Anotācija

25-TA-1221: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Veselības ministrijas budžetu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Veselības ministrijas budžetu" (turpmāk – Rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 5. panta 1. un 2. punktu un 69. panta pirmo daļu.

MK rīkojuma projekts tiek virzīts apstiprināšanai vienlaikus ar informatīvā ziņojuma (turpmāk - IZ) projektu "Par Veselības ministrijas pasākumiem gatavībai CBRN situācijai vai to draudu gadījumā izpildi, kā arī priekšlikumiem  kritisko ārstniecības iestāžu noturības stiprināšanai dažādiem apdraudējuma veidiem” (23-TA-2690).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams MK lēmums, lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu (indikatīvi 2025. gadā  2 828 714 euro un 2026. gadā 670 000 euro apmērā), kas saistīti ar veselības nozares saistīto rezervju veidošanu aizsardzībai pret ķīmisko, bioloģisko, radioloģisko un kodolelenerģijas apdraudējumu un kritisko ārstniecības iestāžu noturības stiprināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
     [1] MK 2022.gada 18.oktobrī (prot. Nr.53 79.§) ir apstiprinājis Veselības ministrijas (turpmāk – VM) sagatavoto informatīvo ziņojumu “Veselības ministrijas priekšlikumi par minimālajiem pasākumiem gatavībai CBRN1 situācijai vai to draudu gadījumā” (turpmāk - CBRN ziņojums).  

     [2] Vienlaikus 2023.gadā tika izveidota aizsardzības un veselības nozares darba grupa par civilmilitāro sadarbību medicīnas jomā (turpmāk – Darba grupa) (apstiprināta ar aizsardzības ministra 2023.gada 8.novembra rīkojumu Nr.103-R “Par civilmilitāro sadarbību medicīnas jomā”), kas izvērtēja esošo situāciju un savā 2024.gada 26.augusta ziņojumā Nr. ZIN/IP-265 “Darba grupas “Par civilmilitāro sadarbību medicīnas jomā” ziņojums” iekļāva informāciju par identificētajiem nepieciešamajiem resursiem neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanai militārā apdraudējuma gadījumā.

     [3] VM ir sagatavojusi informatīvā ziņojuma projektu  “Par Veselības ministrijas pasākumiem gatavībai CBRN situācijai vai to draudu gadījumā izpildi, kā arī priekšlikumiem  kritisko ārstniecības iestāžu noturības stiprināšanai dažādiem apdraudējuma veidiem” (23-TA-2690) (turpmāk - Informatīvais ziņojums), lai aktualizētu atsevišķus Ministru kabineta 2022.gada 18.oktobra sēdes protokola Nr.53 79.§ “Informatīvais ziņojums “Veselības ministrijas priekšlikumi par minimālajiem pasākumiem gatavībai CBRN situācijai vai to draudu gadījumā”” (turpmāk - CBRN ziņojuma protokols) punktus, tostarp aktualizējot ar veselības nozares saistīto rezervju sarakstu aizsardzībai pret ķīmisko, bioloģisko, radioloģisko un kodolelenerģijas apdraudējumu un kritisko ārstniecības iestāžu noturības stiprināšanai.
       Informatīvais ziņojums paredz atbalstīt VM priekšlikumu pasākumiem CBRN situācijas nodrošināšanai un kritisko ārstniecības iestāžu noturības stiprināšanai finansējumu, nepārsniedzot 3 498 714 euro apmērā,  pārdalot no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” uz Veselības ministriju.


1 CBRN - ķīmisks, bioloģisks, radioloģisks un kodolenerģijas negadījuma apdraudējums
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
       Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, ir apzināta nepieciešamība valstij rūpīgi pārdomāt visus ar kopējās sabiedrības aizsardzību saistītos aspektus un nodrošināt tās gatavību spēt operatīvi reaģēt jebkādas negatīvas eskalācijas gadījumā. 
       2023.gadā tika izveidota aizsardzības un veselības nozares darba grupas par civilmilitāro sadarbību medicīnas jomā (turpmāk – Darba grupa) (apstiprināta ar aizsardzības ministra 2023.gada 8.novembra rīkojumu Nr.103-R “Par civilmilitāro sadarbību medicīnas jomā”), kas izvērtēja esošo situāciju un savā 2024.gada 26.augusta ziņojumā Nr. ZIN/IP-265 “Darba grupas “Par civilmilitāro sadarbību medicīnas jomā” ziņojums” iekļāva informāciju par identificētajiem nepieciešamajiem resursiem neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanai militārā apdraudējuma gadījumā.
       Līdz ar to nepieciešams paaugstināt drošības līmeni valstī, veicot pirmās nepieciešamības preču rezervju izveidi, kas tiktu izmantota valsts apdraudējuma gadījumā, tai skaitā CBRN un militāra apdraudējuma gadījumā.
       Turklāt, sabiedrībai apzinoties, ka valsts apdraudējuma gadījumā iedzīvotājiem tiks nodrošināta veselības aprūpe, arīdzan jau šobrīd rada drošības sajūtu, augstāku uzticamību valsts iestādēm un kopējo lojalitāti pret valsti, kas ir tieši saistīts ar kopējo sabiedrības emocionālo labklājību, sabiedrisko drošību un kārtību.
Risinājuma apraksts
      MK rīkojuma projekts paredz, ka pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026., un 2027.gadam" 69. panta pirmo daļu, atbalstīt apropriācijas pārdali 2025.gadā, nepārsniedzot 2 828 714 euro  no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz šādām Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām, lai nodrošinātu ar veselības nozares saistīto rezervju veidošanu aizsardzībai pret ķīmisko, bioloģisko, radioloģisko un kodolelenerģijas apdraudējumu un kritisko ārstniecības iestāžu noturības stiprināšanu, tai skaitā:
        1.1.uz budžeta apakšprogrammu 39.03.00 "Asins un asins komponentu nodrošināšana" 523 000 euro apmērā;
        1.2. uz budžeta apakšprogrammu 39.04.00 "Neatliekamā medicīniskā palīdzība" 2 305 714 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 828 714
0
670 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 828 714
0
670 000
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 828 714
0
-670 000
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 828 714
0
-670 000
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 828 714
0
670 000
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
     2025. un 2026. gadā kopējo plānoto aktivitāšu īstenošanai tiek plānotas izmaksas, kas nepārsniedz 3 498 714 euro.
     VM iezīmē maksimāli pietuvinātu finansējuma izlietojumu pa gadiem (2025.gadā – 2 828 714 euro, 2026.gadā - 670 000 euro), apņemoties, ka tiks izdarīts viss iespējamais, lai iekļautos finansējuma sadalījumā pa gadiem

      Indikatīvos aprēķinus par plānotajām iegādēm 2025.gadā (skatīt anotācijas pielikumā), kur attiecīgi pēc faktiskajiem iepirkumiem un nepieciešamības var būt izdevumu pozīciju izmaiņas. Izmaiņas tiks nodrošinātas piešķirtā finansējuma ietvaros.

MK rīkojuma projekts paredz, ka pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026., un 2027.gadam" 69. panta pirmo daļu, atbalstīt apropriācijas pārdali 2025.gadā, nepārsniedzot 2 828 714 euro  no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz šādām Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām, lai nodrošinātu ar veselības nozares saistīto rezervju veidošanu aizsardzībai pret ķīmisko, bioloģisko, radioloģisko un kodolelenerģijas apdraudējumu un kritisko ārstniecības iestāžu noturības stiprināšanu, tai skaitā:
        1.1.uz budžeta apakšprogrammu 39.03.00 "Asins un asins komponentu nodrošināšana" 523 000 euro apmērā;
        1.2. uz budžeta apakšprogrammu 39.04.00 "Neatliekamā medicīniskā palīdzība" 2 305 714 euro apmērā.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.

Ņemot vērā, ka preču iegādei ir arī ietekme uz 2026.gadu, MK protokollēmums paredz, ka:
1) lai nodrošinātu gatavību CBRN situācijai un kritisko ārstniecības iestāžu noturības stiprināšanu, izdevumus 670 000 euro apmērā 2026.gadā segt no no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem";
2) ja Veselības ministrijas faktiskie izdevumi ir mazāki nekā 2025.gadā plānoti atbilstoši rīkojuma projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” uz Veselības ministrijas budžetu" 1.punktam, tad starpību 2026.gadā segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem”.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
[1] Izdevumi, kas saistīti ar veselības nozares saistīto rezervju veidošanu aizsardzībai pret ķīmisko, bioloģisko, radioloģisko un kodolelenerģijas apdraudējumu un kritisko ārstniecības iestāžu noturības stiprināšanai (indikatīvi 2025. gadā  2 828 714 euro un 2026. gadā 670 000 euro apmērā) ir uzskatāmi par vispārējās valdības budžeta izdevumiem, kas kā vienreizējie izdevumi iedzīvotāju nodrošināšanai ar pirmās nepieciešamības rūpniecības precēm valsts apdraudējuma gadījumā saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 5. panta 1. un 2.punktu tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa.

[2] Apropriācijas pārdale tiks veikta no resora budžeta “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 18.00.00 ''Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' pasākumam "Iedzīvotāju nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības rūpniecības precēm valsts apdraudējumu gadījumā" rezervētā finansējuma.
MK rīkojuma projekts tiek virzīts vienlaikus ar informatīvā ziņojuma projektu "Par Veselības ministrijas pasākumiem gatavībai CBRN situācijai vai to draudu gadījumā izpildi, kā arī priekšlikumiem  kritisko ārstniecības iestāžu noturības stiprināšanai dažādiem apdraudējuma veidiem (Veselības ministrija)" (23-TA-2690).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Uz Rīkojuma projektu nav attiecināmi Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktā noteiktie sabiedrības līdzdalības īstenošanas priekšnosacījumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi