Anotācija

25-TA-2109: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta saistības, lai veiktu iemaksas Eiropas Aizsardzības fonda projekta "5G komunikācijas miera uzturēšanai un aizsardzībai" ietvaros 2025. un 2026. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 31. jūlija noteikumu Nr. 523 “Noteikumi par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” 34. punktu, kas nosaka, ka, plānojot ilgtermiņa saistības, iesaistītā ministrija var uzņemties jaunas saistības tikai atbilstoši attiecīgajā Ministru kabineta rīkojumā noteiktajam.
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 5.15. apakšpunkts nosaka, ka Aizsardzības ministrija sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz priekšlikumus par valsts aizsardzībai nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta, kā arī citu ar valsts aizsardzību saistītu normatīvajos aktos un attiecīgajos politikas plānošanas dokumentos paredzēto pasākumu īstenošanai un ministrijas uzdevumu veikšanai nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta”.
Rīkojuma projekts paredz tiesības Aizsardzības ministrijai uzņemties saistības 2025. gadā ne vairāk kā 113 974 euro un 2026. gadā ne vairāk kā 49 092 euro apmērā, lai veiktu iemaksu Eiropas Aizsardzības fonda (turpmāk - EDF) projekta “5G komunikācijas miera uzturēšanai un aizsardzībai” (turpmāk – 5G COMPAD)[1] ietvaros. Latvija ir šī projekta dalībvalsts.

[1] Pilns projekta nosaukums “5G Communications for Peacekeeping and Defence (5G COMPAD)”, Eiropas Komisijas piešķirtais projekta tēmas kods: EDF-2021-C4ISR-D-COMS

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir, atbalstot iesaistīto Latvijas uzņēmumu līdzdalību pārrobežu sadarbības projektā, sekmēt zināšanu pārnesi par 5G sistēmu pielāgošanu aizsardzības sistēmām, to integrēšanu esošajos, kā arī nākotnes militārajos tīklos un sistēmās. Tāpat mērķis ir stiprināt Latvijas uzņēmumu potenciālo iesaisti šādu militāro sistēmu elementu ražotāju piegādes ķēdēs. Dalība projektā sniegs arī vērtīgas zināšanas un pieredzi, nodrošinot šo zināšanu un pieredzes pārnesei uz citiem Eiropas Aizsardzības fonda projektiem ar Latvijas industrijas līdzdalību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai sekmētu Latvijas aizsardzības un drošības industrijas sadarbību inovāciju jomā ar ārvalstu vadošajiem nozares uzņēmumiem un gūtu starptautisku pieredzi, Aizsardzības ministrija ir atbalstījusi nacionālās industrijas iesaistīšanos EDF projektā 5G COMPAD.
Tas ir Zviedrijas koordinēts EDF projekts, kurā šobrīd ir apvienojušies 24 uzņēmumi no 12 valstīm. 5G COMPAD projekta mērķis ir īstenot arhitektūras izpēti un projektēšanu, kas ļaus izvērst standartizētas un sadarbspējīgas 5G komunikāciju sistēmas izstrādi. Projektā izvirzītos mērķus un uzdevumus paredzēts īstenot 36 mēnešu laikā kopš tā sākuma 2022. gada 1. decembrī. Kopējās 5G COMPAD projekta izmaksas ir 37 096 363.98 euro, no kuriem Eiropas Komisijas atbalsts ir 26 998 532.29 euro. Starpība 10 097 831.69 euro apmērā ir jāsedz no projekta dalībvalstu iemaksām, kuras, savukārt, atbilstoši 2021. gadā parakstītajai nodomu vēstulei (Letter of Intent) un 2025. gadā parakstītajam saprašanās memorandam (Memorandum of understanding) nepārsniedz katras dalībvalsts nacionālās industrijas proporcionālo līdzdalību.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULU (ES) 2021/697 (2021. gada 29. aprīlis) izveidotā Eiropas Aizsardzības fonda ietvaros Eiropas Komisijas līdzfinansējumam atbalstītā “5G COMPAD” projektā Latvijas industrijas iesaiste darbu kopējā sadalījumā ir paredzēta aptuveni 2,64% jeb 982 635 euro apmērā. Ņemot vērā Eiropas Komisijas paredzēto līdzfinansējumu, Latvijas nacionālā līdzmaksājuma summa 5G COMPAD projekta turpmākai realizācijai un industriālās līdzdalības nodrošināšanai ir 326 132 euro, no kuriem 50% jeb 163 066 apņēmusies nodrošināt Aizsardzības ministrija. Atlikušo nacionālo līdzmaksājuma summu (163 066 EUR apmērā) apņēmies segt projektā startējošais Latvijas aizsardzības industrijas uzņēmums. Lēmums par konceptuālu atbalstu projektam, tostarp, finansējuma piešķiršanu un rezervēšanu, ministrijā pieņemts jau 2023. gada 1. martā, bet dalībvalstis vienojās par starpvaldību memorandu tikai 2025.gadā. Savukārt līdzfinansējuma no AM budžeta līdzekļiem piešķiršana būs iespējama pēc Ministru kabineta apstiprinājuma šim rīkojuma projektam.
Risinājuma apraksts
Sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz tiesības Aizsardzības ministrijai uzņemties saistības 2025. gadā ne vairāk kā 113 974 euro un 2026. gadā ne vairāk kā 49 092 euro apmērā, lai nodrošinātu 5G COMPAD projekta tālāko virzību. Paredzamais finansējums piešķirams no Aizsardzības ministrijas budžeta līdzekļiem, valsts budžeta programmas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”, atbilstoši plānotajiem izdevumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nenodrošināt valsts ieguldījumu projekta saistīto izdevumu apmaksāšanai. Tādā gadījumā nav iespējams īstenot projektu iecerētajā veidā, kas būtu neatgriezeniski negatīvs signāls dalībvalstīm par Latvijas aizsardzības industrijas iekļaušanu šādu projektu īstenošanā. Šāds lēmums būtu pretrunā arī pieņemtajai Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģijai 2025.-2036. gadam, kas paredz uzstādījumu palielināt Latvijas aizsardzības industrijas dalību EDF projektos.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Projekta sekmīga īstenošana nodrošinās Eiropas Komisijas līdzfinansējumu Latvijas industrijai 656 503 euro apmērā, līdz ar to plānotos valsts budžeta līdzekļu ieguldījumus var uzskatīt par samērīgiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Tiks veikts 5G COMPAD projekta izpildes rezultātu atbilstības izvērtējums projekta noslēguma fāzē.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Veiks projekta dalībvalstis, sadarbībā ar Eiropas Komisiju.
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
01.12.2027.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Projekta nodevumu sekmīga izpilde, kas nodrošina projekta dizaina un prototipu sekmīgu funkcionalitāti mobilitātes platformu apakšsistēmu un sistēmu līmenī projektam noteikto tehnoloģisko mērķu ietvarā.
Rādītājs
Atbilstoši projekta nodevumu prasībām.

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Latvijas uzņēmuma līdzdalību pārrobežu sadarbības projektā stiprinās sekmēta zināšanu pārnesi par 5G sistēmu pielāgošanu aizsardzības sistēmām, to integrēšanu esošajos, kā arī nākotnes militārajos tīklos un sistēmās. Tiktu nostiprināta arī vietējās aizsardzības industrijas zināšanu un pieredzes bāze dalībai turpmākajos Eiropas Aizsardzības fonda projektos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Projekts sekmē jaunas industriālās spējas attīstību Latvijā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
113 974
0
49 092
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
113 974
0
49 092
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-113 974
0
-49 092
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-113 974
0
-49 092
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
113 974
0
49 092
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ņemot vērā 5G COMPAD projektā paredzētās dalībvalstu iemaksas projekta līdzfinansējumam un administratīvo izdevumu segšanai, Ministru kabineta rīkojuma projektā Latvijas iemaksas šo izdevumu segšanai tiek noteiktas 2025. gadā ne vairāk kā 113 974 euro un 2026. gadā ne vairāk kā 49 092 euro apmērā, lai nodrošinātu 5G COMPAD projekta tālāko virzību. Rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta programmas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi