25-TA-876: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumos Nr. 468 "Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2026. gada 1. janvārī stāsies spēkā Nodokļu un muitas policijas likums un spēku zaudēs likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”. Ņemot vērā, ka Nodokļu un muitas policija būs finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde, Valsts ieņēmumu dienesta sastāvā nebūs tiesību aizsardzības iestādes, tādēļ ir nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumos Nr. 468 "Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem".
Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma 2. panta trešo daļu Nodokļu un muitas policija atbilstoši Muitas likuma 3. panta trešajai daļai ir muitas iestāde. Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma 8. panta trešās daļas 6. punktā noteikto, lai nodrošinātu šā likuma 3. pantā noteikto funkciju un normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildi, Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem ir tiesības veikt muitas kontroli visā Latvijas Republikas muitas teritorijā, tostarp apturēt transportlīdzekli un veikt tā apskati, ja ir pamats aizdomām, ka transportlīdzeklis tiek izmantots likumpārkāpuma izdarīšanā muitas lietu jomā, apturēt transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai visā Latvijas Republikas muitas teritorijā un nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem muitas jomā, sagatavot pārbaudes aktus un citus dokumentus par veiktajām muitas kontroles darbībām, kā arī veikt personas pārmeklēšanu muitas kontroles laikā. Minēto tiesību īstenošanai un Nodokļu un muitas policijas funkciju nodrošināšanai ir paredzēti dienesta transportlīdzekļi, tai skaitā dienesta transportlīdzekļi, kuriem piešķirts operatīvā transportlīdzekļa statuss. Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi” 25.7. apakšpunktu transportlīdzekļa vadītajam ir pienākums apturēt transportlīdzekli, ja policijas darbinieks, robežsargs, pašvaldības transporta kontroles dienesta amatpersona vai muitas amatpersona dod tādu norādījumu.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumos Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem”” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts, lai īstenotu Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – arī VID) reorganizāciju un Nodokļu un muitas policijas izveidi.
Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma 2. panta trešo daļu Nodokļu un muitas policija atbilstoši Muitas likuma 3. panta trešajai daļai ir muitas iestāde. Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma 8. panta trešās daļas 6. punktā noteikto, lai nodrošinātu šā likuma 3. pantā noteikto funkciju un normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildi, Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem ir tiesības veikt muitas kontroli visā Latvijas Republikas muitas teritorijā, tostarp apturēt transportlīdzekli un veikt tā apskati, ja ir pamats aizdomām, ka transportlīdzeklis tiek izmantots likumpārkāpuma izdarīšanā muitas lietu jomā, apturēt transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai visā Latvijas Republikas muitas teritorijā un nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem muitas jomā, sagatavot pārbaudes aktus un citus dokumentus par veiktajām muitas kontroles darbībām, kā arī veikt personas pārmeklēšanu muitas kontroles laikā. Minēto tiesību īstenošanai un Nodokļu un muitas policijas funkciju nodrošināšanai ir paredzēti dienesta transportlīdzekļi, tai skaitā dienesta transportlīdzekļi, kuriem piešķirts operatīvā transportlīdzekļa statuss. Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi” 25.7. apakšpunktu transportlīdzekļa vadītajam ir pienākums apturēt transportlīdzekli, ja policijas darbinieks, robežsargs, pašvaldības transporta kontroles dienesta amatpersona vai muitas amatpersona dod tādu norādījumu.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumos Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem”” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts, lai īstenotu Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – arī VID) reorganizāciju un Nodokļu un muitas policijas izveidi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai noteiktu Nodokļu un muitas policijas tiesības apturēt transportlīdzekli muitas kontrolei visā Latvijas Republikas teritorijā un nogādāt transportlīdzekli līdz muitas amatpersonas norādītajai vietai muitas kontroles veikšanai, izmantojot operatīvos transportlīdzekļus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Stājas spēkā vienlaikus ar Nodokļu un muitas policijas likumu 2026. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd nodokļu un muitas policija ir viena no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) patstāvīgajām struktūrvienībām un spēkā esoši ir:
likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, kura 13. panta astotajā daļā ir noteiktas un nodokļu un muitas policijas ierēdņu kā muitas iestāžu ierēdņu tiesības apturēt transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai Latvijas Republikas teritorijā un nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai;
Muitas likums, kura 14. panta otrās daļas 3. punkts noteic, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā muitas amatpersona veic transportlīdzekļa apturēšanu Latvijas Republikas muitas teritorijā muitas kontroles veikšanai un nogādā transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai;
Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumi Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem”, kuru 27. – 34. punktā noteikta kārtība, kādā muitas amatpersona veic transportlīdzekļa apturēšanu Latvijas Republikas muitas teritorijā muitas kontroles veikšanai un nogādā transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai, tostarp paredzot VID operatīvo transportlīdzekļu izmantošanu transportlīdzekļu apturēšanai un pavadīšanai līdz muitas amatpersonas norādītajai vietai;
Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumi Nr. 304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem”, kuru 4. punktā ir uzskaitīti subjekti, kuri ir tiesīgi lietot operatīvos transportlīdzekļus;
Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi”, kuru 25.7.1. apakšpunktā ir noteikti transportlīdzekļa vadītāja pienākumi apturēt transportlīdzekli, ja muitas amatpersona dod norādījumu no VID automobiļa vai motocikla.
Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdē (protokols Nr. 6, 33.§, 1., 3., 4., 5. punkts) Ministru kabinets izskatīja un pieņēma zināšanai Finanšu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” un nolēma atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietvertos priekšlikumus par
VID reorganizāciju, saskaņā ar kuriem paredzēts VID nodokļu un muitas policijas funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai.
Pamatojoties uz Ministru kabineta doto uzdevumu, 2024. gada 31. oktobrī Saeimā pieņemti 3. lasījumā šādi likumi:
- Valsts ieņēmumu dienesta likums (Nr. 644/Lp14), kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī un kurā VID uzdevumos vairāk nav noteikts veikt tiesībaizsardzības iestāžu funkcijas, struktūra un tiesību normas par VID ierēdņu tiesībām nodokļu administrēšanā un muitas jomā;
- Nodokļu un muitas policijas likums (Nr. 645/Lp14), kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī un ar kuru VID nodokļu un muitas policiju izveido par patstāvīgu valsts pārvaldes iestādi - Nodokļu un muitas policiju.
Nodokļu un muitas policijas likuma (Nr. 645/Lp14), kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī, 2. pantā noteikts, ka Nodokļu un muitas policija ir finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde.
likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, kura 13. panta astotajā daļā ir noteiktas un nodokļu un muitas policijas ierēdņu kā muitas iestāžu ierēdņu tiesības apturēt transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai Latvijas Republikas teritorijā un nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai;
Muitas likums, kura 14. panta otrās daļas 3. punkts noteic, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā muitas amatpersona veic transportlīdzekļa apturēšanu Latvijas Republikas muitas teritorijā muitas kontroles veikšanai un nogādā transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai;
Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumi Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem”, kuru 27. – 34. punktā noteikta kārtība, kādā muitas amatpersona veic transportlīdzekļa apturēšanu Latvijas Republikas muitas teritorijā muitas kontroles veikšanai un nogādā transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai, tostarp paredzot VID operatīvo transportlīdzekļu izmantošanu transportlīdzekļu apturēšanai un pavadīšanai līdz muitas amatpersonas norādītajai vietai;
Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumi Nr. 304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem”, kuru 4. punktā ir uzskaitīti subjekti, kuri ir tiesīgi lietot operatīvos transportlīdzekļus;
Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi”, kuru 25.7.1. apakšpunktā ir noteikti transportlīdzekļa vadītāja pienākumi apturēt transportlīdzekli, ja muitas amatpersona dod norādījumu no VID automobiļa vai motocikla.
Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdē (protokols Nr. 6, 33.§, 1., 3., 4., 5. punkts) Ministru kabinets izskatīja un pieņēma zināšanai Finanšu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” un nolēma atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietvertos priekšlikumus par
VID reorganizāciju, saskaņā ar kuriem paredzēts VID nodokļu un muitas policijas funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai.
Pamatojoties uz Ministru kabineta doto uzdevumu, 2024. gada 31. oktobrī Saeimā pieņemti 3. lasījumā šādi likumi:
- Valsts ieņēmumu dienesta likums (Nr. 644/Lp14), kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī un kurā VID uzdevumos vairāk nav noteikts veikt tiesībaizsardzības iestāžu funkcijas, struktūra un tiesību normas par VID ierēdņu tiesībām nodokļu administrēšanā un muitas jomā;
- Nodokļu un muitas policijas likums (Nr. 645/Lp14), kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī un ar kuru VID nodokļu un muitas policiju izveido par patstāvīgu valsts pārvaldes iestādi - Nodokļu un muitas policiju.
Nodokļu un muitas policijas likuma (Nr. 645/Lp14), kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī, 2. pantā noteikts, ka Nodokļu un muitas policija ir finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Muitas likuma 3. panta trešajā daļā noteikts, ja cita valsts pārvaldes iestāde saskaņā ar normatīvajiem aktiem veic kādu uzdevumu muitas jomā, attiecīgā valsts pārvaldes iestāde, veicot šo uzdevumu, arī tiek uzskatīta par muitas iestādi.
Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma, kas stāsies spēkā 01.01.2026., 2. panta trešo daļu Nodokļu un muitas policija atbilstoši Muitas likuma 3. panta trešajai daļai ir muitas iestāde. Nodokļu un muitas policijas likuma 3. pantā noteikts, ka Nodokļu un muitas policijas funkcijas ir atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā.
Šobrīd nodokļu un muitas policija ir viena no VID patstāvīgajām struktūrvienībām un spēkā esošs ir likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, kura 4. nodaļā ir noteikti Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas uzdevumi un ierēdņu (darbinieku) tiesības likumpārkāpumu atklāšanā valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā. Tā kā 2026. gada 1. janvārī stāsies spēkā Nodokļu un muitas policijas likums un Valsts ieņēmumu dienesta likums, kura pārejas noteikumos ir noteikts, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par Valsts ieņēmumu dienestu", minētos uzdevumus likumpārkāpumu atklāšanā valsts ieņēmumu un muitas jomā veiks Nodokļu un muitas policija un attiecīgi ir nepieciešami atbilstoši grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumos Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem”, nosakot, ka transportlīdzekļu vadītājiem ir pienākums apturēt transportlīdzekli pēc Nodokļu muitas policijas amatpersonas norādījuma un nogādāt to muitas kontrolei paredzētajā vietā.
Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma, kas stāsies spēkā 01.01.2026., 2. panta trešo daļu Nodokļu un muitas policija atbilstoši Muitas likuma 3. panta trešajai daļai ir muitas iestāde. Nodokļu un muitas policijas likuma 3. pantā noteikts, ka Nodokļu un muitas policijas funkcijas ir atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā.
Šobrīd nodokļu un muitas policija ir viena no VID patstāvīgajām struktūrvienībām un spēkā esošs ir likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, kura 4. nodaļā ir noteikti Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas uzdevumi un ierēdņu (darbinieku) tiesības likumpārkāpumu atklāšanā valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā. Tā kā 2026. gada 1. janvārī stāsies spēkā Nodokļu un muitas policijas likums un Valsts ieņēmumu dienesta likums, kura pārejas noteikumos ir noteikts, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par Valsts ieņēmumu dienestu", minētos uzdevumus likumpārkāpumu atklāšanā valsts ieņēmumu un muitas jomā veiks Nodokļu un muitas policija un attiecīgi ir nepieciešami atbilstoši grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumos Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem”, nosakot, ka transportlīdzekļu vadītājiem ir pienākums apturēt transportlīdzekli pēc Nodokļu muitas policijas amatpersonas norādījuma un nogādāt to muitas kontrolei paredzētajā vietā.
Risinājuma apraksts
Muitas likuma (redakcijā, kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī) 3.panta otrajā daļā noteikts, ka muitas iestāde ir Valsts ieņēmumu dienesta struktūrvienība, kas pilda normatīvajos aktos muitas jomā, šajā likumā, Valsts ieņēmumu dienesta likumā un citos normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus muitas politikas īstenošanā un nodokļu administrēšanā. Muitas likuma 3. panta trešajā daļā noteikts, ja cita valsts pārvaldes iestāde saskaņā ar normatīvajiem aktiem veic kādu uzdevumu muitas jomā, attiecīgā valsts pārvaldes iestāde, veicot šo uzdevumu, arī tiek uzskatīta par muitas iestādi.
Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma 2. panta trešo daļu Nodokļu un muitas policija atbilstoši Muitas likuma 3. panta trešajai daļai ir muitas iestāde. Nodokļu un muitas policijas likuma 3. pantā noteikts, ka Nodokļu un muitas policijas funkcijas ir atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā. Muitas likuma 3.panta sestajā daļā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī) noteikts, ka muitas amatpersona ir muitas iestādes ierēdnis, kas pilda normatīvajos aktos muitas jomā, šajā likumā un Valsts ieņēmumu dienesta likumā noteiktos uzdevumus muitas politikas īstenošanā. Saskaņā ar Muitas likuma 3. panta septīto daļu muitas amatpersonai ir šajā likumā, Valsts ieņēmumu dienesta likumā, normatīvajos aktos muitas jomā un citos normatīvajos aktos noteiktās tiesības.
Nodokļu un muitas policijas likuma 4.panta pirmās daļas ievaddaļā noteikts, ka Nodokļu un muitas policijas uzdevumi ir noteikti Kriminālprocesa likumā, Operatīvās darbības likumā, Muitas likumā, likumā "Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas" un citos normatīvajos aktos, kā arī papildus Nodokļu un muitas policija veic minētajā daļā uzskaitītos uzdevumus.
Papildus minētajam Muitas likuma 14.panta pirmajā daļā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2026.gada 1. janvārī) noteikts, ka muitas kontroli muitas amatpersona veic visā Latvijas Republikas muitas teritorijā. Saskaņā ar minētā panta 1.1 daļu (redakcijā, kas stāsies spēkā 2026.gada 1. janvārī) muitas amatpersonai ir tiesības apturēt transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai Latvijas Republikas muitas teritorijā un nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai.
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 6.pantu valsts pārvalde ir organizēta vienotā hierarhiskā sistēmā. Neviena iestāde vai pārvaldes amatpersona nevar atrasties ārpus šīs sistēmas. Minētā likuma 32.panta pirmā daļa noteic, ka valsts pārvaldē amatpersonas iekļautas vienotā hierarhiskā sistēmā, kurā viena amatpersona ir padota citai amatpersonai. Amatpersona darbojas savas kompetences ietvaros un savus pienākumus pilda un tiesības īsteno patstāvīgi. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta ceturtā daļa noteic, ka valsts pārvaldei, atsevišķai iestādei vai amatpersonai, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, nav savu interešu. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1.panta 3.punktā noteikts, ka iestāde ir institūcija, kura darbojas publiskas personas vārdā un kurai ar normatīvo aktu noteikta kompetence valsts pārvaldē, piešķirti finanšu līdzekļi tās darbības īstenošanai un ir savs personāls. Savukārt Administratīvā procesa likuma 1.panta pirmajā daļā noteikts, ka iestāde ir tiesību subjekts, tā struktūrvienība vai amatpersona, kurai ar normatīvo aktu vai publisko tiesību līgumu piešķirtas noteiktas valsts varas pilnvaras valsts pārvaldes jomā. No minētajām tiesību normām izriet, ka valsts pārvaldes iestāde un tās amatpersonas nepastāv autonomi vai atrauti viena no otras, bet veido vienotu hierarhisku sistēmu. Tāpat, iestāde pati par sevi bez amatpersonu rīcības nemaz nevar īstenot nevienu no normatīvajos aktos noteiktajiem uzdevumiem vai darbībām. Proti, amatpersonas atbilstoši kompetencei veic dienesta pienākumus iestādes vārdā, jo amatpersonai nav savu interešu, un otrādi – iestāde normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus īsteno ar tās amatpersonu starpniecību.
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma, kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī, 2. panta trešo daļu, Nodokļu un muitas policija ir muitas iestāde un Nodokļu un muitas policijas amatpersonas ir arī muitas amatpersonas, kuras pilda Muitas likumā un citos normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus muitas politikas īstenošanā un realizē Nodokļu un muitas policijas likuma 8. panta trešās daļas 6. punktā noteiktās tiesības veikt muitas kontroli visā Latvijas Republikas muitas teritorijā, tostarp apturēt transportlīdzekli un veikt tā apskati, ja ir pamats aizdomām, ka transportlīdzeklis tiek izmantots likumpārkāpuma izdarīšanā muitas lietu jomā, kā arī nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem muitas jomā.
Ņemot vērā minēto, normatīvajos aktos lietotais termins “muitas amatpersona” ir attiecināms arī uz Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem (amatpersonām), kad tie īsteno normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus un tiesības muitas jomā.
Lai iekļautu vienotā regulējumā arī Nodokļu un muitas policiju, veicinātu tiesisko noteiktību un izslēgtu atšķirīgu tiesību normas interpretācijas iespējas, izstrādātais Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumu Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem” 30. un 34.punktā, paredzot kārtību, kāda transportlīdzekļa apturēšanai un tā nogādāšanai muitas iestādē muitas kontroles veikšanai noteikta attiecībā uz muitas amatpersonām, noteikt arī attiecībā uz Nodokļu un muitas policijas amatpersonām. Tā kā termins “muitas amatpersona” attiecināms arī uz Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem (amatpersonām), Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumu Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem” noteiktais regulējums par muitas amatpersonu tiesībām dot norādījumus transportlīdzekļa vadītājam apturēt transportlīdzekli piemērojams arī attiecībā uz Nodokļu un muitas policijas ierēdņu (amatpersonu) tiesībām un Nodokļu un muitas policijas operatīvajiem transportlīdzekļiem.
Noteikumu projekts neskar regulējumu attiecībā uz transportlīdzekļu apturēšanas un nogādāšanas muitas iestādē muitas kontroles veikšanai kārtību, bet tikai papildina regulējumu, attiecinot Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumos Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem” noteikto kārtību arī uz Nodokļu un muitas policijas amatpersonām un Nodokļu un muitas policijas operatīvajiem transportlīdzekļiem.
Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma 2. panta trešo daļu Nodokļu un muitas policija atbilstoši Muitas likuma 3. panta trešajai daļai ir muitas iestāde. Nodokļu un muitas policijas likuma 3. pantā noteikts, ka Nodokļu un muitas policijas funkcijas ir atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā. Muitas likuma 3.panta sestajā daļā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī) noteikts, ka muitas amatpersona ir muitas iestādes ierēdnis, kas pilda normatīvajos aktos muitas jomā, šajā likumā un Valsts ieņēmumu dienesta likumā noteiktos uzdevumus muitas politikas īstenošanā. Saskaņā ar Muitas likuma 3. panta septīto daļu muitas amatpersonai ir šajā likumā, Valsts ieņēmumu dienesta likumā, normatīvajos aktos muitas jomā un citos normatīvajos aktos noteiktās tiesības.
Nodokļu un muitas policijas likuma 4.panta pirmās daļas ievaddaļā noteikts, ka Nodokļu un muitas policijas uzdevumi ir noteikti Kriminālprocesa likumā, Operatīvās darbības likumā, Muitas likumā, likumā "Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas" un citos normatīvajos aktos, kā arī papildus Nodokļu un muitas policija veic minētajā daļā uzskaitītos uzdevumus.
Papildus minētajam Muitas likuma 14.panta pirmajā daļā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2026.gada 1. janvārī) noteikts, ka muitas kontroli muitas amatpersona veic visā Latvijas Republikas muitas teritorijā. Saskaņā ar minētā panta 1.1 daļu (redakcijā, kas stāsies spēkā 2026.gada 1. janvārī) muitas amatpersonai ir tiesības apturēt transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai Latvijas Republikas muitas teritorijā un nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai.
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 6.pantu valsts pārvalde ir organizēta vienotā hierarhiskā sistēmā. Neviena iestāde vai pārvaldes amatpersona nevar atrasties ārpus šīs sistēmas. Minētā likuma 32.panta pirmā daļa noteic, ka valsts pārvaldē amatpersonas iekļautas vienotā hierarhiskā sistēmā, kurā viena amatpersona ir padota citai amatpersonai. Amatpersona darbojas savas kompetences ietvaros un savus pienākumus pilda un tiesības īsteno patstāvīgi. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta ceturtā daļa noteic, ka valsts pārvaldei, atsevišķai iestādei vai amatpersonai, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, nav savu interešu. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1.panta 3.punktā noteikts, ka iestāde ir institūcija, kura darbojas publiskas personas vārdā un kurai ar normatīvo aktu noteikta kompetence valsts pārvaldē, piešķirti finanšu līdzekļi tās darbības īstenošanai un ir savs personāls. Savukārt Administratīvā procesa likuma 1.panta pirmajā daļā noteikts, ka iestāde ir tiesību subjekts, tā struktūrvienība vai amatpersona, kurai ar normatīvo aktu vai publisko tiesību līgumu piešķirtas noteiktas valsts varas pilnvaras valsts pārvaldes jomā. No minētajām tiesību normām izriet, ka valsts pārvaldes iestāde un tās amatpersonas nepastāv autonomi vai atrauti viena no otras, bet veido vienotu hierarhisku sistēmu. Tāpat, iestāde pati par sevi bez amatpersonu rīcības nemaz nevar īstenot nevienu no normatīvajos aktos noteiktajiem uzdevumiem vai darbībām. Proti, amatpersonas atbilstoši kompetencei veic dienesta pienākumus iestādes vārdā, jo amatpersonai nav savu interešu, un otrādi – iestāde normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus īsteno ar tās amatpersonu starpniecību.
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma, kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī, 2. panta trešo daļu, Nodokļu un muitas policija ir muitas iestāde un Nodokļu un muitas policijas amatpersonas ir arī muitas amatpersonas, kuras pilda Muitas likumā un citos normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus muitas politikas īstenošanā un realizē Nodokļu un muitas policijas likuma 8. panta trešās daļas 6. punktā noteiktās tiesības veikt muitas kontroli visā Latvijas Republikas muitas teritorijā, tostarp apturēt transportlīdzekli un veikt tā apskati, ja ir pamats aizdomām, ka transportlīdzeklis tiek izmantots likumpārkāpuma izdarīšanā muitas lietu jomā, kā arī nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem muitas jomā.
Ņemot vērā minēto, normatīvajos aktos lietotais termins “muitas amatpersona” ir attiecināms arī uz Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem (amatpersonām), kad tie īsteno normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus un tiesības muitas jomā.
Lai iekļautu vienotā regulējumā arī Nodokļu un muitas policiju, veicinātu tiesisko noteiktību un izslēgtu atšķirīgu tiesību normas interpretācijas iespējas, izstrādātais Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumu Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem” 30. un 34.punktā, paredzot kārtību, kāda transportlīdzekļa apturēšanai un tā nogādāšanai muitas iestādē muitas kontroles veikšanai noteikta attiecībā uz muitas amatpersonām, noteikt arī attiecībā uz Nodokļu un muitas policijas amatpersonām. Tā kā termins “muitas amatpersona” attiecināms arī uz Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem (amatpersonām), Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumu Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem” noteiktais regulējums par muitas amatpersonu tiesībām dot norādījumus transportlīdzekļa vadītājam apturēt transportlīdzekli piemērojams arī attiecībā uz Nodokļu un muitas policijas ierēdņu (amatpersonu) tiesībām un Nodokļu un muitas policijas operatīvajiem transportlīdzekļiem.
Noteikumu projekts neskar regulējumu attiecībā uz transportlīdzekļu apturēšanas un nogādāšanas muitas iestādē muitas kontroles veikšanai kārtību, bet tikai papildina regulējumu, attiecinot Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumos Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem” noteikto kārtību arī uz Nodokļu un muitas policijas amatpersonām un Nodokļu un muitas policijas operatīvajiem transportlīdzekļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Transportlīdzekļu vadītāji Latvijas Republikas muitas teritorijā, kuri pakļauti muitas kontrolei, Nodokļu un muitas policijas ierēdņi.
Ietekmes apraksts
No 2026. gada 1. janvāra Nodokļu un muitas policijas ierēdņi varēs apturēt transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai, ja konstatēts vai ir pietiekams pamats uzskatīt, ka transportlīdzeklī bez muitas iestādes atļaujas pārvieto muitošanai pakļautās preces vai nedeklarētu skaidru naudu, vai preces, priekšmetus vai vielas, kuru pārvadāšana vai pārvietošana pāri valsts robežai ir aizliegta, tādā veidā pārkāpjot tiesību aktus muitas jomā, un pavadīt to ar Nodokļu un muitas policijas operatīvo transportlīdzekli saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 8. augusta noteikumos Nr.468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem” noteikto kārtību, kā tas tika nodrošināts esot Valsts ieņēmumu dienesta sastāvā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums 2650 euro apmērā 2025.gadā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi”.
Pamatojums un apraksts
Veicot grozījumus 2017. gada 8. augusta Ministru kabineta noteikumos Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem”, jāveic grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi” attiecīgi papildinot 25.7. un 25.9. apakšpunktus ar Nodokļu un muitas policiju.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumi Nr. 304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem””
Pamatojums un apraksts
Veicot grozījumus 2017. gada 8. augusta Ministru kabineta noteikumos Nr. 468 “Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem”, jāveic grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumos Nr. 304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem” attiecīgi nosakot, ka Nodokļu muitas policijai ir tiesības izmantot operatīvos transportlīdzekļus un noteikt, kāda veida operatīvos transportlīdzekļus ir tiesības izmantot.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neskar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neskar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nodokļu un muitas policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
