Anotācija (ex-ante)

24-TA-512: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums"" projekts (turpmāk - MK noteikumu projekts) paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei” nolikums” (turpmāk – MK noteikumi), lai veicinātu bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādi Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (turpmāk - EKII) projektu konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" (turpmāk - konkurss) ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir konkursa ietvaros veicināt aktīvāku mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Konkursa ietvaros ir sniegts atbalsts 1502 transportlīdzekļu iegādei (1170 jaunu elektromobiļu, 123 lietotu elektromobiļu un 209 ārēji lādējamu hibrīdauto) par kopējo EKII finansējumu 6,063 milj. euro. Vienlaikus 51 transportlīdzeklis ir nodots apstrādes uzņēmumam norakstīšanai. Jauna elektromobiļa vidējā iegādes cena (vidējā transportlīdzekļa bāzes komplektācijas cena (bez PVN un papildus aprīkojuma) nepiemērojot EKII atbalstu) ir 36 258 euro, lietota elektromobiļa vidējā cena ir  28 494 euro un ārēji lādējamā hibrīdauto cena ir 41 198 euro.
Konkursa ietvaros atbalsts ir sniegts jaunu elektromobiļu iegādei, kas sastāda aptuveni 78% no kopējā atbalstīto transportlīdzekļu skaita šī konkursa ietvaros. Līdz ar to virzībā uz konkursa mērķa sasniegšanu un finansējuma izmantošanu noteiktajā termiņā ir nepieciešams pilnveidot nosacījumus attiecībā uz lietotu elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādi, kā arī esošo transportlīdzekļu norakstīšanu nododot tos apstrādes uzņēmumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sabiedrības integrācijas fonds 2023.gada vasarā veica aptauju daudzbērnu ģimeņu mērķgrupas ietvaros par interesi iegādāties elektromobiļus/ārēji lādējamus hibrīdauto. 54% respondentu atzīmēja, ka iegādātos elektromobili/ārēji lādējamu hibrīdauto, ja būtu specifisks (papildus) atbalsts. Vienlaikus 63% respondentu atbildēja, ka viņus interesētu transportlīdzeklis ar vismaz septiņām sēdvietām.
Atbalsta saņēmējam no transportlīdzekļa pasūtīšanas dienas līdz saņemšanai  jāgaida vidēji 6-12 mēneši un, lai konkursa ietvaros varētu arī turpmāk sasniegt plānoto siltumnīcefekta gāzu (turpmāk - SEG) emisiju samazinājumu, MK noteikumos būtu veicami grozījumi, lai noteiktu papildus prasības, kas veicinātu mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādi.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēts MK noteikumu 6.punkts, palielinot konkursa ietvaros pieejamo finansējumu.
Tiek precizēts MK noteikumu 8.1., 8.2. un 8.3.apakšpunkts, paredzot, ja atbilstības sertifikātā nav norādīts nobraucamais attālums starp uzlādes reizēm, tad nepieciešama transportlīdzekļa oficiālā dīlera izziņa ar apliecinājumu, ka transportlīdzeklis pilsētas apstākļos starp pilnas uzlādes reizēm spēj veikt vismaz 150 km nobraukumu. Grozījums nepieciešams, jo praksē ne visiem elektromobiļiem atbilstības sertifikātā ir norādīts nobraucamais attālums starp uzlādes reizēm,  piemēram, 2023.gada oktobrī kāda privātpersona veica lietotas automašīnas Hyundai Ioniq pasūtījumu, kuram bija atbilstības sertifikāts (COC), taču ražotājs atbilstības sertifikātā nebija norādījis nobraucamo attālumu starp uzlādes reizēm. 
Tiek precizēts MK noteikumu 8.4. un 23.7.2.apakšpunkts, paredzot īsāku termiņu attiecībā uz esoša transportlīdzekļa norakstīšanu nododot to apstrādes uzņēmumam, lai varētu saņemt konkursa ietvaros paredzēto atbalstu.
Tiek precizēts MK noteikumu 15.punkts, paredzot iespēju atbalsta saņēmējam pašam iesniegt izziņu no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs”. Praksē ir bijuši gadījumi, kad atbalsta saņēmējam kļūdas dēļ ir uzrādīta sodāmība, bet pēc tam tiek šīs ziņas koriģētas. Šādā gadījumā transportlīdzekļa iegādes process tiek aizkavēts vismaz par 30 dienām, kas apgrūtina tā iegādi, jo atbalsta saņēmējs jau ir paredzējis iegādāties konkrētu transportlīdzekli, bet šo 30 dienu laikā šis transportlīdzeklis var tikt pārdots jau kādam citam pircējam.
Tiek precizēts MK noteikumu 17.1. un 17.2.apakšpunkts, paredzot dubultot atbalsta apjomu specifiskai mērķgrupai - daudzbērnu ģimenēm. Sabiedrības integrācijas fonda veiktajā aptaujā (2023.g.) interesi iegādāties elektromobili/ārēji lādējamu hibrīdauto izteica 54% respondentu, atzīmējot, ka iegādātos elektromobili/ārēji lādējamu hibrīdauto, ja būtu specifisks atbalsts. Vienlaikus 63% respondentu atbildēja, ka viņus interesētu transportlīdzeklis ar vismaz septiņām sēdvietām (31 % respondentu izteica vēlmi par interesi attiecībā uz transportlīdzekļiem ar vismaz piecām sēdvietām). Lai īstenotu minēto pieeju (pārbaudi un uzraudzību), Vides investīciju fonds nodrošinās datu apmaiņu ar Sabiedrības integrācijas fondu. Šobrīd tirgū ir pieejami vairāki elektromobiļi, kas aprīkoti ar vismaz septiņām sēdvietām, piemēram, Citroen, Tesla, Mercedes, Peugeot, Nissan, Wolkswagen, Hyandai un Opel. Aptaujas ietvaros attiecībā uz atbalsta apjomu respondenti norādīja dažādus priekšlikumus, sākot no 6000 - 10000 euro, beidzot ar atbalstu, kas līdzvērtīgs 50% no transportlīdzekļa cenas.
"Latvijas goda ģimenes apliecība" ir valsts veidota programma, kuru īsteno Sabiedŗibas integrācijas fonds pamatojoties uz MK 2021.gada 1.jūnija noteikumiem Nr.352 "Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība". Apliecība var būt digitālā formātā un plastikāta kartes formātā. 
Tiek precizēts MK noteikumu 17.3.apakšpunkts, paredzot atbalsta apjomu dubultot par viena transportlīdzekļa norakstīšanu MK noteikumu Nr.896 7. punktā minētajā termiņā, nododot to apstrādes uzņēmumam. Esošā likme 1000 euro nav bijusi pietiekams stimuls transportlīdzekļu norakstīšanai, t.sk. ņemot vērā transportlīdzekļu otrreizējo tirgu un to cenu.
Tiek precizēts MK noteikumu 18.punkts, paredzot garāku termiņu, kura ietvaros atbalsta saņēmējs var iesniegt apstrādes uzņēmuma transportlīdzekļa likvidācijas sertifikātu, lai pretendētu uz konkursa ietvaros pieejamo atbalstu par esoša transportlīdzekļa norakstīšanu nododot to apstrādes uzņēmumam.
Tiek precizēts MK noteikumu 19.1.apakšpunkts, paredzot augstāku transportlīdzekļa pārdošanas (iegādes) cenu bāzes komplektācijā. Spēkā esošajā konkursa redakcijā ierobežojums attiecībā uz transportlīdzekļa pārdošanas cenu bāzes komplektācijā tika noteikts, lai no atbalsta tvēruma izslēgtu premium (luksus) segmenta elektromobiļus. Patēriņa cenu pārmaiņas 2023. gada decembrī salīdzinot ar 2019. gada decembri patēriņa grupai “Transportlīdzekļu iegāde” ir 11,5%, kas norāda uz būtisku inflāciju transportlīdzekļu iegādes grupā. Vienlaikus 2023.gadā Saeima pieņēma grozījumus Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā palielinot reprezentatīva automobiļa slieksni no 50 000 euro (bez PVN) uz 75 000 euro (bez PVN). Līdz ar to transportlīdzekļa pārdošanas cena bāzes komplektācijā tiek precizēta ņemot vērā iepriekš minētos aspektus.
Tiek precizēts MK noteikumu 19.2.apakšpunkts, paredzot garāku termiņu, kura ietvaros atbalsta saņēmējs var iegādāties Latvijas Republikā reģistrētu lietotu elektromobili. Šobrīd MK noteikumi nosaka, ka lietots elektromobilis nedrīkst būt reģistrēts Latvijā ilgāk par sešiem mēnešiem, kas ierobežo uzņēmumu iniciatīvas iegādāties un glabāt lielāku skaitu elektromobiļu, t.i. klientiem nav iespējas transportlīdzekli novērtēt un iegādāties uz vietas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.1 apakšpunktu, sabiedrības pārstāvji tiks aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par tiesību akta projektu. Izstrādātais tiesību akta projekts tiks publicēts Tiesību aktu portālā ar iespēju izteikt viedokli.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks veicināta videi draudzīgu transportl'dizekļu iegāde, tādējādi mazinot ietekmi uz gaisa kvalitāti.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks veicināta klimatam draudzīgu transportlīdzekļu iegāde, tādējādi mazinot ietekmi uz klimata pārmaiņām (SEG emisiju samazināšana).

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi