25-TA-1888: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir novērst neskaidrības par augstskolu un koledžu iestājpārbaudījumu kārtošanu reflektantiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumu Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to" (turpmāk – Noteikumi) ceturtās nodaļas 11.punktā noteikts, ka augstskola un koledža, saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi, var noteikt papildu prasības attiecībā uz speciālu iepriekšējo izglītību, īpašu piemērotību un sagatavotību vai citu nosacījumu izpildi (turpmāk – papildu prasības). Lai konstatētu personas atbilstību augstskolas un koledžas noteiktajām papildu prasībām, augstskola un koledža var noteikt attiecīgus iestājpārbaudījumus.
Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pants paredz, ka valsts augstskolas un koledžas tām gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā apstiprinātā finansējuma ietvaros finansē studijas īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmā, pirmā cikla augstākās izglītības programmā un otrā cikla augstākās izglītības programmā, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves, pilsonim, kurš brīvprātīgi pieteicies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināts rezervē, un atbilst augstskolas un studiju programmas uzņemšanas prasībām. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts augstskolas un koledžas nodrošina šajā pantā paredzētās iespējas, un atbalsta piešķiršanas nosacījumus, tostarp ņemot vērā studējošā sekmju līmeni.
Augstskolu likuma 46. panta ceturtā daļa paredz, ka augstskola, saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi, var noteikt papildu prasības attiecībā uz speciālu iepriekšējo izglītību, īpašu piemērotību un sagatavotību vai citu nosacījumu izpildi.
Valsts aizsardzības dienesta likuma 32. pants paredz, ka valsts augstskolas un koledžas tām gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā apstiprinātā finansējuma ietvaros finansē studijas īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmā, pirmā cikla augstākās izglītības programmā un otrā cikla augstākās izglītības programmā, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves, pilsonim, kurš brīvprātīgi pieteicies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināts rezervē, un atbilst augstskolas un studiju programmas uzņemšanas prasībām. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts augstskolas un koledžas nodrošina šajā pantā paredzētās iespējas, un atbalsta piešķiršanas nosacījumus, tostarp ņemot vērā studējošā sekmju līmeni.
Augstskolu likuma 46. panta ceturtā daļa paredz, ka augstskola, saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi, var noteikt papildu prasības attiecībā uz speciālu iepriekšējo izglītību, īpašu piemērotību un sagatavotību vai citu nosacījumu izpildi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2025. gada vasaras uzņemšanas laikā tika aktualizēts jautājums par prasības nokārtot iestājpārbaudījumus attiecināmību uz reflektantiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē.
Vairākām studiju programmām, kurām līdz šim uzņemšanas noteikumos nav bijusi prasība kārtot iestājpārbaudījumus, šāda prasība pamazām tiek ieviesta. Līdz ar to veidojas situācija, ka 11 mēnešu valsts aizsardzības dienesta izpildes laikā var mainīties uzņemšanas prasības reflektantam interesējošā studiju programmā. Tāpēc nepieciešams rast tādu risinājumu, kas no vienas puses neietekmētu studiju kvalitāti un augstskolu un koledžu tiesības noteikt papildu prasības uzņemšanai studiju programmās, un, no otras puses, nodrošinātu tiesisko paļāvību un vienlīdzīgu attieksmi uzņemšanas procesā reflektantiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē.
Vairākām studiju programmām, kurām līdz šim uzņemšanas noteikumos nav bijusi prasība kārtot iestājpārbaudījumus, šāda prasība pamazām tiek ieviesta. Līdz ar to veidojas situācija, ka 11 mēnešu valsts aizsardzības dienesta izpildes laikā var mainīties uzņemšanas prasības reflektantam interesējošā studiju programmā. Tāpēc nepieciešams rast tādu risinājumu, kas no vienas puses neietekmētu studiju kvalitāti un augstskolu un koledžu tiesības noteikt papildu prasības uzņemšanai studiju programmās, un, no otras puses, nodrošinātu tiesisko paļāvību un vienlīdzīgu attieksmi uzņemšanas procesā reflektantiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestam un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz pārcelt regulējumu par iestājpārbaudījumu rīkošanu no Noteikumu ceturtās nodaļas uz Noteikumu otro nodaļu, tādējādi novēršot kļūdainu interpretāciju par iestājpārbaudījumu kā uzņemšanas noteikumu sastāvdaļu, kas attiecināma tikai uz konkursa norisi.
Projekts paredz papildināt Noteikums ar regulējumu par iestājpārbaudījumu kārtošanas nodrošināšanu reflektantiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē. Papildinātais regulējums paredz, ka augstskolas un koledžas nodrošina, ka iestājpārbaudījumus var kārtot 1) ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā iestājpārbaudījumu kārtošanas grafika pirms valsts aizsardzības dienesta uzsākšanas, ja reflektants pieteicies studijām pirms valsts aizsardzības dienesta pildīšanas, iestājpārbaudījuma sekmīgas nokārtošanas gadījumā saglabājot tiesības uz studiju vietu pēc dienesta termiņa beigām un atvaļināšanas rezervē (šādā gadījumā uz reflektantu ir attiecināma tās uzņemšanas prasības, kādas bija noteiktas iestājpārbaudījuma kārtošanas brīdī); 2) ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā iestājpārbaudījumu kārtošanas grafika, ja reflektants pieteicies studijām valsts aizsardzības dienesta izpildes laikā (šajā gadījumā augstskola un koledža nodrošina iespēju reflektantiem, kuri vai nu vēl pilda valsts aizsardzības dienestu, vai ir atvaļināti rezervē, kārtot iestājpārbaudījumus ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā iestājpārbaudījumu grafika, tādējādi nodrošinot iespēju reflektantiem pierādīt savu atbilstību uzņemšanas prasībām gadījumos, ja tās ir mainītas valsts aizsardzības dienesta izpildes laikā, kā arī gadījumā, ja reflektants izvēli par savām studijām pieņēmis atvaļinoties rezervē). Abos minētajos gadījumos uz reflektantu attiecināmas tās uzņemšanas prasības, kas bija spēkā iestājpārbaudījuma kārtošanas brīdī.
Lai augstskolas un koledžas spētu nodrošināt minēto prasību izpildi, ir noteikts periods, ar kuru augstskolām un koledžām ir jānodrošina iestājpārbaudījumu kārtošana ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā grafika.
Projekts paredz papildināt Noteikums ar regulējumu par iestājpārbaudījumu kārtošanas nodrošināšanu reflektantiem, kuri brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē. Papildinātais regulējums paredz, ka augstskolas un koledžas nodrošina, ka iestājpārbaudījumus var kārtot 1) ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā iestājpārbaudījumu kārtošanas grafika pirms valsts aizsardzības dienesta uzsākšanas, ja reflektants pieteicies studijām pirms valsts aizsardzības dienesta pildīšanas, iestājpārbaudījuma sekmīgas nokārtošanas gadījumā saglabājot tiesības uz studiju vietu pēc dienesta termiņa beigām un atvaļināšanas rezervē (šādā gadījumā uz reflektantu ir attiecināma tās uzņemšanas prasības, kādas bija noteiktas iestājpārbaudījuma kārtošanas brīdī); 2) ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā iestājpārbaudījumu kārtošanas grafika, ja reflektants pieteicies studijām valsts aizsardzības dienesta izpildes laikā (šajā gadījumā augstskola un koledža nodrošina iespēju reflektantiem, kuri vai nu vēl pilda valsts aizsardzības dienestu, vai ir atvaļināti rezervē, kārtot iestājpārbaudījumus ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā iestājpārbaudījumu grafika, tādējādi nodrošinot iespēju reflektantiem pierādīt savu atbilstību uzņemšanas prasībām gadījumos, ja tās ir mainītas valsts aizsardzības dienesta izpildes laikā, kā arī gadījumā, ja reflektants izvēli par savām studijām pieņēmis atvaļinoties rezervē). Abos minētajos gadījumos uz reflektantu attiecināmas tās uzņemšanas prasības, kas bija spēkā iestājpārbaudījuma kārtošanas brīdī.
Lai augstskolas un koledžas spētu nodrošināt minēto prasību izpildi, ir noteikts periods, ar kuru augstskolām un koledžām ir jānodrošina iestājpārbaudījumu kārtošana ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā grafika.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un, beidzoties dienesta termiņam, atvaļināti rezervē
Ietekmes apraksts
Projekts paredz lielāku noteiktību attiecībā uz šo personu uzņemšanas procesu, nosakot skaidru regulējumu par iestājpārbaudījumu kārtošanu. Reflektantam nodrošina iespēju kārtot iestājpārbaudījumu, ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā iestājpārbaudījumu kārtošanas grafika, ja tāds noteikts, pirms valsts aizsardzības dienesta uzsākšanas, ja reflektants pieteicies studijām pirms valsts aizsardzības dienesta pildīšanas, iestājpārbaudījuma sekmīgas nokārtošanas gadījumā saglabājot tiesības uz studiju vietu pēc dienesta termiņa beigām un atvaļināšanas rezervē, vai arī ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā iestājpārbaudījumu kārtošanas grafika, ja reflektants pieteicies studijām valsts aizsardzības dienesta izpildes laikā, pirms aizsardzības dienesta termiņa beigām un atvaļināšanās rezervē.
Juridiskās personas
- valsts augstskolas un koledžas
Ietekmes apraksts
Valsts augstskolas un koledžas nodrošina iespēju kārtot iestājpārbaudījumu, ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā iestājpārbaudījumu kārtošanas grafika, ja tāds noteikts, pirms valsts aizsardzības dienesta uzsākšanas, ja reflektants pieteicies studijām pirms valsts aizsardzības dienesta pildīšanas, iestājpārbaudījuma sekmīgas nokārtošanas gadījumā saglabājot tiesības uz studiju vietu pēc dienesta termiņa beigām un atvaļināšanas rezervē, vai arī ārpus augstskolas vai koledžas noteiktā iestājpārbaudījumu kārtošanas grafika, ja reflektants pieteicies studijām valsts aizsardzības dienesta izpildes laikā, pirms valsts aizsardzības dienesta termiņa beigām un atvaļināšanās rezervē.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augstskolas un koledžas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
