Anotācija (ex-ante)

22-TA-2341: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "E-lietas datu arhivēšanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likuma 3. panta devītajā daļā ietvertais deleģējums noteikt pamatdarbības informācijas sistēmās esošo pastāvīgi un uz laiku glabājamo e-lietas datu arhivēšanas kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "E-lietas datu arhivēšanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts ar mērķi noteikt e-lietas datu arhivēšanu pamatdarbības informācijas sistēmās un iespējamo e-lietas datu atjaunošanu, kā arī e-lietas datu nodošanu Latvijas Nacionālajā arhīvā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2022.
Pamatojums
Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likuma pārejas noteikumu 1.punkts paredz šo noteikumu izstrādi līdz 2022.gada 30.novembrim.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021.gada 1.decembrī darbu uzsāka e-lietas platforma, kas nodrošina datu apmaiņu starp pamatdarbības informācijas sistēmām, un e-lietas portāls, kas nodrošina procesu dalībniekiem iespēju sazināties ar iestādēm un piekļūt saviem e-lietas datiem. Lai nodrošinātu tiesisku pamatu iestādēm īstenot procesus elektroniskā vidē, ir stājušies spēkā grozījumi Kriminālprocesa likumā, Administratīvā procesa likumā un Civilprocesa likumā, iekļaujot atbilstoši katra procesa īpatnībām regulējumu procesu īstenošanai elektroniskā vidē – paredzot vienotus noteikumus papīra formas dokumentu pārvēršanai elektroniskā formā un nosakot principus informācijas pieejamībai e-lietas portālā. Vienlaikus Procesu norises elektroniskajā vidē valsts platformas likums regulē e-lietas platformas darbību un nosaka e-lietas platformā esošo e-lietas datu apstrādes nolūku.
Attiecīgi uzsākot darbu e-lietas platformai, valsts un pašvaldības iestādes e-lietas datus rada un pievieno savai pamatdarbības informācijas sistēmai un tos kopīgo e-lietas platformā, izmantojot elektronisko lietu katalogu. Šobrīd e-lietas platformā kopīgotie e-lietas dati veido vienu visām iestādēm kopēju elektronisku dokumentu un materiālu kopumu, kas ļauj īstenot procesu elektroniskā vidē. Taču brīdī, kad procesā elektroniskā vidē ir pieņemts galīgais nolēmums vai noslēgusies nolēmuma izpilde, e-lietas datiem beidzas aktīvais izmantošanas periods un tos nepieciešams arhivēt pamatdarbības informācijas sistēmās, kā arī pēc tam noteikta izlase e-lietas datu ir nododami Latvijas Nacionālajā arhīvā.
Līdz šim iestādes organizēja papīra formas lietu glabāšanu un arhivēšanu iestādes vadītāja noteiktajā kārtībā, bet attiecībā uz e-lietas datiem, kas tiek kopīgoti e-lietas platformā, ir nepieciešams noteikt vienotu glabāšanas un arhivēšanas kārtību, lai nodrošinātu e-lietas datu kā vienotu elektronisku dokumentu un materiālu kopuma pieejamību visām pamatdarbības informācijas sistēmām Procesa norises elektroniskā vidē valsts platformas likuma 9.panta piektajā daļā noteiktā nolūka īstenošanai un vēlākai e-lietas datu saglabāšanai un nodošanai vienkopus Latvijas Nacionālajā arhīvā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā jau minēts iestādes no savām pamatdarbības informācijas sistēmām publicē e-lietas platformā e-lietas datus, kuru kopums veido vienu lietu, ko izmanto iestādes, īstenojot procesus elektroniskā vidē. Brīdī, kad kāda no iestādēm, kas procesā elektroniskā vidē kopīgo e-lietas datus e-lietas platformā, savā pamatdarbības informācijas sistēmā pārvietojot e-lietas datus uz arhīva vidi tos pārtraucot kopīgot e-lietas platformā, e-lietas dati vairs nav pieejami citām iestādēm, kas turpina īstenot procesu elektroniskā vidē, tādējādi būtiski tiek traucēta citas iestādes normatīvajos aktos noteiktās pamatfunkcijas īstenošana. Ja izveidojas minētā situācija, tad, piemēram, vairs netiek ievērots princips, kas nostiprināts gan Administratīvās atbildības likuma 82.pantā, gan Kriminālprocesa likuma 374.panta pirmajā daļā, ka lieta glabā vienkopus, vai arī kļūts nepieejami procesu uzsākušās iestādes e-lietas platformā publicētie pierādījumi, kas nepieciešami iztiesāšanas stadijā, kā arī attiecīgie e-lietas dati vairs nav pieejami e-lietas portālā, kurā esošos e-lietas datus persona, tajā skaitā, privātpersona, uz kuru šie dati attiecas, var izmantot turpmākā savu interešu aizstāvībai. Tādēļ, lai izvairītos no šīm situācijām, būtiski ir noteikt iestādēm vienu brīdi, kad tās ir tiesīgas savā pamatdarbības informācijas sistēmām noteiktu laiku publicēt procesam elektroniskā vidē nepieciešamos e-lietas datus, tos attiecīgi arī saglabājot savā pamatdarbības informācijas sistēmā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā, lai būtu iespējams nodrošināt iestādēm iespēju skatīt citas iestādes e-lietas platformā kopīgotos e-lietas datus un novērstu situāciju, kurā kāda no procesā elektroniskā vidē iesaistītajām iestādēm savā pamatdarbības informācijas sistēmā izdzēš vai arhivē minētos datus, tiek noteikts vienots e-lietas platformā e-lietas datu kopīgošanas termiņš (noteikumu projekta 2.punkts). Noteikumu projekta 2.punktā minētajā termiņā e-lietas dati ne tikai ir pieejami iestādēm, kuras konkrētajā procesā elektroniskā vidē īsteno savas pamatfunkcijas, bet arī personai, kura izmanto e-lietas portālu saziņai ar iestādi vai tiesu. Līdz ar to minētais termiņš ir pietiekami ilgs, lai persona, kura ir bijusi dalībnieks attiecīgajā procesā elektroniskā vidē, varētu īstenot savas tiesības un iepazīties ar lietas materiāliem un dokumentiem e-lietas portālā visu procesa laiku, kā arī tiek nodrošināta personai iespēja realizēt savas tiesības noteiktu laiku arī pēc galīgā nolēmuma spēkā stāšanās. Piemēram, saistībā ar Kriminālprocesa likuma 653.pantu par sodāmības noņemšanu vai tiesībām uz apžēlošanu, kā arī kriminālprocesa ietvaros atbilstoši Kriminālprocesa likuma 656.panta trešajā daļā noteiktajam pastāv kriminālprocesa atjaunošanas iespējas.
Tāpat 2.punktā minētais termiņš ir noteikts pietiekami ilgi, lai Ģenerālprokuratūra un Augstākā tiesa, piekļūstot e-lietas datiem, varētu nodrošināt savu pamatfunkciju īstenošanu kriminālprocesa ietvaros. Attiecībā uz administratīvo procesu un administratīvo pārkāpumu procesu, šo procesu regulējošajos tiesību aktos procesa atjaunošana jaunatklātu apstākļu dēļ ir iespējam trīs gadus pēc galīgā sprieduma spēkā stāšanās, savukārt attiecībā uz civilprocesu minētais ir iespējams 10 gadus pēc galīgā nolēmuma spēkā stāšanās.
Brīdī, kad ir beidzies noteikumu projekta 2.punktā e-lietas datu koplietošanas termiņš elektronisko lietu katalogā, tad pamatdarbības informācijas sistēmas arhivē savas iestādes radītos e-lietas datus, līdz ar to, e-lietas dati vairs netiek aktīvi apstrādāti ne iestādes ietvaros, ne arī minētajiem datiem piekļūst citas iestādes caur savām pamatdarbības informācijas sistēmām. Šajā gadījumā aktīva e-lietas datu apstrāde nenotiek un e-lietas dati glabājas pamatdarbības informācijas sistēmas arhīva vidē. Paredzams, ka e-lietas platforma nodrošinās paziņojuma par noteikumu projekta 2.punktā minētā termiņa iestāšanos nosūtīšanu visām pamatdarbības informācijas sistēmām, kas nodrošina e-lietas datu apriti attiecīgajā procesā.
Īstenojot procesu elektroniskā vidē, var būt situācija, kad, iestāde atbilstoši procesu normatīvajos aktos noteiktam izpilda kādu savu pienākumu, kā rezultātā rodas e-lietas platformā publicējami e-lietas dati. Iestādes amatpersona savu pienākumu ir izpildījusi un attiecīgi tai vairs nav pamata apstrādāt datus savā pamatdarbības informācijas sistēmā konkrētā procesā elektroniskajā vidē, taču pamatdarbības informācijas sistēmai, kurā ir amatpersonas radītie e-lietas dati, ir jānodrošina šo datu publicēšana e-lietas platformā, tādejādi uzturot nearhivētus pamatdarbības informācijas sistēmā esošos e-lietas datus. Līdz ar to pamatdarbības informācijas sistēmu pārzinim ir jāpārvalda piekļuves tiesības un jānodrošina, ka amatpersona nevar apstrādāt e-lietas datus vairs šajā procesā, bet tai pat laikā e-lietas dati tiek publicēti e-lietas platformā no pamatdarbības informācijas sistēmas līdz e-lietas datu nokļūšanai pamatdarbības informācijas sistēmas arhīva vidē. Piemēram, kriminālprocesa ietvaros kriminālvajāšanas stadijā Valsts probācijas dienests īsteno izlīguma procesu atbilstoši Kriminālprocesa likuma 381.pantā noteiktajam, taču kriminālprocess uz izlīguma pamata netiek izbeigts. Valsts probācijas dienesta funkcija – īstenot izlīguma procesu ir izpildīta, bet izlīguma dokuments kā e-lietas dati tiek izmantots arī iztiesāšanas stadijā. Līdz ar to veidojas situācija, kad Valsts probācijas dienesta amatpersonai kā izlīguma starpniekam vairs nav pamata apstrādāt datus Valsts probācijas dienesta pamatdarbības informācijas sistēmā, bet izlīguma dokuments kā lietas materiāls ir nepieciešams iztiesāšanas stadijā. Valsts probācijas dienesta pamatdarbības informācijas sistēmas pārzinim ir jāliedz amatpersonai piekļuve izlīguma procesa e-lietas datiem, bet jānodrošina izlīguma dokumenta publicēšana e-lietas platformā. Atbilstoši minētais pienākums pamatdarbības informācijas sistēmas pārzinim ir iekļauts noteikumu projekta 3.punktā.
Savukārt, ja iestādes saskata nepieciešamību informācijas sistēmas resursu taupīšanas nolūkos vai citu iemeslu dēļ dzēst e-lietas datus, tad šajā noteikumu projektā ir paredzēts arī noteikts atskaites brīdis, kad iestādes būtu tiesīgas dzēst savā pamatdarbības informācijas sistēmā esošos e-lietas datus, izņemot, ja tie ir noteikti glabājami ilgstoši, tad šos datus glabā līdz šo noteikumu projekta pielikumā norādītā e-lietas datu glabāšanas termiņa beigām. Šo noteikumu projekta 4.1.-4.3.apakšpunktā noteiktais termiņš ir pārņemts no Sodu reģistra likumā noteiktā termiņa un ir pietiekams, lai persona, kurai ir tiesības uz procesa atjaunošanu jaunatklātu apstākļu dēļ to varētu arī izdarīt, kā arī būtu beigušās visas tiesiskās sekas pēc šī termiņa beigām juridiskai personai, kas likvidēta, vai personai, kura bija izdarījusi administratīvo pārkāpumu.
Savukārt šo noteikumu 4.4. un 4.5. apakšpunkts paredz, ka civilprocesa un administratīvā procesa ietvaros radītie dati glabājami piecus gadus un šis termiņš noteikts atbilstoši arhīva jomu regulējošajos aktos noteiktajam, kas paredz elektronisko dokumentu un datu maksimālo glabāšanas termiņu institūciju glabātavās (sk. Ministru kabineta 2004.gada 2.marta noteikumu Nr.117 "Noteikumi par elektronisko dokumentu izvērtēšanas veidu, saglabāšanas kārtību un nodošanu valsts arhīvam glabāšanā" 18.punkts).
Šo noteikumu 4.6.apakšpunktā ietvertais glabāšanas termiņš 20 gadi noteikts, jo:
1) Valsts kontroles revīzijas ziņojumā "Valstī īstenoto personu resocializācijas pasākumu efektivitāte", kas apstiprināts ar Valsts kontroles Otrā revīzijas departamenta 2019.gada 11.oktobra lēmumu Nr.2.4.1-11/2018  (turpmāk – ziņojums) norādīts, lai sasniegtu galveno resocializācijas mērķi – samazināt atkārtota noziedzīga nodarījuma veikšanu –, aicinām Tieslietu ministriju veikt pasākumus, lai izvērtētu un izstrādātu turpmāku resocializācijas sistēmas attīstības redzējumu – kāda būtu jāveido resocializācijas sistēma kopumā, nevis tikai soda izpildes institūcijās; kādi atbalsta pasākumi personām ir nepieciešami pēc soda izciešanas, lai saglabātu jau veikto resocializācijas pasākumu pozitīvo ietekmi; kā šie pasākumi ir nodrošināmi u.c.
Lai novērtētu attīstības plānošanas dokumentos izvirzīto mērķu sasniegšanu un kopumā resocializācijas sistēmas darbības efektivitāti, aicinām Ministriju sadarbībā ar Pārvaldi un Valsts probācijas dienestu izvērtēt, kādus datus (informāciju) būtu nepieciešams uzkrāt rezultatīvo rādītāju novērtēšanai, un veikt pasākumus, lai to nodrošinātu, tajā skaitā, nosakot atbildīgo institūciju.
Valsts kontroles viedoklis: Lai darbs ar notiesāto personu būtu efektīvs un tiktu pielietota labākā stratēģija resocializācijai, ir jāzina iemesli, kādēļ resocializācijas pasākumi ir bijuši neveiksmīgi, ir jābūt izsekojamai un operatīvi iegūstamai informācijai ne tikai vienas iestādes ietvaros, ir jābūt informācijai par klientu kopumā.
Ziņojumā norādīts, ka ieslodzījuma vietās personām resocializācijas lietu iekārto katru reizi, kad persona nonāk ieslodzījuma vietā, no jauna, un aktuālā lieta nesatur informāciju par iepriekšējā soda izciešanas vietā veiktajiem resocializācijas pasākumiem, tajā skaitā īstenotajiem atkarību mazinošiem pasākumiem. Revidentiem nav pamata pieņēmumam, ka, sagatavojot aktuālo risku un vajadzību novērtējumu un kārtējo resocializācijas plānu, būtu vērtēta iepriekšējā soda izciešanas vietā veikto resocializācijas pasākumu ietekme (veiksme, neveiksme u.tml.), jo aktuālajā lietā nav šādu atzīmju.
2) Likumprojektā "Ieslodzījuma vietu pārvaldes likums" viens no Pārvaldes uzdevumiem ir norādīts pētījumu veikšana un organizēšana Pārvaldes darbības, darbības rezultātu vai resocializācijas efektivitātes, kā arī Pārvaldei vai sabiedrības drošībai būtisku jautājumu izpētei. Lai nodrošinātu šo Pārvaldes uzdevumu Pārvaldei ir nepieciešama informācija gan par ieslodzītajiem, gan par bijušajiem ieslodzītājiem. Minētā informācija ir nepieciešana, lai nodrošinātu kvalitatīvu pētījumu veikšanu Pārvaldes kompetences jomā, tādējādi nodrošinot arī, piemēram, esošo resocializācijas līdzekļu izvērtēšanu un pilnveidi, jaunu resocializācijas līdzekļu jaunradi, kā arī pārbaudot un pilnveidojot risku un vajadzības novērtēšanas instrumentu un procesa kvalitāti, ar nolūku nodrošināt pētījumu veikšanu Pārvaldes darbības efektivitātes un Pārvaldei vai sabiedrības drošībai būtisku jautājumu izpētes nodrošināšanai.
Jāņem vērā, ka pētījumos vērtē recidīvu. Noziedzīga nodarījuma recidīvs pēc soda izciešanas un atbrīvošanās no brīvības atņemšanas iestādēm var sasniegt arī 30 gadus (raksturīgi tiem noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek izdarīti ilgstoši, latenti, ģimenēs, un kura atklāšana ir laikietilpīgs process, piemēram, seksuālie noziedzīgie nodarījumi, noziedzīgie nodarījumi, saistīti ar narkotisko vielu lietošanu, glabāšanu, realizāciju, organizētā noziedzība. Atbilstoši Eiropas Padomes Ziņojums par Rekomendācijas Nr.R (87) 15, par personas datu izmantošanu policijas nozarē 33.punkts noteic, ka maksimālais datu glabāšanas laiks ir pieļaujams no divdesmit līdz trīsdesmit gadiem.
ASV 2015.gada veiktajā pētījumā tika apkopota informācija par recidīvu attiecībā uz dzimumnoziegumiem, kur tika secināts, ka persona atkārtoti noziedzīgu nodarījumu veica 23% gadījumos 5 gadu laikā; 27,8% gadījumos 10 gadu laikā; 35,4% gadījumu 15 gados. Jāņem vērā, ka pētījumā tika vērtēta noziedzīgu nodarījumu recidīva iespējamība 15 gadu griezumā pēc personas atbrīvošanas no ieslodzījuma vietas.
Līdz ar to, lai varētu nodrošināt pētījumu veikšanu, kā arī izvērtēt jau ieviesto resocializācijas pasākumu efektivitāti, ir nepieciešams glabāt ieslodzīto lietas 20 gadus pēc nodošanas pamatdarbības informācijas sistēmas arhīva vidē.
Par šo noteikumu projekta 4.7.apakšpunktā ietverto termiņu attiecībā uz bijušo probācijas klientu lietā esošajiem e-lietas datiem norādāms, ka tas izriet no Ministru kabineta 2018.gada 13.novembra noteikumu Nr.693 "Noteikumi par Valsts probācijas dienesta informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas iekļaušanas tiesisko pamatu, saturu, apjomu un apstrādes kārtību" 22.punktu, kas paredz Valsts probācijas dienestā pamatdarbības informācijas sistēmas arhīvā esošās lietas glabāšanas ilgumu glabā gadu pēc tam, kad no Iedzīvotāju reģistra saņemtas ziņas par personas nāvi, bet ne ilgāk kā 100 gadu pēc personas dzimšanas. Šāds e-lietas datu glabāšanas termiņš Valsts probācijas dienesta pamatdarbības informācijas sistēmas arhīva vidē noteikts, jo Valsts probācijas dienests, īstenojot savas pamatfunkcijas probācijas klientam tā dzīves laikā veido vienu probācijas klienta lietu, un šis termiņš tiek pielīdzināts cilvēka mūža garumam.
Ņemot vērā, ka pamatdarbības informācijas sistēmas ir iestāžu pārziņā, tad tikai pašas iestādes var noteikt procedūru, kādā tās arhivē e-lietas datus savā pamatdarbības informācijas sistēmā un kādā e-lietas dati tiek dzēsti no pamatdarbības informācijas sistēmas, tādēļ šo noteikumu projekta 5.punkts ietver pienākumu valsts un pašvaldību iestādēm noteikt kārtību, kādā tās savās pamatdarbības informācijas sistēmās nosūtīs e-lietas datus uz arhīva vidi un kādā no minētās arhīva vides e-lietas dati tiks dzēsti.
Jebkurš process elektroniskā vidē noslēdzas ar galīgo nolēmumu. Šī nolēmuma saglabāšana ir būtiska judikatūras veidošanai un arī šī nolēmuma izpildes stadijā. Soda izpildes stadijā būtisks ir ne tikai aktuālais galīgais nolēmums, bet arī citi par šo personu pieņemtie nolēmumi, īpaši resocializācijas laikā vai sagatavojot izvērtēšanas ziņojumu. Tāpat arī pastāvīga piekļuve galīgajam nolēmumam ir būtiska jebkuram lietas dalībniekam, lai varētu īstenot savas tiesības. Līdz ar to šo noteikumu projekta 6.punktā tiek nostiprināti divi pienākumi, pirmkārt, ka e-lietas platformai jānodrošina atsevišķu pastāvīgu piekļuvi galīgajiem nolēmumiem, un , otrkārt, lai to izdarītu, valsts un pašvaldības iestādēm ir jāatzīmē savās pamatdarbības informācijas sistēmās šie galīgie nolēmumi, kuriem nodrošināma pastāvīga piekļuve e-lietas platformā.
Noteikumu projekta 3.nodaļa (7.- 13.punkts) regulē jautājumu par e-lietas datu nodošanu Latvijas Nacionālajā arhīvā (turpmāk – LNA).
Lai e-lietas dati nebūtu jāpārveido atbilstošos formātos brīdī, kad tie nododami LNA, tādējādi prasot personāla resursus e-lietas datu manuālā pārbaudē, tad iestādēm elektronisko lietu katalogā jānodrošina tādu e-lietas datu aprite, kas jau sākotnēji atbilst Kriminālprocesa likuma 317.1pantā, Civilprocesa likuma 113.pantā un pārejas noteikumu 167.punktā, un Administratīvā procesa likuma 112.2 pantā ietvertajām prasībām, kā arī jāievēro attiecīgie dokumentu formāti, kas tehniski nodrošināmi elektroniskajiem dokumentiem saskaņā ar arhīva jomu regulējošiem tiesību aktiem - Ministru kabineta 2005.gada 28. jūnija noteikumi Nr.473 "Elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām personām".
E-lietas dati LNA tiks nodoti centralizēt ar arhivēšanas rīku, kas nodrošinās visu elektronisko lietu katalogā kopīgoto e-lietas datu, kuriem pievienota atzīme par to nodošanu LNA, pārnešanu uz elektronisko lietu kataloga arhīvu. Brīdī, kad e-lietas dati tiek automātiski pārnesti uz elektronisko lietu kataloga arhīvu, tie tiek sakārtoti nodošanai LNA. Lai šis varētu notikt, pamatdarbības informācijas sistēmām būs jāpilnveido savas pamatdarbības informācijas sistēmas, veicot integrāciju ar arhivēšanas rīku. Ņemot vērā, ka e-lieta savu darbību uzsāka 2021.gada 1.decembrī, tad pirmās lietas būs nododamas uz elektronisko lietu kataloga arhīvu pēc trim gadiem, līdz ar to, šī pienākuma izpilde iestādēm veicama līdz 2024.gada 1.decembrim.
Arhivēšanas rīks no pamatdarbības informācijas sistēmām automātiski atlasīs e-lietas datus, kuriem būs pievienota atzīme par e-lietas datu nodošanu LNA. Šajos noteikumos ir paredzēti divi gadījumi, kad e-lietas datiem tiek pievienota minētā atzīme. Pirmkārt, atzīme par e-lietas datu nodošanu LNA tiek pievienota datiem, kas atbilstoši šo noteikumu pielikumā minētajam ir glabājami pastāvīgi, jo saskaņā ar arhīva jomu regulējošiem tiesību aktiem pastāvīgi glabājamie dokumenti ir nododami turpmākai glabāšanai LNA. Šo noteikumu projekta 10.punkts noteic, ka iestādei, kurai saskaņā ar šo noteikumu projekta punktu ir pienākums pievienot minēto atzīmi, tas jāizdara brīdī, kad būs stājies spēkā galīgais nolēmums konkrētajā procesā elektroniskā vidē.
Otrkārt, iestāde atzīmi par e-lietas datu nodošanu LNA pievieno tiem e-lietas datiem, kuriem, atbilstoši iestādes vadītāja noteiktā kārtībā veiktam izvērtējumam, ir arhīviskā vērtība. Iestāde e-lietas datiem arhīvisko vērtību nosaka, ņemot vērā procesa elektroniskā vidē juridisko, vēsturisko, politisko, zinātnisko, ekonomisko, kultūras vai citu sabiedrisko nozīmi. Tāpat iestādēm ir jāraugās, lai LNA nododamie e-lietas dati tiktu atlasīti par procesiem elektroniskā vidē, aptverot visu Latvijas teritoriju, proti, ja iestādes veido e-lietas datu izlasi, kas nododama pastāvīgai glabāšanai tad jāraugās, lai šie e-lietas dati būtu no dažādās Latvijas pilsētās īstenotiem procesiem elektroniskā vidē, tādējādi atspoguļojot iestādes darbību visā valsts teritorijā.
Tāpat atzīmi par e-lietas datu nodošanu LNA, var pievienot cita iestāde, kas ir kopīgojusi datus konkrētajā procesā elektroniskajā vidē, tādejādi informējot turpmāk procesu elektroniskā vidē īstenojošās iestādes, ka šiem e-lietas datiem varētu būt arhīviska vērtība un tie izvērtējami nodošanai LNA. Minētā atzīme ir saistoša iestādei, kas nodrošina e-lietas datu arhīviskās vērtības izvērtēšanu.
Šo noteikumu projekta 10.punktā minētās iestādes izriet no procesu normatīvajos aktos noteiktā, proti, kriminālprocesa ietvaros e-lietas datu izvērtēšanu un datuma ievadīšanu veic prokuratūra vai pirmās instances tiesa, jo saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 639.pantu minētās iestādes īsteno nolēmuma un prokurora priekšraksta izpildes kontroli, civilprocesa un administratīvā procesa ietvaros – tiesa, savukārt administratīvā pārkāpumu procesa ietvaros izvērtējumu veic iestāde, kas veikusi administratīvā pārkāpuma procesu, jo atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 231.pantam pēc nolēmuma stāšanās spēkā tiesa administratīvā pārkāpuma lietu nekavējoties nosūta iestādei lēmuma izpildei un administratīvā pārkāpuma lietas glabāšanai. Elektronisko lietu kataloga arhīvā esošos e-lietas datus, ja tie iegūti no vairākām iestādēm, sagatavo nodošanai LNA Tiesu administrācija kā e-lietas platformas pārzinis. Šāds pienākums būs veicams reizi piecos gados atbilstoši Ministru kabineta 2004. gada 2. marta noteikumu Nr.117 "Noteikumi par elektronisko dokumentu izvērtēšanas veidu, saglabāšanas kārtību un nodošanu valsts arhīvam glabāšanā" 18.punktam.
Vienlaikus noteikumu projektā tiek paredzēta iespēja Valsts probācijas dienestam un ieslodzījuma vietai atsevišķi organizēt savu e-lietas datu nodošanu LNA, jo kriminālprocesa ietvaros tikai Valsts probācijas dienesta vai ieslodzījuma vietas sagatavotais paziņojums par izpildi tiek publicēts elektronisko lietu katalogā, bet pati probācijas klienta lieta vai ieslodzītā personas lieta paliek minēto iestāžu pamatdarbības informācijas sistēmā. Līdz ar to šīm iestādēm tiek nodrošināta iespēja pašām organizēt savās pamatdarbības informācijas sistēmās esošo e-lietas datu izvērtēšanu un nodošanu LNA, izmantojot arhivēšanas rīku e-lietas datu nodošanai no elektronisko lietu kataloga arhīva. Skatīt anotācijas pielikumā e-lietas datu arhivēšanas procesa shēmu.

Procesu normatīvajos aktos ir paredzēta iespēja atjaunot procesu, piemēram, jaunatklātu apstākļu dēļ. Lai to būtu iespējams izdarīt, ir nepieciešams paredzēt starp pamatdarbības informācijas sistēmām savstarpēji saskaņotu darbību, kādā e-lietas dati būtu atjaunojami elektronisko lietu katalogā. Minētais ir noteikts šo noteikumu projekta 4.nodaļā.
Iestājoties šo noteikumu projekta 2.punktā norādītajam termiņam, e-lietas dati nebūs pieejami citām iestādēm, tādēļ ir jānostiprina arī mehānisms, kādā iestādēm jāsadarbojas, ja e-lietas dati atjaunojami elektronisko lietu katalogā. Šo noteikumu 14.punktā ir atrunāts, ka iestāde, kurai ir pamatota nepieciešamība atjaunot elektronisko lietu katalogā e-lietas datus, nosūta pieprasījumu valsts un pašvaldības iestādēm, kuras iepriekš kopīgoja datus konkrētajā procesā elektroniskajā vidē. Iestāde, kas saņem pieprasījumu, kurā ir iekļauta procesa elektroniskā vidē identificējoša informācija (procesa numurs, procesa dalībnieku identificējoša informācija u.tml.) un pamatojums e-lietas datu atjaunošanai, no savas pamatdarbības informācijas sistēmas arhīva vides atjauno e-lietas datus pamatdarbības informācijas sistēmas arhīva vidē un nodrošina e-lietas datu apriti elektronisko lietu katalogā trīs darbdienu laikā.
E-lietas datu atjaunošanu valsts vai pašvaldības iestāde var lūgt līdz iestājies šo noteikumu projekta 4.punktā noteiktais brīdis.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Procesos iesaistītās personas, kuras procesa norises elektroniskā vidē laikā izmantos elektronisko saziņu ar iestādēm.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Procesos iesaistītās personas, kuras procesa norises elektroniskā vidē laikā izmantos elektronisko saziņu ar iestādēm.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Iestādēm, lai noteiktu e-lietas datu pārvietošanu uz arhīva vidi pamatdarbības informācijas sistēmā, un, lai atrunātu e-lietas datu dzēšanu no pamatdarbības informācijas sistēmas, kā arī kādā kārtībā notiek e-lietas datu izvērtēšana nodošanai LNA, būs jānosaka iekšējās procedūras savos iekšējos tiesību aktos.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, Ieslodzījuma vietu pārvalde, Latvijas Nacionālais arhīvs, Tiesu administrācija, Valsts probācijas dienests, Latvijas Republikas prokuratūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • Tiesu administrācija
  • Valsts probācijas dienests
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Latvijas Republikas prokuratūra
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Iekšlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks veicināta risinājumu e-lietas datu nodošanai LNA, kas atslogos iestāžu arhivāru darbu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Pirms nodošanas LNA e-lietas datu apstrāde prasīs mazāk laika, jo ir paredzēta vienota procedūra e-lietas datu nodošanai no vairākām pamatdarbības informācijas sistēmām.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Iesaistītās institūcijas noteikumu projekta normu izpildi nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros, kā arī no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks izstrādāti risinājumi e-lietas datu daļēji automātikai nodošanai LNA, samazinot iestāžu cilvēku resursu noslodzi

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
E-lietas ietvaros e-lietas datu nodošana LNA notiks elektroniski, tādejādi samazinot papīra dokumentu apriti, kas labvēlīgi ietekmē vidi.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
E-lietas datu apstrāde norit tikai brīdī, kad tie tiek publicēti elektronisko lietu katalogā. Šajā noteikumu projekta 2.punktā izvērstāk izskaidrots Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likuma 9.panta piektajā daļā noteiktā nolūka ilgums, kuram iestājoties iestādēm ir pienākums arhivēt e-lietas datus savās pamatdarbības informācijas sistēmās, e-lietas datus pārvietojot uz arhīva vidi.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
E-lietas datu arhivēšanas procesa shēma