22-TA-2066: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 530 "Valsts tiesu ekspertīžu biroja maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumu Nr. 530 “Valsts tiesu ekspertīžu biroja maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Noteikumi Nr. 530) grozījumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu, kurā noteikts, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu Nr. 530 grozījumu projekta mērķis ir aktualizēt “Valsts tiesu ekspertīžu biroja maksas pakalpojumu cenrādis” atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2004. gada 14. septembra noteikumiem Nr. 793 “Valsts tiesu ekspertīžu biroja nolikums” 15.2. apakšpunktu biroja finanšu līdzekļus veido ieņēmumi par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi.
Šobrīd Valsts tiesu ekspertīžu biroja (turpmāk – VTEB) sniegto maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Noteikumi Nr. 530.
Noteikumu Nr. 530 grozījumu izstrādes nepieciešamību nosaka tas, ka maksas pakalpojumos noteiktās cenas neatbilst VTEB sniegto pakalpojumu faktiskajām izmaksām. VTEB tiešās un netiešās izmaksas, kas veido maksas pakalpojuma izcenojumu, ir palielinājušās vairāk nekā par 20 %, salīdzinot ar Noteikumu Nr. 530 pielikumā aprēķinā iekļautajām 2016. gada izmaksām. Pieaugusi atlīdzība ekspertiem, preču un pakalpojumu izmaksas, būtiski palielinājusies nomas maksa par biroja telpām, būtiski palielinājušies kapitālie izdevumi (iegādātas ekspertīžu iekārtas), darbinieku atlīdzība, preču un pakalpojumu cenas kopš noteikumu spēkā stāšanās ir palielinājušās.
Šobrīd Valsts tiesu ekspertīžu biroja (turpmāk – VTEB) sniegto maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Noteikumi Nr. 530.
Noteikumu Nr. 530 grozījumu izstrādes nepieciešamību nosaka tas, ka maksas pakalpojumos noteiktās cenas neatbilst VTEB sniegto pakalpojumu faktiskajām izmaksām. VTEB tiešās un netiešās izmaksas, kas veido maksas pakalpojuma izcenojumu, ir palielinājušās vairāk nekā par 20 %, salīdzinot ar Noteikumu Nr. 530 pielikumā aprēķinā iekļautajām 2016. gada izmaksām. Pieaugusi atlīdzība ekspertiem, preču un pakalpojumu izmaksas, būtiski palielinājusies nomas maksa par biroja telpām, būtiski palielinājušies kapitālie izdevumi (iegādātas ekspertīžu iekārtas), darbinieku atlīdzība, preču un pakalpojumu cenas kopš noteikumu spēkā stāšanās ir palielinājušās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VTEB maksas pakalpojumu cenas nav mainījušās kopš 2017. gada un ir balstītas uz 2016. gadā veiktajiem aprēķiniem, bet pakalpojumu sniegšanas izdevumi ir būtiski pieauguši vairāk nekā par 20%. Pieaugusi atlīdzība ekspertiem un darbiniekiem, pieaugušas preču un pakalpojumu izmaksas, būtiski palielinājusies nomas maksa par biroja telpām, būtiski palielinājušies kapitālie izdevumi (iegādātas ekspertīžu iekārtas). Atlīdzības pieaugums ietekmē visu pakalpojumu izmaksas, jo izcenojums tiek aprēķināts atbilstoši pakalpojuma sniegšanas patērētajam laikam. Pakalpojumu izdevumu apmēru būtiski ietekmē telpu nomas maksas pieaugums.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 530 grozījumu projekts izstrādāts, lai VTEB saņemtu samaksu par maksas pakalpojumiem atbilstoši izmaksām. Maksas pakalpojumu izcenojums izstrādāts visiem ekspertīžu veidiem, pēc kuriem varētu būt pieprasījums, t.sk. tiem, pēc kuriem pieprasījums līdz šim ir bijis neregulārs, pamatojoties uz pakalpojumu pašizmaksas aprēķinu, iekļaujot pakalpojuma cenā visas tiešās un netiešās izmaksas.
Atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astotajai daļai VTEB pakalpojumiem nepiemēro PVN.
Atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astotajai daļai VTEB pakalpojumiem nepiemēro PVN.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts tiesu ekspertīžu birojsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojuma kopsavilkums (Ieņēmumu un izdevumu prognoze)
3. pielikums
Nosaukums
Detalizēts maksas pakalpojumu izdevumu sadalījums