1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Inženierbūve nav ierakstīta zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 15. panta 3. un 4. punktu valstij piederošā inženierbūve kā nekustamā īpašuma kadastra objekts ir reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
Atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmajai daļai VSIA “Latvijas Valsts ceļi” ar 2024. gada 14. oktobra izziņu Nr. 4.9/18881 ir apliecinājusi, ka uz Jelgavas novada pašvaldībai piederošā zemes īpašuma “Dailes iela”, Glūdas pagasts, Jelgavas novads, kadastra Nr. 54520010017, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 54520010191 un uz zemes īpašuma “Pagasta ceļi”, Glūdas pagasts, Jelgavas novads, kadastra Nr. 54520010191, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 54520010200, ir izbūvēta kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 54520010191001 (“Autoceļš V1103 posms km 0,000-4,206”) valsts vietējā autoceļa V1103 “Šķibes skola – Bērze” posms no 0,000. km līdz 4,206. km, kurš atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar deleģēšanas līgumu Nr. SM 2022/-58, noslēgtu 2022. gada 29. decembrī starp Satiksmes ministriju un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA ”Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu, Jelgavas novada pašvaldība nodrošinās autonomās funkcijas izpildi – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību, piesaistot tam līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”.
Saskaņā ar Publikas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantu, kas noteic, ka valstij vai pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus rīcībai ar piekritīgo nekustamo īpašumu un šā likuma 42. panta nosacījumus, var nodot īpašumā bez atlīdzības, ja valstij vai pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums tiek ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vai pašvaldības vārda vienlaikus ar ieguvēja īpašuma tiesību nostiprināšanu uz attiecīgo īpašumu, ar rīkojuma projektu Jelgavas novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par inženierbūves ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgās inženierbūves ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Inženierbūve ir ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Jelgavas novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Iestājoties apstākļiem, kad inženierbūve vairs nebūs nepieciešama Jelgavas novada pašvaldībai tai ar likumu noteikto autonomo funkciju izpildei, nepieciešamības izbeigšanās būs attiecināma uz autoceļu un visā tā kompleksā ietilpstošām būvēm un citiem labiekārtojama elementiem attiecīgi Civillikuma 854. pantam, kas noteic galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu, un būs atdodama valstij.
Ņemot vērā, ka inženierbūve Jelgavas novada pašvaldībai nepieciešama, lai gādātu par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību, pašvaldības uzdevums būs savā rīcībā ievērot šādu normu regulējumu:
– likuma “Par autoceļiem” 6. panta pirmā daļa, ceturtā daļa un 4.1 daļa noteic, ka pašvaldību autoceļi un ielas lietojamas bez maksas, ja likumā nav noteikts citādi;
– maksu var ņemt par tādu autoceļu lietošanu, kas izbūvēti par privātiem līdzekļiem un šādos gadījumos maksu nosaka autoceļa īpašnieks;
– pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem var paredzēt, ka par transportlīdzekļu novietošanu stāvēšanai uz pašvaldības autoceļa vai ielas drīkst iekasēt maksu;
– Jelgavas novada pašvaldībai, lemjot par transportlīdzekļu novietošanas maksas vietas izveidošanu, būs nepieciešams ievērot, ka tā būs saimnieciskā darbība;
– Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta 2.5 daļa noteic, ka publiska personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības izmantot papildinošu saimniecisku darbību veikšanai tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu, kā arī ievērojot nosacījumus, kas izriet no Eiropas Savienības aktiem komercdarbības atbalsta kontroles jomā;
– Saskaņā ar Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207. punktu ar papildinošu saimniecisku darbību saprot tādas darbības, kurām patērē tos pašus resursus kā pamata nesaimnieciskajai darbībai, piemēram, tos pašu materiālus, iekārtas, darbaspēku vai pamatkapitālu, turklāt papildinošā darbība ir tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama vai nesaraujami saistīta ar tās galveno nesaimniecisko izmantojumu. Tātad pēc būtības papildinoša saimnieciska darbība ir nepieciešama, lai spētu nodrošināt pamata nesaimniecisko darbību infrastruktūrā;
– papildinošas saimnieciskās darbības apjomam ir jābūt ierobežotam attiecībā pret infrastruktūras jaudu, proti, tā ir papildinoša arī tikai tad, ja šai darbībai ik gadu atvēlētā jauda nepārsniedz 20 % no infrastruktūras kopējās gada jaudas (platības vai laika izteiksmē);
– Jelgavas novada pašvaldībai būs pienākums sekot līdzi tam, lai iepriekšminētie papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumi tiktu ievēroti. Lai varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumu ievērošanu, pašvaldība, ja nepieciešams, izstrādās iekšējās kārtības noteikumus vai metodiku.
Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3. pielikumā “Vietējie autoceļi” norādīts, ka valsts vietējā autoceļa V1103 “Šķibes skola – Bērze” kopgarums ir 9 km, kā arī norādīta piederība valstij autoceļa maršruta posmā no 0,00. km līdz 9,00. km.
Jelgavas novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgā nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Jelgavas novada pašvaldība, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, tiek pilnvarota:
– ierakstīt nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Jelgavas novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu;
– norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr Jelgavas novada pašvaldība nodrošina šā rīkojuma 1. punktā minēto funkciju īstenošanu;
– ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Rīkojuma projekta 4.3. apakšpunktā minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumi Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
- Satiksmes ministrija
- Jelgavas novada pašvaldība