24-TA-3261: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 22.oktobra sēdes protokola (prot.Nr. 45 51. §) 3.punktu, kas noteic, ka Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienestu) un Iekšlietu ministriju pēc grozījumu Latvijas Republikas valsts robežas likumā pieņemšanas jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.697).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt grozījumus MK noteikumos Nr.697, lai precizētu noteikumu prasības atbilstoši Latvijas Republikas valsts robežas likuma (turpmāk- Likums) regulējumam attiecībā uz Elektronisko rindas rezervācijas sistēmu un automatizētas robežšķērsošanas procesa ieviešanu uz autoceļiem pirms ārējās robežas robežšķērsošanas vietām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.10.2025.
Pamatojums
Noteikumi stājas spēkā reizē ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma pārejas noteikumu 15. punktā minēto noteikumu (24-TA-3321 "Noteikumi par transportlīdzekļu reģistrāciju un rindas organizēšanu valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanai") spēkā stāšanās datumu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ievērojot ģeopolitiskās situācijas dēļ pastāvīgi veidojošās kravu, pasažieru pārvadātāju un vieglo transportlīdzekļu rindas robežšķērsošanas vietās (turpmāk - RŠV) pirms sauszemes ārējās robežas RŠV "Pāternieki", "Terehova", "Grebņeva ", sadarbojoties Satiksmes ministrijai, Finanšu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienests), Iekšlietu ministrijai (Valsts robežsardze), Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai un Zemkopības ministrijai (Pārtikas un veterinārais dienests), paredzēts Eiropas Savienības (turpmāk – ES) ārējās robežas RŠV aprīkot ar automatizētu transportlīdzekļu kustības organizāciju un iepriekšēju elektronisko pieteikšanos (rindas rezervāciju) robežas šķērsošanai, nodrošinot kontroles iestāžu pārbaužu procesa digitalizāciju, tādējādi nodrošinot maksimāli efektīvu un automatizētu robežšķērsošanas procesu.
Satiksmes ministrija sadarbībā ar valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk - LVRTC) ir izstrādājusi īstermiņa risinājumu, kura ietvaros tiks ieviesta autotransporta līdzekļu iepriekšēja elektroniska pieteikšana (rindas rezervācija) elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā vēl pirms robežas šķērsošanas. Lai nodrošinātu īstermiņa risinājumu, jeb MVP (Minimum viable product) funkcionalitāti sauszemes ārējās robežas šķērsošanas pa autoceļiem organizēšanai, pēc nepieciešamo grozījumu veikšanas Likumā ir atbilstoši jāprecizē arī MK noteikumu Nr.697 regulējums.
Satiksmes ministrija sadarbībā ar valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk - LVRTC) ir izstrādājusi īstermiņa risinājumu, kura ietvaros tiks ieviesta autotransporta līdzekļu iepriekšēja elektroniska pieteikšana (rindas rezervācija) elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā vēl pirms robežas šķērsošanas. Lai nodrošinātu īstermiņa risinājumu, jeb MVP (Minimum viable product) funkcionalitāti sauszemes ārējās robežas šķērsošanas pa autoceļiem organizēšanai, pēc nepieciešamo grozījumu veikšanas Likumā ir atbilstoši jāprecizē arī MK noteikumu Nr.697 regulējums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreiz ārējo robežu šķērsojošās personas - gājēji vai personas, kuras pārvietojas ar transportlīdzekļiem un tajos esošajām mantām vai precēm, autoceļa šķērsošanas vietā, kurā pienākumus veic robežsargi un muitas amatpersonas, tiek ielaistas un izlaistas pēc vienreizējās caurlaides (kontroles talona) saņemšanas. Līdz ar grozījumiem Likumā ieviešot prasību autotransporta līdzekļus iepriekš pieteikt elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, veicot rindas rezervāciju, ārējas robežas šķērsošanai ar autotransporta līdzekli vairs nav nepieciešams saņemt kontroles talonu.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēta MK noteikumu Nr.697 VI nodaļa "Kārtība, kādā autoceļa robežšķērsošanas vietā veicamas nepieciešamās darbības, kas saistītas ar personu laišanu, kā arī mantu un preču pārvietošanu pāri ārējai robežai", izsakot jaunā redakcijā 53., 54., 55., 56., 58., 59., un 60.punktu, kā arī svītrojot 55.1. un 55.2. apakšpunktu, kā arī noteikumu 7.pielikumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskās personas, kas izceļo ar autotransporta līdzekli, šķērsojot Latvijas ārējo sauszemes robežu
Ietekmes apraksts
Lai fiziskā persona izceļotu ar autotransporta līdzekli, šķērsojot Latvijas ārējo sauszemes robežu, transportlīdzekļa vadītājam jāreģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Izmantojot elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas nodrošinātās iespējas un veicot iepriekšējo reģistrāciju, tiks novērsta nepieciešamība ilgstoši un nepiemērotos apstākļos atrasties uz autoceļa pirms RŠV. Iepriekšējā reģistrēšanās ļaus transportlīdzekļiem ierasties RŠV īsi pirms robežas šķērsošanas.
Juridiskās personas
- Latvijas un ārvalstu kravu un pasažieru pārvadātāji, kuri šķērso valsts ārējo sauszemes robežu ar transporlīdzekļiem.
Ietekmes apraksts
Latvijas un ārvalstu kravu un pasažieru pārvadātāji, kuri šķērso valsts ārējo sauszemes robežu ar transportlīdzekļiem. Lai izceļotu transportlīdzekli, transportlīdzekļa vadītājam jāreģistrējas elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā.
Pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām dīkstāvēm rindās uz autoceļiem.
Pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām dīkstāvēm rindās uz autoceļiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Satiksmes ministrija, Valsts robežsardzeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts robežsardze
- Iekšlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
