Anotācija (ex-ante)

24-TA-191: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumi Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.618).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt Ukrainai (Ukrainas Nacionālajai policijai, Ukrainas Aizsardzības ministrijai un Ukrainas Nacionālās Gvardes uzdevumu vienībai) nododamo valsts kustamo mantu, tās apjomu, tehnisko stāvokli un bilances vērtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts policija seko pašreizējai situācijai Ukrainā, kā arī uztur kontaktus ar Ukrainas Nacionālo policiju, Ukrainas Aizsardzības ministriju un Ukrainas Nacionālās Gvardes uzdevumu vienību. Izvērtējot saņemtos palīdzības pieprasījumus, Valsts policija lēmusi, ka nepieciešams atbalstīt Ukrainas Nacionālo policiju, Ukrainas Aizsardzības ministriju un Ukrainas Nacionālās Gvardes uzdevumu vienību, kas pašlaik strādā bezprecedenta kara apstākļos. Izskatot sarakstus ar pieprasītajiem tehniskajiem līdzekļiem, tika secināts, ka Valsts policija var sniegt tehnisko atbalstu, piegādājot Ukrainas Nacionālajai policijai, Ukrainas Aizsardzības ministrijai un Ukrainas Nacionālās Gvardes uzdevumu vienībai 31 transportlīdzekli un 4 bezpilota gaisa kuģus (dronus) ar to aprīkojumu Ukrainas Nacionālās policijas, Ukrainas Aizsardzības ministrijas un Ukrainas Nacionālās Gvardes uzdevumu vienības uzdevumu izpildes nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Valsts policija ir radusi iespēju nodot bez atlīdzības Ukrainai (Ukrainas Nacionālajai policijai, Ukrainas Aizsardzības ministrijai un Ukrainas Nacionālās Gvardes uzdevumu vienībai) valsts kustamo mantu (kopējā bilances vērtība 6541,55 euro), kas norādīta šīs anotācijas pielikumā. 

Valsts policija ir izvērtējusi tās rīcībā esošos transportlīdzekļu un bezpilota gaisa kuģu (dronu) resursus Valsts policijas funkciju nodrošināšanai un norāda, ka anotācijas pielikumā norādītie transportlīdzekļi un bezpilota gaisa kuģi (droni) nav nepieciešami Valsts policijas funkciju nodrošināšanai, transportlīdzekļi ir ar būtisku nobraukumu un tehnisko nolietojumu, kā arī to atsavināšana neradīs nepieciešamību jaunu transportlīdzekļu uz bezpilota gaisa kuģu (dronu) iegādei, līdz ar to, tos ir iespējams nodot atsavināšanai kā nevajadzīgo valsts kustamo mantu.

Anotācijas pielikumā norādītie transportlīdzekļi un bezpilota gaisa kuģi (droni) ar to aprīkojumu ir lietoti, bet to tehniskais stāvoklis ir apmierinošs. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 618 3. punktā noteikto, valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr. 618 4. punkts nosaka, ka gadījumā, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 28.marta noteikumu Nr.136 "Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumos Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu).
Norādām, ka Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Attiecīga līguma izstrāde, tulkošana un saskaņošana prasītu ievērojamu laiku, taču palīdzību Ukrainai ir nepieciešams sniegt pēc iespējas ātrāk. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, Iekšlietu ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot izņēmumu, kas noteikts MK noteikumu Nr. 618 4. punktā, un nodot attiecīgos materiāltehniskos līdzekļus, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Papildu finanšu resursi Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai) nododamās kustamās mantas transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai Ukrainas organizācijām, kā arī minēto materiāltehnisko līdzekļu atjaunošanai nebūs nepieciešami. Materiāltehnisko līdzekļu transportēšanu uz Ukrainu un to nodošanu Ukrainas organizācijām veiks Fonds Entrepreneurs for Peace, ar kuru Valsts policija ir noslēgusi attiecīgu sadarbības līgumu. Transportēšanas izdevumus sedz Fonds Entrepreneurs for Peace
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā to, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts saraksts ar Ukrainai nododamo valsts kustamo mantu