Anotācija (ex-ante)

23-TA-140: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Prakses organizēšanas kārtība profesionālās izglītības programmās" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Profesionālās izglītības likuma 7. panta 4.punkts, Ministru prezidenta rezolūcija Nr.22-UZ-190.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši Profesionālās izglītības likumā dotajam uzdevumam noteikt profesionālās izglītības programmu izglītojamo prakses organizēšanas kārtību, tai skaitā prakses organizēšanai nepieciešamos dokumentus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz prakses organizācijas kārtību un prakses organizēšanai nepieciešamos dokumentus nosaka Ministru kabineta 2012.gada 20.novembra noteikumi Nr.785 "Mācību prakses organizācijas un izglītojamo apdrošināšanas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 785), kas tika izdoti saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 7.panta 4.punktu un 31.panta sesto daļu.  
Atbilstoši 2022. gada 3. marta grozījumiem Profesionālās izglītības likumā minētā likuma 7. panta 4. punkts un 31. panta sestā daļa tika izteikta jaunā redakcijā. Vienlaicīgi ar Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 42. punkta 13. apakšpunktu tika noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2023. gada 31. maijam izdod šā likuma 7. panta 4. punktā minētos noteikumus. Līdz Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. maijam, piemēro MK noteikumus Nr. 785.  Savukārt pārejas noteikumu 42. punkta 14. apakšpunktā tika noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2023. gada 31. maijam izdod šā likuma 31. panta sestajā daļā minētos noteikumus.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot minēto, tai skaitā to, ka ar  2023. gada 1. jūnijā spēku zaudēs MK noteikumi. Nr. 785 ir nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus par prakses organizācijas kārtību, tai skaitā par prakses organizēšanai nepieciešamajiem dokumentiem, kā arī jaunus Ministru kabineta noteikumus par kritērijiem un kārtību, kādā profesionālās izglītības iestāžu izglītojamie apdrošināmi pret nelaimes gadījumiem mācību laikā atbilstoši Profesionālās izglītības likumā noteiktajam. 
Atšķirībā no līdzšinējā regulējumā ietvertā nosacījuma, ka izglītojamos var apdrošināt pret nelaimes gadījumiem mācību prakses laikā, bet tie obligāti apdrošināmi pret nelaimes gadījumiem mācību prakses laikā Ministru kabineta noteiktās profesionālajās kvalifikācijās, šobrīd  Profesionālās izglītības likuma 31. panta sestā daļa paredz, ka profesionālās izglītības iestādes izglītojamie apdrošināmi pret nelaimes gadījumiem visā mācību laikā. Tādējādi apdrošināšanas periods vairs netiek saistīts tikai ar prakses laiku, bet ar visu mācību laiku un ir attiecināms uz visām kvalificējām. Ievērojot minēto, regulējums par apdrošināšanas kārtību visā mācību laikā un noteiktajiem kritērijiem iekļaujams atsevišķos Ministru kabineta noteikumos, šos jautājumos vairs neiekļaujot Ministru kabineta noteikumos par prakses organizāciju.  
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, izdodami Ministru kabineta noteikumi par prakses organizācijas kārtību izglītības iestādēs, kas īsteno profesionālās izglītības programmas. Noteikumu projekts pamatā saglabā MK noteikumu Nr. 785 redakciju, nosakot vienotu prakses organizēšanas kārtību, tai skaitā prakses organizēšanai nepieciešamos dokumentus. Vienlaikus jāteic, ka noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums ir pārskatīts, ņemot vērā gan Profesionālās izglītības likumā noteikto par to, ka prakse vairs netiek dalīta mācību praksē un kvalifikācijas praksē, gan praksē konstatētos nepieciešamos uzlabojumus prakses organizēšanā. 

Tādējādi noteikumu projekts attiecībā uz prakses organizēšanas kārtību paredz, ka prakses  organizēšanā piedalās profesionālās izglītības iestāde, prakses vieta un praktikants. Noteikumu projekts definē visu trīs pušu veicamās darbības, pamatā saglabājot MK noteikumos Nr. 785 noteikto regulējumu.
Tāpat arī noteikumu projekts nosaka prakses organizēšanai nepieciešamos dokumentus un tajos ietveramo informāciju, kas līdzīgi  kā MK noteikumos Nr. 785 ir prakses programma, prakses dienasgrāmata, prakses pārskats un līgums par praksi starp praktikantu, profesionālās izglītības iestādi un prakses vietu. Papildus noteikumu projekts paredz noteikt minētajos dokumentos iekļaujamo saturu, lai nodrošinātu vienotu pieeju visās izglītības iestādēs.
Ņemot vērā, ka būtisks aspekts ir prakses vietas sagatavotais praktikanta raksturojums, noteikumu projektā paredzēta šāda raksturojuma nepieciešamība. 
Vienlaicīgi noteikumu projekts precizē, ka prakses organizēšanai nepieciešamos dokumentus  profesionālās izglītības iestādes var veidot gan elektroniski, gan papīra formātā.

Tā kā saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 31. panta sesto daļu un atbilstoši Ministru kabineta noteiktiem kritērijiem un kārtībai profesionālās izglītības iestāžu izglītojamie apdrošināmi pret nelaimes gadījumiem visā mācību laikā, prakses organizēšanai nav nepieciešams atsevišķs līgums par praktikanta apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem prakses laikā.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Jāpadomā
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, pedagogi, citas izglītības iestādē nodarbinātās personas.
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošinātas vienotas prasības prakses organizēšana, tai skaitā izglītojamo pienākumi, izglītības iestādes pienākumi.
Juridiskās personas
  • Valsts, pašvaldības, privātās izglītības iestādes, kas īsteno profesionālās izglītības programmas. Uzņēmumi, kas nodrošina prakses.
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādēm, kas īsteno profesionālās izglītības programmas, kā arī uzņēmumiem, kas nodrošina prakse svietas, tiks noteikti vienoti nosacījumi un kārtība prakses organizēšanai, to precizējot atbilstoši Profesionālās izglītības likumā noteiktajam.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

Kritēriji un kārtība, kādā profesionālās izglītības iestāžu izglītojamie apdrošināmi pret nelaimes gadījumiem mācību laikā, ievērojot Profesionālās izglītības likuma 31. panta  sestajā daļā  noteikto deleģējumu, tiks noteikta atsevišķos Ministru kabineta noteikumos, kas atbilstoši likuma pārejas noteikumu 42. punkta 14. apakšpunktam minētie noteikumi ir izdodami līdz 2023. gada 31. maijam.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • profesionālās izglītības iestādes
  • uzņēmumi, iestādes, organizācijas, kas nodrošina praksi

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek noteiktas vienotas prasības prakses organizēšanai un iesaistīto pušu veicamās darbības, tādējādi arī veicinot bērna tiesības uz drošu vidi izglītība procesā.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi