Anotācija (ex-ante)

23-TA-3093: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 778 "Latvijas Nacionālā kultūras centra publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots saskaņā pēc Kultūras ministrijas un Latvijas Nacionālā kultūras centra iniciatīvas, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 „Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.333) 16.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt un papildināt Latvijas Nacionālā kultūras centra sniegots maksas pakalpojumus un to izcenojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik maksu par Latvijas Nacionālā kultūras centra sniegtajiem pakalpojumiem nosaka Ministru kabineta 2015.gada 22.decembra noteikumi Nr.778 “Latvijas Nacionālā kultūras centra publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – MK noteikumi Nr.778). Saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.931 “Latvijas Nacionālā kultūras centra nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr.931) 5.2.apakšpunktu Latvijas Nacionālajam kultūras centram ir tiesības iekasēt maksu par sniegtajiem pakalpojumiem.

Kopš MK noteikumu Nr.778 stāšanās spēkā 2016.gada 1.janvārī ir pagājuši vairāk kā septiņi gadi un ir nepieciešams veikt Latvijas Nacionālā kultūras centra publisko maksas pakalpojumu cenrāža aktualizāciju, tai skaitā precizēt pakalpojumu nosaukumus un noteikt cenas atbilstoši faktiskajām izmaksām.

Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devītā daļa nosaka, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.333 16.punktu iestāde sagatavo noteikumu projektu par maksas pakalpojumu cenrādi un atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu iesniegšanas, saskaņošanas un virzības kārtību, virza to apstiprināšanai Ministru kabinetā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā kopš MK noteikumu Nr.778 pieņemšanas ir pagājuši vairāk kā septiņi gadi, nepieciešams aktualizēt pakalpojumu nosaukumus un cenas, ņemot vērā pakalpojumu būtību un faktiskās izmaksas, kas salīdzinot ar pašlaik spēkā esošo cenrādi pieaugušas. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes pieejamajā rīkā “Inflācijas kalkulators” atspoguļoto informāciju patēriņa cenu pārmaiņas 2022.gada decembrī salīdzinot ar 2016.gada janvāri ir 42,8%.

Ministru kabineta 2018.gada 11.septembra noteikumi Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību” neparedz pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kursu dalījumu A programmas un B programmas kursos, bet gan nosaka pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmu. Līdz ar to ir nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.778 pielikuma 1.punktā noteikto pakalpojumu.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr.931 4.10.apakšpunktu Latvijas Nacionālais kultūras centrs koordinē un organizē tālākizglītības un mūžizglītības projektus kultūras jomas speciālistiem un pedagogiem. MK noteikumu Nr.778 pielikuma 2.punktā nepieciešams precizēt pakalpojuma nosaukumu pēc būtības, lai noteiktu, ka tie ir profesionālās kompetences pilnveides kursi un mūžizglītības kursi kultūras jomas speciālistiem.

MK noteikumu Nr.931 3.2.apakšpunkts nosaka Latvijas Nacionālā kultūras centra funkciju koordinēt Latvijas nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanu un attīstību. Ievērojot Nemateriālā kultūras mantojuma likuma 1.pantā sniegtā termina “nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšana” ietvaru, ka tas ir pasākumu kopums, kura mērķis ir nodrošināt nemateriālā kultūras mantojuma ilgtspēju, tai skaitā nemateriālā kultūras mantojuma elementu atklāšana (identificēšana), dokumentēšana, pētniecība, attīstīšana, aizsardzība, popularizēšana, vērtības nostiprināšana, iedzīvināšana, praktizēšana un tālāknodošana, arī formālās un neformālās izglītības ceļā. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.931 4.19.2 apakšpunktu Latvijas Nacionālais kultūras centrs organizē Latviešu vēsturisko zemju attīstības padomes darbību un nodrošina tās sekretariāta funkcijas, pastarpināti nodrošinot Latviešu vēsturisko zemju likuma 1.pantā nostiprinātā mērķa – veicināt latviešu vēsturisko zemju iedzīvotāju kopējo apziņu, identitāti un piederību Latvijai un garantēt latviešu vēsturisko zemju kultūrvēsturiskās vides un kultūrtelpu saglabāšanu un ilgtspējīgu attīstību, īstenošanu. Ņemot vērā minēto, MK noteikumus Nr.778 nepieciešams papildināt ar Latvijas Nacionālā kultūras centra sniegtu pakalpojumu – mūžizglītības kursi visiem interesentiem, lai nodrošinātu izglītojošus kursus gan nemateriālā mantojuma, gan latviešu vēsturisko zemju kultūrvēsturiskās vides un kultūrtelpu saglabāšanas un attīstības jomās.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz Latvijas Nacionālā kultūras centra publisko maksas pakalpojumu cenrāža aktualizāciju, ņemot vērā pieaugušās faktiskās pakalpojumu sniegšanas izmaksas un plānoto pakalpojumu skaitu. Projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.778 pielikuma 1. un 2.punktā ietverto pakalpojumu nosaukumus.

Projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.778 pielikuma 1.punktu, nosakot pakalpojuma nosaukumu – profesionālās kompetences pilnveides kursi pedagogiem, atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 11.septembra noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”.

Projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.778 pielikuma 2.punktu, precizējot pakalpojuma nosaukumu – profesionālās kompetences pilnveides kursi un mūžizglītības kursi kultūras jomas speciālistiem, ņemot vērā MK noteikumu Nr.931 4.10.apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālais kultūras centra kompetenci.

Projekta pielikumā Latvijas Nacionālā kultūras centra cenrāža 1.1.4., 1.2.4., 1.3.4., 2.1.4., 2.2.4. un 2.3.4.apakšpunktā noteiktajiem pakalpojumiem mainīts grupā esošo cilvēku skaits, jo Latvijas Nacionālajam kultūras centrs var nodrošināt pakalpojuma sniegšanu lielākam personu lokam.

MK noteikumu Nr.778 pielikums papildināts ar 3.punktu un paredz jaunu Latvijas Nacionālā kultūras centra publisko maksas pakalpojumu – mūžizglītības kursi visiem interesantiem nemateriālā mantojuma un latviešu vēsturisko zemju kultūrvēsturiskās vides un kultūrtelpu saglabāšanas un attīstības jautājumos, ņemot vērā MK noteikumu Nr.931 3.2. un 4.19.2 apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālais kultūras centra kompetenci.

Tāpat kā šobrīd MK noteikumos Nr.778 noteikts, kursi ietver gan teorētiskās lekcijas, gan praktiskās nodarbības, kā lektori tiek pieaicināti nozares speciālisti un eksperti. Kursa līmenis ir atkarīgs no kursa satura un lektora profesionālās kvalifikācijas. Kursu līmeni un lektoru atlīdzības lielumu nosaka kursa saturs, tēmas sarežģītība, lektora profesionālā kvalifikācija un kompetence.

Pakalpojuma cenā ir iekļautas tiešās un netiešās izmaksas, kas saistītas ar nodarbību sagatavošanu un nodrošināšanu, tajā skaitā, ietverta atlīdzība par lekciju, prezentāciju, praktisko nodarbību, meistarklašu u.c. sagatavošanu un vadību, samaksa par izdales materiālu sagatavošanu. Pēc kursu programmas noklausīšanās tiek izsniegta apliecība.

Ņemot vērā, ka Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 1. un 2.punktā noteiktie pakalpojumi tiek īstenoti, lai nodrošinātu MK noteikumos Nr.931 noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra funkciju un uzdevumu īstenošanu, šiem pakalpojumiem pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots, pamatojoties uz Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu, kas paredz, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā. Savukārt Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 3.punktā noteiktajiem pakalpojumiem  tiek piemērota pievienotās vērtības nodokļa standarta likme 21 procenta apmērā, jo šie pakalpojumi paredzēti citiem interesentiem ārpus MK noteikumos Nr.931 Latvijas Nacionālajam kultūras centram noteiktajiem uzdevumiem, bet atbilst Latvijas Nacionālā kultūras centra funkciju ietvaram.

Lai nodrošinātu vienotu cenu aprēķināšanas metodiku, Projektā iekļautajiem pakalpojumiem ir izmantoti MK noteikumos Nr.333 noteiktie principi, aizpildot un apstiprinot katram pakalpojumam maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu atbilstoši MK noteikumu Nr.333 1.pielikumam, kurā ir iekļautas konkrētā maksas pakalpojuma tiešās un netiešās izmaksas un cena noteikta, paredzot plānoto pakalpojumu vienību skaitu.

Projektā precizēto maksas pakalpojumu kalkulācija ir pievienota Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā. Veicot maksas pakalpojumu cenu kalkulāciju, atalgojuma izmaksu kalkulācijā iekļautas uz katru attiecīgo pakalpojumu attiecināmas izmaksas – atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (autoratlīdzības par kursu vadīšanu, atalgojums Latvijas Nacionālā kultūras centra darbiniekiem, kas tieši iesaistīti pakalpojumu sniegšanā, ir noteikts atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumā attiecīgajai mēnešalgu grupai 2024.gadam noteiktajam minimumam), ārpakalpojumu un materiālu izmaksas, pamatlīdzekļu nolietojums, administratīvās, jeb netiešas ar pakalpojumu sniegšanu saistītas izmaksas (nosakot administratīvās izmaksas, atalgojums administratīvajiem darbiniekiem noteikts atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumā attiecīgajai mēnešalgu grupai 2024.gadam noteiktajam minimumam) – telpu izmaksas (gan klientu apkalpošanas telpas, gan administrācijas telpas), IT izmaksas un ar pakalpojumu sniegšanu nesaistītas netiešas izmaksas (vadības funkcijas izmaksas) – finanšu vadība, iestādes vadība.

Iegūtie finanšu līdzekļi par Latvijas Nacionālā kultūras centra sniegtajiem publiskajiem maksas pakalpojumiem tiks izlietoti Latvijas Nacionālā kultūras centra sniegto publisko maksas pakalpojumu izdevumu segšanai.

Salīdzinot ar pašlaik spēkā esošo cenrādi, kas apstiprināts MK noteikumu Nr.778 pielikumā, Projekts paredz visu pakalpojumu cenas palielināt. Cenu pieaugums ir saistīts ar inflāciju un faktisko ar pakalpojuma sniegšanu saistīto tiešo un netiešu izmaksu pieaugumu.

Pēc Projektā noteiktā tiesiskā regulējuma spēkā stāšanās, tiek plānots Latvijas Nacionālā kultūras centra pašu ieņēmumu palielinājums, jo Projekta pielikumā ietvertajā Latvijas Nacionālā kultūras centra publisko maksas pakalpojumu cenrādī iekļautās cenas ir noteiktas, ņemot vērā iestāžu faktiskās izmaksas un pakalpojumu skaitu. Atbilstoši Latvijas Nacionālā kultūras centra veiktajiem aprēķiniem, pašu ieņēmumu pieaugums 2024.gadā plānojams no pašreiz apstiprinātajiem 55 001 euro līdz 60 000 euro. Pašu ieņēmumu palielinājumu plānots novirzīt ar pakalpojumu sniegšanu saistīto izdevumu segšanai.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pedagogi
  • kultūras jomas speciālisti
  • citi pakalpojumu saņēmēji
Ietekmes apraksts
Projekts paredz paplašināt Latvijas Nacionālā kultūras centra organizētos profesionālās kompetences pilnveides kursus un mūžizglītības kursus arī citiem interesentiem, kā arī paplašināts cilvēku skaits grupā, kuri var saņemt maksas pakalpojumu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
55 001
0
60 000
0
60 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
55 001
0
60 000
0
60 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
55 001
0
60 000
0
60 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
55 001
0
60 000
0
60 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2023.gadā Latvijas Nacionālā kultūras centra plānotie pašu ieņēmumi ir 55 001 euro. Atbilstoši Latvijas Nacionālā kultūras centra veiktajiem aprēķiniem, pašu ieņēmumu plāns 2024.gadā un turpmākajos gados plānots ir 60 000 euro, kas jau ir ņemts vērā, plānojot valsts budžeta bāzes ieņēmumus un attiecīgos izdevumus 2024.gadam un turpmākajiem gadiem.

2024.gadā Latvijas Nacionālā kultūras centra pašu ieņēmumu palielinājums pret 2023.gada pašreizējo plānu ir 4 999 euro.

Projektā precizēto maksas pakalpojumu kalkulācija ir pievienota Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā. Maksas pakalpojumu kalkulācijā ņemta vērā inflācija un tiešo un netiešu izmaksu izmaiņas.

Atalgojums Latvijas Nacionālā kultūras centra darbiniekiem, kas iesaistīti pakalpojumu sniegšanā, noteikts ņemot vērā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumā attiecīgās mēnešalgu grupas 2024.gadam noteikto minimumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir aktualizēt Latvijas Nacionālā kultūras centra sniegto pakalpojumu klāstu un cenas, precizējot atsevišķu sniegto maksas pakalpojumu nosaukumus un papildinot cenrādi ar jauniem pakalpojumiem, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Latvijas Nacionālais kultūras centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Latvijas Nacionālā kultūras centra publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija