Anotācija (ex-ante)

21-TA-1556: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ministru kabineta noteikumu projekts “Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Elektronisko sakaru likuma 6. panta ceturtā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis” sagatavots, ņemot vērā nepieciešamo grozījumu apjomu Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 652 "Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis" kopsakarā ar Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140.punktu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.02.2022.
Pamatojums
Ņemot vērā 700 MHz joslas izmantošanas uzsākšanu, nododot to platjoslas publisko mobilo radiosakaru pielietojumam no 2022. gada 1. februāra, stājas spēkā Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis un spēku zaudē  Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumi Nr. 652 "Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis".

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta noteikumu projekts “Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis” nosaka:
1) pārskatīt elektromagnētiskās saderības (turpmāk - EMS) izcenojumus platjoslas mobilo radiosakaru sistēmām 450 MHz – 960 MHz joslā, ņemot vērā 700 MHz joslas izmantošanas uzsākšanu, nododot to platjoslas publisko mobilo radiosakaru pielietojumam no 2022. gada 1. februāra;
2) pārskatīt EMS izcenojumus platjoslas mobilo radiosakaru sistēmām 960-3000 MHz joslā, ņemot vērā plānoto 1500 MHz joslas izmantošanas uzsākšanu, nododot tās platjoslas publisko mobilo radiosakaru pielietojumam pēc SPRK izsoles;
3) pārskatīt EMS izcenojumus visiem cenrāža nomenklatūras punktiem;
4) pārskatīt pieprasījumu izskatīšanas radiofrekvences piešķīruma lietošanai, elektromagnētiskās saderības nodrošināšanai, reģistrēšanai MIFR (The Master International Frequency Register) - galvenais Starptautiskās telekomunikāciju savienības (ITU)) frekvenču reģistrs, izcenojumi visiem cenrāža nomenklatūras punktiem;
5) izcenojuma noteikšanu platjoslas privāto sauszemes mobilo radiosakaru tīkla radiokanālam individuālai izmantošanai dzelzceļa sakaru frekvenču joslās visā Latvijas teritorijā;
6) izcenojuma noteikšanu EMS nodrošināšanai satelītu zemes komponentei mobilajiem sakariem;
7) noteikt cenrāža maksājumu piemērošanas kārtību, ja radiofrekvenču lietošanas tiesības tiek tālāknodotas
8) noteikt cenrāža maksājumu piemērošanas kārtību, ja radiofrekvenču lietošanas tiesības tiek koplietotas; 
9) atbilstoši izmaiņām nacionālajā radiofrekvenču plānā, precizētas joslas, kurām piemēro pakāpenisko maksas pieaugumu;
10) noteikt minimālo EMS pakalpojuma sniegšanas periodu, kas noteikts kā viena diena.
Daļa tarifu paliek nemainīgi, vai to izmaiņas ir nebūtiskas, tomēr veidojas atsevišķu tarifu pieaugums vai samazinājums.
Tarifu pieaugums attiecas uz šādiem izcenojumiem:
1) pieprasījumu izskatīšanas radiofrekvences piešķīruma lietošanai, elektromagnētiskās saderības nodrošināšanai, reģistrēšanai MIFR no 3.43% līdz 4.21%, un kuģu identifikatoru piešķiršanai 9.08% jeb 2.47 EUR, un krasta staciju identifikatoru piešķiršanai 7.88% jeb 2.73 EUR;
2) EMS nodrošināšana jūras mobilo radiosakaru krasta stacijai vai gaisa mobilo radiosakaru sauszemes radiostacijai, vai kuģa radiostacijai vai tāda gaisa kuģa radiostacijai, kura pacelšanās masa ir mazāka par 5,7 tonnām, ar raidītāja izejas jaudu P; EMS nodrošināšana radiolokācijas radiostacijai (RLS) ar efektīvo izstaroto jaudu e.r.p. [kW]; EMS nodrošināšana apraides radiostacijai, apraides palīgdienesta un daudzpunktu daudzkanālu televīzijas izplatīšanas sistēmas radioiekārtai ar efektīvo izstaroto jaudu e.r.p. [dBW] un EMS nodrošināšana šaurjoslas sauszemes mobilo radiosakaru tīkla radiokanālam individuālai izmantošanai frekvenču joslā no 30 MHz līdz 87,5 MHz par EMS nodrošināšanai grupveides publisko mobilo radiosakaru tīkla radiokanālam ~ 4,49%;
3) EMS nodrošināšana radiofrekvences piešķīrums ar neaizsargātiem lietošanas nosacījumiem un Radiofrekvences piešķīrums meteoroloģijas palīgdienesta stacijām izcenojumiem ~3.4%;
Tarifu samazinājums attiecas uz šādiem izcenojumiem:
2) EMS nodrošināšana platjoslas mobilo radiosakaru tīkla radiokanālam individuālai izmantošanai frekvenču joslā 450 MHz ≤ f ≤ 960 MHz ~ 10.2% un ~19.4%;
3) EMS nodrošināšana platjoslas mobilo radiosakaru tīkla radiokanālam individuālai izmantošanai frekvenču joslā 960 MHz ≤ f ≤ 3000 MHz ~ 0.5% un ~6%;
4) EMS nodrošināšana platjoslas mobilo radiosakaru tīkla radiokanālam individuālai izmantošanai frekvenču joslā 3000 MHz ≤ f ≤ 10000 MHz ~ 0.5% un ~2.9%.
5) Papildināta cenrāža 4. daļa, “Elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas tehniskā projekta izskatīšana un akceptēšana” ar jaunu pakalpojumu “publiskā mobilo sakaru tīkla radiosakaru bāzes stacijas ierīkošanas projekts rekonstrukcijai, ja tiek mainītas antenas un radioiekārtas bez konstrukciju maiņas.”, kas nosaka pakalpojuma tarifu izskatot un akceptējot projektus, kuros tiek veikta bāzes stacijas rekonstrukcija.

Noteikumu projekta atbilstība Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvai 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi.

Noteikumu projekta pielikumā ietverto pakalpojumu izcenojumu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvas 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (turpmāk – Direktīva) 16. panta 1. punkta prasībām ir nodrošināta tādējādi, ka
1) elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas publisko maksas pakalpojumu izcenojumus pamatojošās izmaksas iekļauj tikai šo pakalpojumu sniegšanai un ar to sniegšanu saistītās izmaksas (administratīvās izmaksas), konkrēti, izmaksas, kas rodas īstenojot Eiropas Savienības Direktīvā minētajā „atļauju izsniegšanas sistēmas, lietošanas tiesību un īpašu pienākumu pārvaldē, kontrolē un ieviešanā, kas var iekļaut izmaksas starptautiskai sadarbībai, saskaņošanai un standartizēšanai, tirgus analīzei, izpildes pārraudzībai un citādai tirgus kontrolei, kā arī reglamentējošo darbu, kas saistīts ar sekundāro tiesību aktu un administratīvo lēmumu, kā lēmumu par piekļuvi un starpsavienojumu sagatavošanu un ieviešanu”.
2) nosacījumu, ka attiecīgie administratīvie maksājumi tiek uzlikti atsevišķiem uzņēmumiem objektīvi, pārredzami un proporcionāli, samazinot papildu administratīvās izmaksas un ar tām saistītās nodevas.
 
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
333
0
333
0
333
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
333
0
333
0
333
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
-333
0
-333
0
-333
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
-333
0
-333
0
-333
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
-333
5.1. valsts pamatbudžets
0
333
333
333
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
VAS “Elektroniskie sakari” ir šādi valsts tiešās pārvaldes un pašvaldību iestāžu maksājumi, kas saskaņā ar Projektu 2022. gadā būs par šādu summu lielāki:
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs 144,24 euro,
Nacionālo bruņoto spēku Nodrošinājuma pavēlniecības 1. reģionālais nodrošinājuma centrs 139,80 euro,
Nacionālo bruņoto spēku Nodrošinājuma pavēlniecības 2. reģionālais nodrošinājuma centrs 20,28 euro;
Nacionālo bruņoto spēku apvienotais štābs 28,20 euro.
Piezīme: Aprēķinam izmantots 2021. gada augusta mēneša pakalpojuma apjoms.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Neskar amata vietu skaita izmaiņas
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2018.gada 30.oktobra noteikumi Nr. 652 "Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis"

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari”
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Telekomunikāciju asociācija", Biedrība “Latvijas Informācijas un komuniācijas tehnoloģiju asociācija”, Biedrība “Latvijas Interneta asociācija”, Biedrība “Latvijas Tirgotāju asociācija”
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

VAS “Elektroniskie sakari” organizēja darba grupu projekta izstrādei. Darba grupas sastāvā bija VAS “Elektroniskie sakari” darbinieki, elektronisko sakaru nozares asociāciju (LIKTA, LIA un LTA) pārstāvji, kā arī Satiksmes ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas deleģētie pārstāvji. Darba grupa savus lēmumus pieņēma, Darba grupas locekļiem vienojoties.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi