Anotācija

25-TA-2516: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 881 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" un 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu infrastruktūras optimizācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 881 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" un 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu infrastruktūras optimizācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 881) ir nepieciešami, lai precizētu finansējuma saņēmējus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt finansējuma saņēmējus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar MK noteikumiem Nr. 881 tiek noteikta kārtība, kādā tiek īstenots 2.1.1.4. pasākums “Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās” (turpmāk - 2.1.1.4. pasākums).
Ir konstatēts, ka nepieciešams veikt precizējumus MK noteikumu Nr. 881 pielikumā attiecībā uz finansējuma saņēmējiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 881 pielikuma 11. punktā noteikts, ka viens no finansējuma saņēmējiem ir Zemkopības ministrija un tās padotības iestādes.

MK noteikumu Nr. 881 2. punktā noteikts, ka 2.1.1.4. pasākuma mērķis ir šo noteikumu pielikumā minēto finansējuma saņēmēju īpašumā, lietošanā vai tiesiskajā valdījumā esošo ēku energoefektivitātes paaugstināšana, veicot ēku energosertifikāciju un būvdarbus energoefektivitātes palielināšanai, tai skaitā ieviešot viedās pārvaldības risinājumus un uzlabojot infrastruktūras un tehnoloģisko procesu energoefektivitāti (arī ar atjaunīgiem energoresursiem), lai sasniegtu ēku primārās enerģijas ietaupījumu 30 % apmērā un veicinātu virzību uz nulles enerģijas ēkām.

No minētās normas izriet, ka attiecībā uz Zemkopības ministrijas resoru projektu var iesniegt tikai par tām ēkām, kas ir Zemkopības ministrijas vai tās padotības iestāžu īpašumā, lietošanā vai tiesiskajā valdījumā.

Gatavību iesniegt projekta iesniegumu ir izteicis SIA “Bulduru Tehnikums” (agrākais nosaukums “Bulduru Dārzkopības vidusskola” (nosaukums mainīts 2023.gadā)) (turpmāk – Bulduru Tehnikums). Visas Bulduru Tehnikuma kapitāldaļas pieder Zemkopības ministrijas padotības iestādei – Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei (turpmāk - LBTU).

Bulduru Tehnikums ir izglītības iestāde, kuras uzdevums ir nodrošināt dārzkopības profesionālās izglītības programmu īstenošanu Latvijā. Bulduru Tehnikumam piederošos nekustamos īpašumus izmanto savām vajadzībām, kā arī lai gūtu ienākumus tā īstenotā izglītības procesa nodrošināšanai. Tehnikuma likvidācijas gadījumā tam piederošie īpašumi bez atlīdzības nododami valstij.

Saskaņā ar zemesgrāmatas nodalījuma norakstu ēku, kurās ir paredzēts veikt energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus, īpašnieks ir Bulduru Tehnikums.

Kā norādīts iepriekš, Bulduru Tehnikums nav Zemkopības ministrijas padotības iestāde, bet tās padotības iestādes - LBTU - kapitālsabiedrība, un ēkas, kurās paredzēti energoefektivitātes pasākumi, ir Bulduru Tehnikuma īpašumā. Līdz ar to secināms, ka minētās Bulduru Tehnikuma ēkas formāli nevar pieteikt energoefektivitātes 2.1.1.4. pasākumam.

Atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 187 "Zemkopības ministrijas nolikums" 10.7. apakšpunktam LBTU ir Zemkopības ministrijas padotības iestāde. Bulduru Tehnikums ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību un tās dibinātājs ir LBTU, kas ir atvasināta publiska persona. Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu Bulduru tehnikums ir atvasinātas publiskas personas kapitālsabiedrība, jo visas kapitāla daļas pieder LBTU. Līdz ar to Bulduru Tehnikuma darbība ir pakļauta valsts tiesiskuma kontrolei caur tās dalībnieku – LBTU. LBTU darbojas ar zināmu autonomiju, bet tai ir valsts pārvaldes funkcijas, īpaši izglītības un pētniecības jomā, un tā ir valsts finansēta.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz Zemkopības ministrijas izteikto lūgumu, lai saglabātu un attīstītu Bulduru Tehnikuma kā izglītības iestādes, kuras uzdevums ir nodrošināt dārzkopības profesionālās izglītības programmu Latvijā, mācību un zinātnisko bāzi, nepieciešams izdarīt grozījumu MK noteikumu Nr. 881 pielikuma 11. punktā, vārdus “Zemkopības ministrija un tās padotības iestādes” aizstājot ar vārdiem “Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Bulduru Tehnikums”. Pamatojoties uz Bulduru Tehnikuma juridisko statusu un tā plānoto energoefektivātātes pāsākumu veikšanu ēkās, kurās tiek sniegti pakalpojumi valsts izglītības sistēmas ietvaros, secināms, ka Bulduru Tehnikums atbilst 2.1.1.4. pasākuma mērķim un nosacījumiem, pēc kuriem kā potenciālais finansējuma saņēmējs tika izvēlēta Zemkopības ministrija un tās padotības iestādes.

Vienlaikus ņemot vērā, ka noteikumu projektā ietvertais grozījums paredz publisko līdzekļu piešķiršanu SIA “Bulduru Tehnikums”, kas ir izglītības iestāde, kas nodrošina dārzkopības profesionālās izglītības programmu īstenošanu Latvijā, MK noteikumu Nr. 881 57. punkts tiek papildināts ar nosacījumu - ja ēkā vai ēkas daļā, par kuru iesniegts projekta iesniegums, tiek sniegti pakalpojumi valsts izglītības sistēmas ietvaros, atbalsts netiek kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, kā arī MK noteikumi Nr. 881 tiek papildināti ar 66.1 punktu, nosakot, ka 2.1.1.4. pasākuma ietvaros ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts ēkā vai ēkas daļā, kura tiek izmantota izglītības jomā, ir projekts, kurā projekta iesniedzēja paša ieņēmumi no izglītības pakalpojuma sniegšanas nepārsniedz 50 % no kopējiem izglītības pakalpojuma izdevumiem gada ietvaros un kurā var tikt veikta tāda saimnieciskā darbība, kas atbilst papildinošās saimnieciskās darbības vai papildpakalpojumu definīcijai. Atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 28. un 29. punktam valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību, ja tiek secināts, ka izglītības iestādes ieņēmumi no izglītības pakalpojuma sniegšanas nepārsniedz 50 % no kopējiem izglītības pakalpojuma izdevumiem gada ietvaros. Ja izglītojamajiem ir jāsedz daļu no mācību vai uzņemšanas maksas, kas palīdz segt sistēmas darbības izdevumus, šādas iemaksas bieži vien sedz tikai nelielu daļu no konkrētā pakalpojuma patiesajām izmaksām, attiecīgi šāda samaksa nav uzskatāma par atlīdzību par sniegto pakalpojumu un minētās iemaksas nemaina to, ka vispārējās izglītības pakalpojumiem, ko pārsvarā finansē valsts, nav saimnieciska rakstura. Attiecīgi tālāka izvērtēšana atbilstoši četrām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm nav jāveic. Noteikumi Nr. 881 ir papildināti ar normu, kas nosaka, kā tiks veikts izvērtējums attiecībā uz Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta 4. punktā minēto komercdarbības atbalstu raksturojošo pazīmi – ietekmi uz konkurenci un tirdzniecību Eiropas Savienības iekšējā tirgū, tajos gadījumos, kad tiek secināts, ka izglītības iestādes gūtie ieņēmumi no maksas izglītības pakalpojumu un citu izglītības pakalpojumu sniegšanas pārsniedz 50% robežvērtību no kopējiem sniegtajiem izglītības pakalpojumiem.

Ierosinātie grozījumi MK noteikumos Nr. 881 neietekmē projektu iesniegumu atlasi 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" un 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu infrastruktūras optimizācija" ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
SIA "Bulduru Tehnikums" veiks finansējuma saņēmēja funkcijas (kā viens no MK noteikumu Nr. 881 pielikumā minētajiem finansējuma saņēmējiem).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ierobežota projektu iesniegumu atlase.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi