Anotācija (ex-ante)

23-TA-744: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam"" (turpmāk - rīkojuma projekts) sagatavots, lai papildinātu ar Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumu Nr. 966 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam”  1. punktu apstiprināto Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam (turpmāk - pasākumu plāns) ar jaunu pasākumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz papildināt pasākumu plāna sadaļu “4. Sociālā palīdzība, finansiālais atbalsts, pakalpojumi” ar jaunu pasākumu (4.19. apakšpunkts) - Psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta (State Border Guard Service of Ukraine) amatpersonām.
Pasākuma ieviešana paredzēta laikposmā no 2023. gada 5. jūnija līdz 2023. gada 22. decembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts robežsardzes amatpersonu vizītes laikā Ukrainā 2022. gada decembrī, kuras mērķis bija iepazīties ar aktuālo situāciju Ukrainā Krievijas agresijas kontekstā, iegūt informāciju par Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta uzdevumiem krīzes situācijā, kā arī attīstīt sadarbību Latvijas un Ukrainas robežapsardzības iestāžu kapacitātes stiprināšanai kara apstākļos, Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta pārstāvji izteica lūgumu par psiholoģiskās palīdzības atbalsta sniegšanu.
Viens no priekšnosacījumiem sekmīgai pienākumu izpildei dažādās situācijās ir pašu personu fiziskā un garīgā veselība, tās saglabāšanas un uzturēšanas iespējas.  Ikdienā amatpersonu veselību nelabvēlīgi ietekmē ar dienesta apstākļiem saistītie vides apstākļi, tie veicina fizisku un garīgu spēku izsīkumu un rada  izdegšanas sindromu. Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonas papildus fiziskām un emocionālām traumām ir  emocionāli izsīkušas. Ņemot vērā ārkārtējo situāciju, kara norisi un resursu trūkumu, nav iespējams nodrošināt amatpersonām psiholoģisku atbalstu, lai atjaunotu  emocionālo līdzsvaru un spējas pildīt dienesta pienākumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 5.oktobra noteikumu Nr.943 “Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra nolikums” 3.6.apakšpunktu, Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra uzdevums ir sniegt psiholoģisku atbalstu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – Latvijas dienestu amatpersonas). Šī uzdevuma izpildei Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrā ir izveidota nodaļa “Dzintari” (turpmāk – nodaļa “Dzintari”). Nodaļā “Dzintari” intensīva kursa veidā tiek sniegts no valsts budžeta līdzekļiem apmaksāts psiholoģiskais atbalsts Latvijas dienestu amatpersonām, kā arī, sākot ar 2023.gadu, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem, kuri ir iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā.
Psiholoģiskā atbalsta kursa uzdevums ir sniegt psiholoģisko atbalstu kursa veidā, lai:
- veicinātu psiholoģisku stabilitāti un iekšējo resursu atjaunošanu;
- mazinātu emocionālās spriedzes un trauksmes pakāpi;
- mazinātu vai novērstu izdegšanas sindroma attīstību;
- mazinātu vai novērstu pēctraumatiskā stresa sindroma attīstību un citas sekas;
- veicinātu pašregulācijas iemaņu apgūšanu.

Valsts robežsardze un Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs, ir izvērtējuši iespēju nodrošināt Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonām psiholoģiskā atbalsta kursa. Iekšlietu ministrija ierosina atbalstīt Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta pārstāvju izteikto lūgumu un sniegt 2023. gadā Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonām (līdz 100 personām) 12 dienu ilgu psiholoģiskā atbalsta kursu nodaļā “Dzintari”. Plānots, ka psiholoģiskā atbalsta kurss Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonām tiks sniegts laikposmā no 2023. gada 5. jūnija līdz 2023. gada 22. decembrim. 
Paredzēts, ka pirmajā grupā tiktu uzņemti līdz 40 dalībniekiem laikposmā no 2023.gada 5.jūnija līdz 2023.gada 16.jūnijam. Lai pilnvērtīgāk iepazītu Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonu vispārējo psiholoģisko stāvokli un veiktu psiholoģiskā atbalsta kursa nodarbību pielāgošanu atbilstoši vajadzībām, psiholoģiskā atbalsta kurss Latvijas dienestu amatpersonām un darbiniekiem netiks vadīts laikposmā, kad tiks uzņemta pirmā Ukrainas robežsargu grupa. Turpmāka Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonu uzņemšana tiek plānota grupās līdz 12 cilvēkiem, nodaļā “Dzintari” vienlaicīgi uzturoties arī Latvijas dienestu amatpersonām un darbiniekiem. Plānots, ka grupu uzņemšana būs no 2023.gada 21.augusta līdz 2023.gada 1.septembrim, no 2023.gada 4.septembra līdz 2023.gada 15.septembrim, no 2023.gada 16.oktobra līdz 2023.gada 27.oktobrim, no 2023.gada 30.oktobra līdz 2023.gada 10.novembrim, no 2023.gada 11.decembra līdz 2023.gada 22.decembrim.
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonām psiholoģiskā atbalsta kursu tiks iesaistīti šādi resursi:
[1] Psiholoģiskā atbalsta kursa vadīšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonām saistīta ar papildu noslodzi nodaļas “Dzintari” nodarbinātajiem. Nepieciešams pielāgot psiholoģiskā atbalsta kursa programmu smagas psiholoģiskās traumas piedzīvojušo amatpersonu vajadzībām. Nodarbinātajiem būs jānodrošina psiholoģiskā atbalsta kursa nodarbības svešvalodā, kas rada papildu iesaisti. Bez tam psiholoģiskā atbalsta kursa vadīšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonām jānodrošina līdztekus Latvijas dienestu amatpersonām un darbiniekiem.
[2] Nodrošinājuma valsts aģentūras nodarbinātajiem, kas nodrošinās Ukrainas robežsargu izmitināšanu un telpu uzkopšanu, pieaugs darba slodze sakarā ar papildu klientu skaitu.
Tādējādi, laika posmos, kad tiks nodrošināts psiholoģiskā atbalsta kurss Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonām, plānots noteikt nodaļas “Dzintari” un Nodrošinājuma valsts aģentūras nodarbinātajiem piemaksu 30% apmērā no mēnešalgas par papildu darbu.
[3] Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonas tiks uzņemtas nodaļas “Dzintari” telpās, nodrošinātas ar psiholoģiskā atbalsta un fiziskās sagatavotības nodarbībām, kā arī nodrošinātas ar ēdināšanas pakalpojumu trīs reizes dienā. Psiholoģiskā atbalsta kursa laikā  amatpersonas piedalīsies pielāgotās psiholoģiskās un sporta aktivitātēs grupās un individuāli. Tādējādi papildu finansējums būs nepieciešams, lai segtu ēdināšanas izdevumus, baseina apmeklējumus un ar izmitināšanu saistītos izdevumus.
[4]  Valsts robežsardze nodrošinās pārvadāšanu, lai Ukrainas Robežsardzes dienesta amatpersonas atvestu no Ukrainas un Polijas robežas līdz Latvijai, Jūrmalai un aizvestu atpakaļ no Latvijas līdz Ukrainas un Polijas robežai, kā arī nodrošinās amatpersonu pārvadāšanu psiholoģiskā atbalsta kursa laikā.

Tādējādi, lai nodrošinātu pasākuma - Psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta (State Border Guard Service of Ukraine) amatpersonām - ieviešanu, nepieciešams papildināt pasākumu plānu ar jaunu pasākumu (4.19.pasākums).
Vienlaikus, tehniski precizēta 4.9.1.pasākuma plāna redakcija, papildinot 4.9.1. apakšpunktu ar vārdu "euro".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
59 157
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
59 157
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
59 157
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
59 157
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”  65. panta pirmā daļa nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" noteikto apropriāciju 95 359 480 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam pasākumu plānam atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadā, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8. panta pirmo daļu pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.

Jaunā 4.19. pasākuma “Psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta (State Border Guard Service of Ukraine) amatpersonām”  ieviešanai Iekšlietu ministraijai papildus nepieciešams finansējums 59 157 euro apmērā.
1) Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs (budžeta apakšprogramma 38.05.00 “Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība”)
Papildu nepieciešams finansējums 58 157 euro apmērā, no tā:
- EKK “Atlīdzība” 9 807 euro (aprēķins pielikuma 1.tabulā)
- EKK 2239 “Pārējie neklasificētie pakalpojumi” 42 350 euro
(ēdināšanas izdevumi psiholoģiskā atbalsta kursa un ceļā no Ukrainas un  uz Ukrainu: 30,25 euro x 100 personas x 14 dienas (12 dienas kurss un 2 dienas ceļā) = 42 350 euro)
- EKK 2261 “Ēku, telpu īre un noma” 6 000 euro
(izdevumi peldbaseina apmeklējumam psiholoģiskā atbalsta kursa laikā
15 euro x 100 personas x 4 reizes kursa laikā = 6 000 euro)
2) Nodrošinājuma valsts aģentūra
2.1) (budžeta apakšprogramma 40.01.00 “Administrēšana”)
Nepieciešams finansējums 2 066 euro apmērā (aprēķins pielikuma 2.tabulā)
Nodrošinājuma valsts aģentūra izdevumus segs Iekšlietu ministrijas  budžeta apakšprogrammā 40.01.00 “Administrēšana”  plānotā finansējuma ietvaros.
2.2) (budžeta apakšprogramma 40.02.00 “Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums”)
Papildu nepieciešams finansējums 1 000 euro apmērā.
- EKK 2244 “Nekustamā īpašuma uzturēšana”
(ar izmitināšanu saistītie izdevumi (gultas veļa, dvieļi, higiēniskie piederumi)
100 personas x vid. 10 euro = 1 000 euro)
3)  Valsts robežsardze (budžeta programma 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība")
Nepieciešamais finansējums – atbilstoši faktiskajai iesaistei.
Ceļa (transporta) izdevumus, kas nepieciešami, lai Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonas atvestu no Ukrainas un Polijas robežas līdz Latvijai, Jūrmalai un aizvestu atpakaļ no Latvijas līdz Ukrainas un Polijas robežai, kā arī, lai nodrošinātu amatpersonu pārvadāšanu psiholoģiskā atbalsta kursa laikā,  Valsts robežsardze segs Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība”  plānotā finansējuma ietvaros.

Pasākumu plānā ietvertais jaunais pasākums “Psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta (State Border Guard Service of Ukraine) amatpersonām” tiks nodrošināts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” rezervētā finansējuma ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Lai nodrošinātu finansējumu psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšanai Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta amatpersonām, Iekšlietu ministrija atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”  65. pantā noteiktajam sagatavos Ministru kabineta rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 38.05.00 “Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība” ne vairāk kā 58 157 euro apmērā un budžeta apakšprogrammu 40.02.00 “Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums” ne vairāk kā 1 000 euro apmērā, ņemot vērā faktiskos izdevumus, kas radušies, īstenojot šo pasākumu.
Atsevišķā programmā plānotā finansējuma summa atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas laikā pieņemtajiem lēmumiem – 102 000 000 euro
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts attiecas uz Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm, kas iesaistītas 4.19.apakšpasākuma - Psiholoģiskā atbalsta kursa sniegšana Ukrainas Valsts robežsardzes dienesta (State Border Guard Service of Ukraine) amatpersonām - īstenošanā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Valsts robežsardze
  • Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums anotācijai