25-TA-827: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. decembra noteikumos Nr. 753 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.4. reformu un investīciju virziena "Digitālās infrastruktūras transformācija" 2.4.1.2.i. investīcijas "Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu "pēdējās jūdzes" infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. decembra noteikumos Nr. 753 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.4. reformu un investīciju virziena "Digitālās infrastruktūras transformācija" 2.4.1.2.i. investīcijas "Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu "pēdējās jūdzes" infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi"" izstrāde ir Satiksmes ministrijas iniciatīva.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi tiek veikti normu skaidrības nolūkā, pēc būtības nemainot attiecināmo izmaksu veidu un apmēru. Tie ir labvēlīgāki finansējuma saņēmējiem, radīs tiesisko noteiktību un mazinās dažādas interpretācijas iespējas nacionālajā līmenī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Balstoties uz Ministru kabineta noteikumu nosacījumiem, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, kura veic 2.4.1.2.i. investīcijas atbalsta jeb komercdarbības atbalsta sniedzējinstitūcijas funkcijas, pēc divām "2.4.1.2.i. investīcijas "Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu "pēdējās jūdzes" infrastruktūras attīstība"" (turpmāk - 2.4.1.2.i. investīcija) atklātām projektu iesniegumu atlasēm, 2024. gada oktobrī ir noslēgusi piecus līgumus ar elektronisko sakaru komersantiem, atbilstoši par katru no pieciem plānošanas reģioniem un ir uzsākta projektu īstenošana. 2.4.1.2.i. investīcijas nozares ministrijas funkcijas veic Satiksmes ministrija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanas laikā tika konstatēts, ka Ministru kabineta 2023. gada 12.decembra noteikumu Nr. 753 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.4. reformu un investīciju virziena "Digitālās infrastruktūras transformācija" 2.4.1.2.i. investīcijas "Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu "pēdējās jūdzes" infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi"(turpmāk – MK noteikumi Nr. 753) 17. punktu par attiecināmām izmaksām un par nosacījumiem finansējuma saņēmējam vai sadarbības partnera speciālistam var interpretēt neviennozīmīgi:
1) gadījumā, ja elektronisko sakaru komersants pats veic darbus;
2) kāda veida darbu veikšanai ir nepieciešami speciālisti ar sertifikātiem;
3) vai var attiecināt būvniecības speciālistu darbu, kuriem nav nepieciešami sertifikāti saskaņā ar būvniecības regulējumu. Papildus secināts, ka ne visos gadījumos darbu veikšanai ir nepieciešama reģistrācija Būvniecības informācijas sistēmā.
1) gadījumā, ja elektronisko sakaru komersants pats veic darbus;
2) kāda veida darbu veikšanai ir nepieciešami speciālisti ar sertifikātiem;
3) vai var attiecināt būvniecības speciālistu darbu, kuriem nav nepieciešami sertifikāti saskaņā ar būvniecības regulējumu. Papildus secināts, ka ne visos gadījumos darbu veikšanai ir nepieciešama reģistrācija Būvniecības informācijas sistēmā.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu minēto jautājumu, attiecīgi ir izdalītas normas, lai finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris atbilstoši normatīvajiem aktiem būvniecības jomā būtu reģistrēts Būvniecības informācijas sistēmā kā būvkomersants attiecīgajā specialitātē un darbības sfērā, kurā veikti attiecīgie darbi, un darbu veicēji ir sertificēti atbilstoši normatīvajiem aktiem būvniecības jomā attiecīgajā darbības sfērā, ja to nosaka normatīvie akti būvniecības jomā, kas attiecas uz šo noteikumu attiecināmajām izmaksām:
- ļoti augstas veiktspējas tīkla pasīvās infrastruktūras (piemēram, kabeļu kanalizācijas cauruļu, kanālu, stabu, mastu, tumšās optiskās šķiedras kabeļu, sadales skapju, lūku) būvniecības izmaksas (noteikumu 15.1. apakšpunkts);
- ļoti augstas veiktspējas tīkla projektēšanas izmaksas (noteikumu 15.3. apakšpunkts);
- ļoti augstas veiktspējas tīkla autoruzraudzības izmaksas (noteikumu 15.4. apakšpunkts),
- elektroapgādes sadales sistēmas operatora pieslēguma izveides izmaksas (noteikumu 15.6.apakšpunkts) ļoti augstas veiktspējas tīklam.
Savukārt, ir pietiekami, ja šo darbu veicēji ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera speciālisti, tostarp tādi, kuri ir sertificēti attiecīgajā darbības sfērā, ja to paredz normatīvie akti, kas attiecas uz šo noteikumu attiecināmajām izmaksām:
- augstas veiktspējas tīkla aktīvās infrastruktūras (piemēram, maršrutētāju un komutatoru, radio bāzes staciju, vadības un pārvaldības serveru) ierīkošanas izmaksas (noteikumu 15.2.apakšpunkts);
- ļoti augstas veiktspējas tīkla ekspertīžu un izpētes izmaksas (noteikumu 15.5. apakšpunkts);
- ļoti augstas veiktspējas tīkla testēšanas un mērījumu veikšanas izmaksas un pieņemšanai ekspluatācijā nepieciešamās dokumentācijas izstrādes izmaksām (noteikumu 15.8.apakšpunkts);
- ļoti augstas veiktspējas tīkla darbības un piekļuves kontroles iekārtu uzstādīšanas izmaksas (noteikumu 15.9. apakšpunkts).
Ņemot vērā ar noteikumu projektu plānotos grozījumus, nebūs nepieciešams veikt grozījumus līgumos par investīciju projekta īstenošanu, un tie neietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi tie netraucē sākotnējo mērķu sasniegšanu.
- ļoti augstas veiktspējas tīkla pasīvās infrastruktūras (piemēram, kabeļu kanalizācijas cauruļu, kanālu, stabu, mastu, tumšās optiskās šķiedras kabeļu, sadales skapju, lūku) būvniecības izmaksas (noteikumu 15.1. apakšpunkts);
- ļoti augstas veiktspējas tīkla projektēšanas izmaksas (noteikumu 15.3. apakšpunkts);
- ļoti augstas veiktspējas tīkla autoruzraudzības izmaksas (noteikumu 15.4. apakšpunkts),
- elektroapgādes sadales sistēmas operatora pieslēguma izveides izmaksas (noteikumu 15.6.apakšpunkts) ļoti augstas veiktspējas tīklam.
Savukārt, ir pietiekami, ja šo darbu veicēji ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera speciālisti, tostarp tādi, kuri ir sertificēti attiecīgajā darbības sfērā, ja to paredz normatīvie akti, kas attiecas uz šo noteikumu attiecināmajām izmaksām:
- augstas veiktspējas tīkla aktīvās infrastruktūras (piemēram, maršrutētāju un komutatoru, radio bāzes staciju, vadības un pārvaldības serveru) ierīkošanas izmaksas (noteikumu 15.2.apakšpunkts);
- ļoti augstas veiktspējas tīkla ekspertīžu un izpētes izmaksas (noteikumu 15.5. apakšpunkts);
- ļoti augstas veiktspējas tīkla testēšanas un mērījumu veikšanas izmaksas un pieņemšanai ekspluatācijā nepieciešamās dokumentācijas izstrādes izmaksām (noteikumu 15.8.apakšpunkts);
- ļoti augstas veiktspējas tīkla darbības un piekļuves kontroles iekārtu uzstādīšanas izmaksas (noteikumu 15.9. apakšpunkts).
Ņemot vērā ar noteikumu projektu plānotos grozījumus, nebūs nepieciešams veikt grozījumus līgumos par investīciju projekta īstenošanu, un tie neietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi tie netraucē sākotnējo mērķu sasniegšanu.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 753 anotācijā par noteikumu 13. punktā noteikto ir iekļaujams papildu skaidrojums tiesiskās noteiktības nolūkos, lai neradītu lieku administratīvo slogu, ievērojot šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto, ierobežojuma kontrole var tikt veikta būvniecības līguma izpildes beigās, pārbaudot, vai vidējās aritmētiskās izmaksas uz vienu piekļuves punktu nepārsniedz 2661 EUR. MK noteikumu Nr. 753 13. punkts nosaka: “13. 2.4.1.2.i. investīcijas projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs, par kura projektu ir atbalsta sniedzēja lēmums par projekta apstiprināšanu vai atzinums par nosacījumu izpildi, var saņemt:
13.1. starpposma maksājumus atbilstoši faktiskajām izmaksām uz katru mājsaimniecību vai uzņēmumu, izglītības iestādi, ārstniecības iestādi un citu sabiedrisko ēku (adresi), kam nodrošināta piekļuve ļoti augstas veiktspējas tīklam, bet nepārsniedzot 2661 EUR uz adresi, tas ir, proporcionāli sasniegtajam šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minētajam investīcijas mērķrādītājam. Starpposma maksājumu kopsumma nevar pārsniegt 90 % no kopējā projekta finansējuma;(…)”.
Papildus MK noteikumu Nr. 753 anotācijā ir minēts, ka finansējuma saņēmējam maksās pēc atbilstoši faktiskajām izmaksām, bet nepārsniedzot 2661 EUR uz vienu mājsaimniecību vai uzņēmumu, izglītības iestādi, ārstniecības iestāžu un citu sabiedrisko ēku (adrese), kam nodrošināta piekļuve ļoti augstas veiktspējas tīklam.
13.1. starpposma maksājumus atbilstoši faktiskajām izmaksām uz katru mājsaimniecību vai uzņēmumu, izglītības iestādi, ārstniecības iestādi un citu sabiedrisko ēku (adresi), kam nodrošināta piekļuve ļoti augstas veiktspējas tīklam, bet nepārsniedzot 2661 EUR uz adresi, tas ir, proporcionāli sasniegtajam šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minētajam investīcijas mērķrādītājam. Starpposma maksājumu kopsumma nevar pārsniegt 90 % no kopējā projekta finansējuma;(…)”.
Papildus MK noteikumu Nr. 753 anotācijā ir minēts, ka finansējuma saņēmējam maksās pēc atbilstoši faktiskajām izmaksām, bet nepārsniedzot 2661 EUR uz vienu mājsaimniecību vai uzņēmumu, izglītības iestādi, ārstniecības iestāžu un citu sabiedrisko ēku (adrese), kam nodrošināta piekļuve ļoti augstas veiktspējas tīklam.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu minēto jautājumu par MK noteikumu Nr. 753 13. punktā noteikto papildu skaidrojumu, nav nepieciešamas izmaiņas MK noteikumos Nr. 753, jo pašreizējā norma nav pretrunā šajā anotācijā minētajam skaidrojumam.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 753 12. punktā 2.4.1.2.i. investīcijai pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma (turpmāk – ANM) “pēdējās jūdzes” projektiem ir izveidojies atlikums 264 231 EUR, jo līgumi par projektu īstenošanu apstiprināti par mazākām summām, plānoto, definēto un aptveramo rādītāju sasniegšanai. To nav iespējams novirzīt esošajiem projektiem, ņemot vērā, ka tas laika ziņā nav iespējams tā kā atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējumam būtu jānodrošina vairākas secīgas darbības - komercdarbības atbalsta paziņojuma grozījums par atbalsta piešķiršanas termiņu, jaunas atlases izsludināšana, projektu vērtēšana, projekta īstenošana. Turklāt Satiksmes ministrijas atbildībā nav citu investīciju digitālajā jomā, kur būtu iespējams novirzīt atlikumu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pilnīgu MK noteikumos Nr. 753 12. punktā pieejamo ANM finansējuma 16 500 000 EUR izlietojumu to mērķim un būtu iespējams novirzīt ANM 2.4.1.2.i. investīcijas “pēdējās jūdzes” projektos izveidojušos atlikumu 264 231 EUR citiem digitālās transformācijas projektiem, ir nepieciešams attiecīgi koriģēt plānoto finansējumu atbilstoši faktiski noslēgtajiem līgumiem par projektu īstenošanu. Prioritāri finansējums 251 340 EUR novirzāms 2.1.1.1.i. investīcijas “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” projektam Nr. 2.1.1.1.i.0/1/23/I/VARAM/001 “Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošu digitālo pakalpojumu attīstība” īstenošanu”, ko īsteno Valsts ieņēmuma dienests un kam ir būtiska ietekme uz uzņēmējdarbību.
Veicamās izmaiņas ANM 16 500 000 EUR finansējuma izlietojumā, novirzot ANM 2.4.1.2.i. investīcijas “pēdējās jūdzes” projektos izveidojušos atlikumu 264 231 EUR citiem digitālās transformācijas projektiem, neietekmēs 2.4.1.2.i. investīcijas apstiprināto rādītāju sasniegšanu.
Ņemot vērā ar noteikumu projektu plānotos grozījumus, nebūs nepieciešams veikt grozījumus līgumos par investīciju projekta īstenošanu, un tie neietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi tie netraucē sākotnējo mērķu sasniegšanu.
Veicamās izmaiņas ANM 16 500 000 EUR finansējuma izlietojumā, novirzot ANM 2.4.1.2.i. investīcijas “pēdējās jūdzes” projektos izveidojušos atlikumu 264 231 EUR citiem digitālās transformācijas projektiem, neietekmēs 2.4.1.2.i. investīcijas apstiprināto rādītāju sasniegšanu.
Ņemot vērā ar noteikumu projektu plānotos grozījumus, nebūs nepieciešams veikt grozījumus līgumos par investīciju projekta īstenošanu, un tie neietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi tie netraucē sākotnējo mērķu sasniegšanu.
Problēmas apraksts
Eiropas Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4. punkta un 2.panta 18.punkta noteiktais, kas attiecas uz uzņēmumu, ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī), attiecīgi ir jāprecizē noteikumu 40. un 42. punkts par uzņēmumu kā, tai skaitā uzņēmuma grupas līmenī un sadarbības partneru līmenī.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 753 40. un 42. punkts, pievienojot atsauci, ka nosacījumi attiecināmi uzņēmuma grupas līmenī un sadarbības partneru līmenī.
Problēmas apraksts
2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23.septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509). Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046).
Ir jāprecizē atsauci noteikumu Nr. 753 43.1. apakšpunktā uz aktuālo Regulu 2024/2509.
Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto Regulu 2018/1046 uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā.
Ir jāprecizē atsauci noteikumu Nr. 753 43.1. apakšpunktā uz aktuālo Regulu 2024/2509.
Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto Regulu 2018/1046 uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā.
Risinājuma apraksts
Veikt Noteikumu Nr.753 43.1. punkta labojumu uz aktuālo redakciju:
"Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 138. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji;"
"Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 138. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji;"
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Secināts, ka grozījumu veikšana ir nepieciešama, lai neradītu riskus saistībā ar investīcijas 2.4.1.2.i. 16 235 769 EUR investīciju īstenošanu.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Ietekme ir tikai uz elektronisko sakaru komersantiem, kuri ir izvēlēti par Investīcijas projektu īstenotājiem, palielinot tiesisko noteiktību projektu īstenošanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ar 2.4.1.2.i. investīcijas palīdzību izveidotā infrastruktūra tiks izmantota Eiropas Savienības stratēģiskajos dokumentos noteiktajiem mērķiem atbilstošu elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamības palielināšanai.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
517 892
8 323 267
0
7 392 137
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
517 892
8 323 267
0
7 392 137
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
517 892
8 323 267
0
7 392 137
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
517 892
8 323 267
0
7 392 137
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kopumā 2.4.1.2.i. investīcijā plānoti izdevumi 16 235 769 EUR apmērā:
1) pirmais maksājums tika veikts 2024.gada decembrī 2 472.16 EUR apmērā.
2) ņemot vērā noteiktos termiņus likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanai, 2025.gadam 2.4.1.2.i. investīcijai sākotnēji netika ieplānots finansējums Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) budžetā.
3) kopumā 2025.gadā plānoti maksājumi indikatīvi 8 841 159 EUR apmērā:
- 2025.gadā veikti maksājumi 517 891.71 EUR apmērā, un finansējums šiem maksājumiem tika nodrošināts, veicot CFLA budžetā iekšējo pārdali starp investīcijām, samazinot finansējumu investīcijās, kurās finansējums saskaņā ar valsts budžetu 2025. gadam ieplānots lielākā apmērā kā nepieciešams, ņemot vērā aktuālās prognozes;
- attiecīgi no 80.00.00. programmas tiks pieprasīti vēl 8 323 267 EUR.
4) par 2026.gadu – 2025.gada aprīlī, atsaucoties uz Finanšu ministrijas 2025. gada 12. maija vēstuli par informācijas iesniegšanu FM valsts pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanai 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam par valsts pamatbudžeta bāzes aprēķinu 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam, ir sagatavots aprēķins par nepieciešamo finansējumu 7 392 137 EUR apmērā maksājumiem 2.4.1.2.i. investīcijā.
1) pirmais maksājums tika veikts 2024.gada decembrī 2 472.16 EUR apmērā.
2) ņemot vērā noteiktos termiņus likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanai, 2025.gadam 2.4.1.2.i. investīcijai sākotnēji netika ieplānots finansējums Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) budžetā.
3) kopumā 2025.gadā plānoti maksājumi indikatīvi 8 841 159 EUR apmērā:
- 2025.gadā veikti maksājumi 517 891.71 EUR apmērā, un finansējums šiem maksājumiem tika nodrošināts, veicot CFLA budžetā iekšējo pārdali starp investīcijām, samazinot finansējumu investīcijās, kurās finansējums saskaņā ar valsts budžetu 2025. gadam ieplānots lielākā apmērā kā nepieciešams, ņemot vērā aktuālās prognozes;
- attiecīgi no 80.00.00. programmas tiks pieprasīti vēl 8 323 267 EUR.
4) par 2026.gadu – 2025.gada aprīlī, atsaucoties uz Finanšu ministrijas 2025. gada 12. maija vēstuli par informācijas iesniegšanu FM valsts pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanai 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam par valsts pamatbudžeta bāzes aprēķinu 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam, ir sagatavots aprēķins par nepieciešamo finansējumu 7 392 137 EUR apmērā maksājumiem 2.4.1.2.i. investīcijā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Plānotie ieņēmumi kopā ir 16 500 000 EUR. ANM ietvaros Eiropas Komisija finansējumu piešķirs un veiks atmaksu pēc rezultātu sasniegšanas 2.4.1.2.i investīcijā.
Savukārt, līgumi par projektu īstenošanu apstiprināti par 16 235 769 EUR, līdz ar to ir izveidojies atlikums 264 231 EUR, ko būtu iespējams novirzīt citiem pasākumiem. Prioritāri finansējums 251 340 EUR novirzāms 2.1.1.1.i. investīcijas “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” projektam Nr. 2.1.1.1.i.0/1/23/I/VARAM/001 “Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošu digitālo pakalpojumu attīstība” īstenošanu”, ko īsteno Valsts ieņēmuma dienests un kam ir būtiska ietekme uz uzņēmējdarbību.
Savukārt, līgumi par projektu īstenošanu apstiprināti par 16 235 769 EUR, līdz ar to ir izveidojies atlikums 264 231 EUR, ko būtu iespējams novirzīt citiem pasākumiem. Prioritāri finansējums 251 340 EUR novirzāms 2.1.1.1.i. investīcijas “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” projektam Nr. 2.1.1.1.i.0/1/23/I/VARAM/001 “Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošu digitālo pakalpojumu attīstība” īstenošanu”, ko īsteno Valsts ieņēmuma dienests un kam ir būtiska ietekme uz uzņēmējdarbību.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr.435).
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta anotācijas sadaļā "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" ir iekļauts risinājums atbrīvoto finansējumu pārcelt uz Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.1.1.i. investīcijas “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” projektu Nr. 2.1.1.1.i.0/1/23/I/VARAM/001 “Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošu digitālo pakalpojumu attīstība”. Minētās izmaiņas ietekmē Noteikumu Nr.435 6.1.punktā noteiktā 2.1.1.1. investīcijas finansējuma apjomu.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 138.pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
52. panta 2. punkts
MK noteikumu Nr.753 15. un 17.1 punkts;
Noteikumu projekta 2.punkts
Noteikumu projekta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 138.pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15.oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalība nav jānodrošina institūcijas vadības dokumentu un iekšējo tiesību aktu izstrādes procesā. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.
6.4. Cita informācija
Grozījumi ir labvēlīgāki finansējuma saņēmējiem, radīs tiesisko noteiktību un mazinās interpretācijas iespējas nacionālajā līmenī. Laicīgi negrozot šos Ministru kabineta noteikumus, pastāv risks, ka projektu īstenotājs nebūs spējīgs nodrošināt izvirzītos nosacījumus un tiks zaudēts 2.4.1.2.i. investīcijai pieejamais ANM finansējums 16 500 000 EUR apmērā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izbūvētā infrastruktūra nodrošinās ļoti augstas veiktspējas tīklu un pakalpojumu pieejamību galalietotājiem, kas palielinās pieprasījumu pēc publiskiem pakalpojumiem, tādējādi veicinot to attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izbūvētā infrastruktūra nodrošinās ļoti augstas veiktspējas tīklu un pakalpojumu pieejamību galalietotājiem, kā rezultātā būs iespēja izmantot jauno tehnoloģiju piedāvātās iespējas (nodrošinot jaudīgus liela ātruma interneta pieslēgumus).
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pasākums veicinās informācijas sabiedrības politikas īstenošanas mērķi, proti, paaugstinās iedzīvotāju īpatsvaru, kam būs iespēja lietot IKT un pieejamos e-pakalpojumus.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar 2.4.1.2.i. investīciju tiks sekmēta Nacionālā attīstības plāna 315.uzdevuma ''Eiropas Savienības savienojamības mērķiem atbilstoša platjoslas elektronisko sakaru tīkla izveidošana, attīstot ''vidējās jūdzes'' un ''pēdējās jūdzes'' elektronisko sakaru tīklu infrastruktūru un izveidojot platjoslas kartēšanu'' izpilde.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2.4.1.2.i. investīcijas veicinās teritoriju attīstību, ņemot vērā, ka piekļuve ļoti augstas veiktspējas tīklam ir būtisks priekšnosacījums esošo uzņēmumu attīstībai un jaunu uzņēmumu veidošanai, kā arī var piesaistīt cilvēkus, kuriem darba specifika ļauj strādāt no mājām.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pasākums būtiski sekmē klimata pārmaiņu mazināšanas mērķi saskaņā ar Taksonomijas regulas 10.panta 1. daļas c apakšpunktā minēto darbību ''Palielināt videi nekaitīgu vai klimatneitrālu mobilitāti'' sasniegšanu, ko atbalsta infrastruktūras ieguldījumi platjoslas infrastruktūras izveidē, kas nodrošina pakalpojumu saņemšanu e-vidē.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pasākums būtiski sekmē klimata pārmaiņu mazināšanas mērķi saskaņā ar Taksonomijas regulas[1] 10.panta 1. daļas c apakšpunktā minēto darbību ''Palielināt videi nekaitīgu vai klimatneitrālu mobilitāti'' sasniegšanu, ko atbalsta infrastruktūras ieguldījumi platjoslas infrastruktūras izveidē, kas nodrošina pakalpojumu saņemšanu e-vidē.
Principa ''Nenodarīt būtisku kaitējumu'' (NBK) investīcijas 2.4.1.2.i. novērtējumā [2] norādīts, ka nav tikusi konstatēta negatīva ietekme uz vidi. Finansējuma saņēmēja un projekta īstenotāja pienākums ir izvērtēt un nodrošināt, ka visi NBK nosacījumi tiek ievēroti.
[1] EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2020/852 (2020. gada 18. jūnijs) par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088, pieejama šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2020.198.01.0013.01.LAV&toc=OJ%3AL%3A2020%3A198%3AFULL
[2] Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns 2021.-2026. gadam, 1.pielikums, Nenodarīt būtisku kaitējumu, pieejams šeit: https://www.esfondi.lv/upload/anm/02_anm_plana_pielikums_nr.1_dnsh_18052021.pdf
Principa ''Nenodarīt būtisku kaitējumu'' (NBK) investīcijas 2.4.1.2.i. novērtējumā [2] norādīts, ka nav tikusi konstatēta negatīva ietekme uz vidi. Finansējuma saņēmēja un projekta īstenotāja pienākums ir izvērtēt un nodrošināt, ka visi NBK nosacījumi tiek ievēroti.
[1] EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2020/852 (2020. gada 18. jūnijs) par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088, pieejama šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2020.198.01.0013.01.LAV&toc=OJ%3AL%3A2020%3A198%3AFULL
[2] Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns 2021.-2026. gadam, 1.pielikums, Nenodarīt būtisku kaitējumu, pieejams šeit: https://www.esfondi.lv/upload/anm/02_anm_plana_pielikums_nr.1_dnsh_18052021.pdf
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
