22-TA-276: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
- MK 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41.punktu, kas nosaka, ka līdzekļus no programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem;
- Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25.pantu.
- Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25.pantu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ņemot vērā Veselības ministrijas stratēģisko redzējumu par ģimenes ārstu prakšu stiprināšanu COVID-19 pandēmijas laikā, lai nodrošinātu ģimenes ārstu prakses darbu COVID-19 pandēmijas laikā, novērtēts, ka nepieciešams valsts budžeta papildu finansējums, lai nodrošinātu samaksu par aizvietošanas nodrošināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ņemot vērā šī brīža Pasaules Veselības organizācijas un Eiropas slimību profilakses un kontroles centra sniegto informāciju par jauna SARS-CoV-2 vīrusa varianta (omikrona) izplatību, kā arī šobrīd pastāvošo hronisko slimību saasinājumu pieaugumu, kas, tostarp, radies arī Covid-19 pandēmijas ierobežoto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas iespēju dēļ, kā arī pacientu veselības stāvokļa uzraudzības atlikšanas dēļ, ģimenes ārstu praksēs 2022. gadā, īpaši gada pirmajā pusē, gaidāms pieaugošs darba apjoms, kas sevī ietvers gan ar Covid-19 infekciju slimojošu pacientu pieaugumu (kontaktpersonu apzināšanu, slimojošu pacientu uzraudzību, papildus recepšu izrakstīšanu, kā arī Covid-19 infekcijas laikā hronisko slimību paasinājumu ārstēšanu u.c.), gan Covid-19 vakcinēšanas apjoma pieaugumu, īpaši janvāra, februāra mēnešos, lai veicinātu pacientu vecumā no 60 gadiem primāro un balstvakcinācijas nodrošināšanu, gan Covid-19 testēšanas nepieciešamību ģimenes ārstu praksēs, īpaši reģionos (ar antigēnu testiem), gan hronisko slimību paasinājumu aprūpi (jau iepriekšminēto iemeslu dēļ) un nepieciešamo darba pienākumu pārstrukturizēšanu ārstniecības personu saslimšanu gadījumos.
Balstoties uz jaunā SARS-CoV-2 paveida omikrona izplatības palielināšanos, Veselības ministrija šī gada sākumā aicināja ārstniecības iestādēm, tostarp ģimenes ārstu praksēm izstrādāt darbības nepārtrauktības plānu, īpaši attiecībā uz personāla resursu trūkumu, ņemot vērā dažādus saslimstības scenārijus. Kā viens no ieteikumiem ir plānot darbības nodrošināšanu līdz scenārijam, ka saistībā ar Covid-19 darbā neierodas pat līdz 40% darbinieku. Latvijas Ģimenes ārstu asociācija ir vairākkārt akcentējusi nepieciešamo finansējumu prakses darbinieku aizvietošanai slimības un citas attaisnotas prombūtnes laikā un Covid–19 pandēmija pasvītro šo nepieciešamību, jo mediķim, kas aizvieto kolēģi, ir jāuzņemas darba slodze dubultā - gan savā, gan aizvietojamā praksē.
Balstoties uz jaunā SARS-CoV-2 paveida omikrona izplatības palielināšanos, Veselības ministrija šī gada sākumā aicināja ārstniecības iestādēm, tostarp ģimenes ārstu praksēm izstrādāt darbības nepārtrauktības plānu, īpaši attiecībā uz personāla resursu trūkumu, ņemot vērā dažādus saslimstības scenārijus. Kā viens no ieteikumiem ir plānot darbības nodrošināšanu līdz scenārijam, ka saistībā ar Covid-19 darbā neierodas pat līdz 40% darbinieku. Latvijas Ģimenes ārstu asociācija ir vairākkārt akcentējusi nepieciešamo finansējumu prakses darbinieku aizvietošanai slimības un citas attaisnotas prombūtnes laikā un Covid–19 pandēmija pasvītro šo nepieciešamību, jo mediķim, kas aizvieto kolēģi, ir jāuzņemas darba slodze dubultā - gan savā, gan aizvietojamā praksē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Veselības ministrijas stratēģisko redzējumu par ģimenes ārstu prakšu stiprināšanu COVID-19 pandēmijas laikā, lai nodrošinātu ģimenes ārstu prakses darbu COVID-19 pandēmijas laikā, novērtēts, ka nepieciešams valsts budžeta papildu finansējums, lai nodrošinātu samaksu par aizvietošanas nodrošināšanu.
Ģimenes ārsta prombūtnes (atvaļinājums, slimības u.c.) laikā ir nepieciešams nodrošināt PVA pakalpojumu pieejamību, īpaši šobrīd, jauna uzliesmojuma viļņa laikā. Šī brīža situācijā maksa par aizvietošanu tiek segta no tā ģimenes ārsta finansējuma, pie kura pacients ir reģistrēts. Jāņem vērā arī tas, ka ģimenes ārstiem kļūst arvien sarežģītāk atrast aizvietotājus un apmaksāt aizvietotāju darbu, īpaši pandēmijas laikā, palielinoties medicīnā strādājošo ārstu noslodzei.
Tāpēc, COVID-19 pandēmijas laikā, kad apstākļi ir sarežģītāki nekā citus gadus, ir nepieciešams papildus finansējums to pakalpojumu apmaksai, ko nodrošina ģimenes ārsta aizvietotājs, lai varētu samaksāt ģimenes ārsta aizvietotājam nenoņemot finansējumu no aizvietojamās ģimenes ārstu prakses.
Papildus nepieciešamais finansējums samaksai par aizvietošanas nodrošināšanu ietver atvaļinājumu apmaksu un aizvietošanu slimību gadījumā. Maksājums indikatīvi tiek aprēķināts kā 1/12 daļa no kapitācijas naudas apjoma tām ģimenes ārstu praksēm, kurām plānojot līguma apjomu 2022.gadam ir pilna prakse un iespēja aprēķināt plānoto kapitācijas naudas maksājumu gadam, savukārt praksēm, kam gada sākumā nav iespējams prognozēt pilna gada kapitācijas naudas maksājumu, t.sk. 2021.gada nogalē pārņemtajām praksēm, kam uz plānošanas periodu vēl nav pārreģistrēti pacienti, un jaunatvērtajām praksēm, finansējumu prognozējot kā vidējo mēneša kapitācijas naudas maksājumu, ņemot vērā Darba likumā noteiktās normas, kā arī nepieciešamību nodrošināt aizvietotāja prakses darbību, pieņemot aizvietojamās ģimenes ārstu prakses pacientus.
Samaksa ģimenes ārstu praksēm par aizvietošanas nodrošināšanu tiks veikta atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram. Ģimenes ārstu prakse, kas periodā no 2022.gada 1.janvāra līdz 30.jūnijam būs nodrošinājusi aizvietošanu, par faktiski veikto aizvietošanas nodrošināšanas faktu iesniegs Nacionālajā veselības dienestā apliecinājumu par prombūtnes dienām, uz kā pamata tiks veikts maksājuma apmēra aprēķins.
Publisko resursu ieguldījums valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai tiks sniegts ievērojot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus.
Ģimenes ārsta prombūtnes (atvaļinājums, slimības u.c.) laikā ir nepieciešams nodrošināt PVA pakalpojumu pieejamību, īpaši šobrīd, jauna uzliesmojuma viļņa laikā. Šī brīža situācijā maksa par aizvietošanu tiek segta no tā ģimenes ārsta finansējuma, pie kura pacients ir reģistrēts. Jāņem vērā arī tas, ka ģimenes ārstiem kļūst arvien sarežģītāk atrast aizvietotājus un apmaksāt aizvietotāju darbu, īpaši pandēmijas laikā, palielinoties medicīnā strādājošo ārstu noslodzei.
Tāpēc, COVID-19 pandēmijas laikā, kad apstākļi ir sarežģītāki nekā citus gadus, ir nepieciešams papildus finansējums to pakalpojumu apmaksai, ko nodrošina ģimenes ārsta aizvietotājs, lai varētu samaksāt ģimenes ārsta aizvietotājam nenoņemot finansējumu no aizvietojamās ģimenes ārstu prakses.
Papildus nepieciešamais finansējums samaksai par aizvietošanas nodrošināšanu ietver atvaļinājumu apmaksu un aizvietošanu slimību gadījumā. Maksājums indikatīvi tiek aprēķināts kā 1/12 daļa no kapitācijas naudas apjoma tām ģimenes ārstu praksēm, kurām plānojot līguma apjomu 2022.gadam ir pilna prakse un iespēja aprēķināt plānoto kapitācijas naudas maksājumu gadam, savukārt praksēm, kam gada sākumā nav iespējams prognozēt pilna gada kapitācijas naudas maksājumu, t.sk. 2021.gada nogalē pārņemtajām praksēm, kam uz plānošanas periodu vēl nav pārreģistrēti pacienti, un jaunatvērtajām praksēm, finansējumu prognozējot kā vidējo mēneša kapitācijas naudas maksājumu, ņemot vērā Darba likumā noteiktās normas, kā arī nepieciešamību nodrošināt aizvietotāja prakses darbību, pieņemot aizvietojamās ģimenes ārstu prakses pacientus.
Samaksa ģimenes ārstu praksēm par aizvietošanas nodrošināšanu tiks veikta atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram. Ģimenes ārstu prakse, kas periodā no 2022.gada 1.janvāra līdz 30.jūnijam būs nodrošinājusi aizvietošanu, par faktiski veikto aizvietošanas nodrošināšanas faktu iesniegs Nacionālajā veselības dienestā apliecinājumu par prombūtnes dienām, uz kā pamata tiks veikts maksājuma apmēra aprēķins.
Publisko resursu ieguldījums valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai tiks sniegts ievērojot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 519 496
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 519 496
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 519 496
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 519 496
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 519 496
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Samaksai ģimenes ārstu praksēm par aizvietošanas nodrošināšanu par laikposmu no 2022.gada 1.janvāra līdz 30.jūnijam indikatīvi aprēķināts papildus nepieciešamais finansējums ne vairāk kā 2 519 496 euro apmērā.
Detalizēti aprēķini ir pievienoti anotācijas pielikumos.
Rīkojuma projekta 1.punkts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu ne vairāk kā 2 519 496 euro apmērā samaksai ģimenes ārstu praksēm par aizvietošanas nodrošināšanu par laikposmu no 2022.gada 1.janvāra līdz 30.jūnijam.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumus par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nebūs iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.
Finansējumu piešķir ģimenes ārstu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai atbilstoši Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumiem.
Detalizēti aprēķini ir pievienoti anotācijas pielikumos.
Rīkojuma projekta 1.punkts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu ne vairāk kā 2 519 496 euro apmērā samaksai ģimenes ārstu praksēm par aizvietošanas nodrošināšanu par laikposmu no 2022.gada 1.janvāra līdz 30.jūnijam.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumus par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nebūs iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.
Finansējumu piešķir ģimenes ārstu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai atbilstoši Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Gadījumā, ja aprēķinātais papildus nepieciešamais finansējums līdz 2022.gada 30.jūnijam būs nepietiekams, Veselības ministrija iesniegs Ministru kabinetā papildu finansējuma pieprasījumu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi