25-TA-1190: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 580 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā daļa
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai izdarītu grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr.580 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Līdz ar jaunā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) īstenošanas uzsākšanu, intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana" (turpmāk – intervence) 2024. gadā visas 33 vietējās rīcības grupas izsludināja vienu vai vairākas projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas saskaņā ar savām sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijām 2023.-2027.gadam (turpmāk - SVVA stratēģija).
Atgriezeniskā saite, kas gūta no vietējām rīcības grupām intervences pirmajā īstenošanas gadā, kā arī īstenoto projektu pieņemšanas kārtu rezultāti, kas iezīmē situāciju, kurā atbalsta pretendentu aktivitāte ir zemāka nekā iepriekšējā plānošanas periodā, īpaši attiecībā uz uzņēmējdarbības projektiem, norāda uz vajadzību paplašināt atbalsta pretendentu loku un precizēt atsevišķus atbalsta saņemšanas nosacījumus, lai sekmētu atbalsta pretendentu iespējas īstenot uzņēmējdarbības projektus, kā arī, lai mazinātu atšķirīgas interpretācijas iespējas attiecībā uz noteikumos ietvertajiem nosacījumiem.
Ņemot vērā salīdzinoši zemo aktivitāti 2024. gadā izsludinātajās projektu pieņemšanas kārtās, Eiropas Komisijai tika iesniegts paziņojums par grozījumiem KLP SP un saskaņoti grozījumi, paredzot iespēju vietējām rīcības grupām savās SVVA stratēģijās paplašināt atbalsta pretendentu loku. Minētie grozījumi KLP SP palielina atbalsta saņēmējiem - uzņēmējiem – noteikto apgrozījuma slieksni no 150 000 līdz 350 000 euro. Šādi uzņēmumi ir nostiprinājuši savas pozīcijas tirgū, atraduši savu tirgus nišu, ir potenciāli lielākas iespējas, ka tie radīs jaunas darba vietas, kā arī tie ir atvērti inovācijām, kas ir viens no LEADER pieejas pamatelementiem, un ilgtspējīgu risinājumu ieviešanai.
Papildus, lai paplašinātu vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējas sīkiem (mikro) uzņēmējiem, ar grozījumiem KLP SP tika paplašināts fiksētās summas maksājuma “Lauku biļete” atbalsta pretendentu loks, ietverot arī esošus uzņēmumus (šobrīd tikai uzsācēji), kas dos iespēju vienkāršotā veidā atbalstu saņemt arī laukos esošiem sīkiem (mikro) uzņēmējiem, kas atbilst vairāk hobijuzņēmējiem – mazajiem amatniekiem, mājražotājiem. Savukārt, projektiem, kas tiek īstenoti kā fiksētās summas maksājums "Jauniešu iniciatīvas", atcelts ierobežojums pasākumus īstenot tikai lauku teritorijā, tādējādi ļaujot apgūt zināšanas un prasmes lauku jauniešiem un bērniem pasākumos, kas tiek rīkoti arī ārpus lauku teritorijām.
Ņemot vērā intervences pirmā gada īstenošanas pieredzi, tai skaitā saskaņotos grozījumus KLP SP, kas paplašina atbalsta pretendentu loku un pasākumu īstenošanas teritoriju, ir nepieciešams izdarīt grozījumus.
Atgriezeniskā saite, kas gūta no vietējām rīcības grupām intervences pirmajā īstenošanas gadā, kā arī īstenoto projektu pieņemšanas kārtu rezultāti, kas iezīmē situāciju, kurā atbalsta pretendentu aktivitāte ir zemāka nekā iepriekšējā plānošanas periodā, īpaši attiecībā uz uzņēmējdarbības projektiem, norāda uz vajadzību paplašināt atbalsta pretendentu loku un precizēt atsevišķus atbalsta saņemšanas nosacījumus, lai sekmētu atbalsta pretendentu iespējas īstenot uzņēmējdarbības projektus, kā arī, lai mazinātu atšķirīgas interpretācijas iespējas attiecībā uz noteikumos ietvertajiem nosacījumiem.
Ņemot vērā salīdzinoši zemo aktivitāti 2024. gadā izsludinātajās projektu pieņemšanas kārtās, Eiropas Komisijai tika iesniegts paziņojums par grozījumiem KLP SP un saskaņoti grozījumi, paredzot iespēju vietējām rīcības grupām savās SVVA stratēģijās paplašināt atbalsta pretendentu loku. Minētie grozījumi KLP SP palielina atbalsta saņēmējiem - uzņēmējiem – noteikto apgrozījuma slieksni no 150 000 līdz 350 000 euro. Šādi uzņēmumi ir nostiprinājuši savas pozīcijas tirgū, atraduši savu tirgus nišu, ir potenciāli lielākas iespējas, ka tie radīs jaunas darba vietas, kā arī tie ir atvērti inovācijām, kas ir viens no LEADER pieejas pamatelementiem, un ilgtspējīgu risinājumu ieviešanai.
Papildus, lai paplašinātu vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējas sīkiem (mikro) uzņēmējiem, ar grozījumiem KLP SP tika paplašināts fiksētās summas maksājuma “Lauku biļete” atbalsta pretendentu loks, ietverot arī esošus uzņēmumus (šobrīd tikai uzsācēji), kas dos iespēju vienkāršotā veidā atbalstu saņemt arī laukos esošiem sīkiem (mikro) uzņēmējiem, kas atbilst vairāk hobijuzņēmējiem – mazajiem amatniekiem, mājražotājiem. Savukārt, projektiem, kas tiek īstenoti kā fiksētās summas maksājums "Jauniešu iniciatīvas", atcelts ierobežojums pasākumus īstenot tikai lauku teritorijā, tādējādi ļaujot apgūt zināšanas un prasmes lauku jauniešiem un bērniem pasākumos, kas tiek rīkoti arī ārpus lauku teritorijām.
Ņemot vērā intervences pirmā gada īstenošanas pieredzi, tai skaitā saskaņotos grozījumus KLP SP, kas paplašina atbalsta pretendentu loku un pasākumu īstenošanas teritoriju, ir nepieciešams izdarīt grozījumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā intervences īstenošanas pirmā gada pieredzi, ir identificēta nepieciešamība veikt vairākus tehniskus un redakcionālus grozījumus, kas precizē vispārīgos nosacījumus, atbalsta saņemšanas nosacījumus, pieteikšanās kārtību un iesniedzamos dokumentus, neattiecināmās izmaksas un projekta īstenošanas nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Sadaļā "Vispārīgie jautājumi" veikts precizējums attiecībā uz atbalsta pretendentiem, ar kuriem pašvaldība var īstenot kopprojektu, tādējādi sasaistot šo punktu ar citiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem, kas atbalsta pretendentiem arī ir piemērojami. Tehnisks precizējums veikts definējot, kādas darbības apliecina, ka atbalsta pretendents veic saimniecisko darbību.
Precizēts atbalsta saņemšanas nosacījums aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" attiecībā uz ieguldījumiem energoefektīvās ēkās ar mērķi labot konstatētu neprecizitāti attiecīgā punkta formulējumā. Veiktās izmaiņas neietekmēs līdzšinējo normas piemērošanas praksi.
Ņemot vērā projektu īstenošanas pieredzi un saņemtos jautājumus par mācību organizēšanu aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas", veikts precizējums sadaļā "Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas", skaidrojot, ka šīs izmaksas var tik attiecinātas, ja dalība mācībās tiek nodrošināta klātienē vismaz desmit dalībniekiem un tās ir kopienu spēcinošas.
Papildinātas neattiecināmās izmaksas ar ceļojuma vai dzīvojamā treilera, tostarp kempingpiekabes, iegādes izmaksām, lai norma būtu skaidra un vienlīdzīgi piemērojama, neradot interpretācijas iespējas, ņemot vērā, ka uz minēto iegādi neattiecas attiecināmās izmaksas, kas saistītas ar vispārējās nozīmes transportlīdzekļa iegādi, jo tam jāatbilst visām trim noteikumos minētām pazīmēm - tas ir pielāgots specifisku darbu veikšanai, tam ir uzstādītas specifisko funkciju izpildei paredzētas iekārtas un tas ir mobila pakalpojuma sniegšanas vieta.
Sadaļā "Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti" veikti sekojoši grozījumi:
- precizēts projektu pieņemšanas kārtas izsludināšanas termiņš, tostarp nepārtrauktās projektu pieņemšanas kārtas gadījumā, ja ir iesniegti projekti, kuru maksimālā attiecināmā summa sasniedz 80 procentu no konkrētajā kārtā pieejamā finansējuma, lai sekmētu vienotu un skaidru izpratni par kārtību, kādā notiek projektu iesniegumu pieņemšana;
- svītrota prasība iesniegt būvvaldes izziņu par to, ka nav nepieciešams izstrādāt būvniecības ieceres dokumentāciju, piemēram, publiskās ārtelpas atsevišķu labiekārtojuma elementu būvdarbiem. Veiktie labojumi atvieglos atbalsta pretendentiem projekta sagatavošanas un iesniegšanas procesu;
- svītrots nosacījums, ka par nekustamo īpašumu, kurā plānots uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, var iesniegt arī patapinājuma līguma kopiju, tādējādi grozījumi paredz minētajā gadījumā tikai nomas līguma iesniegšanu, ja vien zeme vai telpas nav atbalsta pretendenta īpašumā;
- papildināts ar dokumentu iesniegšanas termiņu būvniecības gadījumā, ja atbalsta pretendents izmanto normatīvos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai paredzēto iespēju saņemt avansa maksājumu;
- saīsināts termiņš nekustamā īpašuma nomas līgumiem un attiecīgā gadījumā saskaņojumam, ja projektu īsteno aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" un projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 50 000 euro, sasaistot to ar projektu uzraudzības termiņu.
- precizēta pašvaldības lēmumā iekļaujamā informācija.
Sadaļā "Projekta īstenošanas nosacījumi" precizēti nosacījumi, kuru izpilde apliecina normas izpildi par projekta īstenošanas uzsākšanu noteiktā termiņā.
Precizēts atbalsta saņemšanas nosacījums aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" attiecībā uz ieguldījumiem energoefektīvās ēkās ar mērķi labot konstatētu neprecizitāti attiecīgā punkta formulējumā. Veiktās izmaiņas neietekmēs līdzšinējo normas piemērošanas praksi.
Ņemot vērā projektu īstenošanas pieredzi un saņemtos jautājumus par mācību organizēšanu aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas", veikts precizējums sadaļā "Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas", skaidrojot, ka šīs izmaksas var tik attiecinātas, ja dalība mācībās tiek nodrošināta klātienē vismaz desmit dalībniekiem un tās ir kopienu spēcinošas.
Papildinātas neattiecināmās izmaksas ar ceļojuma vai dzīvojamā treilera, tostarp kempingpiekabes, iegādes izmaksām, lai norma būtu skaidra un vienlīdzīgi piemērojama, neradot interpretācijas iespējas, ņemot vērā, ka uz minēto iegādi neattiecas attiecināmās izmaksas, kas saistītas ar vispārējās nozīmes transportlīdzekļa iegādi, jo tam jāatbilst visām trim noteikumos minētām pazīmēm - tas ir pielāgots specifisku darbu veikšanai, tam ir uzstādītas specifisko funkciju izpildei paredzētas iekārtas un tas ir mobila pakalpojuma sniegšanas vieta.
Sadaļā "Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti" veikti sekojoši grozījumi:
- precizēts projektu pieņemšanas kārtas izsludināšanas termiņš, tostarp nepārtrauktās projektu pieņemšanas kārtas gadījumā, ja ir iesniegti projekti, kuru maksimālā attiecināmā summa sasniedz 80 procentu no konkrētajā kārtā pieejamā finansējuma, lai sekmētu vienotu un skaidru izpratni par kārtību, kādā notiek projektu iesniegumu pieņemšana;
- svītrota prasība iesniegt būvvaldes izziņu par to, ka nav nepieciešams izstrādāt būvniecības ieceres dokumentāciju, piemēram, publiskās ārtelpas atsevišķu labiekārtojuma elementu būvdarbiem. Veiktie labojumi atvieglos atbalsta pretendentiem projekta sagatavošanas un iesniegšanas procesu;
- svītrots nosacījums, ka par nekustamo īpašumu, kurā plānots uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, var iesniegt arī patapinājuma līguma kopiju, tādējādi grozījumi paredz minētajā gadījumā tikai nomas līguma iesniegšanu, ja vien zeme vai telpas nav atbalsta pretendenta īpašumā;
- papildināts ar dokumentu iesniegšanas termiņu būvniecības gadījumā, ja atbalsta pretendents izmanto normatīvos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai paredzēto iespēju saņemt avansa maksājumu;
- saīsināts termiņš nekustamā īpašuma nomas līgumiem un attiecīgā gadījumā saskaņojumam, ja projektu īsteno aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" un projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 50 000 euro, sasaistot to ar projektu uzraudzības termiņu.
- precizēta pašvaldības lēmumā iekļaujamā informācija.
Sadaļā "Projekta īstenošanas nosacījumi" precizēti nosacījumi, kuru izpilde apliecina normas izpildi par projekta īstenošanas uzsākšanu noteiktā termiņā.
Problēmas apraksts
Pašreizējā noteikumu redakcija ietver atsevišķu apakšpunktu, kas sniedz termina “saistītās personas” skaidrojumu. Ņemot vērā, ka šo terminu skata atbilstoši vienotai definīcijai visos KLP SP lauku attīstības intervencēs atbilstoši normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Svītrojot minēto apakšpunktu, vienlaikus papildinot noteikumus ar atsauci, ka saistītās personas tiek vērtētas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, sekmēs vienotu normas piemērošanu ar citām KLP SP intervencēm.
Problēmas apraksts
Vietējās rīcības grupas atbilstoši noteikumu 7. punktam var ierobežot atbalstāmās jomas un darbības, atbalsta saņēmējus, attiecināmās un neattiecināmās izmaksas, nosakot tās vietējās attīstības stratēģijā vai izsludinot projektu pieņemšanas kārtu, bet noteikumu 9.1. apakšpunktā minētais publiskā finansējuma nosacījums paredz, ka projektam ir jāatbilst SVVA stratēģijai, nevēršot uzmanību, ka atbalsta pretendentam ir jāievēro arī papildu nosacījumi, kas minēti vietējās rīcības grupas sagatavotā publikācijā, izsludinot projektu pieņemšanas kārtu.
Risinājuma apraksts
Ieviešot precizējumu noteikumu sadaļā "Vispārīgie jautājumi" tiek vērsta atbalsta pretendenta uzmanība uz konkrētai projektu iesniegumu pieņemšanas kārtai noteiktiem nosacījumiem, kas papildus vietējās attīstības stratēģijā noteiktajam arī ir jāņem vērā, ja vietējā rīcības grupa tos ir noteikusi.
Problēmas apraksts
Atbalsta saņemšanas normas, kas attiecas tikai uz vienkāršotām izmaksām - fiksētās summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" un fiksētās summas maksājumu "Jauniešu iniciatīvas" - šobrīd ir noteiktas tikai Zemkopības ministrijas apstiprinātajās metodikās, bet vispārējās normas piemērojamas saskaņā ar noteikumos noteikto, kas rada neskaidrības atbalsta pretendentiem, gatavojot un īstenojot projektu. Tāpat noteikumus nepieciešams papildināt ar normām, kas izriet no veiktajiem grozījumiem KLP SP.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem fiksētās summas maksājumam ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" un fiksētās summas maksājumam "Jauniešu iniciatīvas" prasības atbalsta saņemšanai, publiskā finansējuma veids un apmērs, attiecināmās izmaksas, projekta īstenošanas nosacījumi ir noteikti noteikumos, tādējādi mazinot interpretācijas iespējas un pieļautās neprecizitātes projektu sagatavošanas un īstenošanas laikā.
Saskaņā ar KLP SP veiktajiem grozījumiem, fiksētās summas maksājumam ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" paplašināts atbalsta pretendentu loks - paredzot šo atbalstu saņemt arī esošiem uzņēmējiem ar apgrozījumu līdz 15 000 euro saimnieciskās darbības attīstībai lauku teritorijā, bet fiksētās summas maksājumam "Jauniešu iniciatīvas" - pasākumu īstenošanu arī ārpus lauku teritorijām.
Saskaņā ar KLP SP veiktajiem grozījumiem, fiksētās summas maksājumam ar budžeta projekta aprēķina metodi "Lauku biļete" paplašināts atbalsta pretendentu loks - paredzot šo atbalstu saņemt arī esošiem uzņēmējiem ar apgrozījumu līdz 15 000 euro saimnieciskās darbības attīstībai lauku teritorijā, bet fiksētās summas maksājumam "Jauniešu iniciatīvas" - pasākumu īstenošanu arī ārpus lauku teritorijām.
Problēmas apraksts
Pēdējā gada pieredze rāda, ka fiksētās summas maksājumam "Jauniešu iniciatīvas" metodikā ietvertā prasība atbalsta pretendentam - veikt darbu ar jaunatni – ir pārāk vispārīga, kā rezultātā atsevišķos gadījumos projektu īstenotājiem nav pietiekamas sagatavotības darbam ar jauniešiem, līdz ar ko atbalsta potenciāls netiek pilnībā izmantots, lai veicinātu lauku bērnu un jauniešu izaugsmi un spēju pilnveidi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildināts ar prasību atbalsta pretendentam (izņemot pašvaldībai) fiksētās summas maksājumam "Jauniešu iniciatīvas" apliecināt, ka tas gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas ir īstenojis darbības bērnu un jauniešu (vecumā no 6 līdz 25 gadiem) mērķgrupai, sekmēs pieredzējušāku atbalsta pretendentu iesaisti, tādējādi uzlabojot jauniešu iniciatīvu īstenošanas kvalitāti šīs mērķgrupas vajadzībām.
Problēmas apraksts
Intervences pirmā gada īstenošanas pieredze, kā arī diskusijas ar vietējām rīcības grupām atklāja, ka viens no iemesliem izteikti zemākai atbalsta pretendentu interesei 2024. gada izsludinātajās projektu pieņemšanas kārtās aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas", ir noteikumos ietvertais atbalsta pretendenta atbilstības nosacījums, kas nosaka, ka uzņēmēja apgrozījums nepārsniedz 150 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas. Lai risinātu šo situāciju un sekmētu atbalsta pretendentu aktivitāti, tika iesniegti un apstiprināti grozījumi KLP SP, lai dotu iespēju atbalstu saņemt arī vietējo rīcības grupu darbības teritorijā esošiem uzņēmējiem ar apgrozījumu līdz 350 000 euro.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā apstiprinātos grozījumus KLP SP, tika precizēti atbalsta saņemšanas nosacījumi aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas", paredzot, ka saņemt atbalstu un īstenot projektus var atbalsta pretendenti ar apgrozījumu līdz 350 000 euro.
Problēmas apraksts
Tā kā noteikumos noteiktā sabiedriskā labuma projekta definīcija paredz, ka pēc projekta īstenošanas var paredzēt ari ieņēmumus par sniegto pakalpojumu ar nosacījumu, ka ieņēmumi par sniegto pakalpojumu nav kvalificējami kā peļņa, valsts atbalsta normas tiek piemērotas visiem projektiem arī aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas", izņemot pašvaldību īstenotos projektus. Lai atvieglotu atbalsta saņemšanu sabiedriskā labuma projektu īstenošanai, nepieciešams ar grozījumiem noteikt izņēmumu arī reliģiskām organizācijām un biedrībām un nodibinājumiem, kas ieguvuši sabiedriskā labuma organizācijas statusu.
Papildus, intervences īstenošanas pieredze norāda uz nepieciešamību skaidrāk noteikt normu par valsts atbalsta kumulēšanu.
Papildus, intervences īstenošanas pieredze norāda uz nepieciešamību skaidrāk noteikt normu par valsts atbalsta kumulēšanu.
Risinājuma apraksts
Aktivitātē "Kopienu spēcinošas un vietas attīstību sekmējošas iniciatīvas" tiek īstenoti sabiedriskā labuma projekti, lai atvieglotu atbalsta saņemšanu sabiedriskā labuma projektu īstenošanai, ar grozījumiem noteikts izņēmums valsts atbalsta normu piemērošanai arī reliģiskām organizācijām un biedrībām un nodibinājumiem, kas ieguvuši sabiedriskā labuma organizācijas statusu.
Papildus, prasībām par valsts atbalsta kumulēšanu, noteikts nosacījums, ka apvienojot valsts atbalstu, nedrīkst pārsniegt Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 73. pantā minētās atbalsta intensitātes.
Papildus, prasībām par valsts atbalsta kumulēšanu, noteikts nosacījums, ka apvienojot valsts atbalstu, nedrīkst pārsniegt Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 73. pantā minētās atbalsta intensitātes.
Problēmas apraksts
Atbalsta saņemšanas nosacījumi aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" paredz nosacījumus atbalsta pretendentam nodrošināt atbilstību ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem, ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 50 000 euro, bet citās KLP SP intervencēs, piemēram, atbalsts investīcijām materiālajos aktīvos, kur nosacījums par atbilstības nodrošināšanu vismaz diviem ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, tiek piemērots, ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 70 000 euro. Līdz ar to nepieciešams salāgot šo prasību līdzīgi kā tas ir noteikts citās KLP SP intervencēs.
Risinājuma apraksts
Veicot grozījumus noteikumos un palielinot projekta kopējo attiecināmo izmaksu slieksni no 50 000 euro uz 70 000 euro, noteikumu normas izpildei par atbilstības nodrošināšanu ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem, tiks atviegloti atbalsta saņemšanas nosacījumi mazākiem projektiem.
Problēmas apraksts
Pēc projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas noslēgšanās, vietējā rīcības grupa veic iesniegto projektu iesniegumu vērtēšanu un pieņem lēmumu par projektu atbilstību vietējās attīstības stratēģijai. Spēkā esošie noteikumi paredz termiņu, kurā vietējai rīcības grupai Lauku atbalsta dienestā ir jāiesniedz ar projektu vērtēšanu saistītie dokumenti. Lai novērstu, ka vietējā rīcības grupa dokumentus iesniedz noteikumos noteiktā termiņā, bet sadrumstalotā veidā, katru savā datumā, kas apgrūtina Lauku atbalsta dienestam veikt savus administratīvos procesus, jo daļa no vietējās rīcības grupas iesniedzamajiem dokumentiem ir jāizvērtē savstarpēji saistīti, nepieciešams precizēt, ka ar projektu vērtēšanu saistītos dokumentus Lauku atbalsta dienesta Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā ir jāsniedz vienlaicīgi un apkopotā veidā.
Risinājuma apraksts
Ieviešot precizējumu sadaļā "Projektu vērtēšana un lēmuma pieņemšana", kas paredz nosacījumu vietējām rīcības grupām iesniegt nepieciešamos ar projektu vērtēšanu saistītos dokumentus Lauku atbalsta dienesta Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā vienlaicīgi un apkopotā veidā, sekmēs efektīvāku vērtēšanas procesu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, tostarp fiziskām personām, kuras uzsāk vai plāno veikt saimniecisko darbību
Juridiskās personas
- vidējie uzņēmumi
- jaunuzņēmumi
- mazie uzņēmumi
- nevalstiskās organizācijas
- mikrouzņēmumi
- vietējās rīcības grupas, t. i., biedrības un nodibinājumi, kam piešķirts atbalsts sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai
- reliģiskas organizācijas
- biedrības vai nodibinājumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, kas ir sīkie, mazie un vidējie uzņēmēji, kuru apgrozījums nepārsniedz 350 000 euro pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas, pašvaldībām, NVO, reliģiskajām organizācijām, kā arī vietējām rīcības grupām kā vietējās attīstības stratēģijas īstenotājām, nodrošinot ar to saistītos pienākumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, jo veiktie grozījumi sekmēs vienotu un skaidrāku atbalsta saņemšanas nosacījumu izpratni atbalsta pretendentu vidū, kā arī paplašinās atbalsta pretendentu loku, tai skaitā vienkāršotajā izmaksā "Lauku biļete", tādējādi nodrošinot atbalstošus apstākļus uzsākt vai attīstīt uzņēmējdarbību vietējo rīcības grupu darbības teritorijās.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz maziem un vidējiem uzņēmējiem, jo veiktie grozījumi paplašina atbalsta pretendentu loku, tādējādi sniedzot tiem iespēju attīstīt uzņēmējdarbību.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumi paredz atbalsta pretendentam pēc projekta īstenošanas aktivitātē "Vietējās ekonomikas stiprināšanas iniciatīvas" sasniegt kādu no ietvertajiem saimnieciskās darbības rādītājiem, kuru starpā ir radīt vismaz vienu jaunu darbavietu un saglabāt esošās darbavietas, kā rezultātā atbalsta saņēmēji veicinās nodarbinātību vietējo rīcības grupu darbības teritorijās.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Regula 2021/2115
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2115 73. pants
Noteikumu projekta 32.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 14. un 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 83. panta 2. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 83. panta 2. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/2015 83. panta 1. punktā un 2. punktā paredzētā rīcības brīvība izmantota atbalsta piešķiršanai uzņēmējdarbības projektiem, ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 15 000 euro - "Lauku biļete" un projektiem "Jauniešu iniciatīvas" ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 6 000 euro, paredzot atbalsta saņemšanu kā fiksētas summas maksājumu. Konkrētā rīcības brīvība izmantota, lai vienkāršotu projektu faktisko izmaksu uzskaiti, pārejot no finanšu dokumentu pārbaudes uz sasniegto rezultātu pārbaudi.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
- Zemkopības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vietējo rīcības grupu sagatavoto sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana sekmēs vietējās teritorijas, tostarp lauku teritorijas, attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vietējo rīcības grupu sagatavoto sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana sekmēs vietējās teritorijas attīstību, tostarp sociālekonomiskās situācijas uzlabošanos.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
