24-TA-2479: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 22. maija noteikumos Nr. 295 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumos Nr. 295 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei lauksaimniecības produkcijas ražošanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 295), lai nodrošinātu pietiekamu finansējumu un varētu turpināt izsniegt aizdevumus lauksaimniecības primārās produkcijas ražotājiem lauksaimniecībā izmantojamās zemes (turpmāk – LIZ) iegādei.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt lielāku kopējā finansējuma apmēru valsts atbalsta programmai par aizdevumu piešķiršanu lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei, dodot iespēju akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum") turpināt izsniegt aizdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumos Nr. 295 noteiktā valsts aizdevuma summa (kredītlīnija), ko var izmantot aizdevumu izsniegšanai, ir 100 miljoni euro. Aktivitāte LIZ iegādes tirgū saglabājas pietiekoši liela. Ņemot vērā inflāciju, ik gadus pieaug arī LIZ cenas, kā rezultātā ir nepieciešama arī lielāks finansējums aizdevumu izsniegšanai. Atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gadu LIZ pirkšanas cena ir palielinājusies par 9%, sasniedzot vidēji 4379 euro par hektāru.
Pēc Altum sniegtās informācijas, izsniegto aizdevumu apmērs vienā gadā (periodā kopš 2020. gada) svārstījies no 9,43 miljoniem līdz 19,33 miljoniem euro. Izsniegti no 146 līdz 315 aizdevumiem gadā. 2024. gada trīs ceturkšņos izsniegti 136 aizdevumi par 10,29 miljiniem euro.
Pašlaik kopējais izsniegto aizdevumu apmērs tuvojas noteiktajiem 100 miljoniem euro (uz 30.09.2024. izmantoti 94 miljoni euro), tāpēc ir nepieciešams palielināt kopējo valsts aizdevumu summu.
Pēc Altum sniegtās informācijas, izsniegto aizdevumu apmērs vienā gadā (periodā kopš 2020. gada) svārstījies no 9,43 miljoniem līdz 19,33 miljoniem euro. Izsniegti no 146 līdz 315 aizdevumiem gadā. 2024. gada trīs ceturkšņos izsniegti 136 aizdevumi par 10,29 miljiniem euro.
Pašlaik kopējais izsniegto aizdevumu apmērs tuvojas noteiktajiem 100 miljoniem euro (uz 30.09.2024. izmantoti 94 miljoni euro), tāpēc ir nepieciešams palielināt kopējo valsts aizdevumu summu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vēra, ka lauksaimnieki aktīvi izmanto aizdevumus LIZ iegādei, nepieciešams palielināt arī sabiedrības "Altum" piesaistītā valsts aizdevuma summu (kredītlīniju).
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 295 15. punkts, palielinot noteikto valsts aizdevuma summu no 100 000 000 euro līdz 150 000 000 euro.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumos Nr. 295 nav iekļauta atsauce uz Komercdarbības kontroles atbalsta likumu, kurā noteikta nelikumīga komercdarības atbalsta atgūšanas kārtība.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 295 28.1 punkts, iekļaujot atsauci uz Komercdarbības kontroles atbalsta likumu, tādējādi gan sabiedrībai "Altum", gan atbalsta saņēmējam ir skaidra atbalsta atgūšanas kārtība.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Personām būs iespējams saņemt aizdevumu lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei
Juridiskās personas
- Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Personām būs iespējams saņemt aizdevumu lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Lauksaimniekiem arī turpmāk būs iespēja saņemt aizdevumu lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādei
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk regula Nr.1408/2013)
Apraksts
Regula Nr.1408/2013 nosaka nosacījumus attiecībā uz de minimis atbalstu.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk regula Nr.1408/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu Nr.1408/2013
Noteikumu projekta 2. punktā izteiktais noteikumu Nr. 295 28.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi