Anotācija (ex-ante)

22-TA-3498: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa nosaka, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets. Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz Ministru kabinetā (turpmāk - MK) rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā. Papildus, Noteikumu Nr. 598 11. punkts nosaka, ka MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā. MK 2021. gada 7. decembra rīkojums Nr. 923 "Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" noteica civilā eksperta Roberta Fedosejeva nosūtīšanu dalībai ES Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā (turpmāk – starptautiskā misija) līdz 2022. gada 14. decembrim. Ārlietu ministrija saņēmusi Eiropas Ārējās darbības dienesta (turpmāk – EĀDD) 2022. gada 21. jūnija vēstuli par civilā eksperta Roberta Fedosejeva dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā vēl uz 12 mēnešiem no iepriekš apstiprinātā dalības laika. Ārlietu ministrija ir saņēmusi 25.novembrī piekrišanu no civilā eksperta Roberta Fedosejeva mandāta pagarināšanai vēl uz 12 mēnešiem līdz 2023.gada 14.decembrim.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz civilā eksperta Roberta Fedosejeva dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
14.12.2022.
Pamatojums
Civilā eksperta mandāts starptautiskajā misijā beidzas 2022. gada 14.decembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai sniegtu atbalstu Ukrainai civilā drošības sektora reformu jomā, 2014. gada 22. jūlijā ar Eiropas Padomes (Padome) Lēmumu (KĀDP) 2014/486 par Eiropas Savienības padomdevēju misiju civilās drošības sektora reformai Ukrainā (turpmāk - lēmums 2014/486), tika izveidota starptautiskā misija. Tā uzsāka darbu 2014. gada 1. decembrī. Saskaņā ar Padomes 2019. gada 13. maija lēmumu (KĀDP) 2019/761, ar ko groza lēmumu 2014/486, starptautiskās misijas mandāts tiek pagarināts līdz 2024. gada 31. maijam. MK 2020. gada 18. februāra sēdē tika pieņemts zināšanai informatīvais ziņojums “Par Latvijas civilo ekspertu dalību starptautiskajās misijās un operācijās 2020. - 2022. gadā” (prot. Nr. 7 41. §), kas paredz līdz 17 civilo ekspertu nosūtīšanu darbam ES Kopējās drošības un aizsardzības politikas misijās un noteic, ka, pēc informācijas saņemšanas no EĀDD par konkrētu ekspertu apstiprināšanu, ekspertu nosūtošā ministrija iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta nosūtīšanu misijā vai operācijā, paredzot iespēju ar civilo ekspertu darbības nodrošināšanu saistītās izmaksas segt no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Starptautiskā misija sniedz stratēģiskos padomus Ukrainas varas iestādēm gan centrālā, gan reģionālā līmenī civilās drošības sektora reformu stratēģiju izstrādāšanā un ar to saistīto reformu īstenošanā. Tāpat starptautiskā misija sniedz padomus Ukrainas drošības dienestu reorganizācijai un restrukturizācijai, īpaši koncentrējoties uz Iekšlietu ministrijas struktūrvienībām, kā arī atbalsta Ukrainas civilo drošības iestāžu modernizāciju un visaptverošas pretkorupcijas stratēģijas izstrādi. 2022. gada 18. martā tika pieņemts Padomes Lēmums (KĀDP) 2022/452 par grozījumiem starptautiskās misijas mandātā 2014/486/KĀDP. Grozījumi paredz starptautiskās misijas atbalsta sniegšanu Ukrainas robežsardzei, muitai un policijai humānās palīdzības un bēgļu plūsmas koordinēšanā. Latvijas civilie eksperti turpina darbu starptautiskajā misijā, tajā skaitā iesaistoties mandāta grozījumos paredzēto uzdevumu veikšanai. 2022.gada 13. aprīlī tika pieņemts Padomes Lēmums (KĀDP) 2022/638, ar ko groza Lēmumu (KĀDP) 2014/486, kas paredz atbalsta sniegšanu Krievijas Federācijas kara noziegumu Ukrainā dokumentēšanā. Starptautiskajā misijā šobrīd strādā  93 starptautiskie eksperti no 25 ES dalībvalstīm un vienas partnervalsts. Starptautiskajā misijā pašlaik piedalās seši nosūtītie civilie eksperti no Latvijas. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
EĀDD ir informējusi Latviju par civilā eksperta Roberta Fedosejeva dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā uz 12 mēnešiem. Roberts Fedosejevs atbilst MK noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekritis dalības laika pagarinājumam starptautiskajā misijā no 2022. gada 15. decembra līdz 2023.gada 14.decembrim.
Risinājuma apraksts
Ārlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu par civilā eksperta Roberta Fedosejeva dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 598 17. un 18. punktam rīkojuma projekts nosaka civilajam ekspertam Robertam Fedosejevam atalgojumu – 2022. gadā 776 euro un 2023. gadā 17 059 euro, kā arī piemaksu par dalību starptautiskajā misijā (operacionālajam amata līmenim) – 2022. gadā 1484 euro un 2023. gadā 30 987 euro. Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 2022. gadā 534 euro un 2023. gadā 11 335 euro apmērā. Ārlietu ministrija atbilstoši Noteikumu Nr. 598 19. punktam segs šādus faktiskos izdevumus saistībā ar civilā eksperta Roberta Fedosejeva nosūtīšanu starptautiskajā misijā, nepārsniedzot rīkojumā norādītās summas:
1) dzīvības un veselības apdrošināšana, atgriežoties no dienesta vietas – 5 euro 2023. gadā (dzīvības un veselības apdrošināšanu pārējā misijas laikā segs starptautiskā misija);
2) ceļa izdevumi – 750 euro (500 euro atvaļinājuma braucienam 2023. gadā un 250 euro pārcelšanās no dienesta vietas 2023. gadā);
3) izdevumi par bagāžas transportēšanu – 100 euro (pārceļoties no dienesta vietas 2023. gadā);
4) dzīvojamās telpas īres un komunālo pakalpojumu izmaksas (operacionālajam amata līmenim) – 15 793,88 euro kalendārajā gadā (2022. gadā 722 euro un 2023. gadā 15 073 euro).
Saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem šo izdevumu segšana ir Latvijas Republikas pienākums un starptautiskā misija šos izdevumus neapmaksā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 516
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 516
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 516
0
0
75 309
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
3 516
0
0
75 309
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-75 309
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-75 309
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-75 309
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins - pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi 2022. gadā 3 516 euro apmērā tiks nodrošināti Ārlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" no civilajiem ekspertiem paredzētā finansējuma. Finansējums tiks novirzīts no jau piešķirtajiem budžeta līdzekļiem civilajiem ekspertiem EDSO Speciālās novērošanas misijai Ukrainā paredzētā finansējuma sakarā ar attiecīgās misijas slēgšanu 2022.gada 31. maijā.  

Savukārt 2023. gadā civilā eksperta darbībai nepieciešamais finansējums 75 309 euro apmērā tiks nodrošināts likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas procesā palielinot Ārlietu ministrijas izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 “Diplomātiskās misijas ārvalstīs” un vienlaikus samazinot izdevumus valsts budžeta programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
aprēķinu tabula