Anotācija

25-TA-1794: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi"" (turpmāk- projekts) izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22.jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 29 58.§ ) (turpmāk – protokollēmums) 4. punktā noteikto: “4.Atbalstīt Izglītības un zinātnes ministrijas priekšlikumu noteikumu īstenošanai un finansēšanas modeļa "Programma skolā" pakāpeniskai uzsākšanai no 2025. gada 1. septembra nepieciešamo finansējumu 2025. gadā 4 920 559 euro apmērā pārdalīt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" plānotā finansējuma prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam", no tiem:
- 4 920 218 euro resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" programmai 05.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām";
- 341 euro Kultūras ministrijas budžeta programmai 20.00.00 "Kultūrizglītība"."

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt papildu finansējumu atbalsta personālam darba samaksai, tādējādi uzsākot pāreju uz vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli "Programma skolā".
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2025.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdē (prot. Nr. 21 41.§) tika atbalstīts likumprojekts “Grozījumi Izglītības likumā” (24-TA-234), kura protokollēmuma 7. punktā uzdots Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - ministrija) līdz 2025. gada 20. jūnijam sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024.gada 17. decembra sēdē (protokols Nr. 53 171.§) tika pieņemts ministrijas informatīvais ziņojums "Par pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli "Programma skolā""(24-TA-2782). Pedagogu darba samaksas finansēšanas modelis "Programma skolā" ir viens no ministrijas piedāvātajiem risinājumiem efektīvai vispārējās izglītības pārvaldībai, kas nepieciešama, lai nodrošinātu izglītības kvalitāti un līdzvērtīgas iespējas izglītības programmu apguvei neatkarīgi no izglītības iestādes atrašanās vietas, uzlabotu cilvēkkapitāla un finanšu resursu pārvaldību. Ministru prezidentes E. Siliņas 2025. gada 21. februārī valdības plānā “Valdības uzrāviena 4 x 4 prioritātes 2025. gadam” kā viena no prioritātēm ir noteikta - uzsākt pedagogu atalgojuma finansēšanas modeļa “Programma skolā” ieviešanu.
Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdē (prot. Nr. 21 41.§) tika atbalstīts likumprojekts “Grozījumi Izglītības likumā” (24-TA-234), kura protokollēmuma 7. punktā uzdots ministrijai līdz 2025. gada 20. jūnijam sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk - noteikumi Nr.376) un citos saistītajos normatīvajos aktos par papildu finansējuma atbalsta personālam nodrošināšanu, uzsākot pāreju uz vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli "Programma skolā".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai pakāpeniski uzsāktu pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa "Programma skolā" īstenošanu, skat. ministrijas informatīvo ziņojumu "Par pedagogu atalgojuma finansēšanas modeli "Programma skolā"" (24-TA-2782), pieņemts Ministru kabineta 2024.gada 16. decembra sēdē (protokols Nr. 53 171.§) skat.: https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/57d71df6-ae1d-447b-ae99-3f91edef4a90, bija nepieciešams veikt grozījumus noteikumos Nr.376, paredzot aprēķināt finansējumu atbalsta personāla darba samaksai pēc modeļa principa. Lai sasniegtu 2025./2026. mācību gadā plānotos 70 procentus no modelī plānotā apjoma atbalsta personāla darba samaksai, nepieciešams papildu finansējums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 22.jūlija sēdē (prot. Nr. 29 58.§ ) tika skatīti grozījumi noteikumos Nr.376, kur ir veiktas izmaiņas valsts budžeta mērķdotācijas aprēķinā, tādējādi paredzot piešķirt papildu finansējumu atbalsta personāla darba samaksai atbalstot Izglītības un zinātnes ministrijas priekšlikumu noteikumu īstenošanai un finansēšanas modeļa "Programma skolā" pakāpeniskai uzsākšanai no 2025. gada 1. septembra nepieciešamo finansējumu 2025. gadā 4 920 559 euro apmērā pārdalīt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" plānotā finansējuma prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
4 920 559
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
4 920 559
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 920 559
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 920 559
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 920 559
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēti izdevumu aprēķini nosūtīti Finanšu ministrijai, izskatot tiesību akta projektu 25-TA-1236 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (izskatīts un pieņemts MK 22.07.2025. sēdē, prot. Nr. 29, 58. §, 6.punkts).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekts un protokollēmums paredz atbalstīt apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi"", lai uzsāktu finansēšanas modeļa "Programma skolā" pakāpenisku īstenošanu, nodrošinot atbalsta personāla darba samaksu ar 2025. gada 1. septembri:
2025.gadam 4 920 559 euro apmērā, tai skaitā:
1) 4 920 218 euro uz pamatbudžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" programmu 05.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām";
2) 341 euro uz Kultūras ministrijas budžeta programmu 20.00.00 "Kultūrizglītība".
2026. gadā un turpmāk ik gadu papildu nepieciešamais finansējums – 4 920 559 euro.
Ministru kabineta 2024. gada 14. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 43 1.§
9. punkts: “Pieņemt zināšanai, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi” rezervētais finansējums 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam" [..]”.
10. punkts: “Lai Izglītības un zinātnes ministrija uzsāktu finansēšanas modeļa "Programma skolā" pakāpenisku īstenošanu no 2025. gada 1. septembra, nepieciešamo finansējumu modeļa ieviešanai rast Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta ietvaros un no mērķdotācijām pašvaldībām. Ja budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi"  veidojas finansējuma atlikums prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam", nodrošinot mērķa sasniegšanu pilnā apmērā, tad atlikumu ir iespējams novirzīt finansēšanas modeļa "Programma skolā" īstenošanai 2025. gadā un turpmākajos gados. [..]”
2025. gadam rezervētais finansējums (likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 73. pants) = 30 000 000 euro.
Pedagogu darba samaksas palielinājumam par 2,6% no 2025. gada 1. janvāra piešķirti 25 079 441 euro (skat. tiesību aktu projektus 24-TA-2552 un 24-TA-2557).
Finansējuma atlikums 74. resora 23.00.00 programmā finansēšanas modeļa "Programma skolā" īstenošanai .

Izglītības un zinātnes ministrija un Kultūras ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei 2025. gadam. Jautājumu par papildu finansējuma piešķiršanu 2026. gadam un turpmāk izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" izstrādes procesā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojums tiks saskaņots ar Finanšu ministriju un Tieslietu ministriju. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi