Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1202: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz  Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmito daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu degvielas kvalitātes uzraudzības funkcijas īstenošanu saskaņā ar Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu" (turpmāk - MKN 332) noteikto.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar MKN 332 15. punktu Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - BVKB) veic degvielas tirgus uzraudzību. Savukārt, MKN 332 15.punkts nosaka, ka:
1) BVKB, organizējot ikgadējo degvielas kvalitātes monitoringu, ievēro standartā LVS EN 14274:2013 "Automobiļu degvielas. Benzīna un dīzeļdegvielas kvalitātes novērtēšana. Degvielas kvalitātes monitoringa sistēma (FQMS)" ietvertās prasības, tas ir, saskaņā ar iepriekš minētajā standartā noteikto Latvija ir maza valsts, kas nozīmē, ka gada ietvaros BVKB ir jānoņem un jātestē 300 degvielas paraugu.
2) Degvielas paraugu testēšanu veic akreditētā atbilstības novērtēšanas institūcijā, ievērojot testēšanas metodes, kas noteiktas MKN 332 15.punktā minētajos standartos.
Ņemot vērā, ka BVKB nav laboratorisku iekārtu degvielas paraugu testēšanai un attiecīgi nav akreditācijas, tad BVKB funkcijas īstenošanai piemēro publiskā iepirkuma procedūru, tādejādi 2023. gada 28. jūlijā tika noslēgts Līgums Nr. 5-3.6/2023/39 ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas sertifikācijas centrs" par degvielas paraugu noņemšanu un testēšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz 2024. gada 1. janvārim BVKB degvielas tirgus uzraudzības funkcijas īstenošanai nepieciešamo finansējumu iekļāva valsts nodevas valsts naftas produktu drošības rezervju uzturēšanai aprēķinā. Savukārt, pārskatot valsts naftas produktu drošības rezerves nodrošināsanas konceptu, ar Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojuma Nr. 458 "Par konceptuālo ziņojumu "Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību"" 1. punktu tika nolemts, ka sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" turpmāk būs valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldītājs. Līdz ar to mainoties valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldības modelim, BVKB nav finansējums degvielas tirgus uzraudzībai.
Risinājuma apraksts
Lai BVKB nodrošinātu saskaņā ar MKN 332 noteikto un Latvija tai noteiktās saistības Degvielas kvalitātes direktīvas 98/70/EK 7.a un 8. pantā - ES dalībvalstis katru gadu ziņo informāciju par autotransportā un visurgājējā mehānismā izmantotās degvielas apjomiem, enerģijas saturu un aprites cikla SEG emisijām, kā arī automobiļu benzīna un dīzeļdegvielas kvalitāti, Klimata un enerģētikas ministrija sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz atbalstīt apropriācijas pārdali no Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 29.06.00 "Enerģētikas jautājumu administrēšana", lai nodrošinātu degvielas tirgus uzraudzību.
Apropriācijas pārdale finansējuma piešķiršanai degvielas tirgus uzraudzībai ir iespējama no ministrijas budžeta programmas 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana", jo Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021. - 2030. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2020. gada 4. februāra rīkojumu Nr. 46) un atjaunotajā Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021. - 2030. gadam projektā ir noteikti atjaunīgās enerģijas mērķi transporta sektoram. Līdz ar to paralēli Centrālās statistikas pārvaldes datu apkopošanai un analīzei valstij ir pienākums uzraudzīt un nodrošināt, ka Latvijas tirgū apritē esošā transporta enerģija atbilst nacionālajā regulējumā un starptautiskajos standartos noteiktajām transporta enerģijas kvalitātes prasībām.
Papildus tam likumprojekts "Transporta enerģijas likums" (23-TA-1451) noteiks pienākumus degvielas piegādātājiem zaļināt savu portfeli un Ministru kabineta noteiktai institūcijai nodrošināt transporta enerģijas tirgus uzraudzības pasākumus. Līdz ar to Latvija turpinās pildīt uzņemtās saistības Eiropas Savienībā un nodrošinās tirgus uzraudzību, lai transporta enerģijas patērētāji saņemtu kvalitatīvu transporta enerģiju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Finansējums BVKB netiek rasts, kā rezultātā Latvija neiesniedz ikgadējo degvielas tirgus monitoringa ziņojumu Eiropas Vides aģentūrā, neveic degvielas tirgus uzraudzību un Latvijai var tikt piemērotas soda sankcijas par Degvielas kvalitātes direktīvas 98/70/EK 7.a un 8. pantā noteikto pienākumu neīstenošanu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Klimata un enerģētikas ministrija ir identificējusi, ka finansējumu 61 823 euro apmērā 2024. gadā ir iespējams nodrošināt no Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana", ņemot vērā, ka ar Ministru kabineta 2023. gada 12. oktobra rīkojumu Nr. 673 apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā "Par kompleksiem pasākumiem obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai" paredzētais finansējums Klimata un enerģētikas ministrijai klimatneitralitātes mērķu sasniegšanai 2024. gadā netiks izmantots, jo grozījumi Enerģētikas likumā (21-TA-1563) tika pieņemti Saeimā 3. lasījumā 2023. gada 13. jūnijā, savukārt, grozījumi stājas spēkā 2023. gada 15. jūlijā. Līdz ar to plānotais finansējums Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plāna līdz 2030. gadam divgadu progresa ziņojumu nacionālās sistēmas izveidei un attiecīgo Ministru kabineta noteikumu izstrāde un apspriešana tiek plānota 2024. gada 1. ceturksnī. Pamatojoties uz iepriekš minēto, Klimata un enerģētikas ministrijas ieskatā finansējumu var novirzīt BVKB degvielas tirgus uzraudzībai.

Saskaņā ar BVKB 2023. gada 28. jūlijā noslēgto līguma Nr. 5-3.6/2023/39 ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas sertifikācijas centrs" viena degvielas parauga testēšanas izmaksas veidojas no degvielas parauga noņemšanas izmaksām (22,50 euro par vienu paraugu + 21% PVN), degvielas parauga atbilstības novērtēšanas (testēšanas) izmaksām, tas ir, viena benzīna parauga (456,50 euro par vienu paraugu + 21% PVN) un viena dīzeļdegvielas parauga atbilstības novērtēšanas izmaksas (390,50 euro par vienu paraugu + 21% PVN) ir dažādas, un ceļa izdevumiem (0,18 euro par vienu km + 21% PVN) (katru mēnesi sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas sertifikācijas centrs" iesniedz BVKB faktiski nobraukto kilometru apjomu).
Līdz ar to BVKB nepieciešamais finansējuma apjoms ir veikt, ņemot vērā iepriekš uzskaitīto parametru vidējos lielumus, ņemot vērā 2023 gada BVKB reālās izmaksas uz 2023.gadā izņemto paraugu skaitu:
(456,19 euro *21% PVN)*112 paraugi=61 823 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Degvielas kvalitātes uzraudzības funkcijas īstenošanai nepieciešamais finansējums 2024.gadā 61 823 euro apmērā tiks nodrošināts, pārdalot to no Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmas 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" uz Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammu 29.06.00 "Enerģētikas jautājumu administrēšana".
Finansējums 2025. gadam un turpmākajiem gadiem atbildīgajai institūcijai par enerģētikas politikas ieviešanas uzraudzību - BVKB - tiks nodrošināts, iekļaujot to ikgadējā informatīvajā ziņojumā "Pasākumi elektroenerģijas tirgus attīstībai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu, Ministru kabineta rīkojuma projekts neparedz būtiskas izmaiņas normatīvajā regulējumā un neparedz ieviest jaunas politiskas iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Būvniecības valsts kontroles birojs
Saskaņā ar MKN 332 BVKB ir noteiktas funkcijas degvielas tirgus uzraudzībā.
Kopā
0,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi