Anotācija

25-TA-16: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošās inženierbūves "Autoceļš V1103 posms km 0,000–4,206" Glūdas pagastā, Jelgavas novadā, nodošanu Jelgavas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 42.1 panta pirmā daļa, 43. pants, likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts, Jelgavas novada domes 2024. gada 26. jūnija lēmums Nr. 13 “Par valsts autoceļa V1103 posma pārņemšanu Glūdas pagastā, Jelgavas novadā” (pielikums protokolam Nr. 14/2024) un Jelgavas novada domes 2024. gada 27. novembra lēmums Nr. 10 “Par grozījumiem 2024. gada 26. jūnija Jelgavas novada domes lēmumā Nr. 13 (protokols Nr. 14/2024) “Par valsts autoceļa V1103 posma pārņemšanu Glūdas pagastā, Jelgavas novadā” (pielikums protokolam Nr. 31/2024).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai Jelgavas novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības nodotu valstij piekrītošu inženierbūvi “Autoceļš V1103 posms km 0,000–4,206” 4,033 km garumā, Glūdas pagastā, Jelgavas novadā, kas nepieciešama pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai, piesaistot tam nepieciešamo finansējumu, tajā skaitā no valsts pamatbudžeta valsts autoceļa fonda programmas mērķdotāciju līdzekļiem pašvaldību ceļiem (ielām), kā arī operatīvāk realizējot inženiertīklu izbūves un uzturēšanas pasākumus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Inženierbūve “Autoceļš V1103 posms km 0,000–4,206” 4,033 km garumā (būves kadastra apzīmējums 54520010191001) – Glūdas pagastā, Jelgavas novadā (turpmāk – inženierbūve) atrodas uz Jelgavas novada pašvaldībai piederošā zemes īpašuma “Dailes iela” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 54520010017) sastāvā ietilpstošas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 54520010191 un zemes īpašuma “Pagasta ceļi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 54520010191) sastāvā ietilpstošas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 54520010200.
Likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Inženierbūve nav ierakstīta zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 15. panta 3. un 4. punktu valstij piederošā inženierbūve kā nekustamā īpašuma kadastra objekts ir reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
Atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmajai daļai VSIA “Latvijas Valsts ceļi” ar 2024. gada 14. oktobra izziņu Nr. 4.9/18881 ir apliecinājusi, ka uz Jelgavas novada pašvaldībai piederošā zemes īpašuma “Dailes iela”, Glūdas pagasts, Jelgavas novads, kadastra Nr. 54520010017, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 54520010191 un uz zemes īpašuma “Pagasta ceļi”, Glūdas pagasts, Jelgavas novads, kadastra Nr. 54520010191, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 54520010200, ir izbūvēta kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 54520010191001 (“Autoceļš V1103 posms km 0,000-4,206”) valsts vietējā autoceļa V1103 “Šķibes skola – Bērze” posms no 0,000. km līdz 4,206. km, kurš atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar deleģēšanas līgumu Nr. SM 2022/-58, noslēgtu 2022. gada 29. decembrī starp Satiksmes ministriju un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA ”Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu, Jelgavas novada pašvaldība nodrošinās autonomās funkcijas izpildi – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību, piesaistot tam līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”.
Saskaņā ar Publikas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantu, kas noteic, ka valstij vai pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus rīcībai ar piekritīgo nekustamo īpašumu un šā likuma 42. panta nosacījumus, var nodot īpašumā bez atlīdzības, ja valstij vai pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums tiek ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vai pašvaldības vārda vienlaikus ar ieguvēja īpašuma tiesību nostiprināšanu uz attiecīgo īpašumu, ar rīkojuma projektu Jelgavas novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par inženierbūves ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgās inženierbūves ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Inženierbūve ir ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Jelgavas novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Iestājoties apstākļiem, kad inženierbūve vairs nebūs nepieciešama Jelgavas novada pašvaldībai tai ar likumu noteikto autonomo funkciju izpildei, nepieciešamības izbeigšanās būs attiecināma uz autoceļu un visā tā kompleksā ietilpstošām būvēm un citiem labiekārtojama elementiem attiecīgi Civillikuma 854. pantam, kas noteic galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu, un būs atdodama valstij.
Ņemot vērā, ka inženierbūve Jelgavas novada pašvaldībai nepieciešama, lai gādātu par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību, pašvaldības uzdevums būs savā rīcībā ievērot šādu normu regulējumu:
– likuma “Par autoceļiem” 6. panta pirmā daļa, ceturtā daļa un 4.1 daļa noteic, ka pašvaldību autoceļi un ielas lietojamas bez maksas, ja likumā nav noteikts citādi;
– maksu var ņemt par tādu autoceļu lietošanu, kas izbūvēti par privātiem līdzekļiem un šādos gadījumos maksu nosaka autoceļa īpašnieks;
– pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem var paredzēt, ka par transportlīdzekļu novietošanu stāvēšanai uz pašvaldības autoceļa vai ielas drīkst iekasēt maksu;
– Jelgavas novada pašvaldībai, lemjot par transportlīdzekļu novietošanas maksas vietas izveidošanu, būs nepieciešams ievērot, ka tā būs saimnieciskā darbība;
– Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta 2.5 daļa noteic, ka publiska personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības izmantot papildinošu saimniecisku darbību veikšanai tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu, kā arī ievērojot nosacījumus, kas izriet no Eiropas Savienības aktiem komercdarbības atbalsta kontroles jomā;
– Saskaņā ar Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207. punktu ar papildinošu saimniecisku darbību saprot tādas darbības, kurām patērē tos pašus resursus kā pamata nesaimnieciskajai darbībai, piemēram, tos pašu materiālus, iekārtas, darbaspēku vai pamatkapitālu, turklāt papildinošā darbība ir tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama vai nesaraujami saistīta ar tās galveno nesaimniecisko izmantojumu. Tātad pēc būtības papildinoša saimnieciska darbība ir nepieciešama, lai spētu nodrošināt pamata nesaimniecisko darbību infrastruktūrā;
– papildinošas saimnieciskās darbības apjomam ir jābūt ierobežotam attiecībā pret infrastruktūras jaudu, proti, tā ir papildinoša arī tikai tad, ja šai darbībai ik gadu atvēlētā jauda nepārsniedz 20 % no infrastruktūras kopējās gada jaudas (platības vai laika izteiksmē);
– Jelgavas novada pašvaldībai būs pienākums sekot līdzi tam, lai iepriekšminētie papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumi tiktu ievēroti. Lai varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumu ievērošanu, pašvaldība, ja nepieciešams, izstrādās iekšējās kārtības noteikumus vai metodiku.
Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3. pielikumā “Vietējie autoceļi” norādīts, ka valsts vietējā autoceļa V1103 “Šķibes skola – Bērze” kopgarums ir 9 km, kā arī norādīta piederība valstij autoceļa maršruta posmā no 0,00. km līdz 9,00. km.
Jelgavas novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgā nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Jelgavas novada pašvaldība, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, tiek pilnvarota:
– ierakstīt nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Jelgavas novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu;
– norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr Jelgavas novada pašvaldība nodrošina šā rīkojuma 1. punktā minēto funkciju īstenošanu;
– ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Rīkojuma projekta 4.3. apakšpunktā minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Inženierbūve ir nepieciešama Jelgavas novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošā inženierbūve ir nododama Jelgavas novada pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu, Jelgavas novada pašvaldība  gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūvi un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”, un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Iedzīvotāji un autoceļu lietotāji. Inženierbūve ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar inženierbūves ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Jelgavas novada pašvaldība. Jelgavas novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā inženierbūvi, saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumu Nr. 173 “Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” 1. pielikumu piešķirtais valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)” apmērs paliek nemainīgs un papildus līdzekļi no valsts budžeta netiek piešķirti.

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumi Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minētās inženierbūves piederību Jelgavas novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums

Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA  “Latvijas Valsts ceļi”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.

7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Satiksmes ministrija
  • Jelgavas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanu – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk