Anotācija (ex-ante)

21-TA-1540: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 315 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.5. pasākuma "Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās" pirmās, otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
 1) Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punkts, kas paredz Ministru kabineta kompetenci Eiropas Savienības fondu vadības nodrošināšanā, dodot deleģējumu Ministru kabinetam noteikt specifiskā atbalsta mērķa pieejamo finansējumu, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus un kārtību, , un 20. panta 6. punkts, kas paredz vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
2) Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojums Nr. 406 "Grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība"", kas paredz grozījumus jaunus REACT-EU specifiskos atbalsta mērķus, finansējumu un rādītājus.
3) Ministru kabineta 2021.gada 8.jūnija sēdes protokola (Nr.46, 32.§) 4.1.2.apakšpunkts atļauj uzņemties saistības Izglītības un zinātnes ministrijai 13.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi izglītības un pētniecības nozarē (ERAF)” (turpmāk – 13.1.2. SAM) ietvaros par REACT-EU finansējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1. palielināt 1.1.1.1. pasākuma finansējumu;
2. samazināt 1.1.1.2. pasākuma finansējumu;
3. precizēt 1.1.1.5. pasākuma finansējumu - palielināt finansējumu un pārdalīt finansējumu starp kārtām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
A. 1.1.1.1. pasākums "Praktiskas ievirzes pētījumi". 
Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumu Nr. 34 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.1. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" īstenošanas noteikumos" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 34) 11. punktā noteikts, ka darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.1. pasākumam "Praktiskas ievirzes pētījumi" (turpmāk – 1.1.1.1. pasākums) plānotais kopējais attiecināmais publiskais finansējums ir 112 803 734 euro (t.sk. Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 97 236 954 euro apmērā un nacionālais publiskais valsts budžeta līdzfinansējums 15 566 780 euro apmērā). MK noteikumos Nr. 34 nav nodalīta REACT-EU finansējuma daļa.
Atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta "Informatīvais ziņojuma "Par virssaistību izmantošanu Covid-19 seku mīkstināšanas pasākumiem ES fondu darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" ieviešanā"" protokola (Nr.47, 84.§) 2.1. apakšpunktam tika paredzēts 11 miljonu euro  finansējums 1.1.1.1. pasākuma īstenošanai, attiecīgi tika veikti grozījumi MK noteikumos Nr. 34 (Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumi Nr. 235), kas paredzēja palielināt 1.1.1.1. pasākuma finansējumu tai skaitā par virssaistību finansējums 11 000 000 euro apmērā. Savukārt 2021. gada 8. jūnijā Ministru kabinets apstiprināja grozījumus Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība", jo Eiropas Savienības tiesību akti par Eiropas Savienības fondiem atļāva dalībvalstīm REACT-EU resursus piešķirt vienam vai vairākiem atsevišķiem prioritārajiem virzieniem spēkā esošā darbības programmā vai programmās.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 34 skat. MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekta anotācijā.

B. 1.1.1.5. pasākums "Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās". 
Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumu Nr. 315 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.5. pasākuma “Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās” pirmās, otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 315) 57. punktā noteikts, ka trešajai kārtai pieejamais kopējais publiskais attiecināmais finansējums ir 10 678 517 euro (t.sk. ERAF finansējums 9 076 739 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 1 601 778 euro apmērā). Ņemot vērā, ka trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros nav paredzēts finansēt jaunus projektu iesniegumus (atlase ir noslēgusies 31.12.2021.), ir izveidojies finansējuma atlikums, tai skaitā finansējuma atlikums, kas netika piesaistīts projekta līgumos. 1.1.1.5. pasākuma 3.kārtas projekta īstenošanā esošos finansējuma saņēmējus grozījumi neietekmēs, jo palielināt 1.1.1.5. pasākuma 3.kārtas projekta līgumos noslēgtās summas nav paredzēts. Šobrīd 1.1.1.5. pasākuma 3.kārtas ietvaros nav vērtēšanā esoši projektu iesniegumi. MK noteikumu Nr. 315 40.16. apakšpunktā noteikts, ka Rīgas Tehniskās universitātes otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros īstenotā projekta finansējums ir 4 857 300 euro (t.sk. ERAF 4 128 705 euro apmērā un valsts budžets 728 595 euro apmēra), no kuriem 2 500 000 euro ir paredzēti Latvijas augstskolu un zinātnisko institūciju akadēmiskā un zinātniskā personāla starptautiskām mācībām augsta līmeņa digitālo prasmju apguvei un zināšanu pārnesei. No 2019. gada augsta līmeņa digitālās prasmes Ņujorkas štata Bufalo universitātē apguvuši 14 Latvijas augstākās izglītības institūciju pasniedzēji (par valsts budžeta līdzekļiem) un šobrīd uz mācībām devušies vēl 22 akadēmiskā sektora profesionāļi (ES struktūrfondu finansējums), kā arī 22 personas dosies uz mācībām 2022. gada sākumā (ES struktūrfondu finansējums). Šobrīd ir plānots turpināt akadēmiskā sektora profesionāļu augsta līmeņa digitālo prasmju mācības Ņujorkas štata Bufalo Universitātē, taču Rīgas Tehniskās universitātes otrās projektu iesniegumu atlases kārtas projekta ietvaros nav pieejams finansējums minēto mācību nodrošināšanai.

D. 1.1.1.2. pasākums "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts". 
Ministru kabineta 2016. gada 19. janvāra noteikumu Nr. 50 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.2. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 50) 9. punktā noteikts, ka 1.1.1.2. pasākumam "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" (turpmāk – 1.1.1.2. pasākums) pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 47 910 415 euro (t.sk. ERAF finansējums 40 399 189 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 4 754 147 euro apmērā), tai skaitā pētniecības pieteikumu īstenošanai plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 44 925 282 euro (t.sk. ERAF finansējums 37 861 826 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 4 306 377 euro apmērā).
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 50 skat. MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projekta anotācijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.1.1.1. pasākums. Grozījumi darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība” par REACT-EU finansējumu paredz jaunu ieguldījumu prioritāti un specifisko atbalsta mērķi 13.1.2. SAM, kura ietvaros ir paredzēts finansējums 11 000 000 euro apmērā no REACT-EU resursiem, kas ir kā papildinājums 1.1.1.1. pasākumam. Ar šo noteikumu Nr.34 projektu netiek piešķirts papildus REACT-EU finansējums 1.1.1.1.pasākumam, ar finansējumu tiek kompensētas iepriekš uzņemtās virssaistības 11.milj. apmērā, kas tika piešķirtas atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta informatīvā ziņojuma “Par virssaistību izmantošanu Covid-19 seku mīkstināšanas pasākumiem ES fondu darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” ieviešanā” protokollēmuma (Nr.47, 84.§) 2.1. apakšpunktam, 1.1.1.1.pasākuma finansējumu palielinot ar iepriekšējiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 34 (Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumi Nr. 235). Šobrīd REACT-EU finansējums nav izdalīts MK noteikumos Nr. 34, līdz ar to resursi nav administratīvi nodalīti. 
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 34 skat. MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekta anotācijā.
Risinājuma apraksts
Resursu administratīvā nodalīšana un papildus finansējuma pārdale
Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojums Nr. 406  un Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija sēdes protokola (Nr.46, 32.§) 4.1.2. apakšpunkts paredz REACT-EU finansējumu 13.1.2. SAM ietvaros, līdz ar to tiek precizēts publiskā finansējuma REACT-EU sadalījums, norādot atsevišķi 1.1.1.1.pasākuma finansējumu un 13.1.2.1. pasākuma finansējumu.
Visi projekti, kuriem ir plānots REACT-EU finansējums, ir saskaņā ar DP noteiktajām tematiskajām jomām un rezultātiem, kam paredzēts atbalsts no REACT-EU finansējuma. Piektās kārtas projektiem REACT finansējuma tematiskās jomas ir noteiktas MK noteikumu Nr.34 12.5 punktā un 1.1.1.1.pasākuma 5.kārtas projektu atlases dokumentācijā. Savukārt IZM priekšlikumi 3. un 4. kārtas projektu atbilstībai un finansēšanai no REACT-EU tika iesniegti CFLA un FM ar IZM 09.12.2020. vēstuli Nr. 4-21.1e/20/4261 un 19.01.2021. vēstuli Nr. 4-21.1e/21/192, kur bija norādīts, ka atbalstāmi ir tādi projekti, kas atbilst DP ietvertajām tematiskajām jomām.
Šo noteikumu grozījumu izstrādes laikā tika pārskatīta projektu atbilstība DP  nosacījumiem attiecībā uz REACT -EU 13.1.2.1. pasākumu, t.sk. atbilstība DP noteiktajām tematiskajam jomām, pētniecības kategorijām un  plānotājiem rezultātiem,  nodrošinot, ka no REACT-EU līdzekļiem tiek finansēti tikai tie projekti, kuri atbilst DP noteiktajam.
Anotācijas pielikuma 2. tabulā un 3.tabulā norādīts finansējuma sadalījums pa kārtām un pa projektiem. REACT-EU finansējuma sadalījums sākotnēji tika rēķināts atbilstoši 3. un 4. kārtas projektu līgumos noslēgtajām summām un 5.kārtā pieejamajam finansējumam, ievērojot piešķirtā virssaistību finansējuma proporciju atbilstoši MK noteikumu Nr.34 grozījumu (Ministru kabineta 13.04.2021. noteikumi Nr. 235) anotācijā noteiktajam sadalījumam (virssaistības: ERAF 9 085 938 euro un VB 1 914 062 euro), kā arī atbilstoši 1.1.1.1. pasākumā noteiktajām finansējuma intensitātēm. Ņemot vērā, ka pēc virssaistību novirzīšanas uz REACT-EU finansēšanas avotu mainījās finansējuma proporcija (ERAF 9 350 000 euro, VB 1 650 001 euro), tai skaitā ņemot vērā Komisijas Īstenošanas lēmumu (ES) 2021/2055 (2021. gada 23. novembris), ar ko groza Īstenošanas lēmumu (ES) 2021/182 nolūkā noteikt 2022. gadam paredzēto REACT-EU resursu sadalījumu pa dalībvalstīm (izziņots ar dokumenta numuru C(2021) 8271), ar kuru mainījās iepriekš piešķirtā REACT-EU finansējuma sadalījums pa avotiem (REACT-EU: ERAF 9 266 084 euro, VB 1 733 917 euro), tika veikts finansējuma pārrēķins (skat. 1.pielikumu). Veicot pārrēķinu tika ievērota gan REACT-EU finansējuma proporcija, gan 1.1.1.1.pasākuma 3., 4. un 5. kārtas finansējuma proporcijas, kā rezultātā no REACT-EU finansējuma ir iespējams izmantot tikai 8 201 345 euro (t.sk. ERAF 6 741 442 euro un VB 1 459 903 euro) no 11 000 001 euro pieejamajiem. Pārējā projektiem nepieciešamā finansējuma daļa 2 798 656 euro (t.sk. ERAF 2 524 642 euro un VB 274 014 euro) apmērā tiek segta no virssaistībām, kuras iepriekš 1.1.1.1.pasākumam tika piešķirtas atbilstoši protokollēmumam Nr.47.

Pēc pārrēķina tika konstatēts, ka visu projektu finansēšanai trūkst 154 391.70 euro (iztrūkums radās tādēļ, ka nav iespējams nodrošināt jau apstiprinātu projektu summas pilnīgu atbilstību piešķirtajai 11 000 001 euro summai). Vienlaikus pēc pārrēķina tika veikta finansējuma korekcija pret faktisko projektu summu katrā 1.1.1.1.pasākuma kārtā, pārdalot finansējumu starp 1.1.1.1.pasākuma kārtām, lai tas atbilstu faktiskajai situācijai, kā arī noapaļojot summas uz augšu, lai projektos nerastos iztrūkums. Virssaistību un REACT-EU finansējuma likmju atšķirības dēļ pēc šīm iekšējām pārdalēm radās VB finansējuma iztrūkums 49.00 euro apmērā. Tāpat summu noapaļošanas rezultātā 1.1.1.1.pasākuma VB finansējumu nepieciešams palielināt vēl par 1 euro. Attiecīgi 1.1.1.1.pasākuma finansējumu nepieciešams palielināt arī par proporcionāli aprēķināto ERAF finansējums 283 euro apmērā.
Ņemot vērā, ka pēc finansējuma tehniskās korekcijas visu projektu finansēšanai trūkst 154 440.22 euro (t.sk. ERAF 59 384.18 euro, VB 95 056.52 euro), tiek veikta finansējuma pārdale uz 1.1.1.1. pasākuma 5.kārtas 1.virzienu no šādiem pieejamajiem avotiem:
- 1.1.1.1. pasākuma 4.kārtas līgumos nepiesaistītais VB finansējums 45 247.61 euro apmērā (iekšējā pārdale);
- 1.1.1.1. pasākuma 5.kārtas līgumos nepiesaistītais ERAF finansējums 80 786.28 euro apmērā un VB finansējums 12 472.80 euro apmērā (iekšējā pārdale);
- 1.1.1.5. pasākuma 3.kārtas līgumos nepiesaistītais VB finansējums 31 290  euro apmērā (proporcionālā ERAF daļa tiek vienlaicīgi novirzīta uz 1.1.1.5. 2.kārtu Bufalo mācībām) (papildus saistības).

Pēc pārdalēm visu apstiprināto projektu finansēšanai joprojām trūkst VB finansējums 6 048 euro apmērā. Ņemot vērā, ka visi virssaistību / REACT-EU finansējumam paredzētie projekti jau ir apstiprināti, trūkstošā finansējuma nodrošināšana ir kritiski svarīga. Līdz ar to atbilstoši MK 2020.gada 22.septembra sēdes protokola Nr.55, 33§ Informatīvā ziņojuma “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm (pusgada ziņojums)” 2.2.punktam izsakām priekšlikumu atļaut izmantot 1.1.1.5. pasākuma 3.kārtas atbrīvoto finansējumu VB 6 048  euro apmērā un ERAF 34 272 euro apmērā 1.1.1.1.pasākumā trūkstošo līdzekļu kompensēšanai. Ņemot vērā, ka IZM rīcībā nav citu brīvu līdzekļu trūkstošā valsts budžeta finansējuma nodrošināšanai, negatīva MK lēmuma gadījumā attiecībā uz atbrīvotā finansējuma izmantošanu nebūs iespējams īstenot vienu no projektiem. IZM ieskatā tas būtu nesamērīgs zaudējums, jo trūkstošā valsts budžeta finansējuma 0.006  milj. euro apmērā dēļ nebūtu iespējams īstenot projektu kopsummā 0.5 milj. euro

Pozitīva MK lēmuma gadījumā attiecībā uz 1.1.1.5. pasākuma atbrīvotā finansējuma izmantošanu, ņemot vērā to, ka ERAF un VB ir jāpārdala atbilstoši donora kārtas finansējuma intensitātei, uz 1.1.1.1.pasākumu kopsummā (iekšējās un ārējās pārdales) tiks pārdalīts finansējums ERAF 115 058.28 euro un VB 95 058.41 euro, tai skaitā 71 610 euro no 1.1.1.5. pasākuma (ERAF 34 272 euro, VB 37 338 euro), līdz ar to 1.1.1.1.pasākumā paliek ERAF finansējuma atlikums 55 674.10 euro  (t.sk. 34 272 euro no 1.1.1.5.pasākuma 3.kārtas un 21 402.10 euro no 1.1.1.1.pasākuma 5.kārtas 2.virziena), kas tiek pārdalīts uz 1.1.1.1.pasākuma 4.kārtas saimnieciskajiem projektiem. 1.1.1.1.pasākuma 4.kārta ir noslēgusies un projektiem nav plānots piešķirt papildus finansējumu. Nepieciešamības gadījumā atlikums tiks novirzīts citu SAM vai pasākumu finansēšanai atbilstoši situācijai.

Ietekme uz finansējuma saņēmējiem
Pēc MK noteikumu Nr.34 projekta apstiprināšanas finansējuma saņēmēji kopā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru veiks līguma grozījumus, precizējot nepieciešamās projekta iesnieguma sadaļas un līguma vispārīgos noteikumus, tai skaitā precizējot finansēšanas avotu.  

Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 34 skat. MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekta anotācijā.
Problēmas apraksts
1.1.1.5. pasākums. Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksa (DESI) 2021.gadā mērījumā Latvija ierindojas aiz ES vidējā rādītāja, tai skaitā ievērojami atpaliekot no Igaunijas un Lietuvas. Lai gan atsevišķās DESI indeksa dimensijās Latvija uzrāda vidēji labus rezultātus, tā joprojām atpaliek cilvēkkapitāla un digitālo tehnoloģiju integrācijas dimensijās. Tas liecina pa nepieciešamību turpināt speciālistu sagatavošanu ar augsta līmeņa digitālām prasmēm, kas iegūtās zināšanas izplata gan mācību veidā, gan integrējot digitālo saturu plaša spektra studiju saturā un zinātniskajās metodēs. Līdzšinējās  augstskolu un zinātnisko institūciju personāla augsta līmeņa digitālo prasmju mācības Ņujorkas štata Bufalo Universitātē ir nesušas pozitīvus rezultātus, kā arī šādu speciālistu loku ir nepieciešamas paplašināt, lai nodrošinātu digitālo transformāciju augstākajā izglītībā. Līdz ar to tiek plānots turpināt akadēmiskā sektora profesionāļu augsta līmeņa digitālo prasmju mācības Ņujorkas štata Bufalo Universitātē, taču Rīgas Tehniskās universitātes 1.1.1.5. pasākuma otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros īstenota projekta ietvaros nav pieejami līdzekļi mācību turpināšanas finansējuma nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Finansējuma pārdale
Grozījumi MK noteikumos Nr. 315 izstrādāti, lai nodrošinātu iespējami ātrāku finansējuma pārdali:
1) no 1.1.1.5.pasākuma 3. kārtas līgumos nepiesaistītā finansējuma uz 1.1.1.5.pasākuma 2. kārtu Bufalo mācību nodrošināšanai (ERAF 215 268 euro, VB 6 698 euro);
2) no 1.1.1.5.pasākuma 1. kārtas atbrīvotā finansējuma uz 1.1.1.5.pasākuma 2. kārtu Bufalo mācību nodrošināšanai (ERAF 340 000.00 euro, VB 60 000.00 euro). Finansējumu plānots pārdalīt no projekta Nr.1.1.1.5/17/I/002. Finansējuma saņēmējs ir informējis CFLA par plānoto projekta finansējuma samazinājumu un iesniegts grozījumus pēc tam, kad tiks apstiprināti MK noteikumu Nr.315 grozījumi. Jautājums par atbrīvotā finansējuma atkārtotu izlietošanu tika izskatīts un atbalstīts 26.01.2022. sadarbības partneru darba grupā par ES fondu jautājumiem;
3) no 1.1.1.2. pasākuma projekta pētniecības pieteikumos nepiesaistītā finansējuma uz 1.1.1.5.pasākuma 2. kārtu Bufalo mācību nodrošināšanai (ERAF 156 709 euro, VB 58 945 euro). Jautājums par finansējuma atkārtotu izlietošanu tika izskatīts un atbalstīts 26.01.2022. sadarbības partneru darba grupā par ES fondu jautājumiem;
4) no 1.1.1.5.pasākuma 3. kārtas līgumos nepiesaistītā finansējuma uz 1.1.1.1.pasākumu (VB 31 290 euro).
5) no 1.1.1.5.pasākuma 3. kārtas atbrīvotā finansējuma uz 1.1.1.1.pasākumu  (ERAF 34 272 euro, VB  6 048 euro).

Tāpat 1.1.1.5. pasākuma ERAF finansējums tika palielināts par 1 euro (kopējais finansējums un 2.kārtas finansējums), lai nodrošinātu atbilstību faktiski pieejamajam ERAF finansējumam. Neprecizitāte 1 euro apmērā radās iepriekš veikto grozījumu rezultātā.
Pēc Rīgas Tehniskās universitātes aprēķiniem par pieejamo finansējumu būs iespējams apmācīt 13 personas. Atbilstoši tiek palielināts MK noteikumu Nr. 315 41.5. apakšpunktā noteiktais specifiskais iznākuma rādītājs „akadēmiskais un zinātniskais personāls, kas pilnveidojis kompetenci augsta līmeņa digitālo prasmju jomā”.
MK noteikumu Nr. 315 grozījumu projektā paredzētajām iekšējām un ārējām finansējuma pārdalēm nav negatīvas ietekmes uz spēkā esošajiem uzraudzības rādītājiem. Plānojot 1.1.1.2. pasākuma un 1.1.1.5. pasākuma trešās atlases kārtas finansējuma samazinājumu, tika saglabāts nepieciešamais finansējuma apmērs, lai nodrošinātu plānoto uzraudzības rādītāju izpildi. Finansējuma pārdale neietekmē DP rādītājus, jo 1.1.1.2. pasākuma un 1.1.1.5. pasākuma 3.kārtas ietvaros netiek plānots finansēt jaunus projekta iesniegumus MK noteikumos noteikto projekta īstenošanas termiņu ierobežojumu dēļ, kuri paredzēti, lai nodrošinātu 2014.–2020.gada plānošanas perioda laika grafikam atbilstošu projektu īstenošanu (1.1.1.5. pasākuma 3. atlases kārta noslēgusies 31.12.2021.). Pēc MK noteikumu Nr.315 projekta apstiprināšanas Rīgas Tehniskā universitāte kā 1.1.1.5. pasākuma otrās projektu iesniegumu atlases kārtas finansējuma saņēmējs veiks grozījumus vienošanās par projekta īstenošanu, saskaņojot tos ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru.

Atbilstība komercdarbības atbalsta kontroles likuma normām
Precizēts MK noteikumu Nr. 315 82.1 un 82.2 punkts, ietverot atsauci uz Komercdarbības atbalsta kontroles likuma normām, ņemot vērā, ka Komercdarbības atbalsta kontroles likumā ir veikti grozījumi, ieviešot IV un V nodaļu, kas paredz vispārēji piemērojamus nosacījumus nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanai (MK noteikumu Nr. 34 projekta 12. punkts). Tāpat precizējums nodrošinātu atbalsta atgūšanu gadījumā, ja tiek pārkāptas ne tikai Komisijas regulas Nr. 651/2014 normas, bet arī šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas. 
Problēmas apraksts
1.1.1.2. pasākums. 
Finansējuma pārdale
. Ņemot vērā, ka 1.1.1.2. pasākuma projekta ietvaros nav paredzēts finansēt jaunus pētniecības pieteikumus, ir izveidojies finansējuma atlikums, tai skaitā finansējuma atlikums, kas netika piesaistīts līgumos par pētniecības pieteikumu īstenošanu 575 928.85 euro apmēra (t.sk. ERAF 516 982.98 euro un VB 58 945.87 euro). Pārdalei ir izmantojams finansējuma atlikums atbilstoši 1.1.1.2. pasākuma projekta finansējuma intensitātei, tas ir - ERAF 50 0895 euro, VB 58 945 euro.

Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 50 skat. MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projekta anotācijā.
Risinājuma apraksts
Finansējuma pārdale. Grozījumi MK noteikumos Nr. 50 izstrādāti, lai nodrošinātu iespējami ātrāku 1.1.1.2. pasākuma projekta finansējuma atlikuma pārdali uz 1.1.1.5. pasākuma otro projektu iesniegumu atlases kārtu un uz 1.1.1.3. pasākuma otro projektu iesniegumu atlases kārtu.
MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav negatīvas ietekmes uz spēkā esošajiem uzraudzības rādītājiem. Plānojot 1.1.1.2. pasākuma finansējuma samazinājumu, tika saglabāts nepieciešamais finansējuma apmērs, lai nodrošinātu plānoto uzraudzības rādītāju izpildi.
MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav ietekmes uz intervences kodiem, jo 1.1.1.2. pasākuma finansējums, 1.1.1.5. pasākuma, kā arī 1.1.1.3.pasākuma finansējums attiecas uz intervences jomu - 060 “Pētniecības un inovācijas darbības publiskos pētniecības centros un kompetences centros, kas ietver sadarbības tīklu veidošanu”.
Šobrīd nav pamata uzskatīt, ka 1.1.1.2. pasākuma ietvaros radīsies finansējuma atlikums papildus šobrīd iezīmētajam, jo atbilstoši MK lēmumam (MK 2020.gada 22.septembra sēdes protokols Nr.55, 33§ Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm (pusgada ziņojums)” 2.1.apakšpunkts) viss atbrīvotais finansējums tiek novirzīts virssaistību dzēšanai. Gadījumā, ja 1.1.1.2. pasākuma ietvaros tomēr radīsies finansējuma atlikums, tas tiks novirzīts citu SAM vai pasākumu finansēšanai atbilstoši nepieciešamībai un situācijai.

Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 50 skat. MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projekta anotācijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kā alternatīvs risinājums ir neveikt MK noteikumu grozījumus, kā rezultātā veidotos finanšu līdzekļu atlikumi 1.1.1.2. pasākumā un 1.1.1.5. pasākumā, kas rezultētos ar to, ka tiktu sagatavoti mazāk speciālistu ar augsta līmeņa digitālām prasmēm.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • akadēmiskais personāls
  • zinātniskais personāls
  • sabiedrība kopumā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekts netiešā veidā ietekmēs fiziskās personas, jo REACT-EU finansējums paredzēts praktisko pētījumu projektiem, kas vērsti uz Covid-19 infekcijas slimības izplatības ierobežošanu un iedzīvotāju aizsardzību, projekta rezultāti dos labvēlīgu ietekmi iedzīvotāju aizsardzībā, sabiedrības veselībā.
MK noteikumu Nr. 315 grozījumu projekts ietekmēs augstskolu un zinātnisko institūciju personāla augsta līmeņa digitālo prasmju attīstību.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • augstākās izglītības iestādes
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde
Ietekmes apraksts
MK noteikumu Nr. 34 grozījumu projekta ietvaros REACT-EU finansējums dod iespēju zinātniskām institūcijām un maziem, vidējiem vai lieliem saimnieciskās darbības veicējiem iesaistīsies kopīgos pētījumos, kas vērsti uz Covid-19 pandēmijas seku pārvarēšanu, Covid-19 infekcijas slimības izplatības ierobežošanu un iedzīvotāju aizsardzību.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde tiks ietekmēta, jo projekti, kuru finansējums ir no REACT-EU resursiem, ir jāadministrē atbilstoši ES tiesību aktiem un noteiktā kārtībā.
MK noteikumu Nr.315 grozījumu projekts ietekmē augstskolu un zinātnisko institūciju personāla kompetenču attīstību kvalitatīvāka darba nodrošināšanai iestādēs.
Tiks veikta 1.1.1.1. pasākuma, 1.1.1.2. pasākuma  un 1.1.1.5. pasākuma projektu iesniedzēju un finansējuma saņēmēju, kurus ietekmē grozījumi, informēšana par grozījumiem pēc to apstiprināšanas Ministru kabinetā.
 
Nozare
Visas nozares, Izglītība, Veselība un sociālā aprūpe
Nozaru ietekmes apraksts
Izglītība: 1.1.1.1.pasākums – REACT-EU finansējums praktisko pētījumu projektiem, kas vērsti uz Covid-19 infekcijas ierobežošanu un iedzīvotāju aizsardzību, piemēram, projektiem, kas vērsti uz inženiertehniskiem risinājumiem, tai skaitā risinājumi cilvēka drošības palielināšanai, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanai izglītības procesā.
1.1.1.5.pasākums – finansējums augstskolu un zinātnisko institūciju personāla augsta līmeņa digitālo prasmju attīstībai.

Veselība: REACT-EU finansējums praktisko pētījumu projektiem, kas vērsti uz Covid-19 infekcijas slimības izplatības ierobežošanu un iedzīvotāju aizsardzību, piemēram, jaunām metodēm Covid-19 ārstēšanai un diagnostikai, jauniem ārstniecības līdzekļiem, to faktoru izpētei, kas nosaka un ietekmē uzņēmību pret infekciju un slimības uzliesmojumus, slimības diagnostiku, norisi un terapiju., kā arī inženiertehniskiem risinājumiem, tai skaitā risinājumiem cilvēka drošības palielināšanai, infekcijas slimības ātrai noteikšanai, individuālo aizsardzības līdzekļu izstrādei, testēšanai un sertificēšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
1.1.1.5.pasākums – paaugstina augstskolu un zinātnisko institūciju personāla kvalitāti un spēju efektīgāk apmācīt studentus - potenciālo darbaspēku.
 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
122 438
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
122 438
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
144 045
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
144 045
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-21 607
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-21 607
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-21 607
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
21 607
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekts paredz šādas izmaiņas:
Tiek palielināts 1.1.1.5. pasākuma ERAF finansējums par 156709 euro un VB finansējums par 58945 euro (pārdalot  no 1.1.1.2. pasākuma). Tāpat palielināts ERAF finansējums par 1 euro, lai nodrošinātu atbilstību faktiski pieejamajam ERAF finansējumam.
Vienlaikus tiek samazināts 1.1.1.5. pasākuma  finansējums par 71616 euro (t.sk. ERAF 34272 un VB 37338), pārdalot uz 1.1.1.1.pasākumu. 

Budžeta ieņēmumi +122 438
Budžeta izdevumi +144 045
Finansiālā ietekme +21 607
Precizēta finansiālā ietekme + 21 607

Tāpat tiek veikta 340 000 euro  pārdale no 1.1.1.5. pasākuma 1.kārtas atbrīvotā finansējuma uz 1.1.1.5. pasākuma 2.kārtu, taču tas neietekmē valsts budžetu.  

Pārdaļu rezultātā kopējais finansējums 1.1.1.SAM līmenī nemainās, izmaiņas tiek veiktas starp pasākumiem. 

4.1.1. MK noteikumi Nr.315

Pamatojums un apraksts
Finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. MK noteikumi Nr.34

Pamatojums un apraksts
Finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. MK noteikumi Nr.50

Pamatojums un apraksts
Finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē tiks nodrošināta, ievietojot informāciju par noteikumu projektu IZM tīmekļvietnes www.izm.gov.lv sadaļā “Sabiedrības līdzdalība”

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
1.1.1.5.pasākuma projekta īstenošana veicinās augstskolu un zinātnisko institūciju personāla augsta līmeņa digitālo prasmju attīstību, kā rezultātā uzlabosies personāla darba kvalitāte institūcijās, kas tai skaitā sniedz publiskos pakalpojumus.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekme atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumam Nr. 406 "Grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība"", kas paredz grozījumus jaunus REACT-EU specifiskos atbalsta mērķus, finansējumu un rādītājus.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
REACT-EU atbalsts, lai veicinātu krīzes seku pārvarēšanu Covid-19 pandēmijas un tās sociālo seku kontekstā un gatavotos zaļai, digitālai un noturīgai ekonomikas atveseļošanai.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
REACT-EU atbalsts, lai veicinātu krīzes seku pārvarēšanu Covid-19 pandēmijas un tās sociālo seku kontekstā un gatavotos zaļai, digitālai un noturīgai ekonomikas atveseļošanai

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ietvaros tiks ievēroti nosacījumi, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības, piemēram:
- tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti, piemēram, nodrošinot darbiniekam ar invaliditāti pielāgotu darba vietu/formu un tehnoloģijas;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti u.c.
 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ietvaros tiks īstenotas vispārīgas darbības un ievēroti nosacījumi, kas netieši veicina dzimumu līdztiesību, piemēram:
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu;
- mērķa grupai tiks piedāvātas alternatīvas darba formas un elastīgs darba laiks;
- visi dati par pasākuma mērķa grupu, kur vien tas ir iespējams,  tiks sniegti dzimumu griezumā; 
- pētījumos un izvērtējumos iegūtie dati, kas attiecas uz personām, kur vien tas ir iespējams, tiks norādīti dzimumu griezumā;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par dzimumu līdztiesību.
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
REACT-EU atbalsts, lai veicinātu krīzes seku pārvarēšanu Covid-19 pandēmijas un tās sociālo seku kontekstā un gatavotos zaļai, digitālai un noturīgai ekonomikas atveseļošanai

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija


Pasākumam ir netieša ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzīgas iespējas". SAM ietvaros projektu īstenošana  kopumā var veicināt dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un pamattiesību ievērošanu. Piemēram, dati par mērķa grupu un pētījumos, kur vien tas ir iespējams, tiks uzkrāti dzimumu griezumā. Īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti, etnisko piederību vai dzimumu līdztiesību. 
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
1.pielikums