Anotācija (ex-ante)

24-TA-2075: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas palielināšanu” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 81.pantu un Patērētāju tiesību aizsardzības likumu (turpmāk – PTAL).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodrošinātu apropriācijas palielināšanu PTAL noteiktā atbalsta izmaksai hipotekārā kredīta ņēmējiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023.gada 6.decembrī tika pieņemti grozījumi PTAL par hipotekārā kredīta ņēmēju aizsardzības nodevu ar mērķi kompensēt kredītu procentus hipotekāro kredītu ņēmējiem mājokļa iegādei vai būvniecībai nolūkā aizsargāt sabiedrības labklājību, ņemot vērā EURIBOR likmes kāpuma un inflācijas rezultātā pieaugušo kredīta maksājumu un patēriņa cenu radīto būtisko izmaksu slogu mājsaimniecībām.
Saskaņā ar PTAL 8.4 pantu Latvijā reģistrētas kredītiestādes un kapitālsabiedrības, kuras saskaņā ar PTAL 8. panta 1.1 daļu saņēmušas speciālu atļauju (licenci) patērētāja kreditēšanas pakalpojuma sniegšanai, kā arī citu valstu kredītiestāžu un kapitālsabiedrību, kuras saskaņā ar PTAL 8. panta 1.1 daļu saņēmušas speciālu atļauju (licenci) patērētāja kreditēšanas pakalpojuma sniegšanai, pastāvīgās pārstāvniecības (filiāles) Latvijā, par katru kalendāra gada ceturksni valsts pamatbudžeta speciāli šim nolūkam izveidotā ieņēmumu kontā maksā hipotekārā kredīta ņēmēju aizsardzības nodevu.
Valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā 2024.gada pirmajā pusgadā iemaksāta  hipotekārā kredīta ņēmēju aizsardzības nodeva 48 851 645 euro, tai skaitā pirmajā ceturksnī 24 235 800 euro un otrajā ceturksnī 24 615 845 euro.
2024.gada 2.aprīlī Ministru kabinets ar rīkojuma Nr. 246 “Par apropriācijas palielināšanu” 1.1.apakšpunktu atbalstīja apropriācijas palielināšanu Finanšu ministrijai resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” 48 207 104 euro apmērā, lai nodrošinātu atbalsta izmaksu hipotekārā kredīta ņēmējiem par 2024.gada pirmo pusgadu.
Atbilstoši nodevas maksātāju aprēķinātajām kredītu procentu kompensācijām Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) hipotekārā kredīta procentu kompensācijās par 2024.gada pirmo pusgadu hipotekāro kredītu ņēmējiem izmaksāja 41 029 207 euro, tai skaitā par pirmo ceturksni 20 595 777 euro un par 2024. gada otro ceturksni 20 433 430 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu PTAL noteiktā atbalsta izmaksas hipotekārā kredīta ņēmējiem par 2024.gada trešo ceturksni, nepieciešams apropriācijas palielinājums valsts budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana”.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši 2024.gada pirmajā pusgadā veiktajām hipotekārā kredīta ņēmēju aizsardzības nodevas iemaksām, 2024.gada otrajā pusgadā prognozējams valsts budžeta ieņēmumu palielinājums 48 850 000 euro apmērā.

Ņemot vērā finansējuma izlietojumu kredītņēmēju atbalstiem par 2024.gada pirmo pusgadu, prognozējams, ka PTAL noteiktā atbalsta izmaksai kredītņēmējiem par 2024.gada trešo ceturksni VID nepieciešams papildu finansējums 13 272 103 euro. Saskaņā ar PTAL 8.4 panta trīspadsmito daļu kredītu procentu kompensācijas izmaksas par 2024.gada ceturto ceturksni tiks veiktas 2025.gada janvārī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Paredzēts veikt atbalsta izmaksu fiziskām personām atbilstoši PTAL noteiktajiem atbalsta sniegšanas kritērijiem un to atmaksas kārtībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
48 207 104
48 850 000
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
48 207 104
48 850 000
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
48 207 104
13 272 103
0
20 450 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
48 207 104
13 272 103
0
20 450 000
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
35 577 897
0
-20 450 000
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
35 577 897
0
-20 450 000
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
20 450 000
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
35 577 897
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
35 577 897
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Valsts budžeta ieņēmumi 2024.gada pirmajā pusgadā ir 48 851 645 euro (valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā par diviem ceturkšņiem iemaksātā nodevas summa, t.i., 24 235 800 euro + 24 615 845 euro = 48 851 645 euro), tādējādi budžeta ieņēmumi 2024.gada otrajā pusgadā tiek prognozēti 48 850 000 euro apmērā, kas aprēķināti atbilstoši vidēji 2024.gada divos ceturkšņos iemaksātajam nodevas apmēram.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Atbilstoši 2024.gada 2.aprīļa Ministru kabineta rīkojuma Nr. 246 “Par apropriācijas palielināšanu” 1.1.punktam un saskaņā ar 2024.gada 11.aprīļa Finanšu ministrijas rīkojumu Nr.127 “Par apropriācijas palielināšanu” VID tika piešķirts finansējums 48  207 104 euro atbalsta izmaksai hipotekārā kredīta ņēmējiem.
Hipotekārā kredīta procentu kompensācijās par 2024.gada pirmo pusgadu hipotekāro kredītu ņēmējiem VID izmaksāja 41 029 207 euro, tādējādi prognozējams, ka PTAL noteiktā atbalsta izmaksai hipotekārā kredīta ņēmējiem par 2024.gada trešo un ceturto ceturksni nepieciešams finansējums 20 450 000 euro apmērā.
Ņemot vērā finansējuma izlietojumu kredītņēmēju atbalstiem par diviem ceturkšņiem, provizoriski VID nepieciešams papildu finansējums 13 272 103 euro apmērā, lai nodrošinātu atbalsta izmaksu par 2024.gada trešo ceturksni.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav.
Cita informācija
Nepieciešamais papildu finansējums atbalsta izmaksai hipotekārā kredīta ņēmējiem par 2024.gada trešo ceturksni 13 272 103 euro apmērā tiks nodrošināts saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 81.pantu, palielinot apropriāciju no dotācijās vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana”.
2025.gadā nepieciešamais finansējums atbalsta izmaksai hipotekārā kredīta ņēmējiem par 2024.gada ceturto ceturksni 20 450 000 euro apmērā tiks pārdalīts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas” uz Finanšu ministrijas budžeta programmu 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana”.
Nepieciešamais finansējums 2025.gadam atbilstoši Eiropas kontu sistēmas metodoloģijai ir uzskatāms par 2024.gada vispārējās valdības budžeta izdevumiem un nerada negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2025.gadā. Savukārt, 2024.gadā vispārējās valdības budžeta izdevumi tiek pilnā apjomā finansēti no vispārējās valdības budžeta ieņēmumiem, tādējādi neradot negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci arī 2024.gadā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu VID atbalsta izmaksai un neparedz jauna normatīvā regulējuma izstrādi vai grozījumu veikšanu spēkā esošajā normatīvajā regulējuma.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi