23-TA-3295: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts"Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu precizējumus pamatojoties uz 2023.gada 13.decembrī Eiropas Komisija (turpmāk – Komisija) apstiprināto un 2023.gada 15.decembrī Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī publicēto jauno de minimis atbalsta regulējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekta mērķis ir veikt redakcionālus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2024.gada 1.janvāri zaudējusi spēku, bet ir piemērojama līdz 2024.gada 30.jūnijam atbilstoši tās 7.panta 4.punktā un 8.pantā noteiktajām un ar 2024.gada 1.janvāri stājas spēkā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr.383) grozījumos ir paredzēts, ka no to spēkā stāšanās brīža de minimis atbalsts tiks piešķirts ar Komisijas Regulu Nr.2023/2831. Vienlaikus Komisijas Regula Nr. 2023/2831 sniedz vēl lielāku elastību izstrādāt un īstenot pasākumus.
Risinājuma apraksts
De minimis grozījumu izmaiņas
Ņemot vērā iepriekš minēto Ekonomikas ministrija vērš uzmanību, ka pēc būtības atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās, galvenās izmaiņas skar de minimis atbalsta kopsummu, kas saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu var sasniegt 300 000 EUR apmēru, līdz ar to Noteikumu projektā ir veikti tehniski precizējumi palielinot atbalsta apmēru (iepriekš 200 000 EUR apmērā), kā arī atsauce uz regulu aizvietojot 2013.gada 18.decembra Komisijas Regulu Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam uz Komisijas Regula 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Ar Komisijas Regulu Nr.2023/2831 garantija nepārsniedz 80 % no pamatā esošā aizdevuma, aizdevējs un galvotājs proporcionāli un vienādā veidā cieš zaudējumus, neto atgūtās summas, kas radušās no aizdevuma atgūšanas no aizņēmēja dotajiem vērtspapīriem, proporcionāli samazina aizdevēja un galvotāja zaudējumus un vai nu garantētā summa ir 2 250 000 EUR (iepriekš 1 500 000 EUR) un garantijas ilgums ir 5 gadi, vai arī garantētā summa ir 1 125 000 EUR (iepriekš 750 000 EUR) un garantijas ilgums ir 10 gadus. Papildus ar jauno Komisijas regulu Nr.2023/2831 tiek atcelti garantijas summas ierobežojumi kravu autopārvadātājumu nozares saimnieciskās darbības veicējiem, līdz ar to kravu autopārvadātājumu nozarei tiek piemērotas iepriekš minētās garantijas summas un termiņi.
Izmaksu nodalīšana
Lai nodrošinātu, ka attiecībā uz izmaksu un darbību nošķiršanu tiek runāts tikai nozaru kontekstā Ekonomikas ministrija ir papildinājusi noteikumu projektu ar 31.2 apakšpunktu, kas paredz ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas 16.1.apakšpunktā minētajās neatbalstāmajās nozarēs, de minimis atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina nozaru darbību nodalīšanu vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831. Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs, kas minētas šo noteikumu 16.2.-16.11.apakšpunktā, de minimis atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tas nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu.
Kravas autotransporta iegādes neierobežošana
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi nosaka, ka netiek noteikti izņēmuma nosacījumi kravu autopārvadājumu nozarei (iepriekš – šai nozarei bija noteikts zemāks atbalsta apmērs), līdz ar to tiek svītrots no MK noteikumiem Nr.383 16.9.apakšpunkts.
Cita informācija
Ekonomikas ministrija skaidro, ka MK noteikumu grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" neparedz izmaiņas programmas novērtējumā, ko Ekonomikas ministrija iesniedza Finanšu ministrijai un Ministru kabinets apstiprināja 2023.gada 5.septembrī.
Veiktās izmaiņas MK noteikumu projektā neietekmēs noslēgtos līgumus, uzsāktos projektus, tostarp finansējuma saņēmējus, kā arī ar šiem grozījumiem netiek mainīta vai ietekmēta projektu izpilde.
Komisijas regulas Nr.2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados.
Ņemot vērā iepriekš minēto Ekonomikas ministrija vērš uzmanību, ka pēc būtības atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās, galvenās izmaiņas skar de minimis atbalsta kopsummu, kas saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu var sasniegt 300 000 EUR apmēru, līdz ar to Noteikumu projektā ir veikti tehniski precizējumi palielinot atbalsta apmēru (iepriekš 200 000 EUR apmērā), kā arī atsauce uz regulu aizvietojot 2013.gada 18.decembra Komisijas Regulu Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam uz Komisijas Regula 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Ar Komisijas Regulu Nr.2023/2831 garantija nepārsniedz 80 % no pamatā esošā aizdevuma, aizdevējs un galvotājs proporcionāli un vienādā veidā cieš zaudējumus, neto atgūtās summas, kas radušās no aizdevuma atgūšanas no aizņēmēja dotajiem vērtspapīriem, proporcionāli samazina aizdevēja un galvotāja zaudējumus un vai nu garantētā summa ir 2 250 000 EUR (iepriekš 1 500 000 EUR) un garantijas ilgums ir 5 gadi, vai arī garantētā summa ir 1 125 000 EUR (iepriekš 750 000 EUR) un garantijas ilgums ir 10 gadus. Papildus ar jauno Komisijas regulu Nr.2023/2831 tiek atcelti garantijas summas ierobežojumi kravu autopārvadātājumu nozares saimnieciskās darbības veicējiem, līdz ar to kravu autopārvadātājumu nozarei tiek piemērotas iepriekš minētās garantijas summas un termiņi.
Izmaksu nodalīšana
Lai nodrošinātu, ka attiecībā uz izmaksu un darbību nošķiršanu tiek runāts tikai nozaru kontekstā Ekonomikas ministrija ir papildinājusi noteikumu projektu ar 31.2 apakšpunktu, kas paredz ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas 16.1.apakšpunktā minētajās neatbalstāmajās nozarēs, de minimis atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina nozaru darbību nodalīšanu vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831. Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs, kas minētas šo noteikumu 16.2.-16.11.apakšpunktā, de minimis atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tas nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu.
Kravas autotransporta iegādes neierobežošana
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi nosaka, ka netiek noteikti izņēmuma nosacījumi kravu autopārvadājumu nozarei (iepriekš – šai nozarei bija noteikts zemāks atbalsta apmērs), līdz ar to tiek svītrots no MK noteikumiem Nr.383 16.9.apakšpunkts.
Cita informācija
Ekonomikas ministrija skaidro, ka MK noteikumu grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" neparedz izmaiņas programmas novērtējumā, ko Ekonomikas ministrija iesniedza Finanšu ministrijai un Ministru kabinets apstiprināja 2023.gada 5.septembrī.
Veiktās izmaiņas MK noteikumu projektā neietekmēs noslēgtos līgumus, uzsāktos projektus, tostarp finansējuma saņēmējus, kā arī ar šiem grozījumiem netiek mainīta vai ietekmēta projektu izpilde.
Komisijas regulas Nr.2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Latvijā reģistrēti saimnieciskās darbības veicēji, Akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum”.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
-2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta ietvaros de minimis atbalsta kopsumma vienam vienotam uzņēmumam ir palielinājusies līdz 300 000 EUR, kas radīs ietekmi komersantiem, nodrošinot iespēju saņemt garantijas.
Atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831 atbalsta pretendenti var saņemt tikai tādā gadījumā, ja tie kvalificējas nosacījumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr.2023/2831.
Atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831 atbalsta pretendenti var saņemt tikai tādā gadījumā, ja tie kvalificējas nosacījumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr.2023/2831.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula 2023.gada 13.decembra (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2023/2831)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula 2023.gada 13.decembra (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo projektā tiek veikti tehniski precizējumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
MK noteikumu grozījumu projekts neparedz radīt papildus administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi