Anotācija (ex-ante)

24-TA-67: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumos Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumos Nr.300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši 2023.gada 7.decembrī pieņemtajam likumam "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"", kas stāsies spēkā 2024.gada 1.martā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu akcīzes nodokļa deklarācijas aizpildīšanas kartību, ņemot vērā 2023.gada 7.decembrī pieņemto likumu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"", attiecībā uz atsevišķiem naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās, dabasgāzi un bezalkoholiskajiem dzērieniem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saeima 2023.gada 7.decembrī pieņēma likumu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"", kas no 2024.gada 1.marta paredz:
1) pakāpeniski paaugstināt akcīzes nodokļa likmes atsevišķiem naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās;
2) noteikt akcīzes nodokļa likmi dabasgāzei izmantošanai par degvielu (līdz 2025.gada 31.decembrim) gadījumos, kad netiek piemērota de minimis atbalsta likme;
3) noteikt vienotu akcīzes nodokļa likmi bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu no 8 gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem un enerģijas dzērieniem.

Lai nodrošinātu deklarāciju aizpildīšanu atbilstoši likuma grozījumiem, jāprecizē Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību" (turpmāk – MK noteikumi Nr.300) naftas produktu akcīzes nodokļa deklarācijas, dabasgāzes akcīzes nodokļa deklarācijas un kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapas un tajās norādāmo informāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"  paredz atsevišķu akcīzes nodokļa likmi naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās. MK noteikumi Nr.300 neparedz akcīzes nodokļa deklarēšanas iespēju naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Ministru kabineta noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā MK noteikumu Nr.300 1. pielikumu, papildinot deklarācijas veidlapu ar jaunu kolonnu, izdalot akcīzes nodokļa likmi naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās un nodrošinot šo produktu deklarēšanu atbilstoši noteiktajām likmēm, un aktualizēt MK noteikumu Nr.300 II nodaļu, nosakot deklarācijas veidlapas aizpildīšanas kārtību.
Problēmas apraksts
Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli” paredz noteikt akcīzes nodokļa likmi dabasgāzei izmantošanai par degvielu (līdz 2025. gada 31. decembrim) gadījumos, kad netiek piemērota de minimis atbalsta likme. MK noteikumi Nr.300 neparedz akcīzes nodokļa deklarēšanas iespēju dabasgāzei, kuru izmanto par degvielu un kurai netiek piemērota de minimis atbalsta likme.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, nepieciešams izteikt jaunā redakcijā MK noteikumu Nr.300 5. pielikumu, papildinot deklarācijas veidlapu ar jaunu kolonnu, tādējādi nodrošinot akcīzes nodokļa deklarēšanu par dabasgāzi, kas paredzēta izmantošanai par degvielu (līdz 2025.gada 31.decembrim) gadījumos, kad netiek piemērota de minimis atbalsta likme, un aktualizēt MK noteikumu Nr.300 Vnodaļu, nosakot deklarācijas veidlapas aizpildīšanas kārtību.
Problēmas apraksts
Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli” paredz vienādu akcīzes nodokļa aprēķinu bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu no astoņiem gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem un enerģijas dzērieniem. Līdz ar to redakcionāli ir precizējama kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapa, precizējot bezalkoholisko dzērienu kolonnu nosaukumus.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, nepieciešams izteikt jaunā redakcijā MK noteikumu Nr.300 4. pielikumu “Kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvu risinājumu nav
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nav papildu prasības un nav papildu izmaksas

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Attiecās uz fiziskām personām, kas ieved vai saņem bezalkoholiskos dzērienus savam patēriņam.

Tiesiskais regulējums paredz izmaiņas kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapā no 2024.gada 1.marta.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
1. Attiecas uz juridiskām personām, kas veic darbības ar naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās.
2. Attiecas uz juridiskām personām, kas veic darbības ar dabasgāzi, kas paredzēta izmantošanai par degvielu.
3. Attiecas uz juridiskām personām, kas veic darbības ar bezalkoholiskajiem dzērieniem atbilstoši speciālajai atļaujai (licencei) apstiprināta noliktavas turētāja darbībai, veic darbības ar bezalkoholiskajiem dzērieniem vai ieved bezalkoholiskos dzērienus nodošanai patēriņam Latvijā.

Tiesiskais regulējums paredz izmaiņas naftas produktu akcīzes nodokļa deklarācijas, dabasgāzes akcīzes nodokļa deklarācijas, kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapās no 2024.gada 1.marta.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/163bbe61-85d1-4e74-b553-bff14d805c3e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi par projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi