Anotācija

24-TA-2845: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Rīgā nodošanu Satiksmes ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta trešā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atļaut Finanšu ministrijai nodot Satiksmes ministrijas valdījumā valstij piederošu nekustamo īpašumu – zemes vienību dzelzceļa transporta satiksmes infrastruktūras attīstībai un paredzēt Satiksmes ministrijai pienākumu par saviem līdzekļiem reģistrēt zemesgrāmatā zemes vienības īpašuma tiesības uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izstrādātais Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts nekustamā īpašuma Rīgā, nodošanu Satiksmes ministrijas valdījumā" paredz nodot Satiksmes ministrijas valdījumā valsts nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 013 0129) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 01000130129) 0,5520 ha platībā -  bez adreses, Rīgā (turpmāk – valsts nekustamais īpašums), kas ierakstīts uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Rīgas pilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatā nodalījumā Nr.1655, lēmuma datums 2006.gada 22.septembris.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) valsts nekustamajam īpašumam nav reģistrēts nosaukums, zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 01000130129)  nav  reģistrēta adrese,  noteikts statuss – nekustamais īpašums; zemes vienības platība: 0,5520 ha; zemes vienības lietošanas mērķis: kods 1101 - zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā – 0,3917 ha platībā un kods 0501 - dabas pamatnes, parki, zaļās zonas un citas rekreācijas nozīmes objektu teritorijas, ja tajās atļautā saimnieciskā darbība nav pieskaitāma pie kāda cita klasifikācijā norādīta lietošanas mērķa – 0,1603 ha platībā; kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri noteikta 3036 euro.
Atbilstoši NĪVKIS datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01000130129) platības sadalījums pa lietošanas veidiem: pārējās zemes platība - 0,5520 ha.
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 01000130129) NĪVKIS un zemesgrāmatā reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu - sarkanā līnija – 0,5520 ha;
- ceļa servitūta teritorija – 0,0277 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes siltumvadu, siltumapgādes iekārtu un būvi – 0,0451;
- aizsargjoslas teritorija gar ūdensvadu – 0,00;
- aizsargjoslas teritorija gar kanalizācijas spiedvadu– 0,00;
- ceļa servitūta teritorija (par labu nekustamajam īpašumam Uriekstes ielā 9, Rīgā, Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.3572 un par labu nekustamajam īpašumam Kaķsēkļa dambī 31, Rīgā, Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.5001)  – 0,0165 ha.
Nākamajam valsts nekustamā īpašuma valdītājam turpmāk izmantojot valsts nekustamo īpašumu noteiktie apgrūtinājumi tiešā veidā nerada papildu ietekmi uz valsts nekustamā īpašuma iespējamo izmantošanu, vienlaikus nākamajam nekustamā īpašuma ieguvējam jāņem vērā Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī Civillikums un citi tiesību akti, kas regulē  servitūta izmantošanas kārtību.
Veicot valsts nekustamā īpašuma apsekošanu dabā konstatēts, ka uz servitūta ceļa, kas izveidots pa labu nekustamajam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra nr.01000132023) -  Uriekstes ielā 14B, Rīgā, ir uzstādīta automātiskā barjera. Barjeras īpašnieks iekārtas uzstādīšanu nav saskaņojis ar VNĪ.
VNĪ 03.10.2024. vēstulē Nr.4/2-7/7363 ir informējusi Satiksmes ministriju par to, ka  uz servitūta ceļa ir uzstādīta automātiskā barjera.
Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas un pēc valsts nekustamā īpašuma nodošanas Satiksmes ministrijai, tā varēs lemt par turpmāko rīcību ar uz servitūta ceļa izvietoto barjeru.
Valsts nekustamais īpašums nav iznomāts.
Atbilstoši Rīgas valstspilsētas pašvaldības Pilsētas attīstības departamenta 14.05.2024. vēstulē Nr.DA-24-12208-nd (turpmāk – vēstule) minētajam, valsts nekustamā īpašuma atļauto izmantošanu nosaka Rīgas domes 2018. gada 11. jūlija saistošie noteikumi Nr. 47 „Kundziņsalas un teritorijas starp Sarkandaugavas atteku, Degvielas ielu, Tvaika ielu un Uriekstes ielu izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi” (turpmāk – Lokālplānojums). Atbilstoši Lokālplānojuma funkcionālā zonējuma kartei valsts nekustamais īpašums  visā platībā atrodas transporta infrastruktūras teritorijā (TR21), savukārt, TR21 - funkcionālā apakšzona, ko nosaka, lai nodrošinātu visu veidu autotransporta un dzelzceļa transporta satiksmes infrastruktūras attīstībai rezervētās teritorijas, gan ielu sarkano līniju koridoru robežās, gan ārpus tiem.
Atbilstoši vēstulē minētajam valsts nekustamais īpašums neatrodas degradētā teritorijā un no teritorijas plānojuma viedokļa tam ir nodrošināta piekļuve.

Valsts akciju sabiedrībā “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) saņemta Satiksmes ministrijas 02.05.2024. vēstule Nr.03.1-04/1682, kurā tā apliecina gatavību pārņemt valdījumā valsts nekustamo īpašumu.  
Ar minēto vēstuli Satiksmes ministrija informē, ka tā ir saņēmusi VAS “Latvijas dzelzceļš” (turpmāk – LDZ) 2024. gada 16. aprīļa vēstuli Nr. DNP-6.4.16/64-2024 “Par zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 013 0129, Rīgā, pārņemšanu valdījumā”, ar kuru LDZ apstiprina, ka valsts nekustamais īpašums saskaņā ar Rīgas teritorijas plānojuma funkcionālo zonējumu ir iezīmēts kā transporta teritorija, kuru saskaņā ar lokālplānojumu “Kundziņsalai un teritorijai starp Sarkandaugavas atteku, Degvielas ielu, Tvaika ielu un Uriekstes ielu” skar perspektīvā dzelzceļa trase. Minētā lokālplānojuma risinājums paredz nākotnē izbūvēt kopīgu transporta koridoru, tajā izvietojot gan publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līniju (jauno dzelzceļa pievedceļu), gan arī Eksporta ielas pagarinājumu, nodrošinot vismaz divas braukšanas joslas katrā virzienā.
   
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā "Pašreizējā situācija".
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts nekustamā īpašuma Rīgā, nodošanu Satiksmes ministrijas valdījumā ", paredzot Satiksmes ministrijai pārņemt no Finanšu ministrijas valsts nekustamo īpašumu un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumus, saistībā ar zemes vienības  pārreģistrēšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda satiksmes ministrijas personā, segs Satiksmes ministrija no saviem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Satiksmes ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam skaidrojam, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi