objekts, kas ļaus turpināt pilnveidot sodu izpildes sistēmu, ieviešot inovācijas un aizvien plašāk pielietojot individuālu izvērtējumu, pilnveidojot ieslodzīto resocializācijas procesu, tādējādi radot ietekmi arī uz atkārtotu noziegumu izdarīšanas jeb recidīva rādītāju samazināšanu.
Izmaiņas jaunā Liepājas cietuma būvniecībai piešķirtā finansējuma sadalījumā pa gadiem 2025.gadā radīs negatīvu ietekmi uz valsts budžetu, bet 2026.gadā – pozitīvu, līdz ar to provizoriskā fiskālā ietekme uz vispārējās valdības budžetu vidējā termiņā ir pozitīva.
 
Problēmas apraksts
Līdz šim, lai nodrošinātu cietumu sistēmas infrastruktūras remontdarbus un ar attīstību saistītās vajadzības, valsts akciju sabiedrības "Tiesu nama aģentūra" pamatkapitāls tika palielināts 11 200 000 euro apmērā (Ministru kabineta 2017.gada 8.septembra ārkārtas sēdes protokols Nr.44, 2.§). Tāpat Ministru kabinets atļāva šo ieguldījumu izmantot jaunā Liepājas cietuma būvniecībai (Ministru kabineta 2022.gada 4.oktobra rīkojums Nr.485)
Pārējais jaunā Liepājas cietuma būvniecībai nepieciešamais finansējums ir piešķirts  no valsts budžeta līdzekļiem, uzņemoties valsts budžeta ilgtermiņa saistības.
Ministru kabinets 2024.gada 9.janvāra sēdē uzdeva Tieslietu ministrijai sagatavot un tieslietu ministram līdz 2026. gada 1. jūlijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē tiesību akta projektu par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitāla samazināšanu Liepājas cietuma būvniecībā ieguldīto sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" finanšu līdzekļu apjomā un Liepājas cietuma attiecīgo daļu nodošanu valsts īpašumā (MK 09.01.2024. sēdes protokols Nr. 1, 75. §, 2.punkts). Tomēr atkārtoti izvērtējot situāciju un jaunā Liepājas cietuma apsaimniekošanas efektīvāko modeli, secināms, ka optimālākais risinājums ir visa objekta ieguldīšana sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra" pamatkapitālā. Šāda pieeja nodrošinās valsts investīciju efektīvu un ilgtspējīgu pārvaldību, garantējot, ka cietums tiks apsaimniekots un uzturēts atbilstoši Ministru kabineta noteikumos definētajiem valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas principiem. Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra"  profesionālā pieredze un specializācija ļaus uzturēt cietuma infrastruktūru augstā līmenī, novēršot priekšlaicīgu nolietošanos un pasargājot valsti no papildu izmaksām nākotnē.
Cietuma kompleksa būvniecība tiek veikta uz valsts īpašumā esoša zemes gabala Alsungas ielā 29, Liepājā, kuru Liepājas valstspilsētas pašvaldība jauna cietuma būvniecībai nodeva valsts īpašumā. Cietuma kompleksa darbības nodrošināšanai nākotnē nav nepieciešams viss zemes gabals, bet tikai daļa no tā. Lai izvairītos no nelietderīgiem izdevumiem uzturot teritoriju, kura nav nepieciešama cietuma kompleksa darbības nodrošināšanai, pēc cietuma nodošanas ekspluatācijā Tieslietu ministrija (sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tiesu namu aģentūra”) veiks zemes ierīcības projekta zemes gabala sadalīšanai izstrādi, un cietuma kompleksam funkcionāli nevajadzīgo zemes gabala daļu nodos atpakaļ Liepājas valstspilsētas pašvaldībai. Pēc cietuma kompleksa nodošanas ekspluatācijā un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tiesu namu aģentūra” būvdarbu pieņemšanas – nodošanas akta parakstīšanas, līdz zemes gabala sadalīšanai un nekustamā īpašuma iekļaušanai sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tiesu namu aģentūra” pamatkapitālā, cietuma komplekss tiks reģistrēts Zemesgrāmatā uz valsts vārda Tieslietu ministrijas personā.
 
Risinājuma apraksts
Jaunā cietuma ieguldīšana TNA pamatkapitālā. Nododot cietuma pārvaldību sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra", Ieslodzījuma vietu pārvalde varēs pilnībā koncentrēties uz savām pamatfunkcijām – apcietinājuma un brīvības atņemšanas soda izpildi. Tas uzlabos Ieslodzījuma vietu pārvaldes tiešās darbības efektivitāti, kamēr sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Tiesu namu aģentūra"  nodrošinās specializētu un profesionālu infrastruktūras uzturēšanu, tādējādi panākot resursu optimālu izmantošanu un skaidru atbildības sadalījumu.
Problēmas apraksts
Jauno cietumu plānots nodot ekspluatācijā līdz 2025.gada 22.septembrim, bet pirmos ieslodzītos uzņemt 2026.gada pirmajā pusē.
 Pēc cietuma kompleksa nodošanas ekspluatācijā un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tiesu namu aģentūra” būvdarbu pieņemšanas – nodošanas akta parakstīšanas (2025. gada 22. septembris) ir jānodrošina objektā izbūvēto iekārtu, sistēmu, aprīkojuma un mehānisko daļu tehniskās apkopes, lai nodrošinātu to pilnvērtīgu un nepārtrauktu darbību un tām būtu spēkā sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tiesu namu aģentūra” un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Citrus Solutions” būvniecības līgumā paredzētā vispārējā garantija (5 gadi). Atbilstoši sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tiesu namu aģentūra” iepirkuma procedūras ietvaros saņemtajam piedāvājumam un Ieslodzījumu vietu pārvaldes plānotajiem uzturēšanas un komunālo pakalpojumu izdevumiem 2025. gadā nepieciešami 552 943 euro, ieskaitot PVN, bet 2026.gadā 2 211 772 euro, ieskaitot PVN.
 
Risinājuma apraksts
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tiesu namu aģentūra” un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Citrus Solutions” noslēgtais būvniecības līgums paredz veikto būvdarbu tiešo izmaksu indeksāciju, tas ir, palielinot vai samazinot tās, piemērojot Centrālās statistikas pārvaldes publicēto būvniecības izmaksu indeksu, kas tiek aprēķināts par ceturksni (tabula RCB 020c). Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra rīkojuma Nr. 740 "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 12. februāra rīkojumā Nr. 50 "Par Ieslodzījuma vietu infrastruktūras attīstības koncepciju"" informatīvā ziņojuma pielikumā “Naudas plūsma”, būvniecības izmaksu izmaiņu segšanai tika plānoti 15 080 023 euro, ieskaitot PVN. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Tiesu namu aģentūra” līdz būvdarbu pabeigšanai vēl būs jāpiemēro būvdarbu izmaksu indeksācija par 2025. gada II un III ceturkšņos veikto būvdarbu tiešajām izmaksām. Pieņemot būvniecības izmaksu indeksa pieaugumu II ceturksnī par 1,2 procentpunktiem un III ceturksnī par 1,3 procentpunktiem, Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Tiesu namu aģentūra” prognozē 8 260 523 euro, ieskaitot PVN, ekonomiju pozīcijā “Būvdarbu indeksācija”. Būvdarbu izmaksu indeksācijas ekonomija būtu izmantojama 2025. gada veikto būvdarbu apmaksai un cietuma kompleksa uzturēšanai pēc būvdarbu pabeigšanas 2025. un 2026.gadā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ieslodzītās personas, Ieslodzījuma vietu darbinieki, Latvijas iedzīvotāji
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
39 680 821
0
29 086 574
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
39 680 821
0
29 086 574
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
39 680 821
15 483 003
29 086 574
-20 858 811
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
39 680 821
15 483 003
29 086 574
-20 858 811
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-15 483 003
0
20 858 811
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-15 483 003
0
20 858 811
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-15 483 003
20 858 811
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-15 483 003
20 858 811
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai atbilstoši noslēgtajam līgumam samaksātu jaunā Liepājas cietuma būvniekam par padarītajiem darbiem, 2025.gada ietvaros papildus nepieciešami 15 483 003 euro (tai skaitā PVN), attiecīgi par šo summu ir iespējams samazināt 2026.gadā plānoto finansējumu.
Ņemot vērā, līguma ar jaunā Liepājas cietuma būvnieku izpildes gaitu un plānotos maksājumus, šobrīd provizoriski tiek plānots finansējuma ietaupījums 8 260 523 euro apmērā, ko plānots novirzīt jaunā Liepājas cietuma uzturēšanai 2025.gadā 552 943 euro apmērā un 2026.gadā 2 211 772 euro apmērā. Papildus 2026.gadā ir nepieciešams finansējums ieslodzīto un to materiālo vērtību pārvešanai, kā arī vecā aprīkojuma utilizācijai 120 000 euro apmērā. Pārējais ietaupījums 5 375 808 euro apmērā 2026.gadā tiks atgriezts valsts budžetā.
Ņemot vērā, ka papildu valsts budžeta finansējums tiks piešķirts veicot ieguldījumu TNA pamatkapitālā, plānoto būvniecības izdevumu ekonomiju, kā arī jaunā Liepājas cietuma uzturēšanai un ieslodzīto pārvešanai nepieciešamo finansējumu, ilgtermiņa saistību pasākumam "Jauna cietuma būvniecība Liepājā" 2025. – 2026.gadiem valsts budžeta finansējums ir jāparedz šādā apmērā:
2025. gadā 39 127 878 euro (samazinās par 552 943 euro);
2026. gadā 5 895 991 euro (samazinās par 23 190 583 euro).
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Provizoriskie jaunā Liepājas cietuma uzturēšanas izdevumi.
   EUR/mēnesī ar PVN EUR/gadā ar PVN
IeVP tiešās apsaimniekošanas izmaksas kopā 25 308,00 303 696,00
 
TNA apsaimniekošanas maksa kopā 69 596,07 835 152,84
Nekustamā īpašuma apdrošināšana 1 500,00 18 000,00
Veidotais uzkrājums gadā (0.02%) no būvniecības izmaksām 20 979,08 251 749,00
Kopējās uzturēšanas izmaksas 184 314,31 2 211 771,76
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Rīkojuma projekts šo jomu neskar.
Cita informācija

Lai nodrošinātu jaunā Liepājas cietuma uzturēšanu un ieslodzīto pārvešanu tiks veikta izdevumu pārdale starp Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammām, paredzot izdevumu samazinājumu budžeta apakšprogrammā 04.02.00 “Ieslodzījuma vietu būvniecība” un izdevumu palielinājumu budžeta apakšprogrammā 04.01.00 “Ieslodzījuma vietas” 2025.gadā par 552 943  euro un 2026. gadā par 2 331 772 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ieslodzījuma vietu pārvalde, SIA "Tiesu namu aģentūra", Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Naudas plūsma