Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-357: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"
 " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
- Informatīvo ziņojumu “Veselības nozares kapacitātes celšana un noturības stiprināšana Covid-19 apstākļos Latvijā” (Ministru kabineta 2020.gada 8. decembra sēdes protokols Nr.81 7.§);
- Ministru kabineta 2021.gada 14.septembra sēdes protokola Nr.61 42.paragrāfa 2.un 3.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir turpināt veicināt ikgadējo vakcinācijas aptveri riska grupās pret sezonālo gripu, īpaši apstākļos, kad, strauji pieaug saslimšana ar Covid-19, nodrošinot šīm grupām 100% valsts apmaksātu pretgripas vakcīnas saņemšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 14.spetembra sēdes protokola Nr.61 42.§ 2.punktu, Ministru kabinets atbalstīja pretgripas vakcīnu nodrošināšanai 2021./2022.gada gripas sezonā nepieciešamo finansējumu 1 570 726 euro apmērā segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Savukārt, saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 14.eptembra sēdes protokola Nr.61 42.§ 3.punktu, Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā  ir jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši iepriekš minētā protokollēmuma 2.punktam.

Gripa katru gadu rada lielu slogu veselības aprūpes sistēmai, cilvēkresursiem un ekonomikai kopumā, jo pieaug primārās veselības aprūpes konsultāciju skaits, hospitalizāciju skaits, klīnisko komplikāciju skaits, zāļu lietošana, rodas neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta pārslodze, kas savukārt rada tiešās medicīniskās izmaksas/slogu, jo kopā ar gripas izraisītu personāla trūkumu slimnīcās rada lielus traucējumus veselības aprūpes nozares darbībā.[1]

Ņemot vērā to, ka tiek novērots atkārtots Covid-19 uzliesmojums, nav pieļaujama plaša gripas izplatība riska grupās, kas ir identiskas Covid-19 gadījumā, jo tas radīs papildus riskus smagākiem saslimšanas gadījumiem, Covid-19 un gripai savstarpēji uzslāņojoties, kā arī pastāv risks pārslodzei ārstniecības iestādēm.

Tika veikti grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 330 “Vakcinācijas noteikumi” un Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumos Nr. 899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība” (apstiprināti Ministru kabinetā 2021.gada 14.septembrī), paredzot mainīt pamatprincipu pretgripas vakcīnas saņemšanai. Papildus grūtniecēm un bērniem līdz 2 gadu vecumam, kam 100 % valsts apmaksāta pretgripas vakcinācija jau tiek kompensēta, paredzot tam centralizētu iepirkumu, tā tiktu no valsts budžeta apmaksāta arī ārstniecības personām un sociālo aprūpes centru darbiniekiem un klientiem, kā arī tiek aizstāts pašreizējais 50 % apmaksas kompensācijas mehānisms gripas vakcinācijai ar valsts 100 % apmaksātu vakcināciju senioriem, kas ir vecāki par 65 gadiem, un personām ar hroniskām slimībām.

Līdz šim piemērojamā kārtība ar kompensējamām receptēm ir slogs, kas ierobežo iespēju senioriem, kas ir vecāki par 65 gadiem, un cilvēkiem ar hroniskām slimībām vakcinēties pret gripu, līdz ar to tiek mainīts kompensācijas mehānisms un gripas vakcīna tiks iepirkta centralizēti. Paredzams, ka jaunā kārtība, kas vienkāršo pretgripas vakcīnas saņemšanu, paplašinās vakcinācijas aptveri riska grupās.

Kompensācijas mehānisms šobrīd tiek mainīts uz terminētu periodu – 2021./2022. gada gripas sezonai (2021. gada 15. septembris – 2022. gada 1. maijs).

Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 1 570 726 euro apmērā, lai nodrošinātu pretgripas vakcīnu iegādi 2021./2022.gada gripas sezonai.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.


[1] The European Scientific Working group on Influenza; http://eswi.org/knowledge-center/economic-impact/
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kas ietilpst riska grupās, kuras ir nepieciešams vakcinēt pret gripu:
1. Bērni līdz 2 gadu vecumam un grūtnieces;
2. Ārstniecības personas;
3. Sociālās aprūpes centru klienti;
4. Sociālās aprūpes centru darbinieki;
5. Seniori, kas vecāki par 65 gadiem
6. Personas ar hroniskām saslimšanām.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ģimenes ārstu prakses un vakcinācijas iestādes.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 570 726
0
1 826 919
0
1 826 919
1 826 919
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 570 726
0
1 826 919
0
1 826 919
1 826 919
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 570 726
0
-1 826 919
0
-1 826 919
-1 826 919
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 570 726
0
-1 826 919
0
-1 826 919
-1 826 919
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 570 726
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-1 826 919
-1 826 919
-1 826 919
5.1. valsts pamatbudžets
0
1 826 919
1 826 919
1 826 919
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 1 570 726 euro apmērā, lai nodrošinātu pretgripas vakcīnu iegādi 2021./2022.gada gripas sezonai.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojuma projektā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.    

Lai nodrošinātu 100% valsts apmaksātas pretgripas vakcīnas riska grupām 2021./2022. gada gripas sezonā, papildus nepieciešamais finansējums ir 1 570 726 euro.

Līdz šim 100% valsts apmaksāta pretgripas vakcīna bija noteikta grūtniecēm un bērniem līdz 2 gadu vecumam, paredzot tam finansējumu 2021. gadam un turpmāk 189 847 euro apmērā valsts budžeta apakšprogrammā 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”.

Savukārt pretgripas vakcīnas senioriem, kas ir vecāki par 65 gadiem, un personām ar hroniskām slimībām, kompensācijas sistēmas ietvaros tiek finansētas no valsts budžeta apakšprogrammā 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”. 2020. gadā šīm grupām izlietotais finansējums vakcīnu iegādes kompensācijai – 386 131 euro. Šāds finansējums pretgripas vakcīnu kompensēšanai 50% apmērā senioriem, kas ir vecāki par 65 gadiem, un personām ar hroniskām slimībām arī tiek plānots 2021.gada budžetā.

Mainot pamatprincipu pretgripas vakcīnas saņemšanai, 2021. gadā pretgripas vakcīnu nodrošināšana tiks finansēta no valsts budžeta apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde". Līdz ar to arī 2021. gadam pieejamais finansējums pretgripas vakcīnu kompensācijai valsts budžeta apakšprogrammā 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” ir jāpārdala uz valsts budžeta apakšprogrammā 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”.

Atbilstoši SPKC novērtējumam 2021./2022. gada gripas sezonai būtu nepieciešamas 185 000 pretgripas vakcīnas devas.
Vakcinējamo personu mērķa grupa Devas
Bērni līdz 2 gadu vecumam un grūtnieces 37 251
grūtnieces 6 000
bērni 31 251
Ārstniecības personas 8 100
Sociālās aprūpes centru klienti 8 370
Sociālās aprūpes centru darbinieki 2 030
Seniori, kas vecāki par 65 gadiem 104 246
Personas ar hroniskām saslimšanām* 25 003
KOPĀ: 185 000
*tai skaitā bērni (no 24 mēnešiem līdz 18 gadiem) ar hroniskām saslimšanām.

Lai nodrošinātu valsts apmaksātu pretgripas vakcīnas noteikumu projektā minētajām grupām 2021./2022. gada gripas sezonā, kopējās izmaksas ir 2 146 704 euro.
Vakcīnu nosaukums Cena par 1 devu bez PVN (2020.g. iepirkuma cena), euro Cena par 1 devu bez PVN (2021.g. iepirkuma cena), euro Devu skaits Kopsumma ar (12%) PVN (ar 2020.g cenām), euro Kopsumma ar (12%) PVN (ar 2021.g cenām), euro Izdevumu pieaugums saistībā ar  vakcīnu cenu pieaugumu (nepieciešams papildus 2021.g. salīdzinot ar 2020.g. cenām)
Vaxigrip Tetra 9,97 10,23 40 000 446 656 458 304 +11 648
Vaxigrip Tetra 9,97 8,50 20 000 223 328 190 400 -32 928
Influvac Tetra 8,38 10,70 125 000 1 173 200 1 498 000 +324 800
KOPĀ: 1 843 184 2 146 704 +303 520

Izmaksu pieaugums 2021.gadā veidojas gan uz vakcīnu iepirkuma cenas izmaiņām, gan plānoto vakcīnu skaita pieaugumu.

Lai nodrošinātu valsts apmaksātas pretgripas vakcīnas Vakcinācijas noteikumu projektā minētajām grupām 2021./2022. gada gripas sezonā, papildus nepieciešamais finansējums ir 1 570 726 euro.
Kopējās izmaksas gripas vakcīnas nodrošināšanai 2021./2022.gadam, euro Grūtnieču un bērnu vakcinācijai 2021.gada budžeta bāzē paredzētais finansējums, euro Kompensācijas sistēmas ietvaros pieejamais finansējums pretgripas vakcīnu kompensēšanai valsts budžeta apakšprogrammā 33.03.00, euro Papildus nepieciešamais finansējums valsts apmaksātu pretgripas vakcīnu nodrošināšanai 2021./2022.gada gripas sezonā, euro
2 146 704 189 847 386 131 1 570 726

2021./2022.gada gripas sezonai nepieciešamās vakcīnas tiks iegādātas 2021.gadā, līdz ar to vakcīnu nodrošināšanai nepieciešamais finansējums ir vajadzīgs 2021.gada budžetā.

Kompensācijas mehānisms šobrīd tiek mainīts uz terminētu periodu – 2021./2022. gada gripas sezonai (2021. gada 15. septembris – 2022. gada 1. maijs), atbilstoši turpmākajos gados pieejamam finansējumam plānots mehānismu ieviesīs kā pastāvīgu.

Informatīvā ziņojumā “Veselības nozares kapacitātes celšana un noturības stiprināšana Covid-19 apstākļos Latvijā” kā viens no īstenojamajiem pasākumiem tika iekļauts - 100% valsts apmaksātas pretgripas vakcīnu nodrošināšana 2021./2022.gada gripas sezonā riska grupām, paredzot tam 90 537 vakcīnu devas ar kopējo papildus nepieciešamo finansējumu 759 659 euro apmērā. Pēc jaunākā SPKC vērtējuma ir nepieciešams lielāks vakcīnu devu skaits, kā arī 2021.gadā ir palielinājušās vakcīnu iepirkumu cenas.

2022.gada budžeta izstrādes procesā  Ministru kabinets 2021.gada 24.septembra sēdē (prot. Nr.63 1.§ 2.punkts) ir atbalstījis papildus finansējuma piešķiršanu Veselības ministrijas prioritārā pasākuma “Nodrošināt jaunas personu grupas - vakcināciju pret sezonālo gripu” īstenošanai, piešķirot tam 2022.– 2024.gadam 1 826 919 euro ik gadu. Finansējums rīkojuma projektā paredzētā pasākuma īstenošanai iekļauts Veselības ministrijas maksimāli pieļaujamajā valsts pamatbudžeta izdevumu kopējā apjomā 2022., 2023. un 2024.gadam un atbilstoši tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumprojektā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam”.
Detalizēti aprēķini anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Veselības ministrija normatīvo aktu kārtībā iesniegs priekšlikumu Finanšu ministrijā apropriācijas pārdalei 386 131 euro apmērā no apakšprogrammas 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” uz valsts budžeta apakšprogrammu 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Slimību profilakses un kontroles centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests
  • Slimību profilakses un kontroles centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību – tiek aizstāvētas sabiedrības intereses kopumā, jo vakcinējamais personu loks tiek pasargāts pret inficēšanos un saslimšanu ar gripu.
Attiecināms uz noteiktu personu loku, kurām tiks nodrošināta 100% valsts apmaksāta vakcinācija pret gripu.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Papildus nepieciešamā finansējuma apēķini 2022.gadam un turpmāk ik gadu